Pamięć jest jak szafa, ale skąd brać wieszaki?

Innowacja pani Mileny Kraszewskiej adresowana jest do chętnych uczniów z klas VI – VIII. Myśl jej poprowadzenia powstała z własnych obserwacji, a także z rozmów z uczniami i rodzicami, z których wynika, że dzieci nie potrafią się uczyć, mają trudności z przyswajaniem wiedzy i jej zapamiętywaniem, a następnie wykorzystaniem zdobytych informacji. Zajęcia pozwolą zdobyć i zastosować wiedzę na temat skutecznej i efektywnej nauki.

Cele ogólne to: rozwijanie możliwości intelektualnych, prezentacja i zapoznanie uczniów z różnymi mnemotechnikami (np. łańcuchowa metoda skojarzeń, zakładkowa metoda zapamiętywania: zakładki „obrazkowe rymowanki liczbowe, „rzymski pokój” inaczej zakładki mieszkaniowe; zakładki alfabetyczne, metody pozwalające zapamiętać daty i wydarzenia historyczne, słowa z języka obcego).

Cele szczegółowe to: wdrażanie i umiejętność stosowania w praktyce poznanych technik i metod podczas przyswajania potrzebnej wiedzy w czasie lekcji, a także samodzielnej pracy uczącego się dziecka w domu, zapoznanie z różnymi stylami uczenia się (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk) oraz przeprowadzenie diagnozy dotyczącej indywidualnych stylów uczenia się, określenie dominującej półkuli mózgowej (ćwiczenia integrujące półkule mózgowe), zapoznanie z zasadami higieny pracy umysłowej (odpowiednia ilość snu, zdrowe odżywianie się, właściwe rozplanowanie dnia, stworzenie odpowiednich warunków do pracy), doskonalenie umiejętności samodzielnego uczenia się w domu (racjonalne gospodarowanie czasu poświęconego na naukę, aktywne uczenie się – poprzez ruch i działanie, metody ułatwiające zapamiętywanie danego materiału, wykorzystywanie fiszek, słuchanie właściwej muzyki w trakcie uczenia się), zdobycie umiejętności sporządzania notatek i map myśli, praca nad poprawą koncentracji (np. zabawy, gry edukacyjne, ćwiczenia językowe, ćwiczenia matematyczne), rozwijanie umiejętności relaksacji (np. wg E. Jacobsona, wizualizacje, afirmacje, ćwiczenia oddechowe, muzyka relaksacyjna).

Jedną z głównych przyczyn niepowodzeń w nauce jest brak umiejętności uczenia się. Wielu uczniów po prostu nie potrafi się uczyć. Przedstawienie najważniejszych psychologicznych prawidłowości procesu uczenia się i zapoznanie z wieloma technikami przyspieszonego uczenia się może pobudzić do tworzenia nowych lub zmiany własnych sposobów nauczania.

W dobie dynamicznych przemian cywilizacyjnych i natłoku informacji tradycyjne metody uczenia się są niewystarczające. Wymagają od ucznia ogromnego wysiłku intelektualnego, pochłaniają dużo czasu i nie zawsze przynoszą zadowalające rezultaty. Może to powodować niechęć do nauki i procesu kształcenia. Chcąc nadążać za zmianami, a przy tym osiągać sukcesy w nauce, należy sięgać po metody niekonwencjonalne, wykorzystujące szerokie możliwości umysłowe człowieka. Umożliwiają to nowoczesne metody uczenia się określane w literaturze mianem uczenia przyspieszonego, szybkiego uczenia lub superuczenia. Metody te mogą sprawić, że nauka stanie się przyjemniejsza i łatwiejsza.