Działam uważnie i pomagam innym

Innowacja jest realizowana przez panią Annę Bogusz, panią Elżbietę Ławreszuk oraz Justynę Mnich, w dwóch klasach IV oraz klasie V. Uczniowie klasy starszej dzielą się doświadczeniem technik ważności i wspierają młodszych uczniów w procesie edukacji. Uczniom klas IV, rozpoczynającym edukację na kolejnym etapie kształcenia, łatwiej jest funkcjonować w środowisku szkolnym, dzięki wsparciu uczniów klasy starszej.

Założeniem innowacji jest poprawa koncentracji i skupienia uczniów na zajęciach edukacyjnych. Podstawą innowacji jest bazowanie na elementach procesu psychologicznego koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach. Celem innowacji jest uczenie dzieci pracy nad koncentracją, jako dobrego sposobu wspierania inteligencji społecznej i emocjonalnej. Wprowadzane techniki powodują zmniejszanie reaktywności uczniów oraz zmianę indywidualnej reakcji, która wydawała się wynikać z sytuacji stresowej.

Nowatorstwo polega na treningach (ważności) skupianiu uwagi w czasie zajęć lekcyjnych, które rozwijają umysł i zwiększają empatię, co sprzyja rozwojowi mózgu. Na zajęciach z wychowawcą zostaną zgłębione tematy z zakresu redukowania stresu, technik zwiększania swojej świadomej uwagi. Nauczyciel, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami wprowadzającymi techniki ważności. Uczniowie współpracują ze sobą i wymieniają doświadczenia.

Innowacja bazuje na programach, które zostały wprowadzone w znacznej liczbie szkół w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Danii, Holandii, a także w Polsce. Badania jednoznacznie wskazują, że ćwiczenia pomagają opanować stres, dają polepszenie samopoczucia, podnoszą samoświadomość i rezyliencję (adaptacja, uodpornienie).