Skład zespołu i plan pracy nauczycieli bibliotekarzy

Skład zespołu nauczycieli bibliotekarzy:

  • mgr Alina Borowska – lider zespołu
  • mgr Dorota Hapunik

Plan pracy biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej Nr 47 im. J. K. Branickiego w Białymstoku na rok szkolny 2021/2022

Cel ogólny: Rozwijanie kultury czytelniczej uczniów oraz przygotowanie uczniów do samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.

Cele szczegółowe:

  • przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji i materiałów za pomocą narzędzi i źródeł informacji;
  • kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz korzystania z technologii informacyjnej;
  • uczenie dzieci i młodzieży aktywnego odbioru dóbr kultury;
  • poszerzanie wiadomości na temat praw dziecka;
  • inspirowanie uczniów do rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień;
  • kultywowanie tradycji narodowej kraju, regionu, miasta, szkoły i biblioteki;
  • przybliżanie sylwetki patrona szkoły społeczności szkolnej i pozaszkolnej;
  • propagowanie zdrowego trybu życia;
  • wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych;
  • współpraca z uczniami, nauczycielami, rodzicami, innymi bibliotekami.

PRACA PEDAGOGICZNA Z CZYTELNIKIEM

  1. Udostępnianie zbiorów wypożyczalni i czytelni.
  2. Rozwój edukacji i kultury czytelniczej poprzez doradztwo w wyborach czytelniczych.
  3. Wdrażanie do pracy z książką i z innymi rodzajami dokumentów.
  4. Działalność informacyjna w czytelni.
  5. Działalność Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej w czytelni.
  6. Propagowanie książek i piśmiennictwa poprzez organizacje wystaw oraz spotkań z pisarzami.
  7. Współpraca z Książnicą Podlaską Filią nr 9 i innymi szkołami.
  8. Poznawanie preferencji czytelniczych uczniów.
  9. Przeprowadzanie konkursów i akcji czytelniczych m. in.:
  • VI edycji Wojewódzkiego konkursu krasomówczego „Nieznane podania, legendy, klechdy Podlasia z babcinej szuflady”,
  • cyklicznego, miejskiego konkursu czytelniczego „Życie i twórczość H.Ch. Andersena”;
  • XXI edycji Tygodnia z Książką i Mediami;
  • „Rozczytane Podlaskie. Czytamy Dzieciom Książki związane z regionem” odbywającej się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom”;
  • spotkań z pisarzami (stacjonarne i zdalne) dla aktywu bibliotecznego oraz chętnych uczniów;
  • II Międzynarodowej edycji VI Ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie”;
  • obchody Święta Szkoły – Szkolny konkurs literacki „Wspomnienia niebieskiego mundurka”;
  • szkolnej akcji czytelniczej „Czytające piątki”;
  • przygotowanie uczniów do różnorodnych konkursów bibliotecznych wg ofert.*
  1.  Rozwijanie zainteresowań uczniów literaturą popularnonaukową.
  2.  Reklamowanie nowości wydawniczych.
  3.  Kształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji na dany temat.
  4.  Pomoc uczniom w doborze literatury.
  5.  Organizowanie wystaw dotyczących tradycji narodowej.
  6.  Wdrażanie autorskich programów edukacji czytelniczej i pracy z aktywem bibliotecznym oraz innowacji pedagogicznej „Czytam bo warto”.
  7.  Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej w klasach 0 – VIII.
  8.  Prowadzenie zajęć: z aktywem bibliotecznym i łącznikami klasowymi.

* uwzględnieniem ograniczeń wynikających z pandemii COVID 19