Kwiecień – światowym miesiącem rozpowszechniania wiedzy na temat autyzmu

Osoby z autyzmem każdego dnia narażone są na dyskryminację i wykluczenie – bywają wyśmiewane i uznawane za dziwaków.                  
Wystarczy się dobrze rozejrzeć, by zobaczyć w swoim otoczeniu dzieci i młodzież z różnymi postaciami autyzmu – jest ich coraz więcej. Choć statystyki są różne, wszystkie pokazują wzrost – już przynajmniej u 1 na 100 dzieci diagnozuje się zaburzenia ze spektrum autyzmu. Tylko w Polsce żyje około 400 tys. osób z autyzmem, przy czym aż czterokrotnie częściej dotyka on chłopców niż dziewczynki.

Czym jest autyzm?

Najprościej można stwierdzić, że autyzm jest odmiennym odbieraniem bodźców i reagowaniem na nie – stąd pojawiające się różne nietypowe zachowania.

Autyzm to rodzaj całościowego (dotyczącego wszystkich sfer) zaburzenia rozwojowego, którego symptomy pojawiają się bardzo wcześnie, bo w ciągu pierwszych trzech lat życia.

Związany jest przede wszystkim z problemami w komunikacji, interakcjach społecznych oraz trudnościami w wyrażaniu emocji. Obejmuje również odmienne zachowania oraz specyficzne zainteresowania.

Powinniśmy być świadomi, że to dziwnie krzyczące dziecko nie jest niegrzeczne i źle wychowane, ale może mieć autyzm. Takie zachowanie jest często reakcją na bodziec. Głośne, złośliwe komentarze, tylko pogarszają sprawę.

To, jak na co dzień czują się osoby z autyzmem, przybliżają krótkie filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=IVbkH6o-PfAhttps://www.youtube.com/watch?v=f9pOWrf01lo
  • Autyzm – objawy

Trudności w relacjach społecznych, które objawiają się bardzo niską umiejętnością nawiązywania i podtrzymywania relacji z otoczeniem, co znacznie utrudnia lub wręcz uniemożliwia właściwe funkcjonowanie w szkole/ pracy i w kręgu rówieśniczym/ rodzinnym.

Osoby ze spektrum autyzmu inaczej odbierają dotyk, dźwięki czy zapachy. Często towarzyszy im nadwrażliwość na dźwięk, światło, czy ból.

Problemy z ekspresją uczuć i wyrażaniem emocji oraz interpretowaniem intencji innych ludzi. Dorośli i dzieci z autyzmem unikają kontaktu wzrokowego, często izolują się od otoczenia i skupiają się na własnych przeżyciach. Jeśli podejmują kontakt, to zwykle dzieje się to na ich własnych zasadach. Często unikają również przytulania i dotyku ze strony innych osób.

Zaburzenia mowy – zdarza się powtarzanie fragmentów zasłyszanych wypowiedzi (echolalia) lub odwracanie zaimków.

Schematy i sztywna rutyna – problemy z przystosowywaniem się do zmian, gdzie jakiekolwiek odstępstwo od utartych reguł wzbudza niepokój, lęk, a nawet agresję.

Często obsesyjne interesowanie bardzo wąską dziedziną wiedzy. Osoby te potrafią gromadzić wszelkie dostępne informacje latami i spędzać nad swoim hobby całe godziny.

Część osób z autyzmem ma również niespotykaną pamięć, szczególnie do dat i cyfr. Bez większych problemów zapamiętują one rozkłady jazdy pociągów, numery autobusów, czy też numery telefonu do najbliższych.

Autyzm związany jest z brakiem elastyczności, spontaniczności, empatii oraz kłopotami w dostosowaniu się do norm społecznych. 

Charakterystyka funkcjonowania osób z autyzmem – wg Narodowego Towarzystwa Autystycznego:

*
  • Komunikacja społeczna

Osoby z autyzmem mają trudności z interpretacją zarówno języka werbalnego, jak i niewerbalnego, takiego jak gesty lub ton głosu. Niektóre osoby nie są w stanie mówić lub mają ograniczoną mowę, podczas gdy inne mają bardzo dobre umiejętności językowe, ale wykazują trudności ze zrozumieniem sarkazmu lub tonu głosu.

W większości obejmuje ona:

  • dosłowny odbiór rzeczy i brak rozumienia abstrakcyjnych pojęć
  • potrzebę dodatkowego czasu na przetworzenie informacji lub udzielenie odpowiedzi na pytania
  • powtarzanie tego, co mówią inni (to się nazywa echolalia)
*
  1. Interakcje społeczne

Osoby z autyzmem często mają trudności z rozpoznaniem lub rozumieniem uczuć i intencji innych oraz wyrażaniem i regulowaniem własnych emocji. Może to bardzo utrudniać poruszanie się po świecie:

  • wydają się niewrażliwe
  • szukają czasu w samotności, gdy są przeciążone przez innych ludzi
  • nie szukają pocieszenia u innych
  • wydają się zachowywać „dziwnie” lub w sposób uznawany za społecznie niewłaściwy
  • trudno nawiązują przyjaźnie
*
  • Powtarzalne i restrykcyjne zachowanie

Dzięki swoim niepisanym regułom osobom z autyzmem świat może wydawać się bardzo nieprzewidywalnym i zagmatwanym miejscem . Dlatego często wolą mieć procedury, aby wiedzieć, co się wydarzy. Mogą chcieć podróżować tą samą drogą do i ze szkoły lub pracy, nosić te same ubrania lub jeść dokładnie to samo jedzenie na śniadanie. 

Osoby z autyzmem mogą również powtarzać ruchy, takie jak trzepotanie rękami, kołysanie lub powtarzające się używanie przedmiotu, takie jak obracanie długopisem lub otwieranie i zamykanie drzwi. Często angażują się w takie zachowania, aby uspokoić się, gdy są zestresowane lub niespokojne. 

Zmiana rutyny może być bardzo stresująca i wywoływać u nich duży niepokój. 

*
  • Przeciążenie sensoryczne

Osoby z autyzmem mogą odczuwać nadwrażliwość lub niedowrażliwość na dźwięk, dotyk, smak, zapach, światło, kolor, temperaturę lub ból. 

Na przykład odbierają pewne dźwięki w tle, takie jak np. muzyka w restauracji (które inni ludzie ignorują) – jako nieznośnie głośne lub rozpraszające. Może to powodować niepokój, a nawet ból fizyczny. Wobec tego szkoły, miejsca pracy i centra handlowe mogą być dla nich szczególnie przytłaczające. 

*
  • Skoncentrowane zainteresowania i hobby

Wiele osób z autyzmem ma intensywne i wysoce skoncentrowane zainteresowania często od dość młodego wieku. Mogą one zmieniać się w czasie lub przez całe życie. Mogą stać się ekspertami w swoich szczególnych zainteresowaniach i często chętnie dzielą się swoją wiedzą. 

*
  • Ekstremalny niepokój

Lęk jest prawdziwą trudnością dla wielu osób z autyzmem, szczególnie w sytuacjach społecznych lub w obliczu zmian. Wiele osób z autyzmem ma trudności z rozpoznawaniem i regulowaniem swoich emocji. 

Charakterystyczne objawy autyzmu u dzieci to:

  • brak zainteresowania kontaktem z innymi ludźmi
  • utrzymywanie dystansu, nawet wobec najbliższych
  • trudności z nawiązywaniem relacji
  • nietypowe zachowania, nieadekwatne do sytuacji
  • brak reakcji na własne imię
  • niemówienie/ mówienie wysokim, śpiewnym głosem lub ,,jednym tonem”
  • problem ze zrozumieniem aluzji i metafor
  • problem z układaniem zdań
  • mała elastyczność, nietolerowanie zmian
  • manieryzmy ruchowe (np. kręcenie się, uderzanie głową)
  • nietolerowanie hałasu
  • nietolerowanie przytulania lub wręcz przeciwnie – przytulanie się do różnych ludzi
  • jedzenie tylko określonych pokarmów
  • noszenie ubrań tylko z określonych materiałów
  • nietypowy sposób zabawy

Terapeuci podkreślają, że każda osoba ze spektrum autyzmu jest indywidualnością i u każdej zaburzenia mogą przebiegać trochę inaczej.

Czym jest Zespół Aspergera?

Należy do spektrum autyzmu – charakteryzuje się innym rozwojem w sferze komunikacji, emocji i relacji społecznych, tak zwana TRIADA AUTYSTYCZNA.  

Oznacza to, że w tych sferach dzieci i dorośli w spektrum mogą potrzebować szczególnego wsparcia, ale przede wszystkim empatii, zrozumienia i uważności ze strony otoczenia oraz szacunku dla ich indywidualnych potrzeb.

Gdy tak się nie dzieje, „bombardowani” trudnymi dla nich i niezrozumiałymi bodźcami – dźwiękami, światłem, mimiką twarzy, czasem gestami czy słowami – mogą doświadczać emocji i zachowań powszechnie uważanych za trudne/ nieakceptowalne społeczne – w dużym skrócie – agresywne.

Specyfika Zespołu Aspergera:

  • bardzo nieharmonijny rozwój
  • schematyczność
  • dosłowność
  • specjalne zainteresowania/ pasje
  • trudności z rozpoznawaniem swoich i cudzych emocji
  • trudności z regulacją i okazywaniem swoich emocji (nieadekwatność reakcji do sytuacji)
  • problem z rozumieniem żartów, ironii, sarkazmu
  • problem z „czytaniem” twarzy, mimiki
  • niedowrażliwości i nadwrażliwości sensoryczne (SI)
  • „zero – jedynkowe” postrzeganie rzeczywistości (wszystko powinno być logiczne)
  • utrudnione /nieumiejętne budowanie relacji społecznych

Drogi Rodzicu!

  • Nie wstydź się diagnozy – to nie stygmat! W końcu każdy z nas jest unikalną kombinacją nawyków, zachowań i dziwactw, które sprawiają, że jesteśmy jedyni w swoim rodzaju.
  • Diagnoza „spektrum autyzmu” nie przekreśla Twoich planów, ani przyszłości dziecka!
  • Kiedy dziecko robi coś dobrze, to je chwal!
  • Wzmacniaj poczucie wartości!
  • Wspieraj jego samoświadomość – im lepiej rozumie siebie, tym lepiej zrozumie innych!
  • Przyjmuj, doceniaj i analizuj porażki – dziecka i swoje!
  • Razem opuszczajcie własne strefy komfortu – uczcie się od siebie!

Mity i kłamstwa na temat spektrum autyzmu:

  • Spektrum autyzmu można wyleczyć
  • Osoby w spektrum autyzmu nie patrzą w oczy
  • Spektrum autyzmu to choroba psychiczna
  • Osoby ze spektrum autyzmu nie posiadają empatii – nie współodczuwają
  • Osoby w spektrum nie mają poczucia humoru
  • Osoby w spektrum nie mają uczuć
  • Dzieci w spektrum nie chcą kontaktu z rówieśnikami
  • Obowiązkowe szczepienia są przyczyną autyzmu

Osoby z autyzmem nie są ani chore ani dziwne. Są zwykłymi ludźmi o niezwykłym sposobie postrzegania świata. Potrzebują przyjaciół, którzy są gotowi poświęcić czas, aby ich poznać. Przy wzajemnym zrozumieniu i cierpliwości wszyscy będą czuli się lepiej.

Na podstawie dostępnych źródeł – opracowanie: Joanna Jaroma