Nasza szkoła uczestniczyła w konkursie wniosków programu Erasmus+, organizowanym przez FRSE oraz Komisję Europejską i kolejny raz udało nam się otrzymać dofinansowanie na jego realizację. Projekt pod hasłem “Values we share. What’s your learning style”? Będzie realizowany od października 2020 do marca 2023, przez nauczycieli i uczniów z naszej szkoły.
Do kogo skierowany jest projekt i kto w nim uczestniczy
W projekcie biorą udział wybrani uczniowie naszej szkoły w wieku 10-13 lat oraz specjalnie wytypowani nauczyciele, którzy będą realizowali projekt stacjonarnie oraz poprzez wymianę międzynarodową.
Koordynatorem międzynarodowym projektu jest Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa w Białymstoku, a organizacje partnerskie to:
- Sait Güzelcan Ortaokulu – Turcja
- Scoala Gimnaziala Nr. 2 Videle – Rumunia
- Escola Secundária De Emídio Navarro – Portugalia
- Istituto Comprensivo Statale „J.F. Kennedy” – Włochy
Koordynatorem szkolnym i pomysłodawcą jest Pani Jolanta Emiljańczyk, która będzie współpracowała z:
- Panią Izabelą Skup,
- Panią Urszulą Sierkowską,
- Panią Katarzyną Duchnowską,
- Panią Małgorzatą Nikonowicz – Łubko,
- Panią Justyną Mnich,
- Panem Łukaszem Komosą,
- Panem Konradem Demianiukiem,
- Panem Krzysztofem Kardelem.
Temat projektu
Celem projektu jest rozwijanie świadomości wartości u naszych uczniów, takich jak tolerancja, pokój, uczciwość, współpraca, odpowiedzialność, pewność siebie, wolność, szacunek i sprawiedliwość. Kształcenie uczniów jako osób, które mogą wyrażać swoje myśli i są otwarte na krytykę i współpracę. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych uczniów. Wzmacnianie pewności siebie i pomoc w poznaniu różnych stylów uczenia się. Rozwijanie umiejętności językowych dzieci i młodzieży oraz umożliwienie nauczycielom poznania europejskich systemów edukacji. Głównym celem jest pomoc uczniom w podejmowaniu i rozwiązania wyzwań oraz zadań stawianych im przez życie w nowoczesnym świecie przy wykorzystaniu różnorakich inteligencji z teorii J. Garnera oraz zapewnienie równych praw w edukacji poprzez zapobieganie wykluczenia.
Skąd pomysł na ten projekt
W naszej placówce jest wielu uczniów, którzy pochodzą z rożnych środowisk i grup społecznych, również dużą część stanowią obcokrajowcy, którym bardzo trudno jest pokonać wiele barier edukacyjnych, w tym językową. Są to dzieci, które potrzebują różnych, innowacyjnych zajęć dydaktycznych i terapeutycznych, aby mogły w pełni korzystać z procesu edukacyjnego. Różnorodne, interdyscyplinarne działania angażują uczniów w proces uczenia się i nauczania bardziej efektywnie, co w rezultacie skutkuje nabywaniem nowych umiejętności i kompetencji. Takie właśnie działania podejmowane będą w trakcie realizacji projektu, w którym uczniowie będą poznawać nowe sposoby uczenia się na podstawie teorii wielorakich inteligencji.
Zakładane osiągnięcia
- Rozwijanie i budowanie pozytywnych postaw wobec różnych wartości oraz wzrost gotowości uczniów do uczestnictwa w zajęciach wymagających współpracy z innymi ludźmi, w tym również z obcokrajowcami.
- Wyższy poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów, którzy poznają swój własny styl uczenia się.
- Aktywne korzystanie z platformy eTwinning.
- Rozwijanie tolerancji wobec innych narodowości i kultur poprzez komunikację, współpracę, krytyczne myślenie i kreatywność. Promowanie świadomości kulturowej i kompetencji międzykulturowych poprzez dialog społeczny.
- Rozwój zdolności poznawczych poprzez usprawnianie różnych procesów myślowych (porównywanie, uogólnianie, wnioskowanie).