WYMAGANIA EDUKACYJNE
JĘZYK ANGIELSKI
Treści nauczania w klasie I
W zakresie słownictwa uczeń potrafi :
• zrozumieć proste polecenia
• podać liczby od 1 do 10
• nazwać kolory
• nazwać zwierzęta
• nazwać przybory szkolne
• nazwać zabawki
• nazwać członków rodziny
• podać nazwy podstawowych produktów spożywczych
• nazwać części ciała
• użyć przymiotników opisujących rozmiar
• określić położenie przedmiotów względem siebie
W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:
• It’s / This is…
• I’ve got / He’s got,,,
• Where’s…?
• I like / I don’t like…
• Do you like…?
• Can you…?
• I’m / He’s / She’s…
• Can I have this…?
Treści nauczania w klasie II
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
Moja szkoła
• nazwa przybory szkolne
• liczy od 1do 20
• nazwa wybrane czynności
• wymienia dni tygodnia
• nazywa niektóre miejsca w szkole
Moje miejsce zamieszkania
• nazywa pomieszczenia w domu
• potrafi określić położenie przedmiotów
• nazywa niektóre elementy wyposażenia domu
Przyroda wokół mnie
• nazywa niektóre zwierzęta domowe
• nazywa niektóre rośliny
• wymienia pory roku
Ja i moi bliscy
• potrafi przedstawić się
• potrafi zapytać o wiek i określić swój
• potrafi zapytać o samopoczucie
Moje samopoczucie
• nazywa dolegliwości
• nazywa niektóre czynności sprzyjające zdrowiu
Mój czas wolny i wakacje
• nazywa niektóre gry i zabawy
• nazywa niektóre miejsca odwiedzane na wakacjach
• wyraża zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:
• wita się i żegna prostymi słowami: Hello, …/Goodbye, See you soon
• rozumie zwrot grzecznościowy How are you? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc I’m fine, thank you.
• rozumie pytania o to, gdzie ktoś się znajduje, tj: Where’s (Jay)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: In the (hall). /Under the (table).
• rozumie pytania o to, czy ktoś lub coś znajduje się we wskazanym miejscu: Is (Sue) in the (cupboard)?i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, she is./No, she isn’t.
• rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.
• wskazuje elementy wyposażenia i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (sofa).
• rozumie pytania o to, co ktoś posiada, tj: Has (she) got a (hamster)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, (she) has./No (she) hasn’t.
• zpomocą nauczyciela opisuje, co ktoś posiada: (Sue) has/hasn’t got a (lizard).
• rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.
• wskazuje zwierzęta domowe i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (cat).
• rozumie pytania o to, co jedzą zwierzęta:Whatdo(rabbits)eat? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: (Rabbits) eat (grass).
• rozumie pytania o to, co do niego należy, tj: Is this your (hat)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, it is./No, it isn’t.
• z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie opisuje, w co jest ubrany: I’m wearing my (coat).
• rozumie pytanie o to, jaka jest jego ulubiona pora roku: What’s your favourite season? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada, np. spring
• z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie wyraża swoje upodobania: My favourite season is (summer).
• zazwyczaj poprawnie nazywa pory roku: It’s (winter).
Treści nauczania w klasie III
W zakresie słownictwa uczeń potrafi :
• przywitać się i zastosować zwroty grzecznościowe, pytania o imię i wiek
• nazwać zwierzęta, elementy krajobrazu, nazwy dni tygodnia i miesięcy, określić miesiąc urodzin i ulubione dni tygodnia
• nazwać przedmioty w klasie oraz określić położenie przedmiotów i zwierząt
• podać części ciała koników polnych, nazwy czynności przez nie wykonywanych
• nazwać ubrania i opisać w co jest się ubranym, członków rodziny i identyfikować relacje rodzinne
• nazwać dzikie zwierzęta, opisać części ciała zwierząt, wygląd oraz ich wielkość,
• opisać pogodę
• wyrazić strach lub brak strachu
• nazwać produkty żywnościowe i elementy zastawy stołowej
• wyrazić upodobania i preferencje kulinarne
• nazwać grupy żywnościowe wg pochodzenia
• nazwać dyscypliny sportowe i reguły sportowe
• liczyć w zakresie 20-50
• nazwać czynności dnia codziennego
• zapytać o godzinę i podać godzinę
• nazwać miejsca wypoczynku wakacyjnego
• nazwać czynności wykonywane na obozach letnich
• nazwać przedmioty z ekwipunku wakacyjnego
• nazwać bohaterów sztuki teatralnej
W zakresie struktur gramatycznych uczeń posługuje się wyrażeniami z kategorii :
• Tryb rozkazujący
• Zdania typu wh-questions
• Liczebniki główne
• Zdania z czasownikiem be i przysłówkiem here
• Zdania w czasie Present Simple i Present Continuous
• Forma dzierżawcza
• Zdania twierdzące w Present Simple z użyciem czasowników have i be
• Wyrażanie posiadania
• Rzeczowniki i wyrażenia rzeczownikowe
• Zdania z czasownikiem modalnym can
• Wyrażenia z czasownikami
• Zdania pytające i twierdzące z czasownikiem have got
• Zdania z podmiotem domyślnym It’s…
• Konstrukcja I like…/ I don’t like
• Konstrukcja Let’s….., I have got….
W klasach I – III treści nauczania obejmują również tematykę kulturową związaną z tradycjami obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Halloween i życiem codziennym uczniów w krajach anglojęzycznych.
Treści nauczania w klasie IV (nowa podstawa)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- podać i przeliterować swoje imię, nazwisko, adres
- podać numer telefonu, wiek, datę urodzenia
- podać narodowość; powiedzieć, skąd pochodzi
- opisać wygląd zewnętrzny
- wyrazić, co lubi a czego nie lubi
- określić swoje zainteresowania
- opisać zdolności i umiejętności
Miejsce zamieszkania
- podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
- w prosty sposób opisać swoje mieszkanie/lub swój dom, nazwać meble
i sprzęty - w prosty sposób opisać swój dom
Edukacja
- powiedzieć, gdzie chodzi do szkoły i jakiego jest ona typu
- nazwać przedmioty nauczania
- podać godziny i swój plan lekcji
- nazwać przybory szkolne
- zrozumieć polecenia nauczyciela (classroom language)
Życie prywatne
- nazwać członków rodziny
- w prosty sposób wyjaśnić powiązania rodzinne
- podać prostą informację o swojej rodzinie
- nazywać czynności życia codziennego
- opisać, co robi codziennie i podać swój rozkład dnia
- opisać prosty plan dnia innych ludzi
- powiedzieć, co robi w wolnym czasie
- rozmawiać o hobby i zainteresowaniach
- przedstawić się, przywitać się i pożegnać
- wyrazić prośbę, podziękowanie i przeprosiny
- poprosić o pozwolenie, wyrazić odmowę lub zgodę
Żywieni
- nazwać artykuły spożywcze
- rozmawiać o ulubionych potrawach
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia
Kultura
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
Sport
- nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
- nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
- nazywać części ciała
Podróżowanie i turystyka
- podać nazwy państw i narodowości
- napisać pocztówkę z wakacji
- Świat przyrody
- nazwać miesiące i pory roku
- nazwać zwierzęta domowe i dzikie
- opisać umiejętności zwierząt
- potrafi nazwać elementy krajobrazu
- podać prostą informację i opinię o pogodzie
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasownika to be
- zaimków osobowych
- przymiotników dzierżawczych
- dopełniacza saksońskiego / dopełniacza ‚s
- konstrukcji there is / there are
- przyimków miejsca
- liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników
- czasu Present Simple
- przysłówków częstotliwości
- zaimków wskazujących: this, that, these, those
- czasownika modalny can do wyrażenia umiejętności i przyzwolenia
- stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
- czasownika have got
- rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
- czasu Present Continuous
Treści nauczania w klasie V (nowa podstawa)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek:
- podać dane personalne,
- wymienić okresy życia,
- opisać wygląd zewnętrzny,
- wymienić cechy charakteru,
- określić swoje umiejętności i zainteresowania.
Miejsce zamieszkania:
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania,
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół,
-
wymienić proste czynności i prace wykonywane w domu.
Edukacja:
- nazwać przedmioty nauczania,
- nazwać przybory szkolne,
- nazwać pomieszczenia w szkole,
- nazwać zajęcia pozalekcyjne.
Praca:
- nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
- operować przymiotnikami opisującymi zawody.
Życie prywatne:
- nazwać członków rodziny,
- nazwać czynności życia codziennego,
- określić i podać czasu,
- nazwać formy spędzania czasu wolnego,
- mówić o świętach i uroczystościach.
Żywienie:
- nazwać artykuły spożywcze,
- operuje przymiotnikami opisującymi żywność,
- ułożyć dialog dotyczący zamawiania posiłków.
Zakupy i usługi:
- nazwać rodzaje sklepów,
- nazwać towary i produkty,
- nazwać części garderoby
- ułożyć dialog w sklepie dotyczący kupowania produktów.
Podróżowanie i turystyka:
- wymienić środki transportu,
- podać wyrażenia związane z podróżowaniem,
- nazwać czynności, które robimy na wakacjach,
- potrafi wskazać drogę.
Kultura:
- wymienia dziedziny kultury np. kino, teatr, itp.,
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości.
Sport:
- nazwać dyscypliny sportu,
- nazwać sprzęt sportowy,
- podać wyrażenia związane ze sportem,
- operować słownictwem związanym z uprawianiem sportu.
Zdrowie:
- nazwać części ciała,
- wymienić i nazwać choroby oraz ich objawy,
-
udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom.
Nauka i technika:
- używać prostego słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Świat przyrody:
- nazwać pory roku
-
wymienić nazwy miesięcy
-
podać nazwy niektórych roślin i zwierząt
Życie społeczne:
-
nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasu teraźniejszego Present Simple w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- przysłówków częstotliwości;
- czasu teraźniejszego Present Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- rozróżnić czas teraźniejszy Present Simple i Present Continuous;
- wyrażenia „as…as” do tworzenia porównań;
- stopnia wyższego i najwyższego przymiotników;
- wyrazów i wyrażeń opisujących ilość (a lot of/ many/ much);
- wyrażenia „would like to”;
- czasu Present Continuous do wyrażania przyszłości;
- wyrażenia „how much” pytając o ceny;
- czasownika „to be” w czasie przeszłym Past Simple;
- wyrażenia there was / there were w formie twierdzącej i przeczącej;
- okoliczników czasu występujących z czasem Past Simple;
- czasownika modalnego must / mustn’t;
- czasowników regularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- czasowników nieregularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- ułożyć pytanie używając wyrazów what, when, where, why, who w czasie przeszłym;
- czasownika modalnego „have to” do określania zasad i reguł;
wyrażenia „be going to” do wskazywania drogi oraz mówieniu o planach.
Treści nauczania w klasie VI
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
• opisać wygląd zewnętrzny
• wyrazić swoje upodobania i opinie na temat różnych przedmiotów
• określić swoje zainteresowania
Dom
• nazwać wyposażenie domu
• opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty lub swój pokój
Życie rodzinne i towarzyskie
• zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
• nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
• określić ilość jedzenia
Zakupy i usługi
• nazwać podstawowe sklepy
• uzyskać informację o rzeczach, które chce kupić
• kupić i zapłacić za podstawowe produkty
Podróżowanie i turystyka
• nazwać podstawowe środki transportu
• nazwać kierunki świata
• dowiedzieć się i podać, gdzie można kupić bilet
• kupić bilet
• dowiedzieć się i podać, jaki środek transportu publicznego jest możliwy
w danym miejscu
Kultura
• nazwać gatunki filmowe
• opisać, jakie wydarzenia kulturalne i rozrywki są możliwe w danym miejscu
• dowiedzieć się o ceny biletów wstępu
• dowiedzieć się i podać godziny otwarcia lub czas rozpoczęcia wydarzeń kulturalnych
Sport
• nazywać popularne dyscypliny sportowe
• nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
• wyjaśnić, jak się czuje
• opisać podstawowe dolegliwości
Świat przyrody
• uzyskać i zrozumieć informację z prognozy pogody
• podać prostą informację i opinię o pogodzie
• nazwać zwierzęta domowe i dzikie oraz popularne rośliny
• nazwać miesiące i pory roku
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
1. użyć czasu Present Simple
2. użyć czasu Present Continuous
3. użyć trybu rozkazujący oraz forma zakazu
4. stopniować przymiotniki
5. stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
6. użyć określeń some/any
7. rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
8. użyć formy przeszłych czasownika be: was, were
9. użyć czasu Past Simple: czasowniki regularne i nieregularne
10. użyć czasu Past Continuous
11. użyć czasowników modalnych: must (mustn’t), should
12. stosować proste przysłówki sposobu, np. well, quickly, quietly
13. wyrazić przyszłość za pomocą: czasu Future Simple, wyrażenia be going to
14. użyć czasu Present Perfect
Treści nauczania w klasie VII (nowa podstawa)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
- określić swoje zainteresowania
- opisać zdolności i umiejętności
- nazwać uczucia i emocje
- opisać wygląd
Edukacja
- rozpoznać nazwy prostych oznaczeń i symboli matematycznych
Życie prywatne
- nazwać członków rodziny
- wyjaśnić powiązania rodzinne
- podać informację o swojej rodzinie
- podawać datę urodzin
- mówić o spędzaniu czasu wolnego
- nazwać czynności życia codziennego
- mówić o obowiązkach domowych
- operować słownictwem związanym z organizacją przyjęcia
- zaprosić na przyjęcie
Żywienie
- nazwać artykuły spożywcze
- rozmawiać o ulubionych potrawach
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia
Kultura
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
- zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
Zakupy i usługi
- ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
- zamówić jedzenie i picie w restauracji
Podróżowanie i turystyka
- podać nazwy państw i narodowości
- wskazać drogę
Nauka i technika
- używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
- używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami
Sport
- nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
- nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
Miejsce zamieszkania
- podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół
- rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
- odczytać tablice informacyjne
Praca:
- podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasu Present Simple
- czasu Present Continuous
- Past Simple
- Past Continuous
- Present Continuous do wyrażenia przyszłości
- Future Simple
- Present Perfect Simple
- trybów warunkowych 0, I i II
- wyrażenia „be going to”
- zaimków osobowych i dopełnieniowych
- przysłówków częstotliwości
- wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek
- zaimków pytających
- konstrukcji z „used to”
- przedimków nieokreślonych a/an i określonego the
- określenia some/any
- rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych
- zaimków wskazujących
- form dzierżawczych
- konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”
- czasowniki modalne
- konstrukcję „would like to”
Treści nauczania w klasie VIII (nowa podstawa)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
-
wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
-
określić swoje zainteresowania
-
opisać zdolności i umiejętności
-
nazwać uczucia i emocje
-
opisać wygląd
-
określić cechy charakteru
Edukacja
-
nazwać przedmioty nauczania
-
nazwać przybory szkolne
-
nazwać pomieszczenia w szkole
-
nazwać zajęcia pozalekcyjne
-
operować słownictwem związanym z uczeniem się
Życie prywatne
-
nazwać członków rodziny
-
wyjaśnić powiązania rodzinne
-
podać informację o swojej rodzinie
-
podawać datę urodzin
-
mówić o spędzaniu czasu wolnego
-
nazwać czynności życia codziennego
-
mówić o obowiązkach domowych
-
określić czas
-
mówić o świętach i uroczystościach
-
zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
-
nazwać artykuły spożywcze
-
rozmawiać o ulubionych potrawach
-
nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
-
określić ilość jedzenia
-
opowiedzieć o przygotowywaniu posiłków
-
mówić o zwyczajach żywieniowych
-
podać nazwy lokali gastronomicznych
Kultura
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
-
zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
-
opowiedzieć o wydarzeniach związanych z kulturą
-
operować słownictwem związanych z kulturą i sztuką
Zakupy i usługi
-
ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
-
zamówić jedzenie i picie w restauracji
-
nazwać rodzaje sklepów, towarów i ich cech
-
operować słownictwem dotyczącym środków płatniczych oraz wymianą i zwrotem towaru
Podróżowanie i turystyka
-
podać nazwy państw i narodowości
-
wskazać drogę i kierunek
-
wymienić nazwy środków transportu
-
opowiedzieć o podróżowaniu i zwiedzaniu oraz planowaniu wycieczki
Nauka i technika
-
używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
-
używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami i odkryciami naukowymi
Sport
-
nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
-
nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
-
opowiadać o wydarzeniach sportowych i uprawianiu sportu
Miejsce zamieszkania
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół
-
rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
-
opisać czynności i prace wykonywane w domu
Praca
-
podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
-
opowiedzieć o wyborze zawodu
-
opowiedzieć o miejscu i warunkach pracy
Zdrowie
-
określić samopoczucie
-
nazwać choroby i opisać ich objawy
-
udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom
-
opowiedzieć o zdrowym trybie życia
Świat przyrody
-
nazwać pory roku
-
wymienić nazwy miesięcy
-
określić zjawiska pogodowe
-
podać nazwy roślin, zwierząt i elementów krajobrazu
-
używać słownictwa dotyczącego ochrony środowiska naturalnego
Życie społeczne:
-
nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
-
używać słownictwa związanego z przestępczością, wymiarem sprawiedliwości i karaniem
-
używać słownictwa związanego z wolontariatem
-
podać nazwy krajów i narodowości
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
-
czasu Present Simple
-
czasu Present Continuous
-
czasu Past Simple
-
czasu Past Continuous
-
czasu Present Continuous do wyrażenia przyszłości
-
czasu Future Simple
-
czasu Present Perfect Simple
-
czasu Past Perfect
-
trybów warunkowych 0, I i II
-
zdań w mowie zależnej (reported speech)
-
wyrażenia „be going to”
-
czasowników złożonych (phrasal verbs)
-
czasowników i przymiotników z właściwym przyimkiem
-
konstrukcji „there is/there are”
-
czasownika „have got” we wszystkich rodzajach zdań
-
zaimków osobowych i dopełnieniowych
-
przysłówków częstotliwości
-
wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek
-
zaimków pytających
-
zaimków nieokreślonych
-
konstrukcji z „used to”
-
przedimków nieokreślonych a/an, określonego the oraz zerowego
-
określenia some/any
-
rzeczowników policzalnych, niepoliczalnych i złożonych
-
zaimków wskazujących
-
form dzierżawczych
-
konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”
-
czasowników modalnych
-
konstrukcję „would like to”
-
zdań w stronie biernej
-
zdań względnych (defining relative clauses)
-
zdań okolicznikowych czasu (time clauses)
-
stopniowania przymiotników
-
wyrażeń z „too” i „enough”