Wymagania edukacyjne – JĘZYK ANGIELSKI

WYMAGANIA EDUKACYJNE

JĘZYK ANGIELSKI

Treści nauczania w klasie I
W zakresie słownictwa uczeń potrafi :
• zrozumieć proste polecenia
• podać liczby od 1 do 10
• nazwać kolory
• nazwać zwierzęta
• nazwać przybory szkolne
• nazwać zabawki
• nazwać członków rodziny
• podać nazwy podstawowych produktów spożywczych
• nazwać części ciała
• użyć przymiotników opisujących rozmiar
• określić położenie przedmiotów względem siebie
W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:
• It’s / This is…
• I’ve got / He’s got,,,
• Where’s…?
• I like / I don’t like…
• Do you like…?
• Can you…?
• I’m / He’s / She’s…
• Can I have this…?

Treści nauczania w klasie II
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

Moja szkoła

• nazwa przybory szkolne

• liczy od 1do 20

• nazwa wybrane czynności

• wymienia dni tygodnia

• nazywa niektóre miejsca w szkole

Moje miejsce zamieszkania

• nazywa pomieszczenia w domu

potrafi określić położenie przedmiotów

nazywa niektóre elementy wyposażenia domu

Przyroda wokół mnie

• nazywa niektóre zwierzęta domowe

• nazywa niektóre rośliny

• wymienia pory roku

Ja i moi bliscy

• potrafi przedstawić się

• potrafi zapytać o wiek i określić swój

• potrafi zapytać o samopoczucie

Moje samopoczucie

• nazywa dolegliwości

• nazywa niektóre czynności sprzyjające zdrowiu

Mój czas wolny i wakacje

• nazywa niektóre gry i zabawy

• nazywa niektóre miejsca odwiedzane na wakacjach

• wyraża zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię

W zakresie struktur językowych uczeń posługuje się następującymi wyrażeniami:

wita się i żegna prostymi słowami: Hello, …/Goodbye, See you soon

rozumie zwrot grzecznościowy How are you? i przeważnie właściwie na niego reaguje, mówiąc I’m fine, thank you.

rozumie pytania o to, gdzie ktoś się znajduje, tj: Where’s (Jay)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: In the (hall). /Under the (table). 


rozumie pytania o to, czy ktoś lub coś znajduje się we wskazanym miejscu: Is (Sue) in the (cupboard)?i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, she is./No, she isn’t.

rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.

wskazuje elementy wyposażenia i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (sofa).

rozumie pytania o to, co ktoś posiada, tj: Has (she) got a (hamster)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, (she) has./No (she) hasn’t. 


zpomocą nauczyciela opisuje, co ktoś posiada: (Sue) has/hasn’t got a (lizard).

rozumie pytania o to, czy posiada dany przedmiot: Have you got (a clock) in your (bedroom)? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: Yes, I have./No, I haven’t.

wskazuje zwierzęta domowe i zazwyczaj poprawnie je nazywa: It’s a … (cat).

rozumie pytania o to, co jedzą zwierzęta:Whatdo(rabbits)eat? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada: (Rabbits) eat (grass). 


rozumie pytania o to, co do niego należy, tj: Is this your (hat)? i zazwyczaj poprawnie na nie odpowiada: Yes, it is./No, it isn’t. 


z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie opisuje, w co jest ubrany: I’m wearing my (coat). 


rozumie pytanie o to, jaka jest jego ulubiona pora roku: What’s your favourite season? i przeważnie poprawnie na nie odpowiada, np. spring

z pomocą nauczyciela i przeważnie poprawnie wyraża swoje upodobania: My favourite season is (summer). 


zazwyczaj poprawnie nazywa pory roku: It’s (winter).

Treści nauczania w klasie III
W zakresie słownictwa uczeń potrafi :
• przywitać się i zastosować zwroty grzecznościowe, pytania o imię i wiek
• nazwać zwierzęta, elementy krajobrazu, nazwy dni tygodnia i miesięcy, określić miesiąc urodzin i ulubione dni tygodnia
• nazwać przedmioty w klasie oraz określić położenie przedmiotów i zwierząt
• podać części ciała koników polnych, nazwy czynności przez nie wykonywanych
• nazwać ubrania i opisać w co jest się ubranym, członków rodziny i identyfikować relacje rodzinne
• nazwać dzikie zwierzęta, opisać części ciała zwierząt, wygląd oraz ich wielkość,
• opisać pogodę
• wyrazić strach lub brak strachu
• nazwać produkty żywnościowe i elementy zastawy stołowej
• wyrazić upodobania i preferencje kulinarne
• nazwać grupy żywnościowe wg pochodzenia
• nazwać dyscypliny sportowe i reguły sportowe
• liczyć w zakresie 20-50
• nazwać czynności dnia codziennego
• zapytać o godzinę i podać godzinę
• nazwać miejsca wypoczynku wakacyjnego
• nazwać czynności wykonywane na obozach letnich
• nazwać przedmioty z ekwipunku wakacyjnego
• nazwać bohaterów sztuki teatralnej
W zakresie struktur gramatycznych uczeń posługuje się wyrażeniami z kategorii :
• Tryb rozkazujący
• Zdania typu wh-questions
• Liczebniki główne
• Zdania z czasownikiem be i przysłówkiem here
• Zdania w czasie Present Simple i Present Continuous
• Forma dzierżawcza
• Zdania twierdzące w Present Simple z użyciem czasowników have i be
• Wyrażanie posiadania
• Rzeczowniki i wyrażenia rzeczownikowe
• Zdania z czasownikiem modalnym can
• Wyrażenia z czasownikami
• Zdania pytające i twierdzące z czasownikiem have got
• Zdania z podmiotem domyślnym It’s…
• Konstrukcja I like…/ I don’t like
• Konstrukcja Let’s….., I have got….
W klasach I – III treści nauczania obejmują również tematykę kulturową związaną z tradycjami obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Halloween i życiem codziennym uczniów w krajach anglojęzycznych.

Treści nauczania w klasie IV (nowa podstawa)

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • podać i przeliterować swoje imię, nazwisko, adres
  • podać numer telefonu, wiek, datę urodzenia
  • podać narodowość; powiedzieć, skąd pochodzi
  • opisać wygląd zewnętrzny
  • wyrazić, co lubi a czego nie lubi
  • określić swoje zainteresowania
  • opisać zdolności i umiejętności

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
  • w prosty sposób opisać swoje mieszkanie/lub swój dom, nazwać meble
    i sprzęty
  • w prosty sposób opisać swój dom

Edukacja

  • powiedzieć, gdzie chodzi do szkoły i jakiego jest ona typu
  • nazwać przedmioty nauczania
  • podać godziny i swój plan lekcji
  • nazwać przybory szkolne
  • zrozumieć polecenia nauczyciela (classroom language)

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny
  • w prosty sposób wyjaśnić powiązania rodzinne
  • podać prostą informację o swojej rodzinie
  • nazywać czynności życia codziennego
  • opisać, co robi codziennie i podać swój rozkład dnia
  • opisać prosty plan dnia innych ludzi
  • powiedzieć, co robi w wolnym czasie
  • rozmawiać o hobby i zainteresowaniach
  • przedstawić się, przywitać się i pożegnać
  • wyrazić prośbę, podziękowanie i przeprosiny
  • poprosić o pozwolenie, wyrazić odmowę lub zgodę

Żywieni

  • nazwać artykuły spożywcze
  • rozmawiać o ulubionych potrawach
  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
  • określić ilość jedzenia

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
  • nazywać popularny sprzęt sportowy

Zdrowie

  • nazywać części ciała

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości
  • napisać pocztówkę z wakacji
  • Świat przyrody
  • nazwać miesiące i pory roku
  • nazwać zwierzęta domowe i dzikie
  • opisać umiejętności zwierząt
  • potrafi nazwać elementy krajobrazu
  • podać prostą informację i opinię o pogodzie

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasownika to be
  2. zaimków osobowych
  3. przymiotników dzierżawczych
  4. dopełniacza saksońskiego / dopełniacza ‚s
  5. konstrukcji there is / there are
  6. przyimków miejsca
  7. liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników
  8. czasu Present Simple
  9. przysłówków częstotliwości
  10. zaimków wskazujących: this, that, these, those
  11. czasownika modalny can do wyrażenia umiejętności i przyzwolenia
  12. stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
  13. czasownika have got
  14. rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
  15. czasu Present Continuous

Treści nauczania w klasie V (nowa podstawa)

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek:

  • podać dane personalne,
  • wymienić okresy życia,
  • opisać wygląd zewnętrzny,
  • wymienić cechy charakteru,
  • określić swoje umiejętności i zainteresowania.

Miejsce zamieszkania:

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania,

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół,

  • wymienić proste czynności i prace wykonywane w domu.

Edukacja:

  • nazwać przedmioty nauczania,
  • nazwać przybory szkolne,
  • nazwać pomieszczenia w szkole,
  • nazwać zajęcia pozalekcyjne.

Praca:

  • nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
  • operować przymiotnikami opisującymi zawody.

Życie prywatne:

  • nazwać członków rodziny,
  • nazwać czynności życia codziennego,
  • określić i podać czasu,
  • nazwać formy spędzania czasu wolnego,
  • mówić o świętach i uroczystościach.

Żywienie:

  • nazwać artykuły spożywcze,
  • operuje przymiotnikami opisującymi żywność,
  • ułożyć dialog dotyczący zamawiania posiłków.

Zakupy i usługi:

  • nazwać rodzaje sklepów,
  • nazwać towary i produkty,
  • nazwać części garderoby
  • ułożyć dialog w sklepie dotyczący kupowania produktów.

Podróżowanie i turystyka:

  • wymienić środki transportu,
  • podać wyrażenia związane z podróżowaniem,
  • nazwać czynności, które robimy na wakacjach,
  • potrafi wskazać drogę.

Kultura:

  • wymienia dziedziny kultury np. kino, teatr, itp.,
  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości.

Sport:

  • nazwać dyscypliny sportu,
  • nazwać sprzęt sportowy,
  • podać wyrażenia związane ze sportem,
  • operować słownictwem związanym z uprawianiem sportu.

Zdrowie:

  • nazwać części ciała,
  • wymienić i nazwać choroby oraz ich objawy,
  • udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom.

Nauka i technika:

  • używać prostego słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Świat przyrody:

  • nazwać pory roku
  • wymienić nazwy miesięcy

  • podać nazwy niektórych roślin i zwierząt

Życie społeczne:

  • nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  • czasu teraźniejszego Present Simple w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
  • przysłówków częstotliwości;
  • czasu teraźniejszego Present Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
  • rozróżnić czas teraźniejszy Present Simple i Present Continuous;
  • wyrażenia „as…as” do tworzenia porównań;
  • stopnia wyższego i najwyższego przymiotników;
  • wyrazów i wyrażeń opisujących ilość (a lot of/ many/ much);
  • wyrażenia „would like to”;
  • czasu Present Continuous do wyrażania przyszłości;
  • wyrażenia „how much” pytając o ceny;
  • czasownika „to be” w czasie przeszłym Past Simple;
  • wyrażenia there was / there were w formie twierdzącej i przeczącej;
  • okoliczników czasu występujących z czasem Past Simple;
  • czasownika modalnego must / mustn’t;
  • czasowników regularnych w czasie przeszłym Past Simple;
  • czasowników nieregularnych w czasie przeszłym Past Simple;
  • ułożyć pytanie używając wyrazów what, when, where, why, who w czasie przeszłym;
  • czasownika modalnego „have to” do określania zasad i reguł;

wyrażenia „be going to” do wskazywania drogi oraz mówieniu o planach.

Treści nauczania w klasie VI
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
•    opisać wygląd zewnętrzny
•    wyrazić swoje upodobania i opinie na temat różnych przedmiotów
•    określić swoje zainteresowania
Dom
•    nazwać wyposażenie domu
•    opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty lub swój pokój
Życie rodzinne i towarzyskie
•    zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
•    nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
•    określić ilość jedzenia
Zakupy i usługi
•    nazwać podstawowe sklepy
•    uzyskać informację o rzeczach, które chce kupić
•    kupić i zapłacić za podstawowe produkty
Podróżowanie i turystyka
•    nazwać podstawowe środki transportu
•    nazwać kierunki świata
•    dowiedzieć się i podać, gdzie można kupić bilet
•    kupić bilet
•    dowiedzieć się i podać, jaki środek transportu publicznego jest możliwy
w danym miejscu
Kultura
•    nazwać gatunki filmowe
•    opisać, jakie wydarzenia kulturalne i rozrywki są możliwe w danym miejscu
•    dowiedzieć się o ceny biletów wstępu
•    dowiedzieć się i podać godziny otwarcia lub czas rozpoczęcia wydarzeń kulturalnych
Sport
•    nazywać popularne dyscypliny sportowe
•    nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
•    wyjaśnić, jak się czuje
•    opisać podstawowe dolegliwości
Świat przyrody
•    uzyskać i zrozumieć informację z prognozy pogody
•    podać prostą informację i opinię o pogodzie
•    nazwać zwierzęta domowe i dzikie oraz popularne rośliny
•    nazwać miesiące i pory roku
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
1.    użyć czasu Present Simple
2.    użyć czasu Present Continuous
3.    użyć trybu rozkazujący oraz forma zakazu
4.    stopniować przymiotniki
5.    stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
6.    użyć określeń some/any
7.    rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
8.    użyć formy przeszłych czasownika be: was, were
9.    użyć czasu Past Simple: czasowniki regularne i nieregularne
10.    użyć czasu Past Continuous
11.    użyć czasowników modalnych: must (mustn’t), should
12.    stosować proste przysłówki sposobu, np. well, quickly, quietly
13.  wyrazić przyszłość za pomocą: czasu Future Simple,  wyrażenia be going to
14. użyć czasu Present Perfect


Treści nauczania w klasie VII (nowa podstawa)

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
  • określić swoje zainteresowania
  • opisać zdolności i umiejętności
  • nazwać uczucia i emocje
  • opisać wygląd

Edukacja

  • rozpoznać nazwy prostych oznaczeń i symboli matematycznych

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny
  • wyjaśnić powiązania rodzinne
  • podać informację o swojej rodzinie
  • podawać datę urodzin
  • mówić o spędzaniu czasu wolnego
  • nazwać czynności życia codziennego
  • mówić o obowiązkach domowych
  • operować słownictwem związanym z organizacją przyjęcia
  • zaprosić na przyjęcie

Żywienie

  • nazwać artykuły spożywcze
  • rozmawiać o ulubionych potrawach
  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
  • określić ilość jedzenia

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
  • zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem

Zakupy i usługi

  • ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
  • zamówić jedzenie i picie w restauracji

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości
  • wskazać drogę

Nauka i technika

  • używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
  • używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
  • nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół
  • rozpoznać rodzaje domów
  • opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
  • opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
  • podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
  • odczytać tablice informacyjne

Praca:

  • podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasu Present Simple
  2. czasu Present Continuous
  3. Past Simple
  4. Past Continuous
  5. Present Continuous do wyrażenia przyszłości
  6. Future Simple
  7. Present Perfect Simple
  8. trybów warunkowych 0, I i II
  9. wyrażenia „be going to”
  10. zaimków osobowych i dopełnieniowych
  11. przysłówków częstotliwości
  12. wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek
  13. zaimków pytających
  14. konstrukcji z „used to”
  15. przedimków nieokreślonych a/an i określonego the
  16. określenia some/any
  17. rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych
  18. zaimków wskazujących
  19. form dzierżawczych
  20. konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”
  21. czasowniki modalne
  22. konstrukcję „would like to”

Treści nauczania w klasie VIII (nowa podstawa)

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat

  • określić swoje zainteresowania

  • opisać zdolności i umiejętności

  • nazwać uczucia i emocje

  • opisać wygląd

  • określić cechy charakteru

Edukacja

  • nazwać przedmioty nauczania

  • nazwać przybory szkolne

  • nazwać pomieszczenia w szkole

  • nazwać zajęcia pozalekcyjne

  • operować słownictwem związanym z uczeniem się

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny

  • wyjaśnić powiązania rodzinne

  • podać informację o swojej rodzinie

  • podawać datę urodzin

  • mówić o spędzaniu czasu wolnego

  • nazwać czynności życia codziennego

  • mówić o obowiązkach domowych

  • określić czas

  • mówić o świętach i uroczystościach

  • zaprosić na przyjęcie urodzinowe

Żywienie

  • nazwać artykuły spożywcze

  • rozmawiać o ulubionych potrawach

  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj

  • określić ilość jedzenia

  • opowiedzieć o przygotowywaniu posiłków

  • mówić o zwyczajach żywieniowych

  • podać nazwy lokali gastronomicznych

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości

  • zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem

  • opowiedzieć o wydarzeniach związanych z kulturą

  • operować słownictwem związanych z kulturą i sztuką

Zakupy i usługi

  • ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy

  • zamówić jedzenie i picie w restauracji

  • nazwać rodzaje sklepów, towarów i ich cech

  • operować słownictwem dotyczącym środków płatniczych oraz wymianą i zwrotem towaru

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości

  • wskazać drogę i kierunek

  • wymienić nazwy środków transportu

  • opowiedzieć o podróżowaniu i zwiedzaniu oraz planowaniu wycieczki

Nauka i technika

  • używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych

  • używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami i odkryciami naukowymi

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców

  • nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem

  • opowiadać o wydarzeniach sportowych i uprawianiu sportu

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół

  • rozpoznać rodzaje domów

  • opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
  • opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
  • podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
  • opisać czynności i prace wykonywane w domu

Praca

  • podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności

  • opowiedzieć o wyborze zawodu

  • opowiedzieć o miejscu i warunkach pracy

Zdrowie

  • określić samopoczucie

  • nazwać choroby i opisać ich objawy

  • udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom

  • opowiedzieć o zdrowym trybie życia

Świat przyrody

  • nazwać pory roku

  • wymienić nazwy miesięcy

  • określić zjawiska pogodowe

  • podać nazwy roślin, zwierząt i elementów krajobrazu

  • używać słownictwa dotyczącego ochrony środowiska naturalnego

Życie społeczne:

  • nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne

  • używać słownictwa związanego z przestępczością, wymiarem sprawiedliwości i karaniem

  • używać słownictwa związanego z wolontariatem

  • podać nazwy krajów i narodowości

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  • czasu Present Simple

  • czasu Present Continuous

  • czasu Past Simple

  • czasu Past Continuous

  • czasu Present Continuous do wyrażenia przyszłości

  • czasu Future Simple

  • czasu Present Perfect Simple

  • czasu Past Perfect

  • trybów warunkowych 0, I i II

  • zdań w mowie zależnej (reported speech)

  • wyrażenia „be going to”

  • czasowników złożonych (phrasal verbs)

  • czasowników i przymiotników z właściwym przyimkiem

  • konstrukcji „there is/there are”

  • czasownika „have got” we wszystkich rodzajach zdań

  • zaimków osobowych i dopełnieniowych

  • przysłówków częstotliwości

  • wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek

  • zaimków pytających

  • zaimków nieokreślonych

  • konstrukcji z „used to”

  • przedimków nieokreślonych a/an, określonego the oraz zerowego

  • określenia some/any

  • rzeczowników policzalnych, niepoliczalnych i złożonych

  • zaimków wskazujących

  • form dzierżawczych

  • konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”

  • czasowników modalnych

  • konstrukcję „would like to”

  • zdań w stronie biernej

  • zdań względnych (defining relative clauses)

  • zdań okolicznikowych czasu (time clauses)

  • stopniowania przymiotników

  • wyrażeń z „too” i „enough”