Przedmiotowy system oceniania – JĘZYK ANGIELSKI kl. 4-5 i 7-8

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

DOSTOSOWANY DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ

obowiązujący w klasach IV, V, VII i VIII

Realizowany program:

„Program nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej”

Białystok, wrzesień 2018

  1. Obszary podlegające ocenianiu:

wiedza i umiejętność jej stosowania oraz aktywność i zaangażowanie ucznia

  1. Skala ocen – zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania

  1. Warunki oceny semestralnej, rocznej:

ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią. Decydujący wpływ na tę ocenę ma przyrost wiedzy i umiejętności oraz wkład pracy ucznia.

  1. Formy sprawdzania wiadomości uczniów:

Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne)

    • sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej

    • uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)

    • sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał realizowany między testami

    • kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:

100-96% – ocena celująca (6)

95-90% – ocena bardzo dobra (5)

89-75% – ocena dobra (4)

74-50% – ocena dostateczna (3)

49-30% – ocena dopuszczająca (2)

29-0% – ocena niedostateczna (1)

Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe:
Stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza. Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy, innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych oraz obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych:

100% – 91% – celujący

90% – 71% – bardzo dobry

70% – 55% – dobry

54% – 40% – dostateczny

39% – 20% – dopuszczający

19% – 0% – niedostateczny

Kartkówki

    • kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów – nie muszą być zapowiedziane

    • kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie
      z proporcją:

100 %– ocena celująca (6)

99-90% – ocena bardzo dobra (5)

89-75% – ocena dobra (4)

74-50% – ocena dostateczna (3)

49-30% – ocena dopuszczająca (2)

29-0% – ocena niedostateczna (1)

  • proporcje przeliczania punktów na ocenę dla uczniów z obniżonymi kryteriami wymagań:

100-91% – ocena celująca (6)

90-71% – ocena bardzo dobra (5)

70-55% – ocena dobra (4)

54-40% – ocena dostateczna (3)

39-19% – ocena dopuszczająca (2)

18-0% – ocena niedostateczna (1)

Pisemne prace domowe

    • prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję

    • na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień

    • prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane

    • trzy razy w semestrze uczeń ma prawo nie przygotować się do zajęć, o czym powinien poinformować nauczyciela przed lekcją. Prawo to nie przysługuje uczniom
      w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów i recytacji. Nieprzygotowanie się do lekcji oznacza się w dzienniku symbolem „np”

Odpowiedzi ustne

Podczas odpowiedzi ocenie podlega: poprawność merytoryczna i językowa, samodzielność odpowiedzi, umiejętność wyrażania myśli

Aktywność na lekcji

    • praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra

    • wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 5 do 6

Recytacje i prezentacje scenek

    • zapowiadane są przynajmniej tydzień wcześniej

    • podlegają ocenie z uwzględnieniem wkładu pracy i możliwości uczniów

  1. Kryteria ocen:

Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.
W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi.

ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości
w pełni spełniają zakres wymagań na ocenę bardzo dobrą i wykorzystuje je w nietypowych sytuacjach problemowych

ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

W zakresie gramatyki i słownictwa:

  • potrafi poprawnie operować prostymi strukturami
  • potrafi budować spójne zdania
  • stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania
  • używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym

W zakresie słuchania i czytania:

  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
  • potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
  • potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki
  • potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela
  • potrafi określić kontekst wypowiedzi
  • potrafi rozróżnić styl wypowiedzi (formalny i nieformalny)

W zakresie mówienia:

  • potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
  • potrafi mówić spójnie bez zawahań
  • posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
  • dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
  • umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • można go zrozumieć bez trudności

W zakresie pisania:

  • potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
  • w zadaniu pisemnym odnosi się do wszystkich istotnych punktów i rozwija je
  • pisze teksty o odpowiedniej długości
  • używa prawidłowej pisowni i interpunkcji

ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

W zakresie gramatyki i słownictwa:

  • potrafi poprawnie operować większością prostych struktur
  • potrafi budować zdania w większości wypadków spójne
  • na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
  • używa poprawnie niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym

W zakresie słuchania i czytania:

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
  • potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach
    i rozmowach
  • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi zwykle rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
  • potrafi rozróżnić dźwięki
  • potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela i reagować na nie

W zakresie mówienia:

  • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
  • potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem
  • posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy
  • dysponuje zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
  • umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności

W zakresie pisania:

  • potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne
  • w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca
  • pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
  • używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji

ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

W zakresie gramatyki i słownictwa:

  • potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami
  • potrafi budować zdania niekiedy spójne
  • czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
  • używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym

W zakresie słuchania i czytania:

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
  • potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
  • potrafi rozróżnić większość dźwięków
  • potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela

W zakresie mówienia:

  • czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
  • potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
  • posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
  • umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • można go zazwyczaj zrozumieć

W zakresie pisania:

  • próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny
  • w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów
  • zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
  • używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcjiocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

    W zakresie gramatyki i słownictwa:

  • potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur

  • potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne

  • dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania

  • czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa

W zakresie słuchania i czytania:

  • potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
  • potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
  • potrafi rozróżnić niektóre dźwięki
  • potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi

W zakresie mówienia:

  • czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami
  • potrafi czasami mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
  • posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów
  • dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
  • rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie
  • można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością

W zakresie pisania:

  • ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji
  • w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty
  • zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
  • używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji

ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych za strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej.

  1. Ocenianie ma charakter ciągły i jest jawne dla ucznia oraz rodzica, a stopnie wystawiane są systematycznie i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
    W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia.
  2. Zasady udostępniania prac pisemnych rodzicom/opiekunom

Prace pisemne udostępniane są rodzicom/opiekunom w ciągu 2 tygodni od wystawienia oceny na cotygodniowych dyżurach nauczycielskich i w czasie dni otwartych.

Wszystkie odpowiedzi ustne, krótkie formy pisemne oraz bieżące aktywności uczniów będą uzasadniane ustnie w obecności ucznia i klasy ze szczególnym uwzględnieniem mocnych i słabych stron oraz możliwości ich uzupełnienia.

Prace pisemne podsumowujące dany dział/ zakres materiału będą uzasadniane
w sposób pisemny z wyszczególnieniem umiejętności, które uczeń opanował, opanował częściowo i nie opanował ze wskazaniem w jaki sposób może to poprawić. Uzasadnienie będzie przekazywane rodzicom do podpisania poprzez ucznia bezpośrednio po wystawieniu oceny. Uczeń odnosi podpisaną metryczkę na następną lekcję.

  1. Zasady poprawiania wyników:

Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:

– sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu

– kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy

Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne. Nie poprawiamy ocen z innych form aktywności.

W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości w określonym przez nauczyciela terminie. Sposób sprawdzenia tego materiału określa nauczyciel

TREŚCI NAUCZANIA

Treści nauczania w klasie IV

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • podać i przeliterować swoje imię, nazwisko, adres

  • podać numer telefonu, wiek, datę urodzenia

  • podać narodowość; powiedzieć, skąd pochodzi

  • opisać wygląd zewnętrzny

  • wyrazić, co lubi a czego nie lubi

  • określić swoje zainteresowania

  • opisać zdolności i umiejętności

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu

  • w prosty sposób opisać swoje mieszkanie/lub swój dom, nazwać meble i sprzęty

  • w prosty sposób opisać swój dom

Edukacja

  • powiedzieć, gdzie chodzi do szkoły i jakiego jest ona typu

  • nazwać przedmioty nauczania

  • podać godziny i swój plan lekcji

  • nazwać przybory szkolne

  • zrozumieć polecenia nauczyciela (classroom language)

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny

  • w prosty sposób wyjaśnić powiązania rodzinne

  • podać prostą informację o swojej rodzinie

  • nazywać czynności życia codziennego

  • opisać, co robi codziennie i podać swój rozkład dnia

  • opisać prosty plan dnia innych ludzi

  • powiedzieć, co robi w wolnym czasie

  • rozmawiać o hobby i zainteresowaniach

  • przedstawić się, przywitać się i pożegnać

  • wyrazić prośbę, podziękowanie i przeprosiny

  • poprosić o pozwolenie, wyrazić odmowę lub zgodę

Żywienie

  • nazwać artykuły spożywcze

  • rozmawiać o ulubionych potrawach

  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj

  • określić ilość jedzenia

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców

  • nazywać popularny sprzęt sportowy

Zdrowie

  • nazywać części ciała

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości

  • napisać pocztówkę z wakacji

Świat przyrody

  • nazwać miesiące i pory roku

  • nazwać zwierzęta domowe i dzikie

  • opisać umiejętności zwierząt

  • potrafi nazwać elementy krajobrazu

  • podać prostą informację i opinię o pogodzie

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasownika to be

  1. zaimków osobowych

  2. przymiotników dzierżawczych

  3. dopełniacza saksońskiego / dopełniacza 's

  4. konstrukcji there is / there are

  5. przyimków miejsca

  6. liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników

  7. czasu Present Simple

  8. przysłówków częstotliwości

  9. zaimków wskazujących: this, that, these, those

  10. czasownika modalny can do wyrażenia umiejętności i przyzwolenia

  11. stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the

  12. czasownika have got

  13. rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne

  14. czasu Present Continuous

Treści nauczania w klasie V

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

CZŁOWIEK:

  • podać dane personalne,
  • wymienić okresy życia,
  • opisać wygląd zewnętrzny,
  • wymienić cechy charakteru,
  • określić swoje umiejętności i zainteresowania.

MIEJSCE ZAMIESZKANIA:

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania,

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół,

  • wymienić proste czynności i prace wykonywane w domu.

EDUKACJA:

  • nazwać przedmioty nauczania,
  • nazwać przybory szkolne,
  • nazwać pomieszczenia w szkole,
  • nazwać zajęcia pozalekcyjne.

PRACA:

  • nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
  • operować przymiotnikami opisującymi zawody.

ŻYCIE PRYWATNE:

  • nazwać członków rodziny,
  • nazwać czynności życia codziennego,
  • określić i podać czasu,
  • nazwać formy spędzania czasu wolnego,
  • mówić o świętach i uroczystościach.

ŻYWIENIE:

  • nazwać artykuły spożywcze,
  • operuje przymiotnikami opisującymi żywność,
  • ułożyć dialog dotyczący zamawiania posiłków.

ZAKUPY I USŁUGI:

  • nazwać rodzaje sklepów,
  • nazwać towary i produkty,
  • nazwać części garderoby
  • ułożyć dialog w sklepie dotyczący kupowania produktów.

PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA:

  • wymienić środki transportu,
  • podać wyrażenia związane z podróżowaniem,
  • nazwać czynności, które robimy na wakacjach,
  • potrafi wskazać drogę.

KULTURA:

  • wymienia dziedziny kultury np. kino, teatr, itp.,
  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości.

SPORT:

  • nazwać dyscypliny sportu,
  • nazwać sprzęt sportowy,
  • podać wyrażenia związane ze sportem,
  • operować słownictwem związanym z uprawianiem sportu.

ZDROWIE:

  • nazwać części ciała,
  • wymienić i nazwać choroby oraz ich objawy,
  • udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom.

NAUKA I TECHNIKA:

  • używać prostego słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

.

  1. ŚWIAT PRZYRODY:
  • nazwać pory roku
  • wymienić nazwy miesięcy

  • podać nazwy niektórych roślin i zwierząt

  1. ŻYCIE SPOŁECZNE
  • nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasu teraźniejszego Present Simple w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
  2. przysłówków częstotliwości;
  3. czasu teraźniejszego Present Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
  4. rozróżnić czas teraźniejszy Present Simple i Present Continuous;
  5. wyrażenia „as…as” do tworzenia porównań;
  6. stopnia wyższego i najwyższego przymiotników;
  7. wyrazów i wyrażeń opisujących ilość (a lot of/ many/ much);
  8. wyrażenia „would like to”;
  9. czasu Present Continuous do wyrażania przyszłości;
  10. wyrażenia „how much” pytając o ceny;
  11. czasownika „to be” w czasie przeszłym Past Simple;
  12. wyrażenia there was / there were w formie twierdzącej i przeczącej;
  13. okoliczników czasu występujących z czasem Past Simple;
  14. czasownika modalnego must / mustn’t;
  15. czasowników regularnych w czasie przeszłym Past Simple;
  16. czasowników nieregularnych w czasie przeszłym Past Simple;
  17. ułożyć pytanie używając wyrazów what, when, where, why, who w czasie przeszłym;
  18. czasownika modalnego „have to” do określania zasad i reguł;

    s) wyrażenia „be going to” do wskazywania drogi oraz mówieniu o planach.

Treści nauczania w klasie VI

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • opisać wygląd zewnętrzny

  • wyrazić swoje upodobania i opinie na temat różnych przedmiotów

  • określić swoje zainteresowania

Dom

  • nazwać wyposażenie domu

  • opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty lub swój pokój

  • Życie rodzinne i towarzyskie

  • zaprosić na przyjęcie urodzinowe

Żywienie

  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj

  • określić ilość jedzenia

Zakupy i usługi

  • nazwać podstawowe sklepy

  • uzyskać informację o rzeczach, które chce kupić

  • kupić i zapłacić za podstawowe produkty

Podróżowanie i turystyka

  • nazwać podstawowe środki transportu

  • nazwać kierunki świata

  • dowiedzieć się i podać, gdzie można kupić bilet

  • kupić bilet

  • dowiedzieć się i podać, jaki środek transportu publicznego jest możliwy
    w danym miejscu

Kultura

  • nazwać gatunki filmowe

  • opisać, jakie wydarzenia kulturalne i rozrywki są możliwe w danym miejscu

  • dowiedzieć się o ceny biletów wstępu

  • dowiedzieć się i podać godziny otwarcia lub czas rozpoczęcia wydarzeń kulturalnych

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe

  • nazywać popularny sprzęt sportowy

Zdrowie

  • wyjaśnić, jak się czuje

  • opisać podstawowe dolegliwości

Świat przyrody

  • uzyskać i zrozumieć informację z prognozy pogody

  • podać prostą informację i opinię o pogodzie

  • nazwać zwierzęta domowe i dzikie oraz popularne rośliny

  • nazwać miesiące i pory roku

W zakresie gramatyki uczeń potrafi:

  1. użyć czasu Present Simple

  2. użyć czasu Present Continuous

  3. użyć trybu rozkazujący oraz forma zakazu

  4. stopniować przymiotniki

  5. stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the

  6. użyć określeń some/any

  7. rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne

  8. użyć formy przeszłych czasownika be: was, were

  9. użyć czasu Past Simple: czasowniki regularne i nieregularne

  10. użyć czasu Past Continuous

  11. użyć czasowników modalnych: must (mustn’t), should

  12. stosować proste przysłówki sposobu, np. well, quickly, quietly

  13. wyrazić przyszłość za pomocą:

  • czasu Future Simple

  • wyrażenia be going to

  • użyć czasu Present Perfect

Treści nauczania w klasie VII

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat

  • określić swoje zainteresowania

  • opisać zdolności i umiejętności

  • nazwać uczucia i emocje

  • opisać wygląd

Edukacja

  • rozpoznać nazwy prostych oznaczeń i symboli matematycznych

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny

  • wyjaśnić powiązania rodzinne

  • podać informację o swojej rodzinie

  • podawać datę urodzin

  • mówić o spędzaniu czasu wolnego

  • nazwać czynności życia codziennego

  • mówić o obowiązkach domowych

  • operować słownictwem związanym z organizacją przyjęcia

  • zaprosić na przyjęcie

Żywienie

  • nazwać artykuły spożywcze

  • rozmawiać o ulubionych potrawach

  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj

  • określić ilość jedzenia

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości

  • zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem

Zakupy i usługi

  • ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy

  • zamówić jedzenie i picie w restauracji

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości

  • wskazać drogę

Nauka i technika

  • używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych

  • używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców

  • nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół

  • rozpoznać rodzaje domów

  • opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
  • opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
  • podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
  • odczytać tablice informacyjne

Praca

  • podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności

Zdrowie

  • określić samopoczucie

  • nazwać choroby i opisać ich objawy

  • udzielić porad związanych z leczeniem

Życie społeczne:

  • potrafi zaprosić na wydarzenie społeczne (plakat)

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasu Present Simple

  1. czasu Present Continuous

  2. Past Simple

  3. Past Continuous

  4. Present Continuous do wyrażenia przyszłości

  5. Future Simple

  6. Present Perfect Simple

  7. trybów warunkowych 0, I i II

  8. wyrażenia „be going to”

  9. zaimków osobowych i dopełnieniowych

  10. przysłówków częstotliwości

  11. wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek

  12. zaimków pytających

  13. konstrukcji z „used to”

  14. przedimków nieokreślonych a/an i określonego the

  15. określenia some/any

  16. rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych

  17. zaimków wskazujących

  18. form dzierżawczych

  19. konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”

  20. czasowniki modalne

  21. konstrukcję „would like to”

Treści nauczania w klasie VIII

W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:

Człowiek

  • wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat

  • określić swoje zainteresowania

  • opisać zdolności i umiejętności

  • nazwać uczucia i emocje

  • opisać wygląd

  • określić cechy charakteru

Edukacja

  • nazwać przedmioty nauczania

  • nazwać przybory szkolne

  • nazwać pomieszczenia w szkole

  • nazwać zajęcia pozalekcyjne

  • operować słownictwem związanym z uczeniem się

Życie prywatne

  • nazwać członków rodziny

  • wyjaśnić powiązania rodzinne

  • podać informację o swojej rodzinie

  • podawać datę urodzin

  • mówić o spędzaniu czasu wolnego

  • nazwać czynności życia codziennego

  • mówić o obowiązkach domowych

  • określić czas

  • mówić o świętach i uroczystościach

  • zaprosić na przyjęcie urodzinowe

Żywienie

  • nazwać artykuły spożywcze

  • rozmawiać o ulubionych potrawach

  • nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj

  • określić ilość jedzenia

  • opowiedzieć o przygotowywaniu posiłków

  • mówić o zwyczajach żywieniowych

  • podać nazwy lokali gastronomicznych

Kultura

  • odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości

  • zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem

  • opowiedzieć o wydarzeniach związanych z kulturą

  • operować słownictwem związanych z kulturą i sztuką

Zakupy i usługi

  • ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy

  • zamówić jedzenie i picie w restauracji

  • nazwać rodzaje sklepów, towarów i ich cech

  • operować słownictwem dotyczącym środków płatniczych oraz wymianą i zwrotem towaru

Podróżowanie i turystyka

  • podać nazwy państw i narodowości

  • wskazać drogę i kierunek

  • wymienić nazwy środków transportu

  • opowiedzieć o podróżowaniu i zwiedzaniu oraz planowaniu wycieczki

Nauka i technika

  • używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych

  • używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami i odkryciami naukowymi

Sport

  • nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców

  • nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem

  • opowiadać o wydarzeniach sportowych i uprawianiu sportu

Miejsce zamieszkania

  • podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania

  • nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół

  • rozpoznać rodzaje domów

  • opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
  • opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
  • podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
  • opisać czynności i prace wykonywane w domu

Praca

  • podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności

  • opowiedzieć o wyborze zawodu

  • opowiedzieć o miejscu i warunkach pracy

Zdrowie

  • określić samopoczucie

  • nazwać choroby i opisać ich objawy

  • udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom

  • opowiedzieć o zdrowym trybie życia

Świat przyrody

  • nazwać pory roku

  • wymienić nazwy miesięcy

  • określić zjawiska pogodowe

  • podać nazwy roślin, zwierząt i elementów krajobrazu

  • używać słownictwa dotyczącego ochrony środowiska naturalnego

Życie społeczne:

  • nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne

  • używać słownictwa związanego z przestępczością, wymiarem sprawiedliwości i karaniem

  • używać słownictwa związanego z wolontariatem

  • podać nazwy krajów i narodowości

W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:

  1. czasu Present Simple

  1. czasu Present Continuous

  2. czasu Past Simple

  3. czasu Past Continuous

  4. czasu Present Continuous do wyrażenia przyszłości

  5. czasu Future Simple

  6. czasu Present Perfect Simple

  7. czasu Past Perfect

  8. trybów warunkowych 0, I i II

  9. zdań w mowie zależnej (reported speech)

  10. wyrażenia „be going to”

  11. czasowników złożonych (phrasal verbs)

  12. czasowników i przymiotników z właściwym przyimkiem

  13. konstrukcji „there is/there are”

  14. czasownika „have got” we wszystkich rodzajach zdań

  15. zaimków osobowych i dopełnieniowych

  16. przysłówków częstotliwości

  17. wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek

  18. zaimków pytających

  19. zaimków nieokreślonych

  20. konstrukcji z „used to”

  21. przedimków nieokreślonych a/an, określonego the oraz zerowego

  22. określenia some/any

  23. rzeczowników policzalnych, niepoliczalnych i złożonych

  24. zaimków wskazujących

  25. form dzierżawczych

  26. konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”

  27. czasowników modalnych

  28. konstrukcję „would like to”

  29. zdań w stronie biernej

  30. zdań względnych (defining relative clauses)

  31. zdań okolicznikowych czasu (time clauses)

  32. stopniowania przymiotników

  33. wyrażeń z „too” i „enough”