Wymagania edukacyjne – JĘZYK ROSYJSKI kl. 7-8

WYMAGANIA EDUKACYJNE JĘZYK ROSYJSKI KL. 7-8

 

Klasa 7

TEMATYKA/ PROBLEMATYKA ZAJĘĆ WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE
·   Podstawowe informacje na temat Rosji, Rosjan i języka rosyjskiego.

·   Pochodzenie, podobieństwo i pokrewieństwo współczesnych języków słowiańskich.

·   Państwa słowiańskie we współczesnej Europie.

·   Litery alfabetu rosyjskiego.

·   Formy powitania i pożegnania.

·   Rosyjskie imiona i imiona odojcowskie.

·   Zwroty grzecznościowe спасибо, пожалуйста, извини, извините.

Uczeń potrafi:

· rozpoznać oficjalną symbolikę rosyjską (godło, flaga);

· podać kilka poprawnych informacji z zakresu geografii i kultury Rosji;

· wyjaśnić, dlaczego Słowianie często mogą się zrozumieć, mimo że każdy mówi w swoim języku;

· wymienić kilka nazw krajów słowiańskich i ich stolic;

· podać kilka informacji o alfabecie pradawnych Słowian i jego twórcach;

· pisać i łączyć litery alfabetu rosyjskiego;

· w większości poprawnie kojarzyć dźwięki z ich obrazami graficznymi;

· przeczytać i napisać pierwsze proste rosyjskie słowa;

· w większości przypadków poprawnie rozpoznać miejsce akcentu w słowie;

· zapisać ze słuchu proste pojedyncze słowa;

· powiedzieć, jaką funkcję pełni znak miękki w wyrazie, i podać przykład słowa z tym znakiem;

· wymienić kilka wyrazów ze znakiem twardym;

· zazwyczaj prawidłowo intonować zdanie oznajmujące i pytające;

· użyć podstawowych form powitań i pożegnań;

· zainicjować prostą rozmowę z rówieśnikami i dorosłymi;

· wymienić najbardziej popularne imiona odojcowskie;

· przedstawić się;

· przeprosić i podziękować;

· przeczytać proste, krótkie teksty w języku rosyjskim.

Uczeń potrafi:

·   opisać oficjalną symbolikę rosyjską (godło, flaga);

·   podać informacje z zakresu geografii i kultury Rosji (tzn. wskazać na mapie ważniejsze miasta, rzeki, jeziora, góry, wymienić nazwiska wybitnych twórców z różnych dziedzin kultury itp.);

·   podać podstawowe informacje na temat historii Słowian i języków słowiańskich;

·   wymienić nazwy krajów słowiańskich i pokazać na mapie ich granice i stolice;

·   udzielić informacji na temat głagolicy i cyrylicy oraz ich twórców;

·   poprawnie pisać i łączyć litery alfabetu rosyjskiego;

·   całkowicie poprawnie kojarzyć dźwięki z ich obrazami graficznymi;

·   przeczytać i napisać rosyjskie słowa;

·   rozpoznać miejsce akcentu w słowie;

·   zapisać ze słuchu rosyjskie słowa i zwroty;

·   określić funkcję znaku miękkiego w wyrazie i wymienić kilka słów z tym znakiem;

·   określić funkcję znaku twardego i wymienić wszystkie poznane wyrazy z tym znakiem;

·   prawidłowo intonować zdanie oznajmujące i pytające;

·   użyć różnorodnych form powitań i pożegnań;

·   zainicjować rozmowę z rówieśnikami i osobami dorosłymi;

·   utworzyć formy imion odojcowskich od popularnych imion rosyjskich;

·   przedstawić siebie i inne osoby;

·   przeprosić i podziękować;

·   przeczytać ze zrozumieniem teksty, stosując poprawną wymowę i intonację.

·    Nazwy krajów i narodowości.

·    Nazwy krajów w dopełniaczu i miejscowniku.

·    Ankieta osobowa.

·    Konstrukcja określająca wiek

 

Uczeń potrafi:

· użyć podstawowych form grzecznościowych stosowanych podczas zawierania znajomości;

· wymienić rosyjskie nazwy kilku krajów europejskich;

· powiedzieć, jak się nazywa;

· wypełnić prostą ankietę osobową;

· odmienić czasownik жить w czasie teraźniejszym i powiedzieć, gdzie mieszka;

· zapytać o miejsce zamieszkania i powiedzieć, skąd pochodzą różne osoby;

· liczyć po rosyjsku od 1 do 30;

· zapisać słownie liczebniki od 1 do 30;

· zapytać o wiek rozmówcy i udzielić odpowiedzi na pytanie o swój wiek;

· powiedzieć, jaki język obcy zna i jakiego języka się uczy;

· odmienić czasownik любить w czasie teraźniejszym;

· powiedzieć, co lubi i czego nie lubi;

· powiedzieć o swoim hobby i hobby innych osób;

· wymienić kilka rzeczowników nieodmiennych;

· wymienić zaimki dzierżawcze i dopasować je do niektórych znanych rzeczowników;

· przeczytać na głos tekst, zwracając uwagę na akcent i intonację.

Uczeń potrafi:

· odmienić czasownik жить w czasie teraźniejszym;

· zapytać o miejsce zamieszkania i podać swoje miejsce zamieszkania;

· zapytać, powiedzieć i zrozumieć, skąd pochodzą różne osoby;

· liczyć po rosyjsku od 1 do 30;

· zapisać poprawnie liczebniki od 1 do 30, pamiętając o użyciu znaku miękkiego w określonych liczebnikach;

· podać swój wiek, zapytać o wiek rozmówcy, udzielić informacji o wieku różnych osób;

· powiedzieć, jaki język obcy zna i jakiego języka się uczy oraz jakie języki znają i jakich się uczą różne osoby;

· powiedzieć, w jakim stopniu zna jakiś język;

· odmienić czasownik любить w czasie teraźniejszym;

· powiedzieć, co kto lubi i czego nie lubi;

· zapytać o hobby innych osób oraz opowiedzieć o swoim hobby i hobby innych;

· wymienić wszystkie przytoczone w rozdziale rzeczowniki nieodmienne;

· wymienić zaimki dzierżawcze i dopasować do poznanych rzeczowników;

· przeczytać na głos tekst ze zrozumieniem, stosując prawidłową wymowę i intonację.

·    Liczebniki główne w zakresie 40–2000.

·    Nazwy członków rodziny.

·    Konstrukcje opisujące posiadanie członków rodziny lub ich brak

·    Konstrukcje określające wykonywane zawody

 

Uczeń potrafi:

· nazwać członków najbliższej rodziny;

· udzielić podstawowych informacji na temat członków swojej rodziny (imiona, wiek, pokrewieństwo);

· tworzyć formy biernika zaimków osobowych i rzeczowników;

· tworzyć formy celownika zaimków osobowych i rzeczowników;

· liczyć po rosyjsku w zakresie 40–2000;

· zapisać słownie liczebniki w zakresie 40–2000;

· zadawać pytania o posiadanie i odpowiadać na nie, używając odpowiedniej konstrukcji;

· wymienić nazwy zawodów członków swojej rodziny;

· powiedzieć, kim chce być z zawodu;

· poprawnie stosować formy narzędnika rzeczowników oznaczających zawody;

· poprawnie odmieniać w czasie teraźniejszym czasowniki należące do I i II koniugacji oraz czasownik хотеть.

Uczeń potrafi:

·   nazwać członków rodziny;

·   opowiedzieć szczegółowo o członkach swojej rodziny (imiona, wiek, pokrewieństwo, miejsce zamieszkania, rodzaj zajęcia, zależności między osobami, stosunek emocjonalny do opisywanych osób);

·   opowiedzieć o posiadanych zwierzętach;

·   zapytać o rodzinę innych osób;

·   zrozumieć szczegółowy opis rodziny innych osób;

·   opowiedzieć na podstawie asocjogramu o przedstawionej rodzinie;

· tworzyć i poprawnie stosować w poznanych konstrukcjach formy biernika zaimków osobowych i rzeczowników;

·   tworzyć i poprawnie stosować w poznanych konstrukcjach formy celownika zaimków osobowych i rzeczowników;

·   liczyć po rosyjsku w zakresie 40–2000;

·   zapisać poprawnie pod względem ortograficznym liczebniki w zakresie 40–2000;

·   prawidłowo stosować w pytaniach i odpowiedziach konstrukcję

·   rozpoznać sytuacje, w których nie używa się есть w konstrukcji wyrażającej posiadanie;

·   wymienić nazwy wielu zawodów i udzielić informacji na temat zawodów członków swojej rodziny;

·   powiedzieć, kim chce być z zawodu i uzasadnić swój wybór;

·   rozpoznać sytuacje, w których nie używa się есть w konstrukcji wyrażającej posiadanie;

·   wymienić nazwy wielu zawodów i udzielić informacji na temat zawodów członków swojej rodziny;

·   powiedzieć, kim chce być z zawodu i uzasadnić swój wybór;

·    Słownictwo związane z miejscem zamieszkania.

·    Nazwy pomieszczeń w domu i mieszkaniu.

·    Nazwy mebli i sprzętów domowych.

 

Uczeń potrafi:

· zapytać o miejsce zamieszkania i udzielić odpowiedzi na takie pytanie;

· określić swoje miejsce zamieszkania (miasto/wieś, dom/mieszkanie, ładne/ brzydkie, czyste/brudne itp., piętro, liczba pomieszczeń);

· nazwać poszczególne pomieszczenia w domu i wymienić znajdujące się tam sprzęty;

· określić, gdzie znajdują się meble i sprzęty w pomieszczeniach;

· opowiedzieć na podstawie rysunku o przedstawionym pokoju/mieszkaniu;

· tworzyć formy dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników;

· rozróżnić zastosowanie przysłówków дома i домой;

· tworzyć formy czasu przeszłego czasowników;

· zapytać rozmówcę o czynności wykonywane w przeszłości i odpowiedzieć na takie pytanie;

· wymienić niektóre okoliczniki i określenia czasu.

Uczeń potrafi:

·       prowadzić rozmowę o miejscu zamieszkania;

·       opowiedzieć o swoim miejscu zamieszkania (miasto/wieś, dom/ mieszkanie, ładne/brzydkie, czyste/ brudne itp., piętro, liczba pomieszczeń) i wyrazić o nim opinię wraz z uzasadnieniem;

·       nazwać i opisać poszczególne pomieszczenia w domu, opowiedzieć o ich wyposażeniu i umeblowaniu;

·       dokładnie określić położenie poszczególnych mebli i sprzętów w mieszkaniu, także względem innych sprzętów;

·       tworzyć ustny i pisemny opis rysunku/schematu/fotografii przedstawiających pokój lub mieszkanie;

·       tworzyć i poprawnie stosować formy dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników;

·       poprawnie stosować przysłówki дома i домой;

·       tworzyć i poprawnie stosować formy czasu przeszłego czasowników;

·       prowadzić rozmowę na temat czynności wykonywanych w przeszłości (własnych i rozmówcy);

·       stosować poznane okoliczniki i określenia czasu podczas opowiadania o czynnościach w przeszłości.

·    Nazwy pomieszczeń znajdujących się w szkole.

·    Nazwy przedmiotów znajdujących się w klasie.

·    Nazwy przyborów szkolnych.

·    Nazwy szkolnych przedmiotów nauczania.

·    Nazwy dni tygodnia w mianowniku i bierniku.

·    Oceny szkolne.

Uczeń potrafi:

· opowiedzieć o swojej szkole (typ szkoły, budynek, otoczenie);

· wymienić nazwy pomieszczeń znajdujących się w szkole;

· wymienić nazwy przyborów szkolnych i przedmiotów znajdujących się w klasie;

· udzielić odpowiedzi na pytanie, w jakiej szkole i w jakiej klasie się uczy;

· tworzyć poprawne formy mianownika, dopełniacza i miejscownika liczebników porządkowych;

· wymienić nazwy przedmiotów szkolnych;

· nazwać dni tygodnia po rosyjsku;

· powiedzieć, jaki przedmiot lubi najbardziej;

· poinformować, jakie ma oceny z różnych przedmiotów;

· odmieniać i prawidłowo stosować czasowniki учить i учиться;

· zapytać rozmówcę, gdzie się uczy;

· dopasować zaimki wskazujące этот, эта, эти do rodzaju i liczby rzeczownika;

· zrozumieć typowe polecenia wydawane po rosyjsku przez nauczyciela.

Uczeń potrafi:

· opowiedzieć o swojej szkole (typ szkoły, usytuowanie, budynek, otoczenie);

· opisać pomieszczenia znajdujące się w szkole;

· opowiedzieć o klasach w swojej szkole, ich położeniu i wyposażeniu;

· zapytać rozmówcę o rodzaj szkoły i klasę, w której się uczy, oraz udzielić odpowiedzi na takie pytanie;

· tworzyć i stosować poprawne formy mianownika, dopełniacza i miejscownika liczebników porządkowych;

· powiedzieć, ile i jakie lekcje ma w poszczególne dni tygodnia;

· powiedzieć, jaki przedmiot lubi najbardziej, i uzasadnić swój wybór;

· wziąć udział w rozmowie na temat ulubionych przedmiotów szkolnych i ocen;

· odmieniać i prawidłowo stosować czasowniki учить i учиться;

· prawidłowo stosować zaimki wskazujące этот, эта, эти;

· zrozumieć polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim.

·    Słownictwo związane ze spędzaniem wolnego czasu.

·    Słownictwo związane z letnim wypoczynkiem i planami na wakacje.

 

Uczeń potrafi:

· powiedzieć, że ma wolny czas lub że nie ma wolnego czasu;

· opowiedzieć, jak spędza wolny czas;

· określić, kiedy i jak często coś robi;

· zapytać kolegę o sposób spędzania wolnego czasu;

· tworzyć formy czasu przyszłego złożonego;

· zadać rozmówcy pytanie na temat planów na przyszłość i odpowiedzieć na takie pytanie;

· wyrazić swoje zamiary, używając form czasu teraźniejszego;

· znaleźć w słuchanym tekście potrzebne informacje;

· zachęcić rozmówcę do wspólnego działania;

· zapytać rozmówcę o plany na wakacje i odpowiedzieć na takie pytanie;

· opowiedzieć o ulubionych miejscach i formach spędzania wakacji.

Uczeń potrafi:

·       zapytać, czy rozmówca ma wolny czas, oraz odpowiedzieć na takie pytanie;

·       opowiedzieć o różnych formach spędzania wolnego czasu;

·       opowiedzieć, wykorzystując różne okoliczniki czasu, co, kiedy i jak często coś robi;

·       wziąć udział w rozmowie na temat ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu;

·       tworzyć i poprawnie stosować formy czasu przyszłego złożonego;

·       prowadzić rozmowę na temat planów na bliższą i dalszą przyszłość;

·       zastosować formy czasu teraźniejszego do opowiadania o planach i zamiarach na przyszłość;

·       znaleźć w słuchanym tekście szczegółowe informacje;

·       zaprosić lub zachęcić rozmówcę do podjęcia wspólnych działań;

·       prowadzić rozmowę na temat wakacyjnych zamierzeń, planów i preferencji;

·       opowiedzieć i napisać o ulubionych przez siebie, członków rodziny i znajomych miejscach i formach spędzania wakacji.

 

Klasa 8

TEMATYKA/ PORBLEMATYKA ZAJĘĆ WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE
·  Słownictwo dotyczące wakacji i form spędzania wolnego czasu.

·  Nazwy pór roku, pór dnia

·  Nazwy miesięcy w mianowniku, miejscowniku; dopełniaczu.

·  Nazwy krajów w bierniku i miejscowniku.

·  Słownictwo dotyczące przebiegu powszedniego dnia ucznia.

·  Słownictwo związane
z określaniem czasu zegarowego: час, минута, секунда i określaniem dat

 

Uczeń potrafi:

·  wymienić nazwy miesięcy;

·  zadawać pytania z przysłówkami  куда, где;

·  odpowiadać na pytania куда? где?;

·  opowiedzieć o swoich wakacjach.

·  wymienić nazwy pór roku;

·  wymienić niektóre oznaki każdej pory roku;

·  zapytać o datę i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  powiedzieć, kiedy coś się wydarzyło (pora roku, miesiąc, dzień tygodnia).

·  zadać pytanie o godzinę i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  zadać pytanie, o której godzinie coś się odbywa i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  opowiedzieć, jak wygląda jego zwykły dzień.

Uczeń potrafi:

·  wymienić nazwy miesięcy;

·  zadawać pytania z przysłówkami  куда, где;

·  odpowiadać na pytania куда? где?;

·  prowadzić dialog na temat wakacji;

·   opowiedzieć szczegółowo o swoich wakacjach

·  wymienić nazwy pór roku;

·  wymienić wiele oznak każdej pory roku;

·  zapytać o datę i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  powiedzieć, kiedy coś się wydarzyło (pora roku, miesiąc, dzień tygodnia).

·  zadać pytanie o godzinę i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  zadać pytanie, o której godzinie coś się odbywa i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  szczegółowo opowiedzieć, jak wygląda jego zwykły dzień.

· Słownictwo dotyczące części ciała człowieka.

· Słownictwo dotyczące wyglądu zewnętrznego człowieka.

· Konstrukcja похож/похожа (на кого?).

· Nazwy części garderoby.

· Przymiotniki oznaczające kolory.

· Słownictwo związane z emocjami i uczuciami.

 

Uczeń potrafi:

· nazywać niektóre części ciała;

· opisać wygląd zewnętrzny człowieka;

· rozpoznać słowa, które w języku rosyjskim i polskim różnią się znaczeniem, choć mają podobną postać dźwiękową.

· wymienić nazwy niektórych części garderoby i powiedzieć, jakiego są koloru;

· używać konstrukcji z czasownikami одевать / одеть, одеваться i надевать / надеть;

· nazywać podstawowe emocje i uczucia;

· krótko opisać, jak wyraża emocje;

· krótko wyrażać opinie na różne tematy.

Uczeń potrafi:

·  nazywać części ciała;

·  opisać szczegółowo wygląd zewnętrzny człowieka;

·  powiedzieć, kto do kogo jest podobny;

·  wymienić kilka słów, które w języku rosyjskim i polskim różnią się znaczeniem, choć mają podobną postać dźwiękową.

·  wymienić nazwy wielu części garderoby
i powiedzieć, jakiego są koloru;

·  używać konstrukcji z czasownikami одевать / одеть, одеваться i надевать / надеть;

·  opisać, jak się ubiera w różnych okolicznościach.

·  nazywać różnorodne emocje i uczucia;

·  szczegółowo opisać, jak wyraża emocje;

·  wyrażać opinie na różne tematy.

· Słownictwo dotyczące różnych obiektów w mieście.

· Słownictwo związane z pytaniem o drogę i określaniem drogi

· Słownictwo związane z podróżowaniem środkami transportu miejskiego.

· Słownictwo dotyczące obiektów usługowych w mieście.

· Słownictwo związane ze spędzaniem wolnego czasu.

 

Uczeń potrafi:

· nazwać niektóre ważne obiekty miejskie;

· zadawać pytania dotyczące drogi do różnych obiektów w mieście i udzielać krótkich odpowiedzi na takie pytanie;

· krótko opisać drogę do jakiegoś obiektu;

· nazwać środki transportu miejskiego;

· krótko powiedzieć, dokąd można dojechać danym środkiem transportu miejskiego;

· zadawać pytania, jak dojechać do różnych obiektów w mieście i udzielać krótkich odpowiedzi na takie pytania;

· używać konstrukcji z czasownikami идти/пойти i ехать/поехать;

· krótko opisać swoją drogę do szkoły;

· nazwać niektóre punkty usługowe;

· nazwać niektóre podstawowe czynności związane z wykonywaniem niektórych usług;

· krótko powiedzieć, gdzie i jak można spędzić wolny czas w mieście.

 

Uczeń potrafi:

·  nazwać ważne obiekty miejskie;

· zadawać pytania dotyczące drogi do różnych obiektów w mieście i udzielać wyczerpujących odpowiedzi na takie pytanie;

· szczegółowo opisać drogę do jakiegoś obiektu;

· poradzić turyście, aby zwrócił się z pytaniem o drogę do kogoś innego.

· nazwać środki transportu miejskiego;

· powiedzieć, dokąd można dojechać danym środkiem transportu miejskiego;

· zadawać pytania, jak dojechać do różnych obiektów w mieście i udzielać szczegółowych odpowiedzi na takie pytania;

· używać konstrukcji z czasownikami идти/пойти i ехать/поехать;

· szczegółowo opisać swoją drogę do szkoły;

· nazwać różnorodne punkty usługowe;

· nazwać czynności związane z wykonywaniem różnych usług;

· opowiedzieć, gdzie i jak można spędzić wolny czas w mieście.

· Słownictwo związane z zakupami (nazwy działów w supermarkecie, nazwy artykułów spożywczych).

· Nazwy opakowań пакет, пачка, банка, бутылка, коробка, плитка, буханка.

· Zwroty używane przy zakupach.

· Nazwy kilku sklepów specjalistycznych.

· Nazwy niektórych artykułów przemysłowych.

· Słownictwo związane z robieniem zakupów w sklepie odzieżowym.

 

Uczeń potrafi:

· wymienić nazwy niektórych artykułów spożywczych;

· powiedzieć, gdzie można kupić te artykuły (w jakich działach supermarketu);

· powiedzieć, co ktoś musi kupić.

· nazwać niektóre sklepy specjalistyczne;

· nazwać niektóre artykuły przemysłowe;

· zapytać, ile coś kosztuje i udzielić krótkiej odpowiedzi na takie pytanie;

· zaproponować wspólne wyjście na zakupy;

· poprosić o określony towar;

· krótko powiedzieć, na co młodzież

wydaje swoje kieszonkowe.

 

Uczeń potrafi:

· wymienić nazwy wielu artykułów spożywczych;

· powiedzieć, gdzie można kupić te artykuły (w jakich działach supermarketu);

· nazwać niektóre opakowania;

· powiedzieć, co ktoś musi kupić.

· nazwać sklepy specjalistyczne;

· nazwać różnorodne artykuły przemysłowe;

· zapytać, ile coś kosztuje i udzielić odpowiedzi na takie pytanie;

· zrobić zakupy w rosyjskim sklepie.

· zaproponować wspólne wyjście na zakupy;

· poprosić o określony towar;

· powiedzieć, na co młodzież wydaje swoje kieszonkowe;

· zapytać, gdzie jest przymierzalnia;

· poinformować o promocji;

· zrozumieć popularne slogany reklamowe.

·    Słownictwo związane
z piramidą żywieniową
i odżywianiem się·    Słownictwo związane
z przygotowaniem
i spożywaniem posiłków.·    Zwroty używane przy zamawianiu dań w restauracji.

·    Nazwy rosyjskich lokali gastronomicznych пельменная, блинная, пирожковая, бутербродная, сосичная.

·    Nazwy niektórych rosyjskich potraw щи, уха, солянка, пельмени, блины, пирожки.

 

Uczeń potrafi:

· nazwać niektóre produkty spożywcze;

· zapytać rozmówcę, co je i jak często oraz odpowiedzieć na takie pytania;

· powiedzieć krótko o swoich upodobaniach kulinarnych i nawykach żywieniowych.

· powiedzieć, co je na śniadanie, obiad
i kolację;

· powiedzieć, gdzie i kiedy je śniadanie, obiad i kolację;

· zamówić dania w restauracji;

· poprosić kelnera o pomoc;

· wymienić kilka nazw dań kuchni rosyjskiej i lokali gastronomicznych.

 

Uczeń potrafi:

· nazwać produkty spożywcze;

· powiedzieć, co należy jeść codziennie, często, rzadko;

· zapytać rozmówcę, co je i jak często oraz odpowiedzieć na takie pytania;

· powiedzieć o swoich upodobaniach kulinarnych i nawykach żywieniowych;

· nazwać niektóre naczynia;

· powiedzieć, co je na śniadanie, obiad
i kolację;

· powiedzieć, gdzie i kiedy je śniadanie, obiad i kolację;

· podać przepis na ulubione danie (wymienić składniki i opisać przygotowanie potrawy);

· zamówić dania w restauracji;

· poprosić kelnera o pomoc;

· wymienić kilka nazw dań kuchni rosyjskiej i lokali gastronomicznych;

· wytłumaczyć, co to są пельмени, блины, пирожки, бутерброды, сосиски.

·    Słownictwo związane ze świętami.

·    Nazwy wybranych świąt rosyjskich (rodzinnych, religijnych i państwowych).

·    Zwroty i wyrażenia używane przy składaniu życzeń.

·    Słownictwo związane z urodzinami i imieninami.

·    Słownictwo związane
z zaproszeniem
i przyjmowaniem/

odrzucaniem zaproszenia.

·    Słownictwo związane
z prawami wynikającymi
z otrzymania dowodu osobistego w wieku 14 lat
w Rosji.

 

Tematyka „Święta i uroczystości” dotyczy wymagań Podstawy Programowej III.1. Uczeń potrafi:

·  wymienić niektóre rosyjskie święta
i powiedzieć, kiedy są obchodzone;

·  zapytać, kiedy obchodzimy różne święta
i udzielić odpowiedzi na takie pytanie;

·  złożyć życzenia z okazji różnych świąt, w tym z okazji urodzin;

·  zapytać, kiedy ktoś obchodzi urodziny
i udzielić odpowiedzi na takie pytanie;

·  opowiedzieć, jak obchodzi swoje urodziny;

·  powiedzieć, co chciałby otrzymać
w prezencie, o czym marzy;

·  wymienić słowa, które występują tylko
w liczbie mnogiej.

·  zaprosić na urodziny;

·  odpowiedzieć na zaproszenie (przyjąć zaproszenie lub je odrzucić);

·  powiedzieć, jakie prawa daje dowód osobisty 14-letnim Rosjanom;

·  odmieniać wiele czasowników w czasie teraźniejszym.

·   Słownictwo związane
ze zdrowiem i z określaniem samopoczucia.·   Słownictwo określające specjalności lekarzy.·  Słownictwo związane
z określaniem objawów chorób
i ich leczeniem.

·  Słownictwo i konstrukcje językowe związane z udzielaniem pierwszej pomocy i wzywaniem pogotowia ratunkowego.

·  Słownictwo dotyczące zdrowego trybu życia.

Uczeń potrafi:

·  zapytać o samopoczucie;

·  nazwać lekarzy różnych specjalizacji;

·  podać nazwy niektórych chorób;

·  powiedzieć, co kogo boli i na co ktoś choruje;

·  powiedzieć, co robi, by nadrobić zaległości
spowodowane nieobecnością w szkole.

·  wymienić nazwy podstawowych lekarstw
i środków leczniczych;

·  odpowiedzieć na pytania dyspozytora pogotowia ratunkowego.

 

·  udzielić kilku rad na temat zdrowego trybu życia;

·  rozróżnić zaimki przeczące typu никогда – некогда;

·  poprawnie stosować zaimki przeczące
z przyimkiem i bez przyimka typu ничто,
ни с кем;

·  poprawnie stosować wybrane formy trybu rozkazującego.

 

Uczeń potrafi:

·  zapytać o samopoczucie i odpowiedzieć na takie pytanie;

·  nazwać lekarzy różnych specjalizacji;

·  podać nazwy niektórych chorób;

·  powiedzieć, co kogo boli i na co ktoś choruje;

·  powiedzieć, co robi, by nadrobić zaległości
spowodowane nieobecnością w szkole.

·  prowadzić rozmowę o tym, co należy zrobić, gdy komuś coś dolega;

·  wymienić nazwy podstawowych lekarstw
i środków leczniczych;

·  odpowiedzieć na pytania dyspozytora pogotowia ratunkowego;

·  wymienić czynności, które ratują życie.

·  udzielić rad na temat zdrowego trybu życia;

·  prowadzić rozmowę o tym, co należy robić, aby nie chorować;

·  rozróżnić zaimki никогда – некогда
i prawidłowo ich używać;

·  poprawnie stosować zaimki przeczące
z przyimkiem i bez przyimka typu ничто,
ни с кем;

·  poprawnie stosować formy trybu rozkazującego.

 

Zaprezentowany zakres struktur gramatycznych jest do opanowania przez ucznia na poziomie A1 (podstawowym). Nie należy wymagać od ucznia bezbłędnego ich stosowania, ważne, aby uczeń umiał je rozpoznać i zrozumieć ich znaczenie.

Sprawności językowe

  1. SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

Uczeń potrafi:

  • kojarzyć dźwięk z jego obrazem graficznym;
  • rozróżniać sylaby akcentowane i nieakcentowane;
  • rozróżniać poszczególne wyrazy w zdaniach;
  • odróżniać zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe;
  • prawidłowo reagować na polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim;
  • zrozumieć główne myśli zawarte w prostej wypowiedzi rodzimego użytkownika języka;
  • wyróżniać poszczególne części tekstu.
  1. MÓWIENIE

Uczeń potrafi:

  • stosować typowe zwroty grzecznościowe;
  • inicjować rozmowę;
  • zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie tematów przewidzianych programem;
  • prowadzić rozmowę na tematy dotyczące życia codziennego;
  • odpowiednio reagować na wypowiedź rozmówcy;
  • modyfikować dialog wzorcowy;
  • formułować krótkie, proste, spójne wypowiedzi na tematy przewidziane programem;
  • opisywać ludzi, przedmioty, miejsca i proste czynności;
  • przekazywać swoimi słowami w formie krótkiego opowiadania prosty tekst lub wypowiedź;
  • formułować krótką, prostą wypowiedź na temat zdarzeń autentycznych lub zaaranżowanych za pomocą
  • środków dydaktycznych;
  • odgrywać różne role w procesie komunikowania się.
  1. CZYTANIE
  • Uczeń potrafi:
  • przeczytać tekst drukowany z zaznaczonym akcentem, zwracając uwagę na wymowę, akcentuację i intonację;
  • poprawnie przeczytać odpowiednio opracowany tekst pisany;
  • zrozumieć proste teksty zawierające podstawowy zasób struktur leksykalno-gramatycznych;
  • przeczytać i zrozumieć różnego rodzaju napisy i krótkie teksty informacyjne w zakresie tematyki
  • przewidzianej programem;
  • znaleźć odpowiednie informacje w tekście;
  • domyślić się znaczenia nieznanych słów na podstawie kontekstu;
  • zrozumieć główne myśli autentycznego nieskomplikowanego tekstu.
  1. PISANIE

Uczeń potrafi:

  • prawidłowo pisać poszczególne litery alfabetu rosyjskiego;
  • zapisać graficzny odpowiednik usłyszanego dźwięku lub ciągu dźwięków;
  • przekształcać tekst drukowany w tekst pisany;
  • stosować poznane reguły ortograficzne i proste zasady interpunkcji;
  • zapisać ze słuchu prosty tekst;
  • ułożyć i zapisać plan wypowiedzi pisemnej;
  • wypełnić formularz, ankietę;
  • napisać e-mail, pocztówkę, notatkę, prosty list prywatny w zakresie tematów przewidzianych programem;
  • napisać krótkie streszczenie przeczytanego lub wysłuchanego tekstu, zawierającego znaną leksykę i struktury gramatyczne;
  • zredagować krótką wypowiedź pisemną zawierającą opis przedmiotu, postaci, faktów z przeszłości lub teraźniejszości;
  • zredagować krótkie wypracowanie w zakresie tematyki objętej programem.