WYMAGANIA EDUKACYJNE JĘZYK ROSYJSKI KL. 7-8
Klasa 7
TEMATYKA/ PROBLEMATYKA ZAJĘĆ | WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE | WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE |
· Podstawowe informacje na temat Rosji, Rosjan i języka rosyjskiego.
· Pochodzenie, podobieństwo i pokrewieństwo współczesnych języków słowiańskich. · Państwa słowiańskie we współczesnej Europie. · Litery alfabetu rosyjskiego. · Formy powitania i pożegnania. · Rosyjskie imiona i imiona odojcowskie. · Zwroty grzecznościowe спасибо, пожалуйста, извини, извините. |
Uczeń potrafi:
· rozpoznać oficjalną symbolikę rosyjską (godło, flaga); · podać kilka poprawnych informacji z zakresu geografii i kultury Rosji; · wyjaśnić, dlaczego Słowianie często mogą się zrozumieć, mimo że każdy mówi w swoim języku; · wymienić kilka nazw krajów słowiańskich i ich stolic; · podać kilka informacji o alfabecie pradawnych Słowian i jego twórcach; · pisać i łączyć litery alfabetu rosyjskiego; · w większości poprawnie kojarzyć dźwięki z ich obrazami graficznymi; · przeczytać i napisać pierwsze proste rosyjskie słowa; · w większości przypadków poprawnie rozpoznać miejsce akcentu w słowie; · zapisać ze słuchu proste pojedyncze słowa; · powiedzieć, jaką funkcję pełni znak miękki w wyrazie, i podać przykład słowa z tym znakiem; · wymienić kilka wyrazów ze znakiem twardym; · zazwyczaj prawidłowo intonować zdanie oznajmujące i pytające; · użyć podstawowych form powitań i pożegnań; · zainicjować prostą rozmowę z rówieśnikami i dorosłymi; · wymienić najbardziej popularne imiona odojcowskie; · przedstawić się; · przeprosić i podziękować; · przeczytać proste, krótkie teksty w języku rosyjskim. |
Uczeń potrafi:
· opisać oficjalną symbolikę rosyjską (godło, flaga); · podać informacje z zakresu geografii i kultury Rosji (tzn. wskazać na mapie ważniejsze miasta, rzeki, jeziora, góry, wymienić nazwiska wybitnych twórców z różnych dziedzin kultury itp.); · podać podstawowe informacje na temat historii Słowian i języków słowiańskich; · wymienić nazwy krajów słowiańskich i pokazać na mapie ich granice i stolice; · udzielić informacji na temat głagolicy i cyrylicy oraz ich twórców; · poprawnie pisać i łączyć litery alfabetu rosyjskiego; · całkowicie poprawnie kojarzyć dźwięki z ich obrazami graficznymi; · przeczytać i napisać rosyjskie słowa; · rozpoznać miejsce akcentu w słowie; · zapisać ze słuchu rosyjskie słowa i zwroty; · określić funkcję znaku miękkiego w wyrazie i wymienić kilka słów z tym znakiem; · określić funkcję znaku twardego i wymienić wszystkie poznane wyrazy z tym znakiem; · prawidłowo intonować zdanie oznajmujące i pytające; · użyć różnorodnych form powitań i pożegnań; · zainicjować rozmowę z rówieśnikami i osobami dorosłymi; · utworzyć formy imion odojcowskich od popularnych imion rosyjskich; · przedstawić siebie i inne osoby; · przeprosić i podziękować; · przeczytać ze zrozumieniem teksty, stosując poprawną wymowę i intonację. |
· Nazwy krajów i narodowości.
· Nazwy krajów w dopełniaczu i miejscowniku. · Ankieta osobowa. · Konstrukcja określająca wiek
|
Uczeń potrafi:
· użyć podstawowych form grzecznościowych stosowanych podczas zawierania znajomości; · wymienić rosyjskie nazwy kilku krajów europejskich; · powiedzieć, jak się nazywa; · wypełnić prostą ankietę osobową; · odmienić czasownik жить w czasie teraźniejszym i powiedzieć, gdzie mieszka; · zapytać o miejsce zamieszkania i powiedzieć, skąd pochodzą różne osoby; · liczyć po rosyjsku od 1 do 30; · zapisać słownie liczebniki od 1 do 30; · zapytać o wiek rozmówcy i udzielić odpowiedzi na pytanie o swój wiek; · powiedzieć, jaki język obcy zna i jakiego języka się uczy; · odmienić czasownik любить w czasie teraźniejszym; · powiedzieć, co lubi i czego nie lubi; · powiedzieć o swoim hobby i hobby innych osób; · wymienić kilka rzeczowników nieodmiennych; · wymienić zaimki dzierżawcze i dopasować je do niektórych znanych rzeczowników; · przeczytać na głos tekst, zwracając uwagę na akcent i intonację. |
Uczeń potrafi:
· odmienić czasownik жить w czasie teraźniejszym; · zapytać o miejsce zamieszkania i podać swoje miejsce zamieszkania; · zapytać, powiedzieć i zrozumieć, skąd pochodzą różne osoby; · liczyć po rosyjsku od 1 do 30; · zapisać poprawnie liczebniki od 1 do 30, pamiętając o użyciu znaku miękkiego w określonych liczebnikach; · podać swój wiek, zapytać o wiek rozmówcy, udzielić informacji o wieku różnych osób; · powiedzieć, jaki język obcy zna i jakiego języka się uczy oraz jakie języki znają i jakich się uczą różne osoby; · powiedzieć, w jakim stopniu zna jakiś język; · odmienić czasownik любить w czasie teraźniejszym; · powiedzieć, co kto lubi i czego nie lubi; · zapytać o hobby innych osób oraz opowiedzieć o swoim hobby i hobby innych; · wymienić wszystkie przytoczone w rozdziale rzeczowniki nieodmienne; · wymienić zaimki dzierżawcze i dopasować do poznanych rzeczowników; · przeczytać na głos tekst ze zrozumieniem, stosując prawidłową wymowę i intonację. |
· Liczebniki główne w zakresie 40–2000.
· Nazwy członków rodziny. · Konstrukcje opisujące posiadanie członków rodziny lub ich brak · Konstrukcje określające wykonywane zawody
|
Uczeń potrafi:
· nazwać członków najbliższej rodziny; · udzielić podstawowych informacji na temat członków swojej rodziny (imiona, wiek, pokrewieństwo); · tworzyć formy biernika zaimków osobowych i rzeczowników; · tworzyć formy celownika zaimków osobowych i rzeczowników; · liczyć po rosyjsku w zakresie 40–2000; · zapisać słownie liczebniki w zakresie 40–2000; · zadawać pytania o posiadanie i odpowiadać na nie, używając odpowiedniej konstrukcji; · wymienić nazwy zawodów członków swojej rodziny; · powiedzieć, kim chce być z zawodu; · poprawnie stosować formy narzędnika rzeczowników oznaczających zawody; · poprawnie odmieniać w czasie teraźniejszym czasowniki należące do I i II koniugacji oraz czasownik хотеть. |
Uczeń potrafi:
· nazwać członków rodziny; · opowiedzieć szczegółowo o członkach swojej rodziny (imiona, wiek, pokrewieństwo, miejsce zamieszkania, rodzaj zajęcia, zależności między osobami, stosunek emocjonalny do opisywanych osób); · opowiedzieć o posiadanych zwierzętach; · zapytać o rodzinę innych osób; · zrozumieć szczegółowy opis rodziny innych osób; · opowiedzieć na podstawie asocjogramu o przedstawionej rodzinie; · tworzyć i poprawnie stosować w poznanych konstrukcjach formy biernika zaimków osobowych i rzeczowników; · tworzyć i poprawnie stosować w poznanych konstrukcjach formy celownika zaimków osobowych i rzeczowników; · liczyć po rosyjsku w zakresie 40–2000; · zapisać poprawnie pod względem ortograficznym liczebniki w zakresie 40–2000; · prawidłowo stosować w pytaniach i odpowiedziach konstrukcję · rozpoznać sytuacje, w których nie używa się есть w konstrukcji wyrażającej posiadanie; · wymienić nazwy wielu zawodów i udzielić informacji na temat zawodów członków swojej rodziny; · powiedzieć, kim chce być z zawodu i uzasadnić swój wybór; · rozpoznać sytuacje, w których nie używa się есть w konstrukcji wyrażającej posiadanie; · wymienić nazwy wielu zawodów i udzielić informacji na temat zawodów członków swojej rodziny; · powiedzieć, kim chce być z zawodu i uzasadnić swój wybór; |
· Słownictwo związane z miejscem zamieszkania.
· Nazwy pomieszczeń w domu i mieszkaniu. · Nazwy mebli i sprzętów domowych.
|
Uczeń potrafi:
· zapytać o miejsce zamieszkania i udzielić odpowiedzi na takie pytanie; · określić swoje miejsce zamieszkania (miasto/wieś, dom/mieszkanie, ładne/ brzydkie, czyste/brudne itp., piętro, liczba pomieszczeń); · nazwać poszczególne pomieszczenia w domu i wymienić znajdujące się tam sprzęty; · określić, gdzie znajdują się meble i sprzęty w pomieszczeniach; · opowiedzieć na podstawie rysunku o przedstawionym pokoju/mieszkaniu; · tworzyć formy dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników; · rozróżnić zastosowanie przysłówków дома i домой; · tworzyć formy czasu przeszłego czasowników; · zapytać rozmówcę o czynności wykonywane w przeszłości i odpowiedzieć na takie pytanie; · wymienić niektóre okoliczniki i określenia czasu. |
Uczeń potrafi:
· prowadzić rozmowę o miejscu zamieszkania; · opowiedzieć o swoim miejscu zamieszkania (miasto/wieś, dom/ mieszkanie, ładne/brzydkie, czyste/ brudne itp., piętro, liczba pomieszczeń) i wyrazić o nim opinię wraz z uzasadnieniem; · nazwać i opisać poszczególne pomieszczenia w domu, opowiedzieć o ich wyposażeniu i umeblowaniu; · dokładnie określić położenie poszczególnych mebli i sprzętów w mieszkaniu, także względem innych sprzętów; · tworzyć ustny i pisemny opis rysunku/schematu/fotografii przedstawiających pokój lub mieszkanie; · tworzyć i poprawnie stosować formy dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników; · poprawnie stosować przysłówki дома i домой; · tworzyć i poprawnie stosować formy czasu przeszłego czasowników; · prowadzić rozmowę na temat czynności wykonywanych w przeszłości (własnych i rozmówcy); · stosować poznane okoliczniki i określenia czasu podczas opowiadania o czynnościach w przeszłości. |
· Nazwy pomieszczeń znajdujących się w szkole.
· Nazwy przedmiotów znajdujących się w klasie. · Nazwy przyborów szkolnych. · Nazwy szkolnych przedmiotów nauczania. · Nazwy dni tygodnia w mianowniku i bierniku. · Oceny szkolne. |
Uczeń potrafi:
· opowiedzieć o swojej szkole (typ szkoły, budynek, otoczenie); · wymienić nazwy pomieszczeń znajdujących się w szkole; · wymienić nazwy przyborów szkolnych i przedmiotów znajdujących się w klasie; · udzielić odpowiedzi na pytanie, w jakiej szkole i w jakiej klasie się uczy; · tworzyć poprawne formy mianownika, dopełniacza i miejscownika liczebników porządkowych; · wymienić nazwy przedmiotów szkolnych; · nazwać dni tygodnia po rosyjsku; · powiedzieć, jaki przedmiot lubi najbardziej; · poinformować, jakie ma oceny z różnych przedmiotów; · odmieniać i prawidłowo stosować czasowniki учить i учиться; · zapytać rozmówcę, gdzie się uczy; · dopasować zaimki wskazujące этот, эта, эти do rodzaju i liczby rzeczownika; · zrozumieć typowe polecenia wydawane po rosyjsku przez nauczyciela. |
Uczeń potrafi:
· opowiedzieć o swojej szkole (typ szkoły, usytuowanie, budynek, otoczenie); · opisać pomieszczenia znajdujące się w szkole; · opowiedzieć o klasach w swojej szkole, ich położeniu i wyposażeniu; · zapytać rozmówcę o rodzaj szkoły i klasę, w której się uczy, oraz udzielić odpowiedzi na takie pytanie; · tworzyć i stosować poprawne formy mianownika, dopełniacza i miejscownika liczebników porządkowych; · powiedzieć, ile i jakie lekcje ma w poszczególne dni tygodnia; · powiedzieć, jaki przedmiot lubi najbardziej, i uzasadnić swój wybór; · wziąć udział w rozmowie na temat ulubionych przedmiotów szkolnych i ocen; · odmieniać i prawidłowo stosować czasowniki учить i учиться; · prawidłowo stosować zaimki wskazujące этот, эта, эти; · zrozumieć polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim. |
· Słownictwo związane ze spędzaniem wolnego czasu.
· Słownictwo związane z letnim wypoczynkiem i planami na wakacje.
|
Uczeń potrafi:
· powiedzieć, że ma wolny czas lub że nie ma wolnego czasu; · opowiedzieć, jak spędza wolny czas; · określić, kiedy i jak często coś robi; · zapytać kolegę o sposób spędzania wolnego czasu; · tworzyć formy czasu przyszłego złożonego; · zadać rozmówcy pytanie na temat planów na przyszłość i odpowiedzieć na takie pytanie; · wyrazić swoje zamiary, używając form czasu teraźniejszego; · znaleźć w słuchanym tekście potrzebne informacje; · zachęcić rozmówcę do wspólnego działania; · zapytać rozmówcę o plany na wakacje i odpowiedzieć na takie pytanie; · opowiedzieć o ulubionych miejscach i formach spędzania wakacji. |
Uczeń potrafi:
· zapytać, czy rozmówca ma wolny czas, oraz odpowiedzieć na takie pytanie; · opowiedzieć o różnych formach spędzania wolnego czasu; · opowiedzieć, wykorzystując różne okoliczniki czasu, co, kiedy i jak często coś robi; · wziąć udział w rozmowie na temat ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu; · tworzyć i poprawnie stosować formy czasu przyszłego złożonego; · prowadzić rozmowę na temat planów na bliższą i dalszą przyszłość; · zastosować formy czasu teraźniejszego do opowiadania o planach i zamiarach na przyszłość; · znaleźć w słuchanym tekście szczegółowe informacje; · zaprosić lub zachęcić rozmówcę do podjęcia wspólnych działań; · prowadzić rozmowę na temat wakacyjnych zamierzeń, planów i preferencji; · opowiedzieć i napisać o ulubionych przez siebie, członków rodziny i znajomych miejscach i formach spędzania wakacji. |
Klasa 8
TEMATYKA/ PORBLEMATYKA ZAJĘĆ | WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE | WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE |
· Słownictwo dotyczące wakacji i form spędzania wolnego czasu.
· Nazwy pór roku, pór dnia · Nazwy miesięcy w mianowniku, miejscowniku; dopełniaczu. · Nazwy krajów w bierniku i miejscowniku. · Słownictwo dotyczące przebiegu powszedniego dnia ucznia. · Słownictwo związane
|
Uczeń potrafi:
· wymienić nazwy miesięcy; · zadawać pytania z przysłówkami куда, где; · odpowiadać na pytania куда? где?; · opowiedzieć o swoich wakacjach. · wymienić nazwy pór roku; · wymienić niektóre oznaki każdej pory roku; · zapytać o datę i odpowiedzieć na takie pytanie; · powiedzieć, kiedy coś się wydarzyło (pora roku, miesiąc, dzień tygodnia). · zadać pytanie o godzinę i odpowiedzieć na takie pytanie; · zadać pytanie, o której godzinie coś się odbywa i odpowiedzieć na takie pytanie; · opowiedzieć, jak wygląda jego zwykły dzień. |
Uczeń potrafi:
· wymienić nazwy miesięcy; · zadawać pytania z przysłówkami куда, где; · odpowiadać na pytania куда? где?; · prowadzić dialog na temat wakacji; · opowiedzieć szczegółowo o swoich wakacjach · wymienić nazwy pór roku; · wymienić wiele oznak każdej pory roku; · zapytać o datę i odpowiedzieć na takie pytanie; · powiedzieć, kiedy coś się wydarzyło (pora roku, miesiąc, dzień tygodnia). · zadać pytanie o godzinę i odpowiedzieć na takie pytanie; · zadać pytanie, o której godzinie coś się odbywa i odpowiedzieć na takie pytanie; · szczegółowo opowiedzieć, jak wygląda jego zwykły dzień. |
· Słownictwo dotyczące części ciała człowieka.
· Słownictwo dotyczące wyglądu zewnętrznego człowieka. · Konstrukcja похож/похожа (на кого?). · Nazwy części garderoby. · Przymiotniki oznaczające kolory. · Słownictwo związane z emocjami i uczuciami.
|
Uczeń potrafi:
· nazywać niektóre części ciała; · opisać wygląd zewnętrzny człowieka; · rozpoznać słowa, które w języku rosyjskim i polskim różnią się znaczeniem, choć mają podobną postać dźwiękową. · wymienić nazwy niektórych części garderoby i powiedzieć, jakiego są koloru; · używać konstrukcji z czasownikami одевать / одеть, одеваться i надевать / надеть; · nazywać podstawowe emocje i uczucia; · krótko opisać, jak wyraża emocje; · krótko wyrażać opinie na różne tematy. |
Uczeń potrafi:
· nazywać części ciała; · opisać szczegółowo wygląd zewnętrzny człowieka; · powiedzieć, kto do kogo jest podobny; · wymienić kilka słów, które w języku rosyjskim i polskim różnią się znaczeniem, choć mają podobną postać dźwiękową. · wymienić nazwy wielu części garderoby · używać konstrukcji z czasownikami одевать / одеть, одеваться i надевать / надеть; · opisać, jak się ubiera w różnych okolicznościach. · nazywać różnorodne emocje i uczucia; · szczegółowo opisać, jak wyraża emocje; · wyrażać opinie na różne tematy. |
· Słownictwo dotyczące różnych obiektów w mieście.
· Słownictwo związane z pytaniem o drogę i określaniem drogi · Słownictwo związane z podróżowaniem środkami transportu miejskiego. · Słownictwo dotyczące obiektów usługowych w mieście. · Słownictwo związane ze spędzaniem wolnego czasu.
|
Uczeń potrafi:
· nazwać niektóre ważne obiekty miejskie; · zadawać pytania dotyczące drogi do różnych obiektów w mieście i udzielać krótkich odpowiedzi na takie pytanie; · krótko opisać drogę do jakiegoś obiektu; · nazwać środki transportu miejskiego; · krótko powiedzieć, dokąd można dojechać danym środkiem transportu miejskiego; · zadawać pytania, jak dojechać do różnych obiektów w mieście i udzielać krótkich odpowiedzi na takie pytania; · używać konstrukcji z czasownikami идти/пойти i ехать/поехать; · krótko opisać swoją drogę do szkoły; · nazwać niektóre punkty usługowe; · nazwać niektóre podstawowe czynności związane z wykonywaniem niektórych usług; · krótko powiedzieć, gdzie i jak można spędzić wolny czas w mieście.
|
Uczeń potrafi:
· nazwać ważne obiekty miejskie; · zadawać pytania dotyczące drogi do różnych obiektów w mieście i udzielać wyczerpujących odpowiedzi na takie pytanie; · szczegółowo opisać drogę do jakiegoś obiektu; · poradzić turyście, aby zwrócił się z pytaniem o drogę do kogoś innego. · nazwać środki transportu miejskiego; · powiedzieć, dokąd można dojechać danym środkiem transportu miejskiego; · zadawać pytania, jak dojechać do różnych obiektów w mieście i udzielać szczegółowych odpowiedzi na takie pytania; · używać konstrukcji z czasownikami идти/пойти i ехать/поехать; · szczegółowo opisać swoją drogę do szkoły; · nazwać różnorodne punkty usługowe; · nazwać czynności związane z wykonywaniem różnych usług; · opowiedzieć, gdzie i jak można spędzić wolny czas w mieście. |
· Słownictwo związane z zakupami (nazwy działów w supermarkecie, nazwy artykułów spożywczych).
· Nazwy opakowań пакет, пачка, банка, бутылка, коробка, плитка, буханка. · Zwroty używane przy zakupach. · Nazwy kilku sklepów specjalistycznych. · Nazwy niektórych artykułów przemysłowych. · Słownictwo związane z robieniem zakupów w sklepie odzieżowym.
|
Uczeń potrafi:
· wymienić nazwy niektórych artykułów spożywczych; · powiedzieć, gdzie można kupić te artykuły (w jakich działach supermarketu); · powiedzieć, co ktoś musi kupić. · nazwać niektóre sklepy specjalistyczne; · nazwać niektóre artykuły przemysłowe; · zapytać, ile coś kosztuje i udzielić krótkiej odpowiedzi na takie pytanie; · zaproponować wspólne wyjście na zakupy; · poprosić o określony towar; · krótko powiedzieć, na co młodzież wydaje swoje kieszonkowe.
|
Uczeń potrafi:
· wymienić nazwy wielu artykułów spożywczych; · powiedzieć, gdzie można kupić te artykuły (w jakich działach supermarketu); · nazwać niektóre opakowania; · powiedzieć, co ktoś musi kupić. · nazwać sklepy specjalistyczne; · nazwać różnorodne artykuły przemysłowe; · zapytać, ile coś kosztuje i udzielić odpowiedzi na takie pytanie; · zrobić zakupy w rosyjskim sklepie. · zaproponować wspólne wyjście na zakupy; · poprosić o określony towar; · powiedzieć, na co młodzież wydaje swoje kieszonkowe; · zapytać, gdzie jest przymierzalnia; · poinformować o promocji; · zrozumieć popularne slogany reklamowe. |
· Słownictwo związane z piramidą żywieniową i odżywianiem się· Słownictwo związane z przygotowaniem i spożywaniem posiłków.· Zwroty używane przy zamawianiu dań w restauracji. · Nazwy rosyjskich lokali gastronomicznych пельменная, блинная, пирожковая, бутербродная, сосичная. · Nazwy niektórych rosyjskich potraw щи, уха, солянка, пельмени, блины, пирожки.
|
Uczeń potrafi:
· nazwać niektóre produkty spożywcze; · zapytać rozmówcę, co je i jak często oraz odpowiedzieć na takie pytania; · powiedzieć krótko o swoich upodobaniach kulinarnych i nawykach żywieniowych. · powiedzieć, co je na śniadanie, obiad · powiedzieć, gdzie i kiedy je śniadanie, obiad i kolację; · zamówić dania w restauracji; · poprosić kelnera o pomoc; · wymienić kilka nazw dań kuchni rosyjskiej i lokali gastronomicznych.
|
Uczeń potrafi:
· nazwać produkty spożywcze; · powiedzieć, co należy jeść codziennie, często, rzadko; · zapytać rozmówcę, co je i jak często oraz odpowiedzieć na takie pytania; · powiedzieć o swoich upodobaniach kulinarnych i nawykach żywieniowych; · nazwać niektóre naczynia; · powiedzieć, co je na śniadanie, obiad · powiedzieć, gdzie i kiedy je śniadanie, obiad i kolację; · podać przepis na ulubione danie (wymienić składniki i opisać przygotowanie potrawy); · zamówić dania w restauracji; · poprosić kelnera o pomoc; · wymienić kilka nazw dań kuchni rosyjskiej i lokali gastronomicznych; · wytłumaczyć, co to są пельмени, блины, пирожки, бутерброды, сосиски. |
· Słownictwo związane ze świętami.
· Nazwy wybranych świąt rosyjskich (rodzinnych, religijnych i państwowych). · Zwroty i wyrażenia używane przy składaniu życzeń. · Słownictwo związane z urodzinami i imieninami. · Słownictwo związane odrzucaniem zaproszenia. · Słownictwo związane
|
Tematyka „Święta i uroczystości” dotyczy wymagań Podstawy Programowej III.1. | Uczeń potrafi:
· wymienić niektóre rosyjskie święta · zapytać, kiedy obchodzimy różne święta · złożyć życzenia z okazji różnych świąt, w tym z okazji urodzin; · zapytać, kiedy ktoś obchodzi urodziny · opowiedzieć, jak obchodzi swoje urodziny; · powiedzieć, co chciałby otrzymać · wymienić słowa, które występują tylko · zaprosić na urodziny; · odpowiedzieć na zaproszenie (przyjąć zaproszenie lub je odrzucić); · powiedzieć, jakie prawa daje dowód osobisty 14-letnim Rosjanom; · odmieniać wiele czasowników w czasie teraźniejszym. |
· Słownictwo związane ze zdrowiem i z określaniem samopoczucia.· Słownictwo określające specjalności lekarzy.· Słownictwo związane z określaniem objawów chorób i ich leczeniem. · Słownictwo i konstrukcje językowe związane z udzielaniem pierwszej pomocy i wzywaniem pogotowia ratunkowego. · Słownictwo dotyczące zdrowego trybu życia. |
Uczeń potrafi:
· zapytać o samopoczucie; · nazwać lekarzy różnych specjalizacji; · podać nazwy niektórych chorób; · powiedzieć, co kogo boli i na co ktoś choruje; · powiedzieć, co robi, by nadrobić zaległości · wymienić nazwy podstawowych lekarstw · odpowiedzieć na pytania dyspozytora pogotowia ratunkowego.
· udzielić kilku rad na temat zdrowego trybu życia; · rozróżnić zaimki przeczące typu никогда – некогда; · poprawnie stosować zaimki przeczące · poprawnie stosować wybrane formy trybu rozkazującego.
|
Uczeń potrafi:
· zapytać o samopoczucie i odpowiedzieć na takie pytanie; · nazwać lekarzy różnych specjalizacji; · podać nazwy niektórych chorób; · powiedzieć, co kogo boli i na co ktoś choruje; · powiedzieć, co robi, by nadrobić zaległości · prowadzić rozmowę o tym, co należy zrobić, gdy komuś coś dolega; · wymienić nazwy podstawowych lekarstw · odpowiedzieć na pytania dyspozytora pogotowia ratunkowego; · wymienić czynności, które ratują życie. · udzielić rad na temat zdrowego trybu życia; · prowadzić rozmowę o tym, co należy robić, aby nie chorować; · rozróżnić zaimki никогда – некогда · poprawnie stosować zaimki przeczące · poprawnie stosować formy trybu rozkazującego. |
Zaprezentowany zakres struktur gramatycznych jest do opanowania przez ucznia na poziomie A1 (podstawowym). Nie należy wymagać od ucznia bezbłędnego ich stosowania, ważne, aby uczeń umiał je rozpoznać i zrozumieć ich znaczenie.
Sprawności językowe
- SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
Uczeń potrafi:
- kojarzyć dźwięk z jego obrazem graficznym;
- rozróżniać sylaby akcentowane i nieakcentowane;
- rozróżniać poszczególne wyrazy w zdaniach;
- odróżniać zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe;
- prawidłowo reagować na polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim;
- zrozumieć główne myśli zawarte w prostej wypowiedzi rodzimego użytkownika języka;
- wyróżniać poszczególne części tekstu.
- MÓWIENIE
Uczeń potrafi:
- stosować typowe zwroty grzecznościowe;
- inicjować rozmowę;
- zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie tematów przewidzianych programem;
- prowadzić rozmowę na tematy dotyczące życia codziennego;
- odpowiednio reagować na wypowiedź rozmówcy;
- modyfikować dialog wzorcowy;
- formułować krótkie, proste, spójne wypowiedzi na tematy przewidziane programem;
- opisywać ludzi, przedmioty, miejsca i proste czynności;
- przekazywać swoimi słowami w formie krótkiego opowiadania prosty tekst lub wypowiedź;
- formułować krótką, prostą wypowiedź na temat zdarzeń autentycznych lub zaaranżowanych za pomocą
- środków dydaktycznych;
- odgrywać różne role w procesie komunikowania się.
- CZYTANIE
- Uczeń potrafi:
- przeczytać tekst drukowany z zaznaczonym akcentem, zwracając uwagę na wymowę, akcentuację i intonację;
- poprawnie przeczytać odpowiednio opracowany tekst pisany;
- zrozumieć proste teksty zawierające podstawowy zasób struktur leksykalno-gramatycznych;
- przeczytać i zrozumieć różnego rodzaju napisy i krótkie teksty informacyjne w zakresie tematyki
- przewidzianej programem;
- znaleźć odpowiednie informacje w tekście;
- domyślić się znaczenia nieznanych słów na podstawie kontekstu;
- zrozumieć główne myśli autentycznego nieskomplikowanego tekstu.
- PISANIE
Uczeń potrafi:
- prawidłowo pisać poszczególne litery alfabetu rosyjskiego;
- zapisać graficzny odpowiednik usłyszanego dźwięku lub ciągu dźwięków;
- przekształcać tekst drukowany w tekst pisany;
- stosować poznane reguły ortograficzne i proste zasady interpunkcji;
- zapisać ze słuchu prosty tekst;
- ułożyć i zapisać plan wypowiedzi pisemnej;
- wypełnić formularz, ankietę;
- napisać e-mail, pocztówkę, notatkę, prosty list prywatny w zakresie tematów przewidzianych programem;
- napisać krótkie streszczenie przeczytanego lub wysłuchanego tekstu, zawierającego znaną leksykę i struktury gramatyczne;
- zredagować krótką wypowiedź pisemną zawierającą opis przedmiotu, postaci, faktów z przeszłości lub teraźniejszości;
- zredagować krótkie wypracowanie w zakresie tematyki objętej programem.