WYMAGANIA PROGRAMOWE JĘZYK ROSYJSKI KL. 4-6
klasa 4 (1h tygodniowo)
Tematy i sytuacje (opanowane ustnie)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
• Autoprezentacja (podać następujące dane: imię, nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, adres, szkoła, klasa)
• Rodzina (wymienić członków rodziny, zainteresowania)
- Zawieranie znajomości (przywitać się i pożegnać, zastosować zwroty grzecznościowe, przedstawić inne osoby)
• Szkoła (wymienić przybory szkolne, opisać czynności szkolne)
• Określanie czasu (wymienić nazwy dni tygodnia, określić czas zegarowy – pełne godziny, pory dnia)
• Rosja (wymienić informacje kulturoznawcze, symbole Rosji, rosyjskie bajki, znanych Rosjan)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
Uczeń potrafi rozróżnić ze słuchu podstawowe części mowy: rzeczownik, przymiotnik, czasownik.
Materiał fonetyczny
• intonacja (zdanie oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe)
• akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
• artykulacja (samogłoski a, o, ы, у, и w sylabie akcentowanej i nieakcentowanej, samogłoski я, ё, е, ю na początku wyrazu, po samogłosce i po spółgłosce, spółgłoski twarde ш, ж, spółgłoski miękkie щ ч)
Materiał ortograficzny
• oznaczanie głosek za pomocą liter alfabetu rosyjskiego
klasa 5 (2h tygodniowo)
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
• Plan dnia (opisać codzienne czynności w domu i szkole, nazwać oceny szkolne, wymienić dodatkowe przedmioty szkolne, pory dnia)
• Dom (określić miejsce zamieszkania, opisać wygląd domu, układ pomieszczeń, wyposażenie pokoju i innych pomieszczeń, określać kolory)
• Wycieczka (wymienić słownictwo związane z podróżą, wymienić zabytki stolicy Polski )
• Zainteresowania (opisać hobby, formy spędzania wolnego czasu, idoli młodzieży)
• Zdrowie (opisać swoje samopoczucie, wymienić popularne choroby i ich objawy, nazwy części ciała, zareagować w sytuacjach wizyta u lekarza, pielęgnacja chorego)
• Tradycje w Polsce i Rosji (wymienić popularne święta, nazwy miesięcy, wymienić uroczystości w gronie rodzinnym, określać daty)
• Zakupy (wymienić rodzaje sklepów, nazwy towarów – artykuły spożywcze i przemysłowe, nazwy odzieży, określić ceny, jednostki wagi)
• Wakacje i ferie (opisać rodzaje wypoczynku, plany na wakacje, przygotowanie do wyjazdu, wyjazd za granicę, hotel, nazwać kierunki świata)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
• liczebniki (mianownik liczebników głównych od 11-20, liczebniki główne dziesiątki i setki, związki liczebników z rzeczownikiem)
• czasownik (czas przeszły i przyszły złożony, czas teraźniejszy, nieregularna odmiana)
• rzeczownik ( formy gramatyczne rzeczowników rodzaju żeńskiego, odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego z końcówką –ия, odmiana rzeczowników rodzaju męskiego, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego)
• przymiotnik (odmiana przymiotników twardotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej, odmiana miękkotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej)
• zaimki (zaimki wskazujące, odmiana zaimków osobowych)
• przyimki (przyimki wyrażające stosunki przestrzenne, czasowe, przyimki z rzeczownikiem w celowniku)
• przysłówki (stopnia, czasu)
Materiał fonetyczny
• akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
• akcentuacja liczebników głównych z akcentem nieruchomym na temacie lub końcówce, akcent ruchomy w zależności od przypadka
• akcentuacja połączeń rzeczowników z przyimkiem
• akcentuacja zaimków z akcentem nieruchomym na pierwszej sylabie oraz akcent ruchomy
• akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego z przeczeniem lub bez
• akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego z jednosylabowym bezokolicznikiem
• akcentuacja zakończeń czasowników zwrotnych
• ruchomych akcent rzeczowników
Materiał ortograficzny
• pisownia znaku miękkiego w formach 2 osoby liczby pojedynczej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym
• pisownia znaku miękkiego w liczebnikach głównych 1- 1000
• pisownia zakończeń czasowników zwrotnych
klasa 6 (2h tygodniowo)
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
• Transport, komunikacja (nazwać środki komunikacji miejskiej, opisać plan miasta, udzielać i uzyskać informacje o położeniu charakterystycznych obiektów w mieście, zastosować zwroty grzecznościowe – na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, napisać pocztówki z podróży, oficjalnie określać czas zegarowy)
• Pory roku i klimat (nazwać kierunki świata, opisać klimat Rosji jej strefy klimatyczne, zjawiska atmosferyczne, wymienić nazwy istot młodych)
• Człowiek (zaprezentować kolegę lub koleżankę, opisać wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, styl ubierania się)
• Sport ( nazwać dyscypliny sportowe – podział na zimowe i letnie, określić rolę sportu w życiu ucznia, udział w zawodach sportowych, wymienić popularnych sportowców, sposobem nieoficjalnym oznaczać czas zegarowy)
• Poczta, środki masowego przekazu (stosować konstrukcje i zwroty używane w korespondencji i rozmowie telefonicznej, prowadzić korespondencję kartka, list, SMS, e-mail)
• Gastronomia (stosować zwroty używane w restauracji i kawiarni, nazwać rodzaje lokali gastronomicznych, opisać jadłospis, tradycyjne dania kuchni polskiej i rosyjskiej, przepisy kulinarne, posiłki w domu)
• Kino, teatr, opera (opisać afisze filmowe, wymienić słownictwo związane z baletem rosyjskim, filmem i sztuką teatralną)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
• przysłówki (celu, miejsca, kierunku, stopień wyższy przysłówków
• przyimki ( dla wyrażenia stosunków celowych, konstrukcje przyimkowe w celu określenia czasu trwania czynności lub stanu, stopień wyższy przymiotników)
• rzeczowniki ( rz. rodzaju męskiego zakończone na miękką spółgłoskę, rz. typu ночь, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego, rzeczowniki nieodmienne)
• przymiotniki ( twardotematowe o temacie zakończonych na к х г, formy krótkie przymiotników)
• zaimki (dzierżawcze w liczbie pojedynczej i mnogiej, zaimek zwrotny себя)
• liczebniki (dopełniacz liczebników głównych i porządkowych)
• spójniki
• czasownik ( tryb rozkazujący)
• nazwiska rosyjskie
Materiał fonetyczny
• akcentuacja form osobowych czasu przeszłego z bezokolicznikiem zakończonym na –ти –чь
• połączenia spółgłoskowe св, тв, кв, хв, цв
• połączenia litrowe вств, здн, лнц, стн
Materiał ortograficzny
• pisownia znaku miękkiego w formach trybu rozkazującego
• pisownia przysłówków
• pisownia znaku miękkiego w odmianie zaimków dzierżawczych
Sprawności językowe
- a) SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
Uczeń potrafi:
kojarzyć dźwięk z jego obrazem graficznym;
● rozróżniać sylaby akcentowane i nieakcentowane;
● rozróżniać poszczególne wyrazy w zdaniach;
● odróżniać zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe;
● prawidłowo reagować na polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim;
● zrozumieć główne myśli zawarte w prostej wypowiedzi rodzimego użytkownika języka;
● wyróżniać poszczególne części tekstu. - b) MÓWIENIE
Uczeń potrafi:
stosować typowe zwroty grzecznościowe;
● inicjować rozmowę;
● zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie tematów przewidzianych programem;
● prowadzić rozmowę na tematy dotyczące życia codziennego;
● odpowiednio reagować na wypowiedź rozmówcy;
● modyfikować dialog wzorcowy;
● formułować krótkie, proste, spójne wypowiedzi na tematy przewidziane programem;
● opisywać ludzi, przedmioty, miejsca i proste czynności;
● przekazywać swoimi słowami w formie krótkiego opowiadania prosty tekst lub wypowiedź;
● formułować krótką, prostą wypowiedź na temat zdarzeń autentycznych lub zaaranżowanych za pomocą środków dydaktycznych;
● odgrywać różne role w procesie komunikowania się. - c) CZYTANIE
Uczeń potrafi:
przeczytać tekst drukowany z zaznaczonym akcentem, zwracając uwagę na wymowę, akcentuację i intonację;
● poprawnie przeczytać odpowiednio opracowany tekst pisany;
● zrozumieć proste teksty zawierające podstawowy zasób struktur leksykalno-gramatycznych;
● przeczytać i zrozumieć różnego rodzaju napisy i krótkie teksty informacyjne w zakresie tematyki przewidzianej programem;
● znaleźć odpowiednie informacje w tekście;
● domyślić się znaczenia nieznanych słów na podstawie kontekstu;
● zrozumieć główne myśli autentycznego nieskomplikowanego tekstu. - d) PISANIE
Uczeń potrafi:
prawidłowo pisać poszczególne litery alfabetu rosyjskiego;
● zapisać graficzny odpowiednik usłyszanego dźwięku lub ciągu dźwięków;
● przekształcać tekst drukowany w tekst pisany;
● stosować poznane reguły ortograficzne i proste zasady interpunkcji;
● zapisać ze słuchu prosty tekst;
● ułożyć i zapisać plan wypowiedzi pisemnej i krótką wypowiedź pisemną;
● wypełnić formularz, ankietę;
INNE UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń potrafi:
● samodzielnie korzystać ze słownika dwujęzycznego i ortograficznego;
● dokonać autokorekty błędów oraz poprawić błędy innych w zakresie poznanego materiału.