PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
DOSTOSOWANY DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ
obowiązujący w klasach IV, V, VII i VIII
Realizowany program:
„Program nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej”
Białystok, wrzesień 2018
-
Obszary podlegające ocenianiu:
wiedza i umiejętność jej stosowania oraz aktywność i zaangażowanie ucznia
-
Skala ocen – zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania
-
Warunki oceny semestralnej, rocznej:
ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią. Decydujący wpływ na tę ocenę ma przyrost wiedzy i umiejętności oraz wkład pracy ucznia.
-
Formy sprawdzania wiadomości uczniów:
Sprawdziany (prace klasowe, testy gramatyczno-leksykalne)
-
-
sprawdziany zapowiadane są tydzień wcześniej
-
uczeń nie może pisać pracy w innym terminie (oprócz usprawiedliwionej nieobecności)
-
sprawdzian trwa 45 min o obejmuje materiał realizowany między testami
-
kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie z proporcją:
-
100-96% – ocena celująca (6)
95-90% – ocena bardzo dobra (5)
89-75% – ocena dobra (4)
74-50% – ocena dostateczna (3)
49-30% – ocena dopuszczająca (2)
29-0% – ocena niedostateczna (1)
Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe:
Stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza. Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy, innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych oraz obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych:
100% – 91% – celujący
90% – 71% – bardzo dobry
70% – 55% – dobry
54% – 40% – dostateczny
39% – 20% – dopuszczający
19% – 0% – niedostateczny
Kartkówki
-
-
kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich tematów – nie muszą być zapowiedziane
-
kryteria – zadania oceniane są w punktach, które przeliczane są na ocenę zgodnie
z proporcją:
-
100 %– ocena celująca (6)
99-90% – ocena bardzo dobra (5)
89-75% – ocena dobra (4)
74-50% – ocena dostateczna (3)
49-30% – ocena dopuszczająca (2)
29-0% – ocena niedostateczna (1)
-
proporcje przeliczania punktów na ocenę dla uczniów z obniżonymi kryteriami wymagań:
100-91% – ocena celująca (6)
90-71% – ocena bardzo dobra (5)
70-55% – ocena dobra (4)
54-40% – ocena dostateczna (3)
39-19% – ocena dopuszczająca (2)
18-0% – ocena niedostateczna (1)
Pisemne prace domowe
-
-
prace wymagające krótszego czasu na przygotowanie mogą być zadawane z lekcji na lekcję
-
na wykonanie trudniejszych zadań uczeń otrzyma tydzień
-
prace domowe sprawdzane są na bieżąco i mogą być oceniane
-
trzy razy w semestrze uczeń ma prawo nie przygotować się do zajęć, o czym powinien poinformować nauczyciela przed lekcją. Prawo to nie przysługuje uczniom
w przypadku zapowiedzianych sprawdzianów i recytacji. Nieprzygotowanie się do lekcji oznacza się w dzienniku symbolem „np”
-
Odpowiedzi ustne
Podczas odpowiedzi ocenie podlega: poprawność merytoryczna i językowa, samodzielność odpowiedzi, umiejętność wyrażania myśli
Aktywność na lekcji
-
-
praca na lekcji oceniana jest plusami – trzy plusy to ocena bardzo dobra
-
wyczerpujące, rzeczowe, twórcze wypowiedzi ucznia w czasie lekcji mogą być ocenione od 5 do 6
-
Recytacje i prezentacje scenek
-
-
zapowiadane są przynajmniej tydzień wcześniej
-
podlegają ocenie z uwzględnieniem wkładu pracy i możliwości uczniów
-
- Kryteria ocen:
Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.
W zakresie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi.
ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości
w pełni spełniają zakres wymagań na ocenę bardzo dobrą i wykorzystuje je w nietypowych sytuacjach problemowych
ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
W zakresie gramatyki i słownictwa:
- potrafi poprawnie operować prostymi strukturami
- potrafi budować spójne zdania
- stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania
- używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym
W zakresie słuchania i czytania:
- potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
- potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną
- potrafi rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
- potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki
- potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela
- potrafi określić kontekst wypowiedzi
- potrafi rozróżnić styl wypowiedzi (formalny i nieformalny)
W zakresie mówienia:
- potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
- potrafi mówić spójnie bez zawahań
- posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
- dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
- umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
- można go zrozumieć bez trudności
W zakresie pisania:
- potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
- potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
- w zadaniu pisemnym odnosi się do wszystkich istotnych punktów i rozwija je
- pisze teksty o odpowiedniej długości
- używa prawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
W zakresie gramatyki i słownictwa:
- potrafi poprawnie operować większością prostych struktur
- potrafi budować zdania w większości wypadków spójne
- na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
- używa poprawnie niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym
W zakresie słuchania i czytania:
- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
- potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach
i rozmowach - potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
- potrafi zwykle rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
- potrafi rozróżnić dźwięki
- potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela i reagować na nie
W zakresie mówienia:
- przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
- potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem
- posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy
- dysponuje zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
- umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
- można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
W zakresie pisania:
- potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
- pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne
- w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca
- pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
- używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
W zakresie gramatyki i słownictwa:
- potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami
- potrafi budować zdania niekiedy spójne
- czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
- używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym/ abstrakcyjnym
W zakresie słuchania i czytania:
- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
- potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
- potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
- potrafi rozróżnić większość dźwięków
- potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela
W zakresie mówienia:
- czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość
- potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
- posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów
- dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
- umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
- można go zazwyczaj zrozumieć
W zakresie pisania:
- próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
- potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny
- w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów
- zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
- używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcjiocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
W zakresie gramatyki i słownictwa:
-
potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur
-
potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne
-
dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
-
czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa
W zakresie słuchania i czytania:
- potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
- potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
- potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje wypowiadającego się
- potrafi rozróżnić niektóre dźwięki
- potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi
W zakresie mówienia:
- czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami
- potrafi czasami mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
- posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów
- dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei
- rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie
- można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością
W zakresie pisania:
- ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, proste struktury i słownictwo
- tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji
- w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty
- zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości
- używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji
ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych za strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej.
- Ocenianie ma charakter ciągły i jest jawne dla ucznia oraz rodzica, a stopnie wystawiane są systematycznie i zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania wymagania edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie orzeczenia. - Zasady udostępniania prac pisemnych rodzicom/opiekunom
Prace pisemne udostępniane są rodzicom/opiekunom w ciągu 2 tygodni od wystawienia oceny na cotygodniowych dyżurach nauczycielskich i w czasie dni otwartych.
Wszystkie odpowiedzi ustne, krótkie formy pisemne oraz bieżące aktywności uczniów będą uzasadniane ustnie w obecności ucznia i klasy ze szczególnym uwzględnieniem mocnych i słabych stron oraz możliwości ich uzupełnienia.
Prace pisemne podsumowujące dany dział/ zakres materiału będą uzasadniane
w sposób pisemny z wyszczególnieniem umiejętności, które uczeń opanował, opanował częściowo i nie opanował ze wskazaniem w jaki sposób może to poprawić. Uzasadnienie będzie przekazywane rodzicom do podpisania poprzez ucznia bezpośrednio po wystawieniu oceny. Uczeń odnosi podpisaną metryczkę na następną lekcję.
- Zasady poprawiania wyników:
Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:
– sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu
– kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy
Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne. Nie poprawiamy ocen z innych form aktywności.
W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości w określonym przez nauczyciela terminie. Sposób sprawdzenia tego materiału określa nauczyciel
TREŚCI NAUCZANIA
Treści nauczania w klasie IV
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
-
podać i przeliterować swoje imię, nazwisko, adres
-
podać numer telefonu, wiek, datę urodzenia
-
podać narodowość; powiedzieć, skąd pochodzi
-
opisać wygląd zewnętrzny
-
wyrazić, co lubi a czego nie lubi
-
określić swoje zainteresowania
-
opisać zdolności i umiejętności
Miejsce zamieszkania
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
-
w prosty sposób opisać swoje mieszkanie/lub swój dom, nazwać meble i sprzęty
-
w prosty sposób opisać swój dom
Edukacja
-
powiedzieć, gdzie chodzi do szkoły i jakiego jest ona typu
-
nazwać przedmioty nauczania
-
podać godziny i swój plan lekcji
-
nazwać przybory szkolne
-
zrozumieć polecenia nauczyciela (classroom language)
Życie prywatne
-
nazwać członków rodziny
-
w prosty sposób wyjaśnić powiązania rodzinne
-
podać prostą informację o swojej rodzinie
-
nazywać czynności życia codziennego
-
opisać, co robi codziennie i podać swój rozkład dnia
-
opisać prosty plan dnia innych ludzi
-
powiedzieć, co robi w wolnym czasie
-
rozmawiać o hobby i zainteresowaniach
-
przedstawić się, przywitać się i pożegnać
-
wyrazić prośbę, podziękowanie i przeprosiny
-
poprosić o pozwolenie, wyrazić odmowę lub zgodę
Żywienie
-
nazwać artykuły spożywcze
-
rozmawiać o ulubionych potrawach
-
nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
-
określić ilość jedzenia
Kultura
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
Sport
-
nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
-
nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
-
nazywać części ciała
Podróżowanie i turystyka
-
podać nazwy państw i narodowości
-
napisać pocztówkę z wakacji
Świat przyrody
-
nazwać miesiące i pory roku
-
nazwać zwierzęta domowe i dzikie
-
opisać umiejętności zwierząt
-
potrafi nazwać elementy krajobrazu
-
podać prostą informację i opinię o pogodzie
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
-
czasownika to be
-
zaimków osobowych
-
przymiotników dzierżawczych
-
dopełniacza saksońskiego / dopełniacza 's
-
konstrukcji there is / there are
-
przyimków miejsca
-
liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników
-
czasu Present Simple
-
przysłówków częstotliwości
-
zaimków wskazujących: this, that, these, those
-
czasownika modalny can do wyrażenia umiejętności i przyzwolenia
-
stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
-
czasownika have got
-
rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
-
czasu Present Continuous
Treści nauczania w klasie V
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
CZŁOWIEK:
- podać dane personalne,
- wymienić okresy życia,
- opisać wygląd zewnętrzny,
- wymienić cechy charakteru,
- określić swoje umiejętności i zainteresowania.
MIEJSCE ZAMIESZKANIA:
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania,
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół,
-
wymienić proste czynności i prace wykonywane w domu.
EDUKACJA:
- nazwać przedmioty nauczania,
- nazwać przybory szkolne,
- nazwać pomieszczenia w szkole,
- nazwać zajęcia pozalekcyjne.
PRACA:
- nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
- operować przymiotnikami opisującymi zawody.
ŻYCIE PRYWATNE:
- nazwać członków rodziny,
- nazwać czynności życia codziennego,
- określić i podać czasu,
- nazwać formy spędzania czasu wolnego,
- mówić o świętach i uroczystościach.
ŻYWIENIE:
- nazwać artykuły spożywcze,
- operuje przymiotnikami opisującymi żywność,
- ułożyć dialog dotyczący zamawiania posiłków.
ZAKUPY I USŁUGI:
- nazwać rodzaje sklepów,
- nazwać towary i produkty,
- nazwać części garderoby
- ułożyć dialog w sklepie dotyczący kupowania produktów.
PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA:
- wymienić środki transportu,
- podać wyrażenia związane z podróżowaniem,
- nazwać czynności, które robimy na wakacjach,
- potrafi wskazać drogę.
KULTURA:
- wymienia dziedziny kultury np. kino, teatr, itp.,
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości.
SPORT:
- nazwać dyscypliny sportu,
- nazwać sprzęt sportowy,
- podać wyrażenia związane ze sportem,
- operować słownictwem związanym z uprawianiem sportu.
ZDROWIE:
- nazwać części ciała,
- wymienić i nazwać choroby oraz ich objawy,
-
udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom.
NAUKA I TECHNIKA:
- używać prostego słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
.
- ŚWIAT PRZYRODY:
- nazwać pory roku
-
wymienić nazwy miesięcy
-
podać nazwy niektórych roślin i zwierząt
- ŻYCIE SPOŁECZNE
-
nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasu teraźniejszego Present Simple w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- przysłówków częstotliwości;
- czasu teraźniejszego Present Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- rozróżnić czas teraźniejszy Present Simple i Present Continuous;
- wyrażenia „as…as” do tworzenia porównań;
- stopnia wyższego i najwyższego przymiotników;
- wyrazów i wyrażeń opisujących ilość (a lot of/ many/ much);
- wyrażenia „would like to”;
- czasu Present Continuous do wyrażania przyszłości;
- wyrażenia „how much” pytając o ceny;
- czasownika „to be” w czasie przeszłym Past Simple;
- wyrażenia there was / there were w formie twierdzącej i przeczącej;
- okoliczników czasu występujących z czasem Past Simple;
- czasownika modalnego must / mustn’t;
- czasowników regularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- czasowników nieregularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- ułożyć pytanie używając wyrazów what, when, where, why, who w czasie przeszłym;
- czasownika modalnego „have to” do określania zasad i reguł;
s) wyrażenia „be going to” do wskazywania drogi oraz mówieniu o planach.
Treści nauczania w klasie VI
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
-
opisać wygląd zewnętrzny
-
wyrazić swoje upodobania i opinie na temat różnych przedmiotów
-
określić swoje zainteresowania
Dom
-
nazwać wyposażenie domu
-
opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty lub swój pokój
-
Życie rodzinne i towarzyskie
-
zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
-
nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
-
określić ilość jedzenia
Zakupy i usługi
-
nazwać podstawowe sklepy
-
uzyskać informację o rzeczach, które chce kupić
-
kupić i zapłacić za podstawowe produkty
Podróżowanie i turystyka
-
nazwać podstawowe środki transportu
-
nazwać kierunki świata
-
dowiedzieć się i podać, gdzie można kupić bilet
-
kupić bilet
-
dowiedzieć się i podać, jaki środek transportu publicznego jest możliwy
w danym miejscu
Kultura
-
nazwać gatunki filmowe
-
opisać, jakie wydarzenia kulturalne i rozrywki są możliwe w danym miejscu
-
dowiedzieć się o ceny biletów wstępu
-
dowiedzieć się i podać godziny otwarcia lub czas rozpoczęcia wydarzeń kulturalnych
Sport
-
nazywać popularne dyscypliny sportowe
-
nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
-
wyjaśnić, jak się czuje
-
opisać podstawowe dolegliwości
Świat przyrody
-
uzyskać i zrozumieć informację z prognozy pogody
-
podać prostą informację i opinię o pogodzie
-
nazwać zwierzęta domowe i dzikie oraz popularne rośliny
-
nazwać miesiące i pory roku
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
-
użyć czasu Present Simple
-
użyć czasu Present Continuous
-
użyć trybu rozkazujący oraz forma zakazu
-
stopniować przymiotniki
-
stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
-
użyć określeń some/any
-
rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
-
użyć formy przeszłych czasownika be: was, were
-
użyć czasu Past Simple: czasowniki regularne i nieregularne
-
użyć czasu Past Continuous
-
użyć czasowników modalnych: must (mustn’t), should
-
stosować proste przysłówki sposobu, np. well, quickly, quietly
-
wyrazić przyszłość za pomocą:
-
czasu Future Simple
-
wyrażenia be going to
-
użyć czasu Present Perfect
Treści nauczania w klasie VII
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
-
wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
-
określić swoje zainteresowania
-
opisać zdolności i umiejętności
-
nazwać uczucia i emocje
-
opisać wygląd
Edukacja
-
rozpoznać nazwy prostych oznaczeń i symboli matematycznych
Życie prywatne
-
nazwać członków rodziny
-
wyjaśnić powiązania rodzinne
-
podać informację o swojej rodzinie
-
podawać datę urodzin
-
mówić o spędzaniu czasu wolnego
-
nazwać czynności życia codziennego
-
mówić o obowiązkach domowych
-
operować słownictwem związanym z organizacją przyjęcia
-
zaprosić na przyjęcie
Żywienie
-
nazwać artykuły spożywcze
-
rozmawiać o ulubionych potrawach
-
nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
-
określić ilość jedzenia
Kultura
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
-
zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
Zakupy i usługi
-
ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
-
zamówić jedzenie i picie w restauracji
Podróżowanie i turystyka
-
podać nazwy państw i narodowości
-
wskazać drogę
Nauka i technika
-
używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
-
używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami
Sport
-
nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
-
nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
Miejsce zamieszkania
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół
-
rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
- odczytać tablice informacyjne
Praca
-
podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
Zdrowie
-
określić samopoczucie
-
nazwać choroby i opisać ich objawy
-
udzielić porad związanych z leczeniem
Życie społeczne:
-
potrafi zaprosić na wydarzenie społeczne (plakat)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
-
czasu Present Simple
-
czasu Present Continuous
-
Past Simple
-
Past Continuous
-
Present Continuous do wyrażenia przyszłości
-
Future Simple
-
Present Perfect Simple
-
trybów warunkowych 0, I i II
-
wyrażenia „be going to”
-
zaimków osobowych i dopełnieniowych
-
przysłówków częstotliwości
-
wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek
-
zaimków pytających
-
konstrukcji z „used to”
-
przedimków nieokreślonych a/an i określonego the
-
określenia some/any
-
rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych
-
zaimków wskazujących
-
form dzierżawczych
-
konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”
-
czasowniki modalne
-
konstrukcję „would like to”
Treści nauczania w klasie VIII
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
-
wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
-
określić swoje zainteresowania
-
opisać zdolności i umiejętności
-
nazwać uczucia i emocje
-
opisać wygląd
-
określić cechy charakteru
Edukacja
-
nazwać przedmioty nauczania
-
nazwać przybory szkolne
-
nazwać pomieszczenia w szkole
-
nazwać zajęcia pozalekcyjne
-
operować słownictwem związanym z uczeniem się
Życie prywatne
-
nazwać członków rodziny
-
wyjaśnić powiązania rodzinne
-
podać informację o swojej rodzinie
-
podawać datę urodzin
-
mówić o spędzaniu czasu wolnego
-
nazwać czynności życia codziennego
-
mówić o obowiązkach domowych
-
określić czas
-
mówić o świętach i uroczystościach
-
zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
-
nazwać artykuły spożywcze
-
rozmawiać o ulubionych potrawach
-
nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
-
określić ilość jedzenia
-
opowiedzieć o przygotowywaniu posiłków
-
mówić o zwyczajach żywieniowych
-
podać nazwy lokali gastronomicznych
Kultura
-
odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
-
zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
-
opowiedzieć o wydarzeniach związanych z kulturą
-
operować słownictwem związanych z kulturą i sztuką
Zakupy i usługi
-
ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
-
zamówić jedzenie i picie w restauracji
-
nazwać rodzaje sklepów, towarów i ich cech
-
operować słownictwem dotyczącym środków płatniczych oraz wymianą i zwrotem towaru
Podróżowanie i turystyka
-
podać nazwy państw i narodowości
-
wskazać drogę i kierunek
-
wymienić nazwy środków transportu
-
opowiedzieć o podróżowaniu i zwiedzaniu oraz planowaniu wycieczki
Nauka i technika
-
używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
-
używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami i odkryciami naukowymi
Sport
-
nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
-
nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
-
opowiadać o wydarzeniach sportowych i uprawianiu sportu
Miejsce zamieszkania
-
podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
-
nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół
-
rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
-
opisać czynności i prace wykonywane w domu
Praca
-
podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
-
opowiedzieć o wyborze zawodu
-
opowiedzieć o miejscu i warunkach pracy
Zdrowie
-
określić samopoczucie
-
nazwać choroby i opisać ich objawy
-
udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom
-
opowiedzieć o zdrowym trybie życia
Świat przyrody
-
nazwać pory roku
-
wymienić nazwy miesięcy
-
określić zjawiska pogodowe
-
podać nazwy roślin, zwierząt i elementów krajobrazu
-
używać słownictwa dotyczącego ochrony środowiska naturalnego
Życie społeczne:
-
nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
-
używać słownictwa związanego z przestępczością, wymiarem sprawiedliwości i karaniem
-
używać słownictwa związanego z wolontariatem
-
podać nazwy krajów i narodowości
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
-
czasu Present Simple
-
czasu Present Continuous
-
czasu Past Simple
-
czasu Past Continuous
-
czasu Present Continuous do wyrażenia przyszłości
-
czasu Future Simple
-
czasu Present Perfect Simple
-
czasu Past Perfect
-
trybów warunkowych 0, I i II
-
zdań w mowie zależnej (reported speech)
-
wyrażenia „be going to”
-
czasowników złożonych (phrasal verbs)
-
czasowników i przymiotników z właściwym przyimkiem
-
konstrukcji „there is/there are”
-
czasownika „have got” we wszystkich rodzajach zdań
-
zaimków osobowych i dopełnieniowych
-
przysłówków częstotliwości
-
wyrażeń przyimkowych określających czas, miejsce i kierunek
-
zaimków pytających
-
zaimków nieokreślonych
-
konstrukcji z „used to”
-
przedimków nieokreślonych a/an, określonego the oraz zerowego
-
określenia some/any
-
rzeczowników policzalnych, niepoliczalnych i złożonych
-
zaimków wskazujących
-
form dzierżawczych
-
konstrukcji z „because/ because of/ that’s because”
-
czasowników modalnych
-
konstrukcję „would like to”
-
zdań w stronie biernej
-
zdań względnych (defining relative clauses)
-
zdań okolicznikowych czasu (time clauses)
-
stopniowania przymiotników
-
wyrażeń z „too” i „enough”