Kryteria poziomów wymagań
Klasa III
Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju psychofizycznym.
Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ustala się stosownie do ich możliwości.
|
Zakres umiejętności |
Poziom celujący 6p. |
Poziom 5p. |
Poziom dobry 4p. |
Poziom dostateczny 3p. |
Poziom dopuszczający 2p. |
Poziom niedostateczny 1p. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA
|
Korzystanie z informacji.
|
Zawsze uważnie słucha wypowiedzi i potrafi wykorzystać zgromadzone informacje w nowych sytuacjach edukacyjnych.
Czyta i analizuje teksty przeznaczone dla dzieci.
|
Zawsze uważnie słucha wypowiedzi i wykorzystuje zgromadzone informacje.
Czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci i wyciąga z nich wnioski.
|
Uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji.
Czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich wnioski.
|
Słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji.
Czyta i nie w pełni rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i z pomocą nauczyciela wyciąga z nich wnioski.
|
Słucha wypowiedzi i wybiórczo korzysta z przekazywanych informacji.
Czyta i fragmentarycznie rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i z pomocą nauczyciela wyciąga z nich wnioski.
|
Często nie słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Czyta i zazwyczaj nie rozumie tekstów dla dzieci na I etapie edukacyjnym i nie potrafi formułować wniosków.
|
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
|
Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i korzysta ze słowników i encyklopedii.
Samodzielnie tworzy formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatkę do kroniki i umiejętnie wykorzystuje je w praktyce.
|
Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci.
Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać i samodzielnie tworzyć.
|
Wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym.
Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać.
|
Nie zawsze wyszukuje w tekście potrzebne informacje i mało korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym.
Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; z pomocą nauczyciela z nich korzysta.
|
Sporadycznie wyszukuje w tekście potrzebne informacje i z pomocą nauczyciela korzysta ze słowników i encyklopedii.
Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; nie zawsze umie z nich korzystać. |
Nie potrafi wyszukać w tekście informacje i z pomocą nauczyciela korzysta ze słowników i encyklopedii.
Zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; nie zawsze umie z nich korzystać. |
Analiza i interpre- tacja tekstów kultury.
|
Samodzielnie inicjuje kontakty z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat.
|
Wyraża potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat. | Ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat.
|
Czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat. | Czyta wskazane przez nauczyciela książki, odpowiada na pytania dotyczące przeczytanych książek.
|
Nie czyta wskazanych przez nauczyciela książek, nie odpowiada na pytania dotyczące książek |
EDUKACJA POLONISTYCZNA | W tekście literackim samodzielnie zaznacza wybrane fragmenty i je analizuje.
Płynnie i wyraziście czyta teksty i recytuje wiersze, bierze udział w konkursach recytatorskich.
Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. |
W tekście literackim samodzielnie zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
Wyraziście czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji.
Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. |
W tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
Czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji.
Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.
|
W tekście literackim z pomocą zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
Czyta teksty i recytuje wiersze, zapomina o interpunkcji i intonacji.
Pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. |
W tekście literackim ze znaczną pomocą zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów.
Czyta teksty i recytuje wiersze, nie uwzględniając interpunkcji i intonacji.
Ze znaczną pomocą nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. |
W tekście literackim nie zaznacza wybranych fragmentów, podaje wybiórcze informacje na temat książki.
Czyta teksty i wiersze, nie potrafi recytować.
Ze znaczną pomocą nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA | Tworzenie wypowiedzi.
|
Samodzielnie układa w formie ustnej i pisemnej: wielozdaniową wypowiedź, opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie. Posługuje się bogatym słownictwem.
Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; ma bogaty zakres słownictwa. Dba o kulturę wypowiadania się. Dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych.
Zawsze pisze czytelnie i estetycznie- przestrzega zasad kaligrafii, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.
|
Samodzielnie układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.
Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych. Dba o kulturę wypowiadania się.
Zawsze pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.
|
Układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.
Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych.
Pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną.
|
Z pomocą nauczyciela układa w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.
Uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie.
Pisze czytelnie, popełnia błędy gramatyczne, ortograficzne oraz interpunkcyjne |
Ze znaczną pomocą nauczyciela układa w formie ustnej i pisemnej: kilka zdań na zadany temat, list prywatny, życzenia, zaproszenia.
Udziela odpowiedzi na postawione pytania.
Pisze mało czytelnie, popełnia dużo błędów gramatycznych, ortograficznych oraz interpunkcyjnych.
|
Udziela odpowiedzi ustnych i pisemnych na postawione pytania, budując proste zdania. Nie potrafi skonstruować poznanych form stylistycznych.
Z pomocą nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.
Nie dba o estetykę pisma oraz poprawność gramatyczną, ortograficzną, interpunkcyjną. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA | Bezbłędnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Bezbłędnie rozpoznaje i wskazuje poznane części mowy. |
Zazwyczaj bezbłędnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Rozpoznaje i wskazuje poznane części mowy. |
Przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Rozpoznaje poznane części mowy.
|
Popełnia błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Dostrzega różnice pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście. Nie zawsze rozpoznaje poznane części mowy. |
Popełnia liczne błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; z pomocą realizuje pisemne zadania domowe.
Myli pojęcia: litera i głoska; dzieli wyrazy na sylaby; nie zawsze oddziela wyrazy w zdaniu i zdania w tekście. Myli poznane części mowy. |
Popełnia liczne błędy, przepisując teksty, pisząc z pamięci i ze słuchu; z pomocą realizuje pisemne zadania domowe.
Myli pojęcia: litera i głoska; dzieli wyrazy na sylaby; nie zawsze oddziela wyrazy w zdaniu i zdania w tekście. Myli poznane części mowy. |
EDUKACJA MATEMATYCZNA | Liczenie
i technika rachunkowa
|
Biegle liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000.
Bezbłędnie zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000. Porównuje liczby w zakresie 1000.
Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 100; sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania.
Bezbłędnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
|
Sprawnie liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000.
Umiejętnie zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000. Porównuje liczby w zakresie 1000.
Sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie; sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania.
Sprawnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.
|
Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000.
Zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000. Porównuje liczby w zakresie 1000.
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania.
Podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia. |
Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, czasami popełnia błędy.
Zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000. Popełnia błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, popełnia błędy.
Popełnia błędy w mnożeniu i dzieleniu w zakresie 100.
|
Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, popełnia liczne błędy.
Popełnia błędy przy zapisywaniu cyframi i odczytywaniu liczb w zakresie 1000. Popełnia liczne błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, popełnia liczne błędy.
Popełnia liczne błędy w mnożeniu i dzieleniu w zakresie 100.
|
Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000, popełnia liczne błędy.
Popełnia liczne błędy przy zapisywaniu cyframi i odczytywaniu liczb w zakresie 1000. Popełnia liczne błędy przy porównywaniu liczb w zakresie 1000.
Popełnia liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); nie sprawdza wyników odejmowania za pomocą dodawania.
Nie zna tabliczki mnożenia.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA | Bezbłędnie rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka .
Bezbłędnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe i porównywanie ilorazowe).
|
Sprawnie rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka.
Sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe i porównywanie ilorazowe). |
Rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka .
Rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego). |
Rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka, popełnia błędy.
Popełnia błędy, rozwiązując zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe). |
Rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka, popełnia liczne błędy.
Popełnia liczne błędy, rozwiązując zadania tekstowe wymagające jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe). |
Nie rozwiązuje równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka.
Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania tekstowe wymagające jednego działania |
|
Umiejętności praktyczne. | Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr, metr, kilometr), – pojemnością (litr, pół litra, ćwierć
|
Sprawnie dokonuje pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością szerokością i wysokością (milimetr, centymetr, metr, kilometr) – pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra),
|
Dokonuje pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr, metr, kilometr) – pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra),
|
Popełnia błędy, dokonując pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością (milimetr, centymetr, metr, kilometr) – pojemnością (litr, pół litra, ćwierć litra), – masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram), – temperaturą, – ceną, ilością, wartością,
|
Ma trudności
z dokonywaniem pomiarów i zapisem obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością – pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną, ilością wartością – czasem.
|
Nie dokonuje pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, szerokością i wysokością – pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną, ilością wartością – czasem.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA | litra),
– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram), – temperaturą, – ceną, ilością, wartością, – czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta). Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Bezbłędnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Bezbłędnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje
|
– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),
– temperaturą, – ceną, ilością, wartością, – czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta). Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Sprawnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Sprawnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje |
– masą (kilogram, pół kilograma, dekagram, gram),
– temperaturą, – ceną, ilością, wartością, – czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta). Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie
|
– czasem (godzina, pół godziny, kwadrans, minuta).
Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. Popełnia błędy, odczytując wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Popełnia błędy przy odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia. Myli kolejność miesięcy oraz chronologię dat; pod |
Popełnia liczne błędy, odczytując wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Popełnia liczne błędy przy odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII. Podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia. Myli kolejność miesięcy oraz chronologię dat; z pomocą wykonuje obliczenia kalendarzowe. |
Nie odczytuje wskazań zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami.
Popełnia liczne błędy przy odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII. Popełnia liczne błędy w podawaniu i zapisywaniu dat. Myli kolejność dni tygodnia, miesięcy |
EDUKACJA MATEMATYCZNA | chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych. | chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych.
|
daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych. | kierunkiem nauczyciela wykonuje obliczenia kalendarzowe. | oraz chronologię dat; nie wykonuje obliczeń kalendarzowych.
|
|||||||||||
Geometria
|
Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; Bezbłędnie oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).
Bezbłędnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych i złożonych motywach. |
Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; Sprawnie oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).
Poprawnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach. |
Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).
Rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach. |
Rozpoznaje i nazywa typowe koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysuje odcinki o podanej długości; z pomocą nauczyciela oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).
Niedokładnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej oraz figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach. |
Rozpoznaje, ale myli nazwy typowych figur geometrycznych; rysuje odcinki o podanej długości; z pomocą nauczyciela oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach).
Błędnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej, nie rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach |
Rozpoznaje, ale myli nazwy typowych figur geometrycznych; ma problemy z rysowaniem odcinków o podanej długości; nie potrafi obliczyć obwodów trójkątów, kwadratów i prostokątów.
Nie odtwarza drugiej połowy figury symetrycznej, nie rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; niedokładnie kontynuuje regularność w prostych motywach. |
||||||||||
EDUKACJA PRZYRODNICZO- SPOŁECZNA | Umiejętności w zakresie postrzegania przyrody.
|
Z własnej inicjatywy obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
Opisuje i analizuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.
Porównuje elementy krajobrazów Polski. Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
Samodzielnie obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
Szczegółowo opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.
Nazywa i charakteryzuje elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
Obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
Opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.
Nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
Obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
Opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.
Nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
Z pomocą nauczyciela obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze.
Dostrzega wybiórczo zmiany w wybranych ekosystemach.
Ze znaczną pomocą nauczyciela nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski oraz wymienia niektóre zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
Nie przeprowadza obserwacji.
Myli elementy poznanych ekosystemów.
Rozróżnia typowe krajobrazy Polski, nie wymienia charakterystycznych elementów. Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
|
|||||||||
EDUKACJA PRZYRODNICZO- SPOŁECZNA |
|
Szczegółowo wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Zna i rozu-
mie wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Samodzielnie inicjuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo).
Zna i stosuje zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do |
Szczegółowo wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Aktywnie działa na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo.
Zna zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń
|
Wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
Podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo).
Zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza.
|
Dostrzega zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
W zespole podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek.
Zna niektóre zasady racjonalnego odżywiania się; wie o konieczności kontrolowania stanu zdrowia. Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy
|
Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega zależności funkcjonowania przyrody od pór roku. Dostrzega wpływ niektórych elementów przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.
W zespole wykonuje przydzielone mu zadania na rzecz ochrony przyrody, wymienia niektóre zniszczenia spowodowane w przyrodzie przez człowieka.
Zna niektóre zasady racjonalnego odżywiania się, ale nie zawsze je stosuje; wie o konieczności kontrolowania stanu zdrowia. |
Dostrzega zależność niektórych zjawisk przyrody od pór roku. Widzi wpływ niektórych elementów przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin, ale nie wyciąga samodzielnie wniosków.
Nie angażuje się w działania na rzecz ochrony przyrody.
Nie rozumie potrzeby racjonalnego odżywiania się. Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
|
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
|
zaleceń stomatologa i lekarza.
Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
Rozumie potrzebę dbania o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; zna zagrożenia ze strony roślin, zwierząt, zjawisk atmosferycznych, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
|
stomatologa i lekarza.
Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
Dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt i zjawisk atmosferycznych, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach |
Nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
Dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź, itp.: wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach. |
wewnętrzne zwierząt i ludzi.
Wie, że należy dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych, ale nie zawsze ich przestrzega; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak zachować się w niektórych sytuacjach. |
Nazywa niektóre części ciała i niektóre organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
Nie zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak zachować się w niektórych sytuacjach. |
Nie zwraca uwagi na zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; orientuje się w niektórych zagrożeniach ze strony roślin, zwierząt oraz zjawisk atmosferycznych itp.: wie, jak zachować się w niektórych sytuacjach. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Umiejętności społeczne.
|
Odróżnia dobro od zła, jest sprawiedliwy i prawdomówny, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.
Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; aktywnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Wzorowo zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników ; utrzymuje dobre relacje z sąsiadami , jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.
|
Odróżnia dobro od zła, jest sprawiedliwy i prawdomówny, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.
Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; chętnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Bardzo dobrze zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników ; utrzymuje dobre relacje z sąsiadami, jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku. |
Odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.
Zna prawa ucznia i jego obowiązki, respektuje je; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Wie, jak należy się zachowywać w stosunku do dorosłych i rówieśników ; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami, jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.
|
Potrafi odróżnić dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, zazwyczaj nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.
Zna prawa ucznia i jego obowiązki, ale nie zawsze je przestrzega; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Wie, jak należy się zachowywać w stosunku do dorosłych i rówieśników, ale nie zawsze przestrzega form grzecznościowych; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami, nie zawsze respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku.
|
Nie zawsze odróżnia dobro od zła. Zna prawa ucznia, ale nie zawsze wywiązuje się ze swoich obowiązków; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Nie zależy mu na utrzymaniu dobrych relacji z dorosłymi i rówieśnikami,; często nie respektuje prawa innych do pracy i wypoczynku.
|
Ma poważne problemy z odróżnieniem dobra od zła, krzywdzi słabszych.
Nie przestrzega kodeksu ucznia. Biernie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach.
Nie zależy mu na utrzymaniu dobrych relacji z dorosłymi i rówieśnikami,; najczęściej nie respektuje prawa innych do pracy i wypoczynku.
|
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA | Identyfikuje się
z rodziną i jej tradycjami. Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości i opiekuńczości.
Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi. Szanuje pracę własną i innych.
Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne; |
Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość
i przywiązanie.
Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi
Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne. |
Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia; rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania.
Wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi.
Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne. orientuje się w tym, że |
Identyfikuje się ze swoja rodziną i jej tradycjami; zazwyczaj podejmuje obowiązki domowe i dostosowuje swoje oczekiwania
do realiów ekonomicznych rodziny.
Nie zawsze rozumie znaczenie praca w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.
Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty; wie w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.
|
Identyfikuje się ze swoją rodziną, nie zawsze podejmuje obowiązki domowe i często nie dostosowuje swoich oczekiwań do realiów ekonomicznych rodziny
Nie zawsze rozumie znaczenie pracy w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.
Zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.
|
Najczęściej identyfikuje się ze swoją rodziną, nie zawsze podejmuje obowiązki domowe i nie dostosowuje swoich oczekiwań do realiów ekonomicznych rodziny.
Nie rozumie znaczenia pracy w życiu człowieka; nie potrafi wyjaśnić na czym polega praca jego najbliższych.
Zna najbliższą okolicę; uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność. Zna symbole narodowe.
. |
||
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA | orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.
Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.
|
orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.
Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.
|
są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.
Jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski
|
Nie zawsze jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie; zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży miejskiej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112. |
Często nie jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.
Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; zna numery telefonów alarmowych, ale nie zawsze potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia. |
Najczęściej nie jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.
Zna niektóre zagrożenia ze strony ludzi; zna numery telefonów alarmowych, ale nie zawsze potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia. |
||
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE | Posługiwanie się komputerem | Biegle posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.
Sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach. Biegle wyszukuje wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje. Biegle posługuje się edytorem tekstu i grafiki. Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie. Umie korzystać z przekazów medialnych w zakresie pozyskiwania różnych informacji. |
Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.
Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach. Sprawnie wyszukuje wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje. Sprawnie posługuje się edytorem tekstu i grafiki. Umie korzystać z przekazów medialnych w zakresie pozyskiwania różnych informacji Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania, -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.
|
Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.
Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach.
Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, nawiguje po stronach w określonym zakresie; odtwarza animacje i prezentacje.
Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur.
|
Posługuje się myszą i klawiaturą. Poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego.
Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny z pomocą nauczyciela.
Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, z pomocą nauczyciela nawiguje po stronach w określonym zakresie oraz odtwarza animacje i prezentacje.
Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki z pomocą nauczyciela.
Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania, -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki. |
Posługuje się myszą i klawiaturą. Zna główne elementy zestawu komputerowego.
Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny ze znaczną pomocą nauczyciela.
Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, ze znaczną pomocą nawiguje po stronach w określonym zakresie.
Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki ze znaczną pomocą nauczyciela. Z pomocą tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania, -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki. |
Posługuje się myszą i klawiaturą. Zna główne elementy zestawu komputerowego.
Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjny ze znaczną pomocą nauczyciela.
Przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe, ze znaczną pomocą nawiguje po stronach w określonym zakresie.
Tworzy teksty i wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki ze znaczną pomocą nauczyciela. Z pomocą tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania, -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki.
|
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
Bezpieczeń-stwo pracy z komputerem
|
Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w Internecie. |
Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w Internecie. |
Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu.
|
Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów, ale nie zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Nie zawsze ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu.
|
Zna niektóre zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Nie stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Wymaga ciągłego przypominania o zagrożeniach wynikających z anonimowości Internetu. |
Nie rozumie potrzeby stosowania ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. Nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z anonimowości Internetu . |
Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)
EDUKACJA MUZYCZNA |
Odbiór muzyki.
|
Śpiewa w zespole oraz indywidualnie piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy. Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.
Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki znaki notacji muzycznej.
Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter
|
Śpiewa w zespole oraz indywidualnie piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy. Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.
Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki znaki notacji muzycznej.
Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter |
Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy. Gra proste rytmy i melodie na instrumentach perkusyjnych i melodycznych.
Reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki i znaki notacji muzycznej.
Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny |
Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu oraz hymn narodowy. Z pomocą gra proste rytmy i melodie
Nie zawsze właściwie reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Tańczy podstawowe kroki prostych tańców ludowych.
Z pomocą rozróżnia podstawowe elementy muzyki i znaki notacji muzycznej.
Słucha muzyki; wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: |
Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu oraz hymn narodowy. Ze znaczną pomocą gra proste rytmy i melodie.
Często nie reaguje właściwie ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Myli podstawowe kroki prostych tańców ludowych.
Często nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki i znaków notacji muzycznej.
Nie zawsze uważnie słucha muzyki; próbuje wyrażać środkami pozamuzycznymi jej charakter emocjonalnymi, |
Nie śpiewa piosenek ze słuchu. Nie zna hymnu narodowego. Nie gra prostych rytmów i melodii.
Najczęściej nie reaguje ruchem na zmiany tempa, metrum i dynamiki. Nie tańczy prostych tańców ludowych.
Najczęściej nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki i znaków notacji muzycznej.
Nie skupia się przy słuchaniu muzyki; nie potrafi wyrazić jej charakteru emocjonalnego: |
EDUKACJA MUZYCZNA
|
|
emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA
|
emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA
|
muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów oraz w instrumentach muzycznych; rozpoznaje i wskazuje ruchem podstawowe formy muzyczne AB, ABA
|
solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów oraz w niektórych instrumentach muzycznych; nie zawsze rozpoznaje podstawowe formy muzyczne AB, ABA
|
rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; nie zawsze orientuje się w rodzajach głosów oraz w instrumentach muzycznych; często nie rozpoznaje podstawowych
form muzycznych AB, ABA
|
nie orientuje się w rodzajach głosów oraz w instrumentach muzycznych; nie rozpoznaje podstawowych
form muzycznych.
|
Tworzenie muzyki | Tworzy ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.
Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją
|
Tworzy ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.
Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją |
Tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.
Improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją |
Z pomocą nauczyciela tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.
Nie zawsze improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Wykonuje proste utwory. |
Odtwarza proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki.
Nie zawsze improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. Z pomocą wykonuje proste utwory |
Nie podejmuje prób tworzenia ilustracji muzycznych.
Nie improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad. |
EDUKACJA PLASTYCZNA | Percepcja sztuki | Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.
Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej.
|
Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.
Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej. |
Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.
Korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej. |
Uczestniczy w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego i lokalnego; wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.
Korzysta z przekazów medialnych. |
Uczestniczy w życiu kulturalnym najbliższego środowiska; wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.
Korzysta z przekazów medialnych. |
Najczęściej nie uczestniczy w życiu kulturalnym najbliższego środowiska ; wie o istnieniu placówek kultury.
Korzysta z przekazów medialnych. |
Ekspresja przez sztukę | Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym. Z sukcesami uczestniczy w konkursach plastycznych.
|
Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym. Uczestniczy w konkursach plastycznych.
|
Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianie kultury w środowisku szkolnym. |
Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych. |
Podejmuje działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych. Nie dba o estetykę pracy. |
Najczęściej nie podejmuje działalności twórczej.
Niechętnie realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych. Nie dba o estetykę pracy. |
|
EDUKACJA PLASTYCZNA | Recepcja sztuki | Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury. |
Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury. |
Rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury.
|
Nie zawsze poprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Nie zawsze rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych. |
Często niepoprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Nie zawsze rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych. |
Najczęściej niepoprawnie nazywa dziedziny działalności twórczej człowieka, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne, a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową.
Najczęściej nie rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych. |
ZAJĘCIA TECHNICZNE | Znajomość środowiska technicznego
|
Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych oraz określa ich wartość.
Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych. |
Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych oraz określa ich wartość.
Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych. |
Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.
Określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych.
|
Nie zawsze orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.
Nie zawsze potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych. |
Często nie orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Wybiórczo rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.
Często nie potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych. |
Nie orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku.
Najczęściej rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych, informatycznych; orientuje się w rodzajach budowli i urządzeń elektrycznych.
Najczęściej nie potrafi określić wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych, ekonomicznych, estetycznych. |
|
Działalność techniczna
|
Przedstawia twórcze pomysły rozwiązań technicznych: samodzielnie planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Organizuje działania techniczne.
Posiada umiejętność wykonywania prac technicznych zgodnie z instrukcją. |
Przedstawia ciekawe pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.
Posiada umiejętność wykonywania prac technicznych zgodnie z instrukcją. |
Przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.
Posiada umiejętność wykonywania prostych prac technicznych zgodnie z instrukcją. |
Z pomocą nauczyciela planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia. Rozumie potrzebę organizowania działania technicznego.
Posiada umiejętność wykonywania prostych prac technicznych zgodnie z instrukcją |
Z pomocą nauczyciela wykonuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały oraz narzędzia.
Niestarannie wykonuje prace techniczne. |
Nie podejmuje samodzielnej działalności technicznej. | ||
Bezpieczeń-stwo własne
i innych |
Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.
Bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków komunikacji; Właściwie zachowuje się w sytuacji wypadku. |
Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.
Bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku. |
Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych.
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku. |
Nie zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy. Używa narzędzi i urządzeń technicznych.
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach i korzystać ze środków komunikacji, czasami nie przestrzega zasad bezpieczeństwa ; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku. |
Często nie dba o ład i porządek w miejscu pracy. Nie zachowuje zasad bezpieczeństwa podczas używania narzędzi i urządzeń technicznych.
Nie zawsze bezpiecznie porusza się po drogach i korzysta ze środków komunikacji, Często nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. |
Najczęściej nie dba o ład i porządek w miejscu pracy. Nie zachowuje zasad bezpieczeństwa podczas używania narzędzi i urządzeń technicznych.
Najczęściej nie pamięta o zachowaniu zasad bezpieczeństwa na drogach i środkach Komunikacji. |
||
WYCHOWANIE FIZYCZNE | Sprawność fizyczna | Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Aktywnie bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.
Zawsze zachowuje się właściwie w sytuacjach zwycięstwa i porażki.
|
Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Chętnie bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.
Zachowuje się należycie w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami. |
Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektuje reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego.
Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości. |
Poprawnie wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.
Uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, nie zawsze respektuje reguły i podporządkowuje się decyzjom sędziego.
Zazwyczaj wie, jak zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości. |
Niechętnie wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.
Niechętnie uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, najczęściej nie respektuje reguł i nie podporządkowuje się decyzjom sędziego.
Często nie radzi sobie z porażką. |
Najczęściej unika
wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
Nie uczestniczy w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych.
Nie radzi sobie z porażką |
WYCHOWANIE FIZYCZNE | Bezpieczeń- stwo i edukacja zdrowotna
|
Zawsze przestrzega zasad higieny i właściwie się odżywiać.
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Przestrzega zasad higieny i właściwie się odżywiać.
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczenie. |
Rozumie, że należy przestrzegać zasad higieny i właściwie się odżywiać.
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Nie zawsze przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania.
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Często nie przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Zazwyczaj nie przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; nie zawsze posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Często nie przestrzega zasad higieny i właściwego odżywiania
Wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem.
Zazwyczaj nie przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; nie zawsze posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |