Ekologia w geografii – zapraszam do konkursu

EKOLOGIA W GEOGRAFII

Drodzy uczniowie przez lata (18 lat) w naszej szkole świętowaliśmy Światowy Dzień Ziemi w trakcie działań podejmowanych w ramach „Tygodnia – ekologia w szkole”. Wielu uczniów zostało laureatami i zdobyło nagrody rzeczowe w szeregu konkursach z zakresu wiedzy o ekologii i ochronie środowiska. Mogli wykazać się również artyzmem i umiejętnościami informatycznymi.

Dzięki temu wiecie już, że Światowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia.

Świąt, w których czcimy naszą planetę w kalendarzu mamy więcej. Czas poznać kolejną ważną datę pokazującą jak należy postępować, aby Ziemia była czystym domem dla kolejnych pokoleń.

Taką datą jest 11 maj – nazywany Światowym Dniem Bez Śmiecenia. W Polsce do kalendarza ekologicznego wprowadzony w 2007 roku. Pomysł na to święto został wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów w ramach programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”.  

Zapraszam do świętowania Dnia Bez Śmiecenia poprzez działanie. Poniżej proponuję różnorodne konkursy z geografii, w których będziemy szukać ekologicznej strony tego przedmiotu. Każdy z was może pokazać swoje najmocniejsze strony: może masz szeroką wiedzę z danego zakresu, może jesteś uzdolniony artystycznie, na pewno jesteś wrażliwy na stan środowiska!

Poniżej wymienione konkursy są skierowane do uczniów klas V – VIII. Laureaci rywalizacji mogą liczyć na nagrodę rzeczową i  dyplom. Wszyscy uczestnicy na ocenę z przedmiotu oraz punkty dodatnie z zachowania.

 

KLASA V

1. KONKURS WIEDZY O POLSCE – pt: „Wędrujemy po Polsce”.

1. W konkursie biorą udział uczniowie klas V.

2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy o Polsce.

3. Konkurs odbędzie się 8 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.

4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:

  • mapa hipsometryczna Polski – układ pasów krajobrazowych w Polsce,
  • walory przyrodnicze krain geograficznych reprezentujących określone pasy krajobrazowe,
  • atrakcje kulturowe poszczególnych krain geograficznych (zabytki, folklor, turystyka),
  • świat organizmów żywych poszczególnych pasów krajobrazowych, szczególnie gatunki chronione,
  • test będzie dotyczył krain geograficznych omawianych na zajęciach geografii.

 

KLASA VI

1. KONKURS WIEDZY O EUROPIE I UNII EUROPEJSKIEJ – pt. „Europa – nasz kontynent”

1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VI.

2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy o Europie i Unii Europejskiej.

3. Konkurs odbędzie się 9 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.

4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:

  • kiedy powstała Unia Europejska, kto ją tworzył,
  • symbole,  władze i ich siedziba w UE,
  • europejska forma ochrony przyrody – Natura 2000 w Polsce,
  • mapa polityczna i fizyczna Europy,
  • charakterystyka wybranych państw Europy: położenie, sąsiedzi, ukształtowanie powierzchni, góry, rzeki, zabytki, potrawy, stolica, język, waluta, gospodarka państw, …
  • test będzie dotyczył państw, które uczniowie poznają na zajęciach geografii.

 

KLASA V i VI

2. KONKURS ARTYSTYCZNY – pt: „Ekostworek, fajny koleś”.

1. W konkursie praktycznym biorą udział uczniowie klas V i VI.

2. Konkurs polega na wykonaniu ekostworka wykorzystując śmieci/odpady/resztki.

3. Praca ma być przestrzenna o wysokości max 30cm.

4. Prace trzeba dostarczyć do 5 maja, do nauczyciela geografii w sali 108.

5. Prace muszą być podpisane. W metryczce ekostworka powinny znaleźć się informacje: imię i nazwisko ucznia oraz klasa.

 

KLASA VII

1. KONKURS WIEDZY: – pt: „Ekologia i ochrona środowiska”.

1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VII.

2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy z ekologii i ochrony środowiska.

3. Konkurs odbędzie się 10 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.

4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:

  • zagrożenia środowiska: śmieci, ścieki, zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby,
  • sposoby ochrony środowiska,
  • segregacja śmieci, recykling, utylizacja,
  • formy ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem Podlasia (parki narodowe, rezerwaty przyrody, pomniki przyrody, gatunki chronione),
  • racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska, np. wodą, energią.

 

KLASA VIII

1. KONKURS  WIEDZY NA TEMAT ZNAJOMOŚCI MAPY ŚWIATA – pt. „Wędrujemy po świecie”.

1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VIII.

2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy dotyczącej znajomości mapy świata.

3. Konkurs odbędzie się 11 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.

4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:

  • mapa fizyczna świata – ukształtowanie powierzchni poszczególnych kontynentów, największe jeziora, rzeki, najwyższe góry, …
  • warunki klimatyczne poszczególnych kontynentów,
  • warunki przyrodnicze (świat roślin i zwierząt) na poszczególnych kontynentach,
  • wulkanizm na poszczególnych kontynentach,
  • zagrożenia środowiska przykładowych rejonów świata, np. Amazonii,
  • test będzie dotyczył kontynentów, które uczniowie poznają na zajęciach geografii.

 

KLASA VII i VIII

2. KONKURS ARTYSTYCZNY – pt: „Ciuch ma dwa oblicza?”.

1. W konkursie praktycznym biorą udział uczniowie klas VII i VIII.

2. Konkurs polega na wykonaniu projektu wielofunkcyjnego ubrania, czyli takiego które ma wiele wykorzystań (przynajmniej dwa). Może być sukienką, kurtką, plecakiem, torebką, poduszką, pufem, … Wystarczy odpowiednio złożyć/rozłożyć/wywrócić/zapiąć/rozpiąć …

3. Na konkurs uczeń powinien dostarczyć swój projekt wykonany na kartce z bloku o rozmiarze A3.

4. Każdą wersję „ciucha” przedstawić należy na oddzielnej kartce.

5. Projekt ma być kolorowy, wzbogacony o próbki proponowanych do użycia tkanin.

6. Prace trzeba dostarczyć do 5 maja, do nauczyciela geografii.

7. Prace muszą być podpisane. W metryczce projektu powinny znaleźć się informacje: imię i nazwisko ucznia oraz klasa.

                                                                                                                             Nauczyciel geografii: Irena Kamińska – Iracka