EKOLOGIA W GEOGRAFII
Drodzy uczniowie przez lata (18 lat) w naszej szkole świętowaliśmy Światowy Dzień Ziemi w trakcie działań podejmowanych w ramach „Tygodnia – ekologia w szkole”. Wielu uczniów zostało laureatami i zdobyło nagrody rzeczowe w szeregu konkursach z zakresu wiedzy o ekologii i ochronie środowiska. Mogli wykazać się również artyzmem i umiejętnościami informatycznymi.
Dzięki temu wiecie już, że Światowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia.
Świąt, w których czcimy naszą planetę w kalendarzu mamy więcej. Czas poznać kolejną ważną datę pokazującą jak należy postępować, aby Ziemia była czystym domem dla kolejnych pokoleń.
Taką datą jest 11 maj – nazywany Światowym Dniem Bez Śmiecenia. W Polsce do kalendarza ekologicznego wprowadzony w 2007 roku. Pomysł na to święto został wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów w ramach programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”.
Zapraszam do świętowania Dnia Bez Śmiecenia poprzez działanie. Poniżej proponuję różnorodne konkursy z geografii, w których będziemy szukać ekologicznej strony tego przedmiotu. Każdy z was może pokazać swoje najmocniejsze strony: może masz szeroką wiedzę z danego zakresu, może jesteś uzdolniony artystycznie, na pewno jesteś wrażliwy na stan środowiska!
Poniżej wymienione konkursy są skierowane do uczniów klas V – VIII. Laureaci rywalizacji mogą liczyć na nagrodę rzeczową i dyplom. Wszyscy uczestnicy na ocenę z przedmiotu oraz punkty dodatnie z zachowania.
KLASA V
1. KONKURS WIEDZY O POLSCE – pt: „Wędrujemy po Polsce”.
1. W konkursie biorą udział uczniowie klas V.
2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy o Polsce.
3. Konkurs odbędzie się 8 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.
4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:
- mapa hipsometryczna Polski – układ pasów krajobrazowych w Polsce,
- walory przyrodnicze krain geograficznych reprezentujących określone pasy krajobrazowe,
- atrakcje kulturowe poszczególnych krain geograficznych (zabytki, folklor, turystyka),
- świat organizmów żywych poszczególnych pasów krajobrazowych, szczególnie gatunki chronione,
- test będzie dotyczył krain geograficznych omawianych na zajęciach geografii.
KLASA VI
1. KONKURS WIEDZY O EUROPIE I UNII EUROPEJSKIEJ – pt. „Europa – nasz kontynent”
1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VI.
2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy o Europie i Unii Europejskiej.
3. Konkurs odbędzie się 9 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.
4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:
- kiedy powstała Unia Europejska, kto ją tworzył,
- symbole, władze i ich siedziba w UE,
- europejska forma ochrony przyrody – Natura 2000 w Polsce,
- mapa polityczna i fizyczna Europy,
- charakterystyka wybranych państw Europy: położenie, sąsiedzi, ukształtowanie powierzchni, góry, rzeki, zabytki, potrawy, stolica, język, waluta, gospodarka państw, …
- test będzie dotyczył państw, które uczniowie poznają na zajęciach geografii.
KLASA V i VI
2. KONKURS ARTYSTYCZNY – pt: „Ekostworek, fajny koleś”.
1. W konkursie praktycznym biorą udział uczniowie klas V i VI.
2. Konkurs polega na wykonaniu ekostworka wykorzystując śmieci/odpady/resztki.
3. Praca ma być przestrzenna o wysokości max 30cm.
4. Prace trzeba dostarczyć do 5 maja, do nauczyciela geografii w sali 108.
5. Prace muszą być podpisane. W metryczce ekostworka powinny znaleźć się informacje: imię i nazwisko ucznia oraz klasa.
KLASA VII
1. KONKURS WIEDZY: – pt: „Ekologia i ochrona środowiska”.
1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VII.
2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy z ekologii i ochrony środowiska.
3. Konkurs odbędzie się 10 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.
4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:
- zagrożenia środowiska: śmieci, ścieki, zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby,
- sposoby ochrony środowiska,
- segregacja śmieci, recykling, utylizacja,
- formy ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem Podlasia (parki narodowe, rezerwaty przyrody, pomniki przyrody, gatunki chronione),
- racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska, np. wodą, energią.
KLASA VIII
1. KONKURS WIEDZY NA TEMAT ZNAJOMOŚCI MAPY ŚWIATA – pt. „Wędrujemy po świecie”.
1. W konkursie biorą udział uczniowie klas VIII.
2. Konkurs polega na napisaniu testu z zakresu wiedzy dotyczącej znajomości mapy świata.
3. Konkurs odbędzie się 11 maja. O dokładnej godzinie i sali poinformuje nauczyciel geografii.
4. Zakres treści obowiązujący na konkursie:
- mapa fizyczna świata – ukształtowanie powierzchni poszczególnych kontynentów, największe jeziora, rzeki, najwyższe góry, …
- warunki klimatyczne poszczególnych kontynentów,
- warunki przyrodnicze (świat roślin i zwierząt) na poszczególnych kontynentach,
- wulkanizm na poszczególnych kontynentach,
- zagrożenia środowiska przykładowych rejonów świata, np. Amazonii,
- test będzie dotyczył kontynentów, które uczniowie poznają na zajęciach geografii.
KLASA VII i VIII
2. KONKURS ARTYSTYCZNY – pt: „Ciuch ma dwa oblicza?”.
1. W konkursie praktycznym biorą udział uczniowie klas VII i VIII.
2. Konkurs polega na wykonaniu projektu wielofunkcyjnego ubrania, czyli takiego które ma wiele wykorzystań (przynajmniej dwa). Może być sukienką, kurtką, plecakiem, torebką, poduszką, pufem, … Wystarczy odpowiednio złożyć/rozłożyć/wywrócić/zapiąć/rozpiąć …
3. Na konkurs uczeń powinien dostarczyć swój projekt wykonany na kartce z bloku o rozmiarze A3.
4. Każdą wersję „ciucha” przedstawić należy na oddzielnej kartce.
5. Projekt ma być kolorowy, wzbogacony o próbki proponowanych do użycia tkanin.
6. Prace trzeba dostarczyć do 5 maja, do nauczyciela geografii.
7. Prace muszą być podpisane. W metryczce projektu powinny znaleźć się informacje: imię i nazwisko ucznia oraz klasa.
Nauczyciel geografii: Irena Kamińska – Iracka