System Oceniania z Wychowania Fizycznego
w Szkole Podstawowej nr 47
im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku w kl. VI
w roku szkolnym 2018/2019
Opracowali:
Katarzyna Wensław
Małgorzata Rajchemba
Bożena Laskowska
Marcin Puciłowski
Mirosław Wierzbicki
Krzysztof Kardel
Piotr Podleśny
Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego został opracowany na podstawieUstawy z dnia 7 września 1991roku, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 roku wsprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Statutu oraz Wewnętrznego Systemu Oceniania Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku i jest zgodny z podstawą programową przedmiotu wychowanie fizyczne, autorskim „Programem nauczania wychowania fizycznego dla klas IV – VI szkoły podstawowej, wraz z planami pracy i kryteriami oceniania. – autor Stanisław Żołyński oraz „Programem szkolenia sportowego w koszykówce” – PZKOSZ
Cele kształcenia i wychowania z wychowania fizycznego dla II etapu edukacyjnego:
Ø Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
Ø Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
Ø Poznawanie własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie zachowań prozdrowotnych.
Zasady oceniania
Ø Przy ustaleniu oceny osiągnięć edukacyjnych w zakresie wychowania fizycznego w szczególności brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Ø Oceniając uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych posiadających orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie lekarskie nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
Ø Oceniając uczniów klas sportowych umiejętności z piłki koszykowej nauczyciel może oceniać w trakcie gier kontrolnych, rozgrywek szkolnych oraz meczy turniejowych.
Ø Ocena semestralna/roczna z wychowania fizycznego jest wypadkową ocen z poszczególnych obszarów oceniania , zarówno z zajęć lekcyjnych, jak i zajęć do wyboru – fakultatywnych.
Ø Ocenianiu podlegają wszystkie obszary w zakresie wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej
Ø Przy ustalaniu oceny nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia oraz aktywność i systematyczność .
Ø Uczeń ma prawo do poprawy oceny śródrocznej i końcoworocznej w przypadku gdy nie zgadza się z wystawioną propozycją oceny. Na prośbę zainteresowanego ucznia lub rodzica nauczyciel informuję o możliwości i sposobie poprawy oceny. Wyznacza sprawdziany, które uczeń musi powtórzyć i informuje o terminie poprawy. W przypadku uzyskania gorszych rezultatów uczniowi nie zmienia się wystawionej oceny. Gdy uczeń poprawi wyznaczone sprawdziany otrzymuję ocenę wyższą o jeden stopień.
Ø Uczeń jest informowany o uzyskanych ocenach na bieżąco orazmożliwości jednorazowej ich poprawy.
Obszary oceniania
Obszar oceniania | Przedmiot oceny | Uwagi o ocenianiu |
Postawa ucznia, systematyczność
i aktywność na rzecz kultury fizycznej |
-systematyczność udziału w zajęciach
– postawa wobec przedmiotu – wywiązywanie się z postawionych zadań -aktywność i zaangażowanie – przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój) – udział w zajęciach pozalekcyjnych i zawodach sportowych – działalność na rzecz szkolnego wychowania fizycznego – przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ustalonych zasad i reguł – udział w zajęciach poza szkolnych
|
Dotyczy zajęć lekcyjnych i zajęć fakultatywnych |
Poziom umiejętności ruchowych i sprawności ucznia | – postęp w opanowaniu umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych.
– ocena sprawności fizycznej, cech motorycznych wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia |
Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej | – stosowanie zasady zdrowego stylu życia na co dzień
– znajomość podstawowych przepisów gier rekreacyjnych i zespołowych – wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju, fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności |
Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Rozwój fizyczny, wydolność organizmu | – umiejętność wykonania pomiaru wysokości i ciężaru ciała oraz umiejętność interpretacji wyniku
– umiejętność przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach – udział w teście Coopera – sprawność fizyczna mierzona prostym testem, np. Indeks Zuchory
|
Obszar ten nie podlega ocenie wyrażonej stopniem. Ocena rozwoju fizycznego, wydolność organizmu stanowi wyłącznie informację dla ucznia, rodzica i nauczyciela |
Przedmiot oceny
Obszar oceniania | Liczba ocen |
Postawa ucznia wobec wychowania fizycznego i zasad zdrowego stylu życia: – zaangażowanie w lekcję
Systematyczność: – aktywność na lekcji – brak stroju
Aktywność na rzecz kultury fizycznej szkoły – udział w zawodach sportowych
– pomoc w organizacji zawodów szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich – inna działalność na rzecz sportu szkolnego ( np .gazetka szkolna )
Aktywność na rzecz kultury fizycznej – udział w zajęciach klubu sportowego |
1 raz w I i II półroczu
na bieżąco (3plusy –ocena bardzo dobra) 2 minusy w półroczu ,kolejny następny brak stroju ocena niedostateczna
1 ocena za każdorazowy udział – bardzo dobra, za miejsca punktowane – celująca każdorazowo ocena bardzo dobra lub celująca 1 ocena w semestrze
1 ocena w semestrze |
Sprawność ucznia
-Diagnoza sprawności ucznia
–Postęp w opanowaniu umiejętności i sprawności
|
2 razy w roku szkolnym( na początku i na końcu roku szkolnego, wyłącznie pozytywna i z obniżonymi wymaganiami w stosunku do uczniów o niskiej sprawności) jako informacja o poziomie sprawności dla uczniów i rodziców.
w drugim półroczu jeśli uczeń uzyska lepszy wynik o jedną oceną otrzymuję ocenę bardzo dobrą, zaś dwie -celująca |
Umiejętności ruchowe:
– Sprawdziany umiejętności ruchowych
|
2-3 razy w okresie (w zależności od liczby realizowanych dyscyplin sportowych)
|
Wiadomości :
– umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości w trakcie zajęć i w życiu codziennym
|
Na bieżąco ( 5 plusów ocena bardzo dobra) |
PROCEDURA UZYSKIWANIA ZWOLNIENIA Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- Rodzic może jednorazowo na okres 7dni zwolnić ucznia z czynnego brania udziału w lekcji z powodu niedyspozycji zdrowotnej.
- Dłuższe niż 7 dni zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wystawionym przez lekarza.
- Zaświadczenie lekarskie, wskazujące na konieczność zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego na okres nie dłuższy niż jeden miesiąc, należy przekazać nauczycielowi wychowania fizycznego, który obowiązany jest przechowywać je do końca danego roku szkolnego tj. do 31 sierpnia.
- Zaświadczenie lekarskie wystawione na okres dłuższy niż miesiąc, jednak nie obejmujący całego semestru, należy złożyć wraz z podaniem w sekretariacie szkoły. W przypadku dostarczenia kolejnego/kolejnych zaświadczeń dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia zajęć wychowania fizycznego na podstawie tych wszystkich zaświadczeń.
- 5. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na podstawie tej opinii. Uczeń, który jest częściowo niezdolny do zajęć z powodu przeciwwskazań lekarskich dostarcza odpowiednie zaświadczenie do nauczyciela wychowania fizycznego i będzie wykonywał ćwiczenia dostosowane do własnych możliwości.
- Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub drugiego okresu lub całego roku szkolnego, w zależności od wskazań lekarza zawartych w zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach.
- O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni). Składają podanie do dyrektora szkoły (w sekretariacie) do którego załączają zaświadczenie lekarskie.
- Podanie należy przedłożyć dyrektorowi niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.
- Dyrektor szkoły wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice (opiekunowie prawni) odbierają decyzję dyrektora w sekretariacie szkoły.
10.O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego przez cały semestr w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
- Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych zajęciach.
Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów
oceniania w kl. VI
OBSZAR 1. Postawa ucznia, systematyczność i aktywność na rzecz kultury fizycznej na zajęciach lekcyjnych i fakultatywnych
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach
– jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój) – wkłada bardzo duży wysiłek w wykonywanie zadania – powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu – chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych – jest zaangażowany w działalność sportową szkoły – chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego – chętnie reprezentuje szkołę w rozrywkach sportowych – zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania – doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim – jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych – nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa – właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach jest aktywny i zaangażowana
– jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze) – staranie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku – dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach
– z reguły jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się pięciokrotny brak stroju sportowego w semestrze) – dość często jest nieobecny na zajęciach – potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych – w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach
– bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć – często jest nieobecny na zajęciach – powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale – nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego – nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności
– regularnie nie jest przygotowany do zajęć – bardzo często opuszcza zajęcia – powierzone mu zadanie wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego ,co robi |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonychmu zadań
– wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu – do zajęć nigdy nie jest przygotowany -samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia |
OBSZAR 2. Poziom umiejętności ruchowych, sprawności ucznia
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała – stosuje prawidłowo technikę w grze: kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym i dolnym – w większości osiąga wysokie wyniki z testów sprawnościowych : bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego – inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– opisuje ogólnie własną postawę ciała – stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie piłki prawą i lewą w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym – w większości osiąga bardzo dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje w miarę prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych
– z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała – stosuje w grze tylko niektóre elementy techniczne z gier sportowych – w większości osiąga dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 3 kg z ustawienia tyłem – w miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – przewrotu w przód wykonuje z błędami |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych
– nie potrafi opisać własnej postawy ciała – nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych – w większości osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy ruchowej – podejmuje próby wykonania przewrotu w przód |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych
– w czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę – osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach
– nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem , że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych – nie przystępuje do testów sprawnościowych – nie uczestniczy w zajęciach |
OBSZAR 3. Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
-wymienia zasady czystej gry w sporcie oraz wyjaśnia dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej
-zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych, dyskotek -zna i stosuje przepisy gier i zabaw sportowych -zna nazwiska wybitnych polskich sportowców -omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego – doskonale zna ,omawia i umie zastosować zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – doskonale zna ,omawia i stosuje zasady aktywnego wypoczynku – doskonale zna i zawsze stosuje zasady higieny osobistej – doskonale zna, omawia i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych, dyskotek
-zna i stosuje podstawowe przepisy gier i zabaw sportowych -podaje niektóre nazwiska wybitnych polskich sportowców – zna prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – bardzo dobrze zna i omawia zasady aktywnego wypoczynku – bardzo dobrze zna i stosuje zasady higieny osobistej – bardzo dobrze zna i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
-zna i umie zastosować, niektóre przepisy gier i zabaw sportowych -zna ogólne zasady zachowania się w roli zawodnika i kibica sportowego – zna zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , stosuje zasady higieny osobistej, ale zdarza mu się o nich zapomnieć – częściowo zna i stosuje zasady poruszania się po drogach , jako pieszy, rowerzysta, itd.
|
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
-potrafi z pomocą nauczyciela wymienić zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych, ale stara się je stosować, -potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika – częściowo zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , ale nie zawsze stosuje zasady higieny osobistej – częściowo zna zasady poruszania się po drogach jako pieszy, rowerzysta, itd. |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– potrafi z pomocą nauczyciela wymienić, niektóre podstawowe zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych i nie potrafi ich zastosować – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady aktywnego wypoczynku – słabo zna i rzadko stosuje zasady higieny osobistej – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy i częściowo rowerzysta. |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
–z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadawanych mu pytań
–nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego -lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat -bardzo słabo zna zasady higieny osobistej i ich nie stosuje. – z duża pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy |
System Oceniania z Wychowania Fizycznego
w Szkole Podstawowej nr 47
im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku w kl. IV-V i VII-VIII
(zgodny z nową podstawą programową)
W roku szkolnym 2018/2019
Opracowali:
Katarzyna Wensław
Małgorzata Rajchemba
Bożena Laskowska
Marcin Puciłowski
Mirosław Wierzbicki
Krzysztof Kardel
PiotrPodleśny
Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego został opracowany na podstawieUstawy z dnia 7 września 1991roku, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 roku wsprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Statutu oraz Wewnętrznego Systemu Oceniania Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku i jest zgodny z podstawą programową przedmiotu wychowanie fizyczne, autorskim „Programem nauczania wychowania fizycznego dla klas IV – VIII szkoły podstawowej, wraz z planami pracy i kryteriami oceniania. – autor Stanisław Żołyński oraz „Programem szkolenia sportowego w koszykówce” – PZKOSZ
Cele kształcenia i wychowania z wychowania fizycznego:
Ø Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
Ø Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
Ø Poznawanie własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie zachowań prozdrowotnych.
Zasady oceniania
Ø Przy ustaleniu oceny osiągnięć edukacyjnych w zakresie wychowania fizycznego w szczególności brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Ø Oceniając uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych posiadających orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie lekarskie nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
Ø Oceniając uczniów klas sportowych umiejętności z piłki koszykowej nauczyciel może oceniać w trakcie gier kontrolnych, rozgrywek szkolnych oraz meczy turniejowych.
Ø Ocena semestralna/roczna z wychowania fizycznego jest wypadkową ocen z poszczególnych obszarów oceniania , zarówno z zajęć lekcyjnych, jak i zajęć do wyboru – fakultatywnych.
Ø Ocenianiu podlegają wszystkie obszary w zakresie wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej
Ø Przy ustalaniu oceny nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia oraz aktywność i systematyczność .
Ø Uczeń ma prawo do poprawy oceny śródrocznej i końcoworocznej w przypadku gdy nie zgadza się z wystawioną propozycją oceny. Na prośbę zainteresowanego ucznia lub rodzica nauczyciel informuję o możliwości i sposobie poprawy oceny. Wyznacza sprawdziany, które uczeń musi powtórzyć i informuje o terminie poprawy. W przypadku uzyskania gorszych rezultatów uczniowi nie zmienia się wystawionej oceny. Gdy uczeń poprawi wyznaczone sprawdziany otrzymuję ocenę wyższą o jeden stopień.
Ø Uczeń jest informowany o uzyskanych ocenach na bieżąco orazmożliwości jednorazowej ich poprawy.
Obszary oceniania
Obszar oceniania | Przedmiot oceny | Uwagi o ocenianiu |
Postawa ucznia, zaangażowanie,
zachowanie, kompetencje społeczne |
-systematyczność udziału w zajęciach
– postawa wobec przedmiotu – wywiązywanie się z postawionych zadań -aktywność i zaangażowanie – przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój) – udział w zajęciach pozalekcyjnych i zawodach sportowych – działalność na rzecz szkolnego wychowania fizycznego – przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ustalonych zasad i reguł – udział w zajęciach poza szkolnych -aktywność i zaangażowanie -kultura słowa -właściwe relacje z innymi – współpraca w grupie -troska o innych, szczególnie o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Dotyczy zajęć lekcyjnych i zajęć fakultatywnych |
Umiejętności ruchowei sprawności ucznia | – postęp w opanowaniu umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych.
– ocena sprawności fizycznej, cech motorycznych wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia |
Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Wiadomości z zakresu edukacji
zdrowotnej i fizycznej |
– stosowanie zasady zdrowego stylu życia na co dzień
– znajomość podstawowych przepisów gier rekreacyjnych i zespołowych – podstawowe przepisy drogowe – wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju, fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności -podstawowe wiadomości z olimpizmu -znajomość nazwisk zasłużonych polskich sportowców |
Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Wydolność organizmu,
rozwój fizyczny |
– umiejętność wykonania pomiaru wysokości i ciężaru ciała oraz umiejętność interpretacji wyniku
– umiejętność przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach – udział w teście Coopera – sprawność fizyczna mierzona prostym testem, np. Indeks Zuchory
|
Obszar ten nie podlega ocenie wyrażonej stopniem. Ocena rozwoju fizycznego, wydolność organizmu stanowi wyłącznie informację dla ucznia, rodzica i nauczyciela |
Przedmiot oceny
Obszar oceniania | Liczba ocen |
Postawa ucznia wobec wychowania fizycznego i zasad zdrowego stylu życia: – zaangażowanie w lekcję
Systematyczność: – aktywność na lekcji – brak stroju
Aktywność na rzecz kultury fizycznej szkoły – udział w zawodach sportowy
– pomoc w organizacji zawodów szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich – inna działalność na rzecz sportu szkolnego ( np .gazetka szkolna )
Aktywność na rzecz kultury fizycznej – udział w zajęciach klubu sportowego |
1 raz w I i II półroczu
na bieżąco (3plusy –ocena bardzo dobra) 2 minusy w półroczu ,kolejny następny brak stroju ocena niedostateczna
1 ocena za każdorazowy udział – bardzo dobra, za miejsca punktowane – celująca każdorazowo ocena bardzo dobra lub celująca 1 ocena w semestrze
1 ocena w semestrze |
Sprawność ucznia
-diagnoza sprawności ucznia
–Postęp w opanowaniu umiejętności i sprawności
|
2 razy w roku szkolnym( na początku i na końcu roku szkolnego,wyłącznie pozytywna i z obniżonymi wymaganiami w stosunku do uczniów o niskiej sprawności jako informacja o poziomie sprawności dla ucznia i rodziców.
w drugim półroczu jeśli uczeń uzyska lepszy wynik o jedną oceną otrzymuję ocenę bardzo dobrą, zaś dwie -celująca |
Umiejętności ruchowe:
– Sprawdziany umiejętności ruchowych
|
2-3 razy w okresie (w zależności od liczby realizowanych dyscyplin sportowych)
|
Wiadomości :
– umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości w trakcie zajęć i w życiu codziennym
|
Na bieżąco ( 5 plusów ocena bardzo dobra) |
PROCEDURA UZYSKIWANIA ZWOLNIENIA Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- Rodzic może jednorazowo na okres 7dni zwolnić ucznia z czynnego brania udziału w lekcji z powodu niedyspozycji zdrowotnej.
- Dłuższe niż 7 dni zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wystawionym przez lekarza.
- Zaświadczenie lekarskie, wskazujące na konieczność zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego na okres nie dłuższy niż jeden miesiąc, należy przekazać nauczycielowi wychowania fizycznego, który obowiązany jest przechowywać je do końca danego roku szkolnego tj. do 31 sierpnia.
- Zaświadczenie lekarskie wystawione na okres dłuższy niż miesiąc, jednak nie obejmujący całego semestru, należy złożyć wraz z podaniem w sekretariacie szkoły. W przypadku dostarczenia kolejnego/kolejnych zaświadczeń dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia zajęć wychowania fizycznego na podstawie tych wszystkich zaświadczeń.
- 5. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na podstawie tej opinii. Uczeń, który jest częściowo niezdolny do zajęć z powodu przeciwwskazań lekarskich dostarcza odpowiednie zaświadczenie do nauczyciela wychowania fizycznego i będzie wykonywał ćwiczenia dostosowane do własnych możliwości.
- Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub drugiego okresu lub całego roku szkolnego, w zależności od wskazań lekarza zawartych w zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach.
- O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni). Składają podanie do dyrektora szkoły (w sekretariacie) do którego załączają zaświadczenie lekarskie.
- Podanie należy przedłożyć dyrektorowi niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.
- Dyrektor szkoły wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice (opiekunowie prawni) odbierają decyzję dyrektora w sekretariacie szkoły.
10.O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego przez cały semestr w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
- Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych zajęciach.
Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów
oceniania w kl. IV -V
OBSZAR 1. Postawa ucznia, zaangażowanie,zachowanie,kompetencje społecznena zajęciach lekcyjnych i fakultatywnych
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach
– jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój) – wkłada bardzo duży wysiłek w wykonywanie zadania – powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu – chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych – jest zaangażowany w działalność sportową szkoły – chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego – chętnie reprezentuje szkołę w rozrywkach sportowych – zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania – prezentuje postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, odznacz się wysoką kulturą osobistą – doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim, stosuje zasadę „czystej gry” – jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych – nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa – właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica – doskonale współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię -motywuje innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach jest aktywny i zaangażowana
– jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze) – staranie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku – dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych – jest koleżeński i kulturalny wobec innych – stara się stosować zasadę „czystej gry” – jest odpowiedzialny za zdrowie własne i– nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa – stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię – stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach
– z reguły jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się pięciokrotny brak stroju sportowego w semestrze) – dość często jest nieobecny na zajęciach – potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych – w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
|
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach
– bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć – często jest nieobecny na zajęciach – powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale – nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego – nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się częste przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – nie stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – nie stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – nie się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności
– regularnie nie jest przygotowany do zajęć – bardzo często opuszcza zajęcia – powierzone mu zadanie wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego ,co robi – bardzo często zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – zachowuje się niewłaściwie jako zawodnik, sędzia i kibic. – nie współpracuje w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – nie zależy mu na innych , także z różnymi potrzebami |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonychmu zadań
– wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu – do zajęć nigdy nie jest przygotowany -samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia – nagminnie łamie zasady współżycia społecznego – jest bardzo agresywny i wrogo nastawiony do innych – używa bardzo wulgarnego języka -z premedytacja dezorganizuje pracę na zajęciach |
OBSZAR 2. Umiejętności ruchowe i sprawność ucznia
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała – stosuje prawidłowo technikę w grze: kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym i dolnym – w większości osiąga wysokie wyniki z testów sprawnościowych : bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego – inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– opisuje ogólnie własną postawę ciała – stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie piłki prawą i lewą w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym – w większości osiąga bardzo dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje w miarę prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych
– z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała – stosuje w grze tylko niektóre elementy techniczne z gier sportowych – w większości osiąga dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 3 kg z ustawienia tyłem – w miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – przewrotu w przód wykonuje z błędami |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych
– nie potrafi opisać własnej postawy ciała – nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych – w większości osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy ruchowej – podejmuje próby wykonania przewrotu w przód |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych
– w czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę – osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach
– nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem , że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych – nie przystępuje do testów sprawnościowych – nie uczestniczy w zajęciach |
OBSZAR 3. Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i fizycznej
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
-wymienia zasady czystej gry w sporcie oraz wyjaśnia dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej
-bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – potrafi dokładnie opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych, dyskotek -zna i stosuje przepisy gier i zabaw sportowych -zna nazwiska wybitnych polskich sportowców -omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego – doskonale zna ,omawia i umie zastosować zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – doskonale zna ,omawia i stosuje zasady aktywnego wypoczynku – doskonale zna i zawsze stosuje zasady higieny osobistej – doskonale zna, omawia i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych, dyskotek
– potrafi opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i stosuje podstawowe przepisy gier i zabaw sportowych -podaje niektóre nazwiska wybitnych polskich sportowców – zna prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – bardzo dobrze zna i omawia zasady aktywnego wypoczynku – bardzo dobrze zna i stosuje zasady higieny osobistej – bardzo dobrze zna i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia ogólnie co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– potrafi krótko opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i umie zastosować, niektóre przepisy gier i zabaw sportowych -zna ogólne zasady zachowania się w roli zawodnika i kibica sportowego – zna zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , stosuje zasady higieny osobistej, ale zdarza mu się o nich zapomnieć – częściowo zna i stosuje zasady poruszania się po drogach , jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna pobieżnie regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – nie potrafi do końca wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
-potrafi z pomocą nauczyciela wymienić zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych, ale stara się je stosować, -potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika – częściowo zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , ale nie zawsze stosuje zasady higieny osobistej – częściowo zna zasady poruszania się po drogach jako pieszy, rowerzysta, itd. – popełnia błędy przy opisywaniu piramidy żywienia i aktywności fizycznej – słabo zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – nie potrafi wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– potrafi z pomocą nauczyciela wymienić, niektóre podstawowe zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych i nie potrafi ich zastosować – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady aktywnego wypoczynku – słabo zna i rzadko stosuje zasady higieny osobistej – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy i częściowo rowerzysta. -niezależny mu na przyswajaniu nowych wiadomości -nie zna żadnych regulaminów |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
–z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadawanych mu pytań
–nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego -lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat -bardzo słabo zna zasady higieny osobistej i ich nie stosuje. – z duża pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy |
Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów
oceniania w kl. VII – VIII
OBSZAR 1. Postawa ucznia, zaangażowanie,zachowanie,kompetencje społecznena zajęciach lekcyjnych i fakultatywnych
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach
– jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój) – wkłada bardzo duży wysiłek w wykonywanie zadania – powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu – chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych – jest zaangażowany w działalność sportową szkoły – chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego – chętnie reprezentuje szkołę w rozrywkach sportowych – zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania – prezentuje postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, odznacz się wysoką kulturą osobistą – doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim, stosuje zasadę „czystej gry” – jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych – nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa – właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica – doskonale współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię -motywuje innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach jest aktywny i zaangażowana
– jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze) – staranie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania – systematycznie uczęszcza na zajęcia – przestrzega zasad fair play na boisku – dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych – jest koleżeński i kulturalny wobec innych – stara się stosować zasadę „czystej gry” – jest odpowiedzialny za zdrowie własne i– nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa – stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię – stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach
– z reguły jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się pięciokrotny brak stroju sportowego w semestrze) – dość często jest nieobecny na zajęciach – potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych – w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
|
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach
– bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć – często jest nieobecny na zajęciach – powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale – nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego – nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych – nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się częste przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – nie stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem – nie stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – nie się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności
– regularnie nie jest przygotowany do zajęć – bardzo często opuszcza zajęcia – powierzone mu zadanie wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego ,co robi – bardzo często zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” – zachowuje się niewłaściwie jako zawodnik, sędzia i kibic. – nie współpracuje w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię – nie zależy mu na innych , także z różnymi potrzebami |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonychmu zadań
– wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu – do zajęć nigdy nie jest przygotowany -samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia – nagminnie łamie zasady współżycia społecznego – jest bardzo agresywny i wrogo nastawiony do innych – używa bardzo wulgarnego języka -z premedytacja dezorganizuje pracę na zajęciach |
OBSZAR 2. Umiejętności ruchowe i sprawność ucznia
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
– wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała – stosuje prawidłowo technikę w grze: kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym i dolnym – w większości osiąga wysokie wyniki z testów sprawnościowych : bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego, przerzut bokiem, stanie na rękach – inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową -uczestniczy w wybranej formie aktywności fizycznej pochodzącej spoza Europy -potrafi zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny – planuje i przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej, |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych
– opisuje ogólnie własną postawę ciała – stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie piłki prawą i lewą w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym – w większości osiąga bardzo dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – stosuje w miarę prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego, przerzut bokiem, stanie na rękach -uczestniczy w wybranej formie aktywności fizycznej pochodzącej spoza Europy -potrafi zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny ,nawet jeśli popełnia małe błędy – planuje i przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej, |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych
– z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała – stosuje w grze tylko niektóre elementy techniczne z gier sportowych – w większości osiąga dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 3 kg z ustawienia tyłem – w miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych – potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową – przewrotu w przód, przerzut bokiem, stanie na rękach wykonuje z błędami -stara się zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny ,nawet jeśli popełnia małe błędy – przeprowadza prostą rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej, |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych
– nie potrafi opisać własnej postawy ciała – nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych – w większości osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy ruchowej – podejmuje próby wykonania przewrotu w przód, przerzutu bokiem, stania na rękach -nie planuje i nie wykonuje dowolnego układu gimnastycznego -nie potrafi przeprowadzić prostej rozgrzewki w zależności od rodzaju aktywności fizycznej |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych
– w czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę – osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – niezależny mu na opanowaniu żadnych nowych umiejętności |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
– nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach
– nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem , że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych – nie przystępuje do testów sprawnościowych – lekceważy wszystkie próby zachęcenia go do podjęcia jakiejkolwiek aktywności na zajęciach. |
OBSZAR 3. Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i fizycznej
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który : |
-wymienia zasady czystej gry w sporcie oraz wyjaśnia dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej
-bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – potrafi dokładnie opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych, dyskotek -zna i stosuje przepisy gier i zabaw sportowych -zna nazwiska wybitnych polskich sportowców -omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego – doskonale zna ,omawia i umie zastosować zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – doskonale zna ,omawia i stosuje zasady aktywnego wypoczynku – doskonale zna i zawsze stosuje zasady higieny osobistej – doskonale zna, omawia i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych, dyskotek
– potrafi opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i stosuje podstawowe przepisy gier i zabaw sportowych -podaje niektóre nazwiska wybitnych polskich sportowców – zna prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – bardzo dobrze zna i omawia zasady aktywnego wypoczynku – bardzo dobrze zna i stosuje zasady higieny osobistej – bardzo dobrze zna i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia ogólnie co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń ,który: |
-wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– potrafi krótko opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i umie zastosować, niektóre przepisy gier i zabaw sportowych -zna ogólne zasady zachowania się w roli zawodnika i kibica sportowego – zna zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia – zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , stosuje zasady higieny osobistej, ale zdarza mu się o nich zapomnieć – częściowo zna i stosuje zasady poruszania się po drogach , jako pieszy, rowerzysta, -zna pobieżnie regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – nie potrafi do końca wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
-potrafi z pomocą nauczyciela wymienić zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych, ale stara się je stosować, -potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika – częściowo zna zasady aktywnego wypoczynku – zna , ale nie zawsze stosuje zasady higieny osobistej – częściowo zna zasady poruszania się po drogach jako pieszy, rowerzysta, itd. – popełnia błędy przy opisywaniu piramidy żywienia i aktywności fizycznej – słabo zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – nie potrafi wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń ,który: |
– potrafi z pomocą nauczyciela wymienić, niektóre podstawowe zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
– bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych i nie potrafi ich zastosować – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady aktywnego wypoczynku – słabo zna i rzadko stosuje zasady higieny osobistej – z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy i częściowo rowerzysta. -niezależny mu na przyswajaniu nowych wiadomości -nie zna żadnych regulaminów |
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń ,który: |
–z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadawanych mu pytań
–nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego -lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat -bardzo słabo zna zasady higieny osobistej i ich nie stosuje. – z duża pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy |