Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8 szkoły podstawowej oparte na Programie nauczania biologii Puls życia
autorstwa Anny Zdziennickiej; opracowanie Wydawnictwo Nowa Era
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
I. Genetyka |
1. Czym jest genetyka? | Uczeń:
• określa zakres badań genetyki • wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech
|
Uczeń:
• rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne • definiuje pojęcia genetyka i zmienność organizmów
|
Uczeń:
• wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów • omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie
|
Uczeń:
• uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi • wskazuje różnice między cechami gatunkowymi a indywidualnymi • wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym
|
Uczeń:
• dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska • wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej
|
2. Nośnik informacji genetycznej – DNA
|
• wskazuje miejsca występowania DNA
• wymienia elementy budujące DNA • przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej
|
• przedstawia budowę nukleotydu
• wymienia nazwy zasad azotowych • omawia budowę chromosomu • definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd • wykazuje rolę jądra |
• wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny
w jądrze komórkowym • wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych • graficznie przedstawia regułę komplementarności |
• wyjaśnia proces replikacji
• rozpoznaje DNA i RNA* • porównuje budowę DNA z budową RNA* • omawia budowę i funkcję RNA*
|
• uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki
• wykonuje dowolną techniką model DNA • wykazuje rolę replikacji w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
I. Genetyka
|
3. Podziały komórkowe
|
• wymienia nazwy podziałów komórkowych
• podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka
|
• definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne i komórki diploidalne• wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka
|
• omawia znaczenie mitozy i mejozy
• oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu
|
• wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet
• wykazuje różnice między mitozą a mejozą
|
• wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy
• wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy
|
4. Podstawowe prawa dziedziczenia
|
• definiuje pojęcia fenotyp
i genotyp • wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych
|
• omawia badania Gregora Mendla
• zapisuje genotypy homozygoty dominującej • wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu
|
• identyfikuje allele dominujące i recesywne
• omawia prawo czystości gamet • na schemacie krzyżówki genetycznej rozpoznaje genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia potomnego
|
• przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet
• interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna
|
• zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa
• ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki
|
|
5. Dziedziczenie cech u człowieka
|
• wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną
• z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne
|
• wymienia cechy dominujące i recesywne u człowieka• z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne
|
• wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej
• na podstawie krzyżówki genetycznej przewiduje wystąpienie cechu potomstwa
|
• wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak
i czynników środowiska • ustala prawdopodobieństwo występowania cechy
|
• ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech
• na podstawie znajomości cech dominujących • projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
I. Genetyka |
6. Dziedziczenie płci u człowieka
|
• podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka
• wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią
|
• rozpoznaje kariotyp człowieka
• określa cechy chromosomów X i Y • omawia zasadę dziedziczenia płci
|
• wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów
• przedstawia zjawisko nosicielstwa chorób pod kątem dziedziczenia płci
|
• wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych sprzężonych z płcią
• wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu
|
• interpretuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu
• ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA
|
7. Dziedziczenie grup krwi
|
• wymienia cztery główne grupy krwi występujące u człowieka• przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska
|
• omawia sposób dziedziczenia grup krwi
• wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh • wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych
|
• rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów
• wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi • określa możliwość wystąpienia konfliktu serologicznego
|
• ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców
• ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców
|
• określa konsekwencje dla drugiej ciąży wiążące się z wystąpieniem konfliktu serologicznego• wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe
|
|
8. Mutacje
|
• definiuje pojęcie mutacja
• wymienia czynniki mutagenne • podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi
|
• rozróżnia mutacje genowe i chromosomowe• omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych • wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy
|
• wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe
• omawia znaczenie poradnictwa genetycznego • charakteryzuje wybrane choroby genetyczne • wyjaśnia podłoże zespołu Downa
|
• wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych
i chromosomowych • omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji • wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych
|
• uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów
• analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki • wykonuje portfolio na temat chorób genetycznych
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
II. Ewolucja życia |
9. Ewolucja i jej dowody
|
• definiuje pojęcie ewolucja
• wymienia dowody ewolucji • wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka
|
• omawia dowody ewolucji
• wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości • omawia etapy powstawania skamieniałości • definiuje pojęcie relikt • wymienia przykłady reliktów
|
• wyjaśnia istotę procesu ewolucji
• rozpoznaje żywe skamieniałości • omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów • wymienia przykłady struktur homologicznych
|
• określa warunki powstawania skamieniałości
• analizuje ogniwa pośrednie ewolucji • wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem
|
• wykazuje jedność budowy i funkcjonowania organizmów• ocenia rolę struktur homologicznych i analogicznych jako dowodów ewolucji
|
10. Mechanizmy ewolucji
|
• wyjaśnia znaczenie pojęcia
endemit • podaje przykłady doboru sztucznego
|
• wymienia przykłady endemitów
• wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny • omawia ideę walki o byt
|
• wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina
• wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym a doborem sztucznym • wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji
|
• wykazuje izolację geograficzną jako drogę do powstawania nowych gatunków• wykazuje rolę endemitów z Galapagos w badaniach Darwina* • uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego • ocenia korzyści doboru naturalnego • omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji
|
• ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego
• ocenia korzyści dla człowieka płynące z zastosowania doboru sztucznego
|
|
11. Pochodzenie człowieka
|
• wymienia przykłady organizmów należących do rzędu naczelnych
• omawia cechy człowieka rozumnego
|
• wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja naczelnych
• wymienia czynniki, które miały wpływ
|
• określa stanowisko systematyczne człowieka
• wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem
|
• analizuje przebieg ewolucji człowieka
• wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi naczelnymi • wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych
|
• porównuje różne formy człowiekowatych
• wykazuje, że naczelne
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
III. Ekologia |
12. Organizm
a środowisko
|
• wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia
• wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach • nazywa formy morfologiczne porostów wykorzystywane
|
• identyfikuje siedlisko wybranego gatunku
• omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu • wyjaśnia, do czego służy skala porostowa
|
• rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną
• określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów • wykazuje związek między zakresem tolerancji a stosowaniem skali porostowej odczytuje z wykresu dane dotyczące zakresu tolerancji
|
• wykazuje zależność między czynnikami środowiska
a występującymi w nim organizmami • rozpoznaje na ilustracji formy morfologiczne porostów wykorzystywane
|
• interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku
• praktycznie wykorzystuje skalę porostową
|
13. Cechy populacji
|
• definiuje pojęcia populacja
i gatunek • wylicza cechy populacji • wymienia typy rozmieszczenia osobników • określa wady i zalety życia organizmów w grupie
|
• wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku
• wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie • określa przyczyny migracji • przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji
|
• wskazuje populacje różnych gatunków
• określa wpływ migracji na liczebność populacji • wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność • odczytuje dane z piramidy wiekowej
|
• wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem
• graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji i podaje ich przykłady • wykazuje zależność między strukturą płciową • charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach
|
• przeprowadza w terenie obliczanie zagęszczenia wybranego gatunku
• przewiduje losy populacji
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
III. Ekologia |
14. Konkurencja
|
• nazywa zależności międzygatunkowe
• wymienia zasoby, o które konkurują organizmy
|
• wyjaśnia, na czym polega konkurencja
• wskazuje rodzaje konkurencji
|
• graficznie przedstawia zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty
• porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową z konkurencją międzygatunkową
|
• wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej
i wewnątrzgatunkowej • wykazuje zależność między zasobami środowiska a intensywnością konkurencji
|
• uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu, że konkurencja jest czynnikiem doboru naturalnego |
15. Drapieżnictwo. Roślinożerność
|
• wymienia przykłady roślinożerców
• wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar • omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa • podaje przykłady roślin drapieżnych
|
• określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie
• omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego • wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo • wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar
|
• wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność
• omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki • opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami • wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu
|
• ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku
• wskazuje adaptacje drapieżników i roślinożerców • określa rolę drapieżników w przyrodzie jako regulatorów liczebności • charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem
|
• wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar
• wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne • wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności • przedstawia pozytywne
|
|
16. Pasożytnictwo
|
• wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych• wymienia przykłady pasożytnictwa u roślin
|
• wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo
• klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne
|
• charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia
• charakteryzuje pasożytnictwo u roślin
|
• ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie
• wskazuje przystosowania roślin
|
• wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
III. Ekologia | 17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami
|
• wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe
• podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna
|
• określa warunki współpracy między gatunkami
• rozróżnia pojęcia komensalizm i mutualizm • omawia budowę korzeni roślin motylkowych
|
• omawia różnice między komensalizmem
a mutualizmem • charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu
|
• określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków
• charakteryzuje relacje między rośliną motylkową
|
• ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie
• wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza
|
18. Czym jest ekosystem?
|
• wymienia przykładowe ekosystemy
• przedstawia składniki biotopu i biocenozy • rozróżnia ekosystemy sztuczne i naturalne
|
• wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu
• omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy • wymienia przemiany
|
• omawia różnice między ekosystemami naturalnymi a sztucznymi
• omawia przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej
|
• charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną a wtórną |
• wykazuje zależności między biotopem a biocenozą
• wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej
|
|
19. Zależności pokarmowe
|
• wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego
• przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego • rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych
|
• wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych
• wskazuje różnice między producentami • rysuje schemat prostej sieci pokarmowej
|
• analizuje wybrane powiązania pokarmowe we wskazanym ekosystemie• charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego
|
• wykazuje rolę destruentów w ekosystemie• omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu
|
• przewiduje skutki, jakie dla ekosystemu miałoby wyginięcie określonego ogniwa we wskazanym łańcuchu pokarmowym• interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu
|
|
20. Materia i energia w ekosystemie
|
• mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną
|
• wykazuje, że materia krąży w ekosystemie• omawia na podstawie ilustracji obieg węgla w ekosystemie
|
• wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem
• wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii
|
• interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji
• analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej
|
• analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach
• uzasadnia spadek energii w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych
|
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
IV. Człowiek i środowisko
|
21. Różnorodność biologiczna
|
• przedstawia poziomy różnorodności biologicznej
• wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów
|
• wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna
• wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat skutków spadku różnorodności
|
• charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej
• omawia wpływ klimatu różnorodności biologicznej
|
• wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji
• porównuje poziomy różnorodności biologicznej
|
• analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku
|
22. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
|
• wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się do spadku różnorodności biologicznej• podaje przykłady obcych gatunków
|
• wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej
• wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka
|
• wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów
• wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin i zwierząt w ekosystemach naturalnych
|
• wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków
• ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków
|
• analizuje zależności między działalnością człowieka a zmianą czynników środowiskowych wpływających na spadek różnorodności biologicznej |
|
23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody
|
• wymienia przykłady zasobów przyrody
• wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami
|
• wymienia przykłady odnawialnych
i nieodnawialnych zasobów przyrody • ilustruje przykładami, |
• klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne
i wyczerpywalne, podaje • omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody
|
• wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów
• wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój
|
• objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody
• wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody
|
|
24. Sposoby ochrony przyrody
|
• określa cele ochrony przyrody
• wymienia sposoby ochrony gatunkowej
|
• wymienia formy ochrony przyrody
• omawia formy ochrony indywidualnej
|
• wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa
• wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą
|
• charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody
• wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000 • prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce
|
• wskazuje formy ochrony przyrody występujące
w najbliższej okolicy • uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów
|
W roku szkolnym 2018/2019 realizują: Irena Kamińska, Ewa Sakowicz