Wymagania edukacyjne – Zajęcia techniczne – klasa 6

Zajęcia techniczne – klasa VI – roczny plan pracy – 2017/2018

 

Temat Treści nauczania Zakładane osiągnięcia uczniów

Uczeń:

Odniesienia do podstawy programowej
VI. TECHNIKA W NAJBLIŻSZYM OTOCZENIU
  1. Na osiedlu
  • plan osiedla
  • osiedlowe instytucje użyteczności publicznej
  • infrastruktura osiedla

 

  • rozpoznaje obiekty na planie osiedla
  • współpracuje z grupą i podejmuje różne zadania w zespole
  • odróżnia rysunek techniczny budowlany
  • świadomie i odpowiedzialnie używa wytworów technicznych
  • wymienia nazwy instalacji osiedlowych
  • przyporządkowuje urządzenia do instalacji, których są częścią
  • planuje działania prowadzące do udoskonalenia osiedla mieszkalnego
  • projektuje idealne osiedle i uzasadnia swoją propozycję

 

I.5, 6–10

VI.1, 5

  1. Dom bez tajemnic
  • rodzaje budynków mieszkalnych
  • inteligentny dom
  • etapy budowy domu
  • zawody związane z budową domów
  • elementy konstrukcyjne budynków mieszkalnych

 

  • rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego i komfortowi życia
  • klasyfikuje budowlane elementy techniczne
  • wskazuje zalety i wady poszczególnych rodzajów budynków mieszkalnych
  • omawia kolejne etapy budowy domu
  • omawia zalety inteligentnego domu
  • posługuje się słownictwem technicznym
  • posługuje się rysunkiem technicznym budowlanym
  • podaje nazwy zawodów związanych z budową domów
  • wymienia nazwy elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych

 

I.5, 6, 10

III.1, 2, 3, 5, 7

IV.1, 5

To takie proste! – Mostek dla chomika
  • rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
  • planowanie etapów pracy
  • przygotowanie dokumentacji rysunkowej
  • organizacja miejsca pracy
  • narzędzia do obróbki drewna
  • zastosowanie drewna
  • montaż poszczególnych części w całość
  • przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy

 

  • prawidłowo organizuje stanowisko pracy
  • wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania
  • właściwie dobiera narzędzia do obróbki drewna
  • sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej
  • przygotowuje dokumentację rysunkową
  • wykonuje prace z należytą starannością i dbałością
  • dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość
  • dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy
  • formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
  • ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia

 

I.1, 7, 10

III.6

IV.2, 4

 

  1. W pokoju nastolatka
  • planowanie umeblowania i wyposażenia pokoju ucznia
  • zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju
  • obliczanie kosztów wyposażenia pokoju

 

  • omawia zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju
  • rysuje plan swojego pokoju
  • wyróżnia w pokoju strefy do nauki, wypoczynku i zabawy
  • dostosowuje wysokość biurka i krzesła do swojego wzrostu
  • projektuje wnętrze pokoju swoich marzeń
  • tworzy kosztorys wyposażenia pokoju

 

IV.1

V.1, 2, 3

To takie proste! – Model ekologicznego domku

 

  • planowanie etapów pracy
  • przygotowywanie dokumentacji rysunkowej
  • zastosowanie patyczków i szpatułek z drewna
  • organizacja miejsca pracy
  • narzędzia do obróbki drewna
  • montaż poszczególnych części w całość
  • przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy

 

  • prawidłowo organizuje stanowisko pracy
  • wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania
  • przygotowuje rysunek wykonawczy i złożeniowy
  • właściwie dobiera narzędzia do obróbki drewna
  • wykonuje prace z należyta starannością i dbałością
  • dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość
  • dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy
  • formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
  • ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia
  • rozwija zainteresowania techniczne

 

I.1, 7, 10

III.6

IV.1–4

V.1

  1. Instalacje w mieszkaniu
  • terminy: instalacja, elektrownia, tablica rozdzielcza, bezpieczniki, ergonomia
  • budowa i zasady działania poszczególnych instalacji domowych
  • zasady oszczędnego gospodarowania energią
  • rodzaje obwodów elektrycznych
  • elementy obwodu elektrycznego
  • zagrożenia występujące we współczesnej cywilizacji powodowane postępem technicznym

 

  • określa funkcję poszczególnych instalacji występujących w budynku
  • wymienia nazwy elementów poszczególnych instalacji
  • omawia zasady działania różnych instalacji
  • nazywa elementy obwodów elektrycznych
  • wykrywa, ocenia i usuwa nieprawidłowości w działaniu instalacji
  • rozróżnia symbole elementów obwodów elektrycznych
  • konstruuje z gotowych elementów elektrotechnicznych obwód elektryczny według schematu
  • omawia zagrożenia występujące we współczesnej cywilizacji powodowane postępem technicznym

 

VI.6
  1. Konstruowanie modeli z gotowych elementów
  • analiza zestawów konstrukcyjnych poliwalentnych dostępnych w pracowni technicznej
  • instrukcja montażowa zestawów mechanicznych i elektronicznych
  • podstawowe narzędzia do montażu modeli
  • urządzenia do pomiaru podstawowych wartości elektrycznych
  • umiejętność pracy w grupie
  • elektroniczne elementy konstrukcyjne
  • kryteria oceny poprawności wykonania modeli

 

  • dobiera uzgodniony w zespole zestaw konstrukcyjny zgodnie z zainteresowaniami
  • współpracuje z grupą i podejmuje różne role w zespole
  • czyta rysunki schematyczne i instrukcje montażowe
  • rozpoznaje materiały elektrotechniczne oraz elektroniczne (rezystory, diody,    tranzystory, kondensatory, cewki itp.)
  • projektuje i konstruuje modele urządzeń technicznych
  • wybiera i dostosowuje narzędzia do montażu modeli
  • stosuje różnorodne sposoby połączeń (rozłączne, spoczynkowe i ruchowe)
  • dokonuje montażu poszczególnych części w całość
  • dokonuje pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego
  • ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia

 

I.1–10

III.1, 5, 6

IV.5, 7

V.3

VI.7, 8, 9

  1. Opłaty domowe
  • charakterystyka urządzeń pomiarowych stosowanych w gospodarstwie domowym
  • zasady odczytywania wskazań liczników wody, gazu i energii elektrycznej
  • obliczanie zużycia poszczególnych zasobów
  • zagrożenia ze strony różnych wytworów technicznych i urządzeń technicznych

 

  • rozpoznaje rodzaje liczników
  • prawidłowo odczytuje wskazania liczników
  • podaje praktyczne sposoby zmniejszenia zużycia prądu, gazu i wody
  • oblicza koszt zużycia poszczególnych zasobów
  • dokonuje pomiaru zużycia prądu, wody i gazu w określonym przedziale czasowym
  • przewiduje zagrożenia ze strony różnych wytworów technicznych i urządzeń technicznych

 

I.6,8

VI.6, 7

  1. Domowe urządzenia elektryczne
  • instrukcja obsługi sprzętu gospodarstwa domowego
  • zasady działania kuchenki elektrycznej, gazowej i mikrofalowej, chłodziarko-zamrażarki oraz pralki automatycznej
  • zastosowanie sprzętu gospodarstwa domowego
  • budowa i bezpieczna obsługa podstawowych urządzeń gospodarstwa domowego

 

  • określa funkcje urządzeń domowych
  • czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi i bezpiecznego użytkowania wybranych sprzętów gospodarstwa domowego
  • czyta rysunki złożeniowe i wykonawcze
  • wyszukuje i interpretuje informacje techniczne na urządzeniach i opakowaniach
  • wyjaśnia zasady działania wskazanych urządzeń
  • omawia budowę wybranych urządzeń
  • wymienia zagrożenia związane z eksploatacją sprzętu AGD
  • reguluje sprzęt gospodarstwa domowego
  • sprawnie i bezpiecznie posługuje się urządzeniami elektrycznymi

 

III.1–4

V.1, 2

VI.6

  1. Nowoczesny sprzęt na co dzień
  • sprzęt audio-wideo
  • zasady działania i obsługa sprzętu audiowizualnego
  • postęp techniczny
  • świat dźwięku i obrazu
  • postęp techniczny w elektrotechnice
  • urządzenia audiowizualne – zalety i wady
  • budowa, zasada działania i obsługa urządzeń
  • charakterystyka zagrożeń występujących we współczesnej cywilizacji, związanych z postępem technicznym

 

  • potrafi sklasyfikować nowoczesny sprzęt elektryczny
  • czyta i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń
  • określa zastosowanie poszczególnych urządzeń audio-wideo
  • charakteryzuje budowę określonego sprzętu audiowizualnego
  • dokonuje montażu elementów peryferyjnych
  • reguluje urządzenia techniczne
  • omawia zasady obsługi wybranych urządzeń
  • wyszukuje informacji na temat nowoczesnego sprzętu domowego
  • śledzi postęp techniczny
  • interpretuje informacje dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych i ich bezawaryjności
  • wie, jak postępować z zużytymi urządzeniami elektrycznymi
  • rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi

 

I.9

III.4

V.1, 2

VI.6

VII. RYSUNEK TECHNICZNY
  1. Rzuty prostokątne
  • terminy: rzutowanie prostokątne, rzutnia, rzut główny, rzut boczny, rzut z góry
  • zasady przedstawiania przedmiotów w rzutach prostokątnych

 

  • wyjaśnia, na czym polega rzutowanie prostokątne
  • rozróżnia poszczególne rzuty: główny, boczny i z góry
  • omawia etapy i zasady rzutowania
  • stosuje odpowiednie linie do zaznaczania konturów rzutowanych brył
  • wykonuje rzutowanie prostych brył geometrycznych, posługując się układem osi
  • rozpoznaje prawidłowo narysowane rzuty prostokątne określonych brył
  • przygotowuje dokumentację rysunkową w rzutach

 

IV.3
  1. Rzuty aksonometryczne
  • terminy: rzutowanie aksonometryczne, izometria, dimetria ukośna i prostokątna
  • podstawy rzutowania przestrzennego

 

  • określa, na czym polega rzutowanie aksonometryczne
  • wymienia nazwy rodzajów rzutów aksonometrycznych
  • omawia kolejne etapy przedstawiania brył w rzutach aksonometrycznych
  • odróżnia rzuty izometryczne od rzutów w dimetrii ukośnej
  • uzupełnia rysunki brył w izometrii i dimetrii ukośnej
  • wykonuje rzuty izometryczne i dimetryczne ukośne brył
  • przedstawia wskazane przedmioty w izometrii i dimetrii ukośnej
  • kreśli rzuty aksonometryczne bryły przedstawionej w rzutach prostokątnych

 

IV.3
  1. Wymiarowanie rysunków technicznych
  • zasady wymiarowania rysunków technicznych
  • linie, liczby i znaki wymiarowe

 

  • nazywa wszystkie elementy zwymiarowanego rysunku technicznego
  • prawidłowo stosuje linie, znaki i liczby wymiarowe
  • rysuje i wymiaruje rysunki brył
  • rysuje i wymiaruje wskazany przedmiot
  • czyta rysunki wykonawcze i złożeniowe
  • przygotowuje dokumentacje rysunkową

 

IV.3, 4, 6

 

Plan realizowany przez Barbarę Kowalczuk