VI. TECHNIKA W NAJBLIŻSZYM OTOCZENIU |
- Na osiedlu
|
- plan osiedla
- osiedlowe instytucje użyteczności publicznej
- infrastruktura osiedla
|
- rozpoznaje obiekty na planie osiedla
- współpracuje z grupą i podejmuje różne zadania w zespole
- odróżnia rysunek techniczny budowlany
- świadomie i odpowiedzialnie używa wytworów technicznych
- wymienia nazwy instalacji osiedlowych
- przyporządkowuje urządzenia do instalacji, których są częścią
- planuje działania prowadzące do udoskonalenia osiedla mieszkalnego
- projektuje idealne osiedle i uzasadnia swoją propozycję
|
I.5, 6–10
VI.1, 5 |
- Dom bez tajemnic
|
- rodzaje budynków mieszkalnych
- inteligentny dom
- etapy budowy domu
- zawody związane z budową domów
- elementy konstrukcyjne budynków mieszkalnych
|
- rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego i komfortowi życia
- klasyfikuje budowlane elementy techniczne
- wskazuje zalety i wady poszczególnych rodzajów budynków mieszkalnych
- omawia kolejne etapy budowy domu
- omawia zalety inteligentnego domu
- posługuje się słownictwem technicznym
- posługuje się rysunkiem technicznym budowlanym
- podaje nazwy zawodów związanych z budową domów
- wymienia nazwy elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych
|
I.5, 6, 10
III.1, 2, 3, 5, 7
IV.1, 5 |
To takie proste! – Mostek dla chomika |
- rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
- planowanie etapów pracy
- przygotowanie dokumentacji rysunkowej
- organizacja miejsca pracy
- narzędzia do obróbki drewna
- zastosowanie drewna
- montaż poszczególnych części w całość
- przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
- prawidłowo organizuje stanowisko pracy
- wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania
- właściwie dobiera narzędzia do obróbki drewna
- sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej
- przygotowuje dokumentację rysunkową
- wykonuje prace z należytą starannością i dbałością
- dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość
- dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy
- formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
- ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia
|
I.1, 7, 10
III.6
IV.2, 4
|
- W pokoju nastolatka
|
- planowanie umeblowania i wyposażenia pokoju ucznia
- zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju
- obliczanie kosztów wyposażenia pokoju
|
- omawia zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju
- rysuje plan swojego pokoju
- wyróżnia w pokoju strefy do nauki, wypoczynku i zabawy
- dostosowuje wysokość biurka i krzesła do swojego wzrostu
- projektuje wnętrze pokoju swoich marzeń
- tworzy kosztorys wyposażenia pokoju
|
IV.1
V.1, 2, 3 |
To takie proste! – Model ekologicznego domku
|
- planowanie etapów pracy
- przygotowywanie dokumentacji rysunkowej
- zastosowanie patyczków i szpatułek z drewna
- organizacja miejsca pracy
- narzędzia do obróbki drewna
- montaż poszczególnych części w całość
- przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
- prawidłowo organizuje stanowisko pracy
- wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania
- przygotowuje rysunek wykonawczy i złożeniowy
- właściwie dobiera narzędzia do obróbki drewna
- wykonuje prace z należyta starannością i dbałością
- dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość
- dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy
- formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
- ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia
- rozwija zainteresowania techniczne
|
I.1, 7, 10
III.6
IV.1–4
V.1 |
- Instalacje w mieszkaniu
|
- terminy: instalacja, elektrownia, tablica rozdzielcza, bezpieczniki, ergonomia
- budowa i zasady działania poszczególnych instalacji domowych
- zasady oszczędnego gospodarowania energią
- rodzaje obwodów elektrycznych
- elementy obwodu elektrycznego
- zagrożenia występujące we współczesnej cywilizacji powodowane postępem technicznym
|
- określa funkcję poszczególnych instalacji występujących w budynku
- wymienia nazwy elementów poszczególnych instalacji
- omawia zasady działania różnych instalacji
- nazywa elementy obwodów elektrycznych
- wykrywa, ocenia i usuwa nieprawidłowości w działaniu instalacji
- rozróżnia symbole elementów obwodów elektrycznych
- konstruuje z gotowych elementów elektrotechnicznych obwód elektryczny według schematu
- omawia zagrożenia występujące we współczesnej cywilizacji powodowane postępem technicznym
|
VI.6 |
- Konstruowanie modeli z gotowych elementów
|
- analiza zestawów konstrukcyjnych poliwalentnych dostępnych w pracowni technicznej
- instrukcja montażowa zestawów mechanicznych i elektronicznych
- podstawowe narzędzia do montażu modeli
- urządzenia do pomiaru podstawowych wartości elektrycznych
- umiejętność pracy w grupie
- elektroniczne elementy konstrukcyjne
- kryteria oceny poprawności wykonania modeli
|
- dobiera uzgodniony w zespole zestaw konstrukcyjny zgodnie z zainteresowaniami
- współpracuje z grupą i podejmuje różne role w zespole
- czyta rysunki schematyczne i instrukcje montażowe
- rozpoznaje materiały elektrotechniczne oraz elektroniczne (rezystory, diody, tranzystory, kondensatory, cewki itp.)
- projektuje i konstruuje modele urządzeń technicznych
- wybiera i dostosowuje narzędzia do montażu modeli
- stosuje różnorodne sposoby połączeń (rozłączne, spoczynkowe i ruchowe)
- dokonuje montażu poszczególnych części w całość
- dokonuje pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego
- ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia
|
I.1–10
III.1, 5, 6
IV.5, 7
V.3
VI.7, 8, 9 |
- Opłaty domowe
|
- charakterystyka urządzeń pomiarowych stosowanych w gospodarstwie domowym
- zasady odczytywania wskazań liczników wody, gazu i energii elektrycznej
- obliczanie zużycia poszczególnych zasobów
- zagrożenia ze strony różnych wytworów technicznych i urządzeń technicznych
|
- rozpoznaje rodzaje liczników
- prawidłowo odczytuje wskazania liczników
- podaje praktyczne sposoby zmniejszenia zużycia prądu, gazu i wody
- oblicza koszt zużycia poszczególnych zasobów
- dokonuje pomiaru zużycia prądu, wody i gazu w określonym przedziale czasowym
- przewiduje zagrożenia ze strony różnych wytworów technicznych i urządzeń technicznych
|
I.6,8
VI.6, 7 |
- Domowe urządzenia elektryczne
|
- instrukcja obsługi sprzętu gospodarstwa domowego
- zasady działania kuchenki elektrycznej, gazowej i mikrofalowej, chłodziarko-zamrażarki oraz pralki automatycznej
- zastosowanie sprzętu gospodarstwa domowego
- budowa i bezpieczna obsługa podstawowych urządzeń gospodarstwa domowego
|
- określa funkcje urządzeń domowych
- czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi i bezpiecznego użytkowania wybranych sprzętów gospodarstwa domowego
- czyta rysunki złożeniowe i wykonawcze
- wyszukuje i interpretuje informacje techniczne na urządzeniach i opakowaniach
- wyjaśnia zasady działania wskazanych urządzeń
- omawia budowę wybranych urządzeń
- wymienia zagrożenia związane z eksploatacją sprzętu AGD
- reguluje sprzęt gospodarstwa domowego
- sprawnie i bezpiecznie posługuje się urządzeniami elektrycznymi
|
III.1–4
V.1, 2
VI.6 |
- Nowoczesny sprzęt na co dzień
|
- sprzęt audio-wideo
- zasady działania i obsługa sprzętu audiowizualnego
- postęp techniczny
- świat dźwięku i obrazu
- postęp techniczny w elektrotechnice
- urządzenia audiowizualne – zalety i wady
- budowa, zasada działania i obsługa urządzeń
- charakterystyka zagrożeń występujących we współczesnej cywilizacji, związanych z postępem technicznym
|
- potrafi sklasyfikować nowoczesny sprzęt elektryczny
- czyta i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń
- określa zastosowanie poszczególnych urządzeń audio-wideo
- charakteryzuje budowę określonego sprzętu audiowizualnego
- dokonuje montażu elementów peryferyjnych
- reguluje urządzenia techniczne
- omawia zasady obsługi wybranych urządzeń
- wyszukuje informacji na temat nowoczesnego sprzętu domowego
- śledzi postęp techniczny
- interpretuje informacje dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych i ich bezawaryjności
- wie, jak postępować z zużytymi urządzeniami elektrycznymi
- rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi
|
I.9
III.4
V.1, 2
VI.6 |
VII. RYSUNEK TECHNICZNY |
- Rzuty prostokątne
|
- terminy: rzutowanie prostokątne, rzutnia, rzut główny, rzut boczny, rzut z góry
- zasady przedstawiania przedmiotów w rzutach prostokątnych
|
- wyjaśnia, na czym polega rzutowanie prostokątne
- rozróżnia poszczególne rzuty: główny, boczny i z góry
- omawia etapy i zasady rzutowania
- stosuje odpowiednie linie do zaznaczania konturów rzutowanych brył
- wykonuje rzutowanie prostych brył geometrycznych, posługując się układem osi
- rozpoznaje prawidłowo narysowane rzuty prostokątne określonych brył
- przygotowuje dokumentację rysunkową w rzutach
|
IV.3 |
- Rzuty aksonometryczne
|
- terminy: rzutowanie aksonometryczne, izometria, dimetria ukośna i prostokątna
- podstawy rzutowania przestrzennego
|
- określa, na czym polega rzutowanie aksonometryczne
- wymienia nazwy rodzajów rzutów aksonometrycznych
- omawia kolejne etapy przedstawiania brył w rzutach aksonometrycznych
- odróżnia rzuty izometryczne od rzutów w dimetrii ukośnej
- uzupełnia rysunki brył w izometrii i dimetrii ukośnej
- wykonuje rzuty izometryczne i dimetryczne ukośne brył
- przedstawia wskazane przedmioty w izometrii i dimetrii ukośnej
- kreśli rzuty aksonometryczne bryły przedstawionej w rzutach prostokątnych
|
IV.3 |
- Wymiarowanie rysunków technicznych
|
- zasady wymiarowania rysunków technicznych
- linie, liczby i znaki wymiarowe
|
- nazywa wszystkie elementy zwymiarowanego rysunku technicznego
- prawidłowo stosuje linie, znaki i liczby wymiarowe
- rysuje i wymiaruje rysunki brył
- rysuje i wymiaruje wskazany przedmiot
- czyta rysunki wykonawcze i złożeniowe
- przygotowuje dokumentacje rysunkową
|
IV.3, 4, 6 |