Wymagania edukacyjne – plastyka – klasa 5

Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!” Klasa 5 2017-2018

Numer i temat lekcji Liczba godzin Środki dydaktyczne Treści nauczania Wymagania Odniesienia

do podstawy

programowej

podstawowe ponadpodstawowe
Uczeń:
Klasa V
1.

Faktura

 

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 50–53

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– kartkę brystolu, podkładkę z tektury o wymiarach 10 x 10 cm, farby, pędzel, plastelinę, ołówek, cyrkiel, linijkę, klej, patyk, kaszę mannę, przyprawy ziołowe, naczynie na wodę, gazety do podłożenia

 

 

– termin faktura

– rodzaje faktury

– uzyskiwanie różnego rodzaju powierzchni w rysunku i malarstwie

– rola faktury w dziele plastycznym

– technika frotażu

– wyjaśnia termin faktura

– wymienia na podstawie obserwacji rodzaje powierzchni występujących w przyrodzie

– uzyskuje w pracy fakturę poprzez odciśnięcie przedmiotu lub zastosowanie frotażu

– określa rodzaje różnych powierzchni na przykładach z najbliższego otoczenia

– podaje poznane przykłady otrzymywania faktury w działaniach plastycznych

– przedstawia przykłady faktury w rysunku i malarstwie

 

– wymienia rodzaje faktury występujące w dziełach różnych dyscyplin plastycznych

– omawia różnice w fakturach uzyskanych w różnego typu działaniach plastycznych

– realizuje pracę na zadany temat z wykorzystaniem poznanych sposobów uzyskiwania rozmaitych faktur na płaszczyźnie

– opisuje sposoby przedstawiania faktury w rysunku i malarstwie

– wyjaśnia, czemu służy stosowanie faktury w rysunku i malarstwie

– przedstawia rolę faktury w rzeźbie na przykładach popiersia Juliusza Cezara oraz „Popiersia Vienneta” Honoré Daumiera i „Mechanicznej głowy” Raoula Hausmanna

– wykonuje dodatkowe zadanie plastyczne

2.1

3.2

2.

Kształt

 

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 54–56

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– 10 pudełek po zapałkach, klej, kartkę z bloku, farby plakatowe, pędzel, naczynie na wodę, plastikowy talerz do mieszania farb, kolorowe kartki, kartkę brystolu, ołówek, linijkę, cyrkiel, nożyczki, klej, taśmę klejącą

– terminy: kształt, forma, forma płaska, forma przestrzenna

– rodzaje form: naturalne i sztuczne (użytkowe i artystyczne)

– forma w rysunku, malarstwie i rzeźbie

– wyjaśnia termin forma

– wyodrębnia i określa kształty przedmiotów z najbliższego otoczenia

– zaznacza w działaniach plastycznych kształty przedmiotów o prostej budowie

– tłumaczy, jaka jest różnica między formą płaską a przestrzenną

– wykorzystuje wybrane formy w działaniach plastycznych

 

– wymienia podstawowe rodzaje form występujących w otoczeniu człowieka

– omawia formy rzeźb „Odpoczywający Ares” Lizypa i „Rzeźba parkowa” Barbary Hepworth

– tłumaczy, czym się różni forma przestrzenna od rzeźby

– wykorzystuje formę jako środek wyrazu plastycznego w działaniach twórczych

– przedstawia środki wyrazu zastosowane przez Katarzynę Kobro w „Kompozycji przestrzennej”

– wyjaśnia funkcję formy w sztuce

2.1

2.2

3.1

3.2

3.

Kompozycja centralna

 

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 57–60

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, farby plakatowe, pędzel, naczynie na wodę, plastikowy talerz do mieszania farb lub flamastry, kolorowy papier, kredki

– terminy: kompozycja, akcent plastyczny

– znaczenie kompozycji w sztuce

– cechy kompozycji centralnej i sposoby jej tworzenia

– zasady harmonijnej kompozycji

– wyjaśnia termin kompozycja

– wskazuje przykłady kompozycji centralnej w najbliższym otoczeniu

– wymienia zasady tworzenia kompozycji centralnej

– wykorzystuje zasady tworzenia kompozycji centralnej w działaniach plastycznych

– podaje zasady harmonijnej kompozycji

 

– wyjaśnia, co to jest akcent plastyczny

– omawia przykłady kompozycji centralnej w przyrodzie

– określa cechy kompozycji centralnej na przykładzie reprodukcji „Błękitny chłopiec” Thomasa Gainsborough

– stosuje akcent plastyczny

– odróżnia dobrą kompozycję od złej

– przedstawia rolę kompozycji jako środka wyrazu plastycznego

– twórczo wykorzystuje kompozycję centralną w działaniach plastycznych

– porównuje znaczenia terminu kompozycja w plastyce i muzyce

2.2

3.2

4. i 5.

Kompozycja symetryczna i asymetryczna

 

 

 

 

2 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 61–63

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, kolorowy papier, tekturowy talerz, pastele olejne, farby akwarelowe, kredki, ołówek, nożyczki, klej, gruby i cienki pędzel, naczynie na wodę, węgiel

– cechy kompozycji symetrycznej i asymetrycznej

– sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele plastycznym kompozycji symetrycznej i asymetrycznej

 

 

– wymienia niektóre cechy kompozycji symetrycznej i asymetrycznej

– stosuje metodę odbijania elementów przy tworzeniu kompozycji symetrycznej

– wskazuje przykłady kompozycji symetrycznej w najbliższym otoczeniu

– rozpoznaje układy symetryczne i asymetryczne na płaszczyźnie oraz w przestrzeni

– podejmuje próbę tworzenia kompozycji symetrycznej i asymetrycznej za pomocą poznanych środków wyrazu

– omawia cechy kompozycji symetrycznej na przykładzie ilustracji w podręczniku

– twórczo stosuje kompozycję symetryczną i asymetryczną w działaniach plastycznych

– porównuje obrazy „Madonna z Dzieciątkiem i świętymi” Sandra Botticellego i „Pani Charpentier z dziećmi” Pierre’a-Auguste’a Renoira pod kątem zastosowanej kompozycji

 

 

2.1

2.2

3.2

6. i 7.

Kompozycja otwarta i zamknięta

 

 

2 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 64–66

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, kolorową kartkę
z bloku, połowę arkusza kolorowego brystolu, kolorowy papier, farby, pędzel, ołówek, linijkę, czarny flamaster, cyrkiel, nożyczki, klej

 

– cechy kompozycji otwartej i zamkniętej

– sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele plastycznym kompozycji otwartej i zamkniętej

 

– wymienia cechy kompozycji otwartej i zamkniętej

– wykonuje pracę, w której stosuje kompozycję zamkniętą

– wskazuje przykłady kompozycji otwartej i zamkniętej w najbliższym otoczeniu

– przedstawia na płaszczyźnie kompozycję otwartą złożoną z kilku powtarzających się elementów

– określa rodzaj kompozycji wybranych dzieł malarskich

– wskazuje różnice między kompozycją otwartą i zamkniętą

– tworzy samodzielnie lub w grupie kompozycję otwartą i zamkniętą na płaszczyźnie z zastosowaniem wybranej techniki

– przedstawia rolę kompozycji jako środka wyrazu plastycznego

– w twórczy sposób stosuje odpowiednie środki wyrazu plastycznego do ukazania kompozycji otwartej i zamkniętej

– porównuje reprodukcje dzieł „Wenecja” Edwarda Dwurnika i „Trzej muzykanci” Pabla Picassa pod kątem gamy barwnej oraz kompozycji

2.1

3.2

8. i 9.

Kompozycja statyczna i dynamiczna

 

 

2 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 67–69

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, węgiel rysunkowy, farby (czerwoną, żółtą, czarną, brązową), pastele olejne, pędzel, gumkę chlebówkę, plastikową słomkę, gazety do podłożenia, naczynie na wodę

 

– cechy kompozycji statycznej i dynamicznej

– sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele plastycznym kompozycji statycznej i dynamicznej

 

– omawia cechy kompozycji statycznej i dynamicznej

– podaje przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej w najbliższym otoczeniu

– wymienia elementy i układy tworzące kompozycję dynamiczną i statyczną

– przedstawia na płaszczyźnie scenę rodzajową z zastosowaniem kompozycji statycznej

– wskazuje przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej w reprodukcjach wybranych dzieł

– wykonuje na płaszczyźnie kompozycję dynamiczną z zastosowaniem wybranej techniki plastycznej

– omawia obrazy „Portret chłopca z rudymi włosami” Amadea Modiglianiego i „Kościół w Murnau” Wassilego Kandinskiego pod kątem zastosowanej kompozycji

– twórczo wykorzystuje różnorodne techniki i środki wyrazu do tworzenia kompozycji statycznej i dynamicznej

2.1

3.2

10.

Kompozycja rytmiczna

 

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 70–71

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– duży blok, kartkę brystolu, gruby pędzel, farby plakatowe, ołówek, nożyczki, klej, wałek z gąbką, plastikowy talerz, naczynie na wodę

– cechy kompozycji rytmicznej

– sposoby tworzenia kompozycji rytmicznej oraz jej funkcja w dziele plastycznym

– wskazuje układy rytmiczne w najbliższym otoczeniu

– wykonuje kompozycję rytmiczną poprzez odbijanie wzoru z szablonu

– wyjaśnia, czym się charakteryzuje kompozycja rytmiczna

– tworzy na płaszczyźnie układy z zastosowaniem kompozycji rytmicznej

 

 

– wymienia różne rodzaje rytmów i wyjaśnia, jakie elementy mogą je tworzyć

– realizuje pracę na zadany temat z zastosowaniem kompozycji rytmicznej, z uwzględnieniem dowolnego rodzaju rytmu

– omawia reprodukcję obrazu „Port rybacki w Collioure” André Deraina

– wyjaśnia, jakie zjawiska można przedstawić na płaszczyźnie z zastosowaniem kompozycji rytmicznej

– wskazuje przykłady kompozycji rytmicznej w wybranych dziełach

2.1

3.2

11.

Perspektywa rzędowa

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 72–74

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję materiały do jednej z trzech prac do wyboru:

– blok rysunkowy, farby plakatowe, pędzel, naczynie na wodę, plastikowy talerz do mieszania farb

– blok rysunkowy, kredki

– brązową kartkę, farby plakatowe, pędzel, naczynie na wodę

– terminy: perspektywa, układ pasowy

– funkcje perspektywy w dziele plastycznym

– cechy charakterystyczne perspektywy rzędowej

– zastosowanie perspektywy rzędowej w sztuce prehistorycznej

– układ pasowy w malarstwie egipskim

 

– wyjaśnia termin perspektywa

– przedstawia na płaszczyźnie kompozycję z zastosowaniem perspektywy rzędowej

– omawia, na czym polega stosowanie perspektywy

– definiuje perspektywę rzędową

 

– określa rolę perspektywy w dziele plastycznym

– przedstawia perspektywę rzędową w pracach plastycznych o zróżnicowanej gamie barwnej

– wskazuje na reprodukcjach wybranych dzieł perspektywę rzędową

– wyjaśnia, na czym polega układ pasowy

– porównuje reprodukcje malowideł sztuki prehistorycznej i starożytnego Egiptu pod kątem zastosowanej perspektywy

2.1

3.2

12.

Perspektywa kulisowa

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 75–76

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– tekturowe pudełko, kartkę brystolu, blok rysunkowy, farby plakatowe lub temperowe, pędzel, nożyczki, klej lub taśmę klejącą naczynie na wodę, plastikowy talerz

 

– cechy charakterystyczne perspektywy kulisowej

– zastosowanie perspektywy kulisowej w sztuce

 

– wymienia cechy perspektywy kulisowej

– przedstawia na płaszczyźnie kilkuelementową kompozycję z zastosowaniem perspektywy kulisowej

– podaje przykłady perspektywy kulisowej zaczerpnięte z najbliższego otoczenia

– określa tonację obrazu „List miłosny” Jana Vermeera

 

– omawia poszczególne plany w obrazie „List miłosny” Jana Vermeera tworzące perspektywę kulisową

– wyjaśnia pochodzenie nazwy „perspektywa kulisowa”

– twórczo stosuje perspektywę kulisową w działaniach plastycznych

– dokonuje analizy reprodukcji wybranych dzieł pod kątem zastosowanej perspektywy kulisowej

– tłumaczy różnice między perspektywą rzędową a kulisową na przykładach reprodukcji wybranych dzieł

– wykonuje dodatkowe zadanie plastyczne

2.1

3.2

13., 14. i 15.

Perspektywa zbieżna (linearna)

 

3 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 77–81

 

Nauczyciel przygotowuje:

– tekturowe pudełka różnej wielkości, krzesło

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, miękki ołówek, linijkę, gumkę, plastikowy kubek

 

 

– terminy: linia horyzontu, punkt zbiegu

– cechy charakterystyczne perspektywy zbieżnej (linearnej)

– zastosowanie perspektywy zbieżnej w rysunku i malarstwie

 

– podaje główne elementy perspektywy zbieżnej

– wyjaśnia, na czym polega stosowanie perspektywy zbieżnej

– wymienia rodzaje perspektywy zbieżnej

– przedstawia na płaszczyźnie trójwymiarowy przedmiot o prostej budowie z zastosowaniem perspektywy zbieżnej

 

– omawia rodzaje perspektywy zbieżnej

– stosuje zasady tworzenia perspektywy zbieżnej w działaniach plastycznych

– wyjaśnia rolę perspektywy zbieżnej w dziele sztuki

– określa rodzaj perspektywy zbieżnej w wybranych reprodukcjach dzieł

– twórczo stosuje w działaniach plastycznych różne rodzaje perspektywy zbieżnej

– projektuje kształt brył według zasad perspektywy zbieżnej

– analizuje zasady zastosowania perspektywy zbieżnej w obrazach: „Widok idealnego miasta” Piera della Francesca, „Zabawy dziecięce” Pietera Bruegla starszego

2.1

3.2

16. i 17.

Perspektywa powietrzna i malarska

 

2 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 82–83

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, farby, pędzel, plastikowy talerz, naczynie na wodę

 

 

– cechy charakterystyczne perspektywy powietrznej i malarskiej

– sposób wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie za pomocą perspektywy powietrznej i malarskiej

– podaje cechy perspektywy powietrznej i malarskiej

– wymienia barwy, które tworzą pierwszy plan oraz plany dalsze w perspektywie malarskiej

– wyjaśnia, na czym polega stosowanie perspektywy powietrznej i malarskiej

– dopasowuje kolory pod względem ich „temperatury”

– tworzy na płaszczyźnie perspektywę powietrzną lub malarską za pomocą odpowiednio dobranych barw

– wykorzystuje w działaniach plastycznych wiedzę o złudzeniach wzrokowych i oddziaływaniu barw względem siebie

– stosuje zasady tworzenia perspektywy powietrznej i malarskiej

– poprawnie ocenia „temperaturę” poszczególnych barw względem innych, znajdujących się w ich sąsiedztwie

– omawia obrazy „Przybycie do Wenecji” Williama Turnera i „Morze” Aleksandra Gierymskiego oraz analizuje je pod kątem wykorzystanych środków wyrazu plastycznego

2.1

3.2

18. i 19.

Świat w perspektywie – konkurs

 

2 Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– narzędzia i materiały potrzebne do wykonania pracy w wybranej technice

 

– utrwalenie wiadomości o poznanych rodzajach perspektywy (rzędowej, kulisowej, zbieżnej, powietrznej i malarskiej)

 

– wymienia poznane rodzaje perspektywy

– wykonuje pracę z zastosowaniem wybranej perspektywy

– podaje najważniejsze cechy przedstawionej perspektywy

 

– tłumaczy, na czym polega przedstawiona perspektywa
– dobiera rodzaj perspektywy do tematu pracy- analizuje pracę własną i innych osób pod kątem zastosowanej perspektywy- wykonuje pracę świadczącą o biegłości w stosowaniu perspektywy w celu ukazania przestrzeni na płaszczyźnie- wyjaśnia różnice między rodzajami perspektywy zastosowanymi w pracach koleżanek i kolegów
2.1
20.

Sprawdź się!

 

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 84–86

 

Jeśli to możliwe, nauczyciel przygotowuje rzutnik i slajdy z reprodukcjami dzieł sztuki, analizowanymi następnie przez uczniów. Wybiera obrazy pod kątem użytych środków wyrazu plastycznego

– powtórzenie wiadomości z działu „Abecadło plastyczne” (linia, punkt, narzędzia i podłoża rysunkowe, walor, światłocień, barwy, techniki malarskie, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa)

 

– wyjaśnia omówione na lekcji terminy plastyczne

– stara się rozpoznawać poznane środki wyrazu plastycznego w wybranych dziełach sztuki

– rozwiązuje zadania z rozdziału „Sprawdź się!”

– samodzielnie omawia poznane terminy plastyczne, ilustrując je przykładami dzieł sztuki

– potrafi właściwie wykorzystać poznane zdobytą wiedzę we własnej twórczości

3.1

3.2

21.

Czym są dzieła sztuki?

1 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 88–89

 

 

Nauczyciel przygotowuje:

– reprodukcje wybranych dzieł sztuki

– terminy: oryginał, kopia, reprodukcja, eksponat, kustosz, konserwator, galeria

– formy dzieł sztuki

– funkcje i cele dzieł sztuki

 

 

 

– określa formy, funkcje i cele dzieł sztuki na podanych przez nauczyciela przykładach

– wyjaśnia terminy poznane na lekcji

– wymienia miejsca z bliskiego otoczenia, w których można oglądać dzieła sztuki

– tworzy klasową galerię prac uczniów

– ujawnia znajomość wielu przykładów z kanonu arcydzieł sztuki – samodzielnie podaje tytuły tych dzieł i ich lokalizację, określa ich formę oraz funkcje

– porównuje wybrane dzieła pod kątem form i funkcji

1.1

3.1

3.2

22. i 23.

Rysunek

 

2 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 90–94

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, czarną kartkę z bloku, białą kredkę, miękki ołówek, gumkę, tusz, pędzel, naczynie na wodę

 

– rysunek jako odrębna dziedzina sztuki – cechy charakterystyczne

– rola rysunku w sztuce

– środki wyrazu plastycznego w rysunku

– analiza i porównanie dzieł rysunkowych

 

– wyjaśnia, czym się charakteryzuje rysunek jako dziedzina sztuki

– samodzielnie organizuje warsztat pracy

– wymienia narzędzia rysunkowe

– omawia funkcje rysunku

– podaje elementy abecadła plastycznego wykorzystywane w rysunku

– wykonuje rysunek z zastosowaniem wybranych środków wyrazu

– rozpoznaje rysunek wśród dzieł innych dziedzin sztuki

 

– omawia funkcje szkicu

– wyjaśnia, w jaki sposób różnicuje się fakturę i przedstawia światłocień w rysunku

– właściwie dobiera narzędzia rysunkowe do zadanego tematu

– określa sposób przedstawiania przestrzeni oraz rodzaje faktury w rysunku na podstawie wybranych reprodukcji

– świadomie i ekspresyjnie posługuje się w rysunku linią, plamą walorową i światłocieniem

– analizuje własny rysunek pod kątem zastosowanych środków wyrazu plastycznego

– wskazuje różnice między szkicem a namalowanym na jego podstawie obrazem

– porównuje wybrane dzieła rysunku pod kątem zastosowanych środków wyrazu plastycznego

3.1

3.2

24.

Okolica szkoły w szkicach – zajęcia w plenerze

1 Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, sztywną podkładkę, miękki ołówek, gumkę, prostokątną ramkę z tektury

 

– utrwalenie wiadomości dotyczących warsztatu rysunkowego

– rysowanie z natury

 

– kadruje fragment otoczenia zawierający co najmniej dwa elementy

– wykonuje szkic fragmentu otoczenia z zastosowaniem wybranych środków wyrazu charakterystycznych dla rysunku

– uwzględnia w pracy rysunkowej fakturę i światłocień

– wybiera ciekawy kadr otoczenia

– wykonuje szkic z uwzględnieniem planów przestrzeni

2.1
25., 26. i 27.

Malarstwo

 

3 – podręcznik „Do dzieła!”, s. 95–104

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

– blok rysunkowy, farby plakatowe, pędzel, naczynie na wodę, zdjęcie fragmentu natury, plastikowy talerz do mieszania farb

 

– cechy charakterystyczne malarstwa jako dziedziny sztuki

– rodzaje malarstwa

– sposoby przedstawiania rzeczywistości w malarstwie

– środki wyrazu plastycznego w malarstwie

– analiza i porównanie dzieł malarskich

 

– wyjaśnia, czym jest malarstwo

– wymienia rodzaje malarstwa

– stosuje poznane narzędzia malarskie

– poprawnie organizuje warsztat pracy

– wykonuje pracę malarską o charakterze realistycznym

– omawia rodzaje malarstwa

– odróżnia obraz realistyczny od dzieła abstrakcyjnego

– rozpoznaje na przykładowych reprodukcjach dzieł wybrane rodzaje malarstwa

 

– wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od abstrakcyjnego

– stosuje różne techniki malarskie, kompozycje i zestawy barw w działaniach plastycznych

– gromadzi informacje o artyście malarzu ze swojej okolicy

– wykonuje pracę malarską o charakterze abstrakcyjnym

– omawia rodzaje malarstwa na przykładach reprodukcji obrazów zamieszczonych w podręczniku

– wyraża własną opinię na temat analizowanego dzieła malarskiego

– porównuje dzieła reprezentujące różne rodzaje malarstwa pod kątem zastosowanych środków wyrazu plastycznego

1.1

2.1

3.2

28. i 29.

Wycieczka do muzeum

 

2 W zależności od możliwości lekcje można przeprowadzić na trzy sposoby:

1.Wizyta w tradycyjnym muzeum i skorzystanie z lekcji muzealnej lub zwiedzanie placówki z nauczycielem. Zamiast do muzeum można udać się do skansenu czy zabytkowego kościoła.

2. Wizyta w wirtualnym muzeum. Nauczyciel przygotowuje projektor multimedialny i komputer oraz program komputerowy do zwiedzania muzeum lub opracowuje prezentację multimedialną, wykorzystując reprodukcje dzieł sztuki.

3. Jeśli szkoła nie ma odpowiedniego sprzętu, a do muzeum jest zbyt daleko, nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i każdej z nich wręcza album ze zbiorami danego muzeum. Uczniowie mają za zadanie przygotować trasę zwiedzania i zaprezentować wybrane dzieła koleżankom i kolegom z klasy.

– zbiory muzeum w okolicy lub kolekcje najsłynniejszych muzeów

– analiza i porównanie oglądanych dzieł

– savoir-vivre muzealny

– wskazuje miejsca w swojej okolicy, w których można zobaczyć dzieła sztuki

– wymienia kilka dzieł sztuki spośród obejrzanych na wycieczce

– podaje zasady zachowania się w muzeum

– aktywnie i twórczo uczestniczy w lekcji

– dokonuje analizy oglądanych dzieł sztuki, stosując poznane na lekcjach terminy plastyczne

– przygotowuje prezentację multimedialną na temat wybranego muzeum świata

1.1

1.2

2.2

3.1

3.2

30.

Utrwalenie wiadomości z całego roku – quiz

1 Nauczyciel przygotowuje:

– kartki z zadaniami dotyczącymi poznanych elementów abecadła plastycznego, rysunku, malarstwa

– reprodukcje dzieł sztuki, w tym dzieła obejrzane podczas wycieczki

– jeśli poprzednie zajęcia odbyły się w tradycyjnym muzeum, można zorganizować na tej lekcji wycieczkę po wirtualnym muzeum

– utrwalenie wiadomości o fakturze, kształcie, kompozycji, perspektywie, rysunku, malarstwie – z pomocą nauczyciela lub innego ucznia wykonuje wylosowane zadanie

– za pomocą podręcznika określa tytuły, autora oraz cechy charakterystyczne wybranych dzieł sztuki, omawianych na lekcjach

– samodzielnie wykonuje wylosowane zadanie

– realizuje dodatkowe zadanie

– samodzielnie dokonuje analizy nieomawianych na lekcji dzieł sztuki pod kątem wykorzystanej w nich faktury, kompozycji, rodzaju perspektywy

1.1

1.2

3.1

3.2

Plan wynikowy opracowała doświadczona nauczycielka plastyki, doradca metodyczny ds. sztuki i wiedzy o kulturze,
mgr Bożena Ozga-Morawska. Uzupełniła i zaadaptowała do nowej podstawy programowej mgr sztuki Ewa Kozyra.