Budżet Obywatelski 2020

Obrazek wyróżniający - Budżet Obywatelski

Szanowni Państwo,
z dumą informujemy, że aż 6 projektów przygotowanych przez naszych pracowników zostało pozytywnie zweryfikowane przez komisję ds. budżetu obywatelskiego i znajdują się na liście projektów na które można głosować.

W szczególności zachęcamy Państwa do oddawania głosów na projekty infrastrukturalne O48 – Modernizacja szatni i podpiwniczenia SP47 i O58 – Modernizacja parkingów SP 47. Głosowanie odbędzie się w dniach 1 – 15 października. Głos można oddać na papierowej karcie do głosowania lub za pomocą Internety. Oddając głos przez Internet proszę pamiętać o potwierdzeniu oddania głosu w wiadomości na poczcie elektronicznej. Poniżej znajduje się krótki opis zakwalifikowanych projektów.

Projekty ogólnomiejskie

M03 – Młodzi zdolni

Projekt zakłada realizację bezpłatnych zajęć rozwijających zainteresowania dzieci i młodzieży. W cyklicznych spotkaniach będą uczestniczyli uczniowie szkół podstawowych wraz z rodzicami. Zaplanowane działania:

ROBOTYKA LEGO MINDSTORMS EV3 – Zajęcia skierowane są dla dzieci starszych 10 – 14 lat oraz ich opiekunów. Ćwiczenia główny nacisk kładą na rozwój u dzieci umiejętności takich jak: wyobraźnia wizualno-przestrzenna, kreatywność, praca zespołowa czy umiejętność logicznego i twórczego myślenia. Program warsztatów został tak opracowany, aby umożliwić dzieciom systematyczne zdobywanie wiedzy i nauczyć praktycznych umiejętności. Mali konstruktorzy będą konstruowali, budowali, programowali i wprawiali w ruch roboty wykorzystując zaawansowany zestaw klocków Lego Mindstorms EV3. W trakcie zajęć, mali inżynierowie zdobędą wiedzę z budowy i programowania robotów, a także poznają terminy tj.: przekładnia, prędkość, moc silnika, trajektoria, algorytm sterowania.

PROGRAMOWANIE- ZAJĘCIA Z OZOBOTEM– Zajęci skierowane dla dzieci w wieku 7-10 lat. Ozobot zabiera dzieci w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru lub tablecie) dzieci programują zadania, które wykonuje robot. Ozobot umożliwia płynne przejście od kodowania offline do kodowania przy pomocy tabletów lub monitorów komputerów. Fakt, że dzieci tworzą swoje pierwsze programy, które następnie realizuje ozobot, jest wielką zmianą w sposobie „bawienia się” z robotami. Dzieci poznają język programowania blockly, który będą wykorzystywali w swoich szkołach.

ODKRYWAMY ZJAWISKA – LABORATORIUM MAŁEGO ODKRYWCY –Zajęcia skierowane są dla dzieci w wieku 7 – 10 lat jak również ich rodziców. Trochę magii, trochę odkrywania i doświadczania. W trakcie zajęć będzie można poznać różnego rodzaju sztuczki oparte na iluzji, przeprowadzić eksperymenty wykorzystując ogólnodostępne produkty oraz poszerzyć świat doznań sensorycznych. Spotkania mają na celu rozbudzenie ciekawości drzemiących w człowieku jaki i kreatywności a co za tym idzie duża dawka pozytywnej energii. GRY BEZ PRĄDU– Zajęcia skierowane są dla dzieci powyżej 11 roku życia. Tematyką spotkań są gry planszowe, bitewne, strategiczne oraz drama. Celem jest przekazanie najlepszej alternatywy dla gier komputerowych. Zarażenie pasją oraz miło spędzany czas wolny. Założeniem jest przygotowanie wielkoformatowej makiety do gry „Bolt Action”, w której rozgrywka opiera się w realiach II wojny światowej. Dla fanów science-fiction będziemy dysponować widowiskowym bitewniakiem pt „X-wing”. Oprócz dużych, widowiskowych tytułów, w propozycjach znajdzie się ponad kilkadziesiąt gier o różnej tematyce oraz stopniu zróżnicowania. Z pewnością każdy, niezależnie od wieku, znajdzie coś dla siebie. Na zakończenie zajęć zorganizowany zostanie TURNIEJ GIER PLANSZOWYCH dla dzieci powyżej 11 lat.

M10 – Kreatywny angielski dla rodziców i dzieci razem, „Creative English teaching for parents and children together”

Projekt zakłada organizację innowacyjnych zajęć nauki j. angielskiego  dla rodziców i dzieci  w oparciu o kreatywne metody nauczania. Zajęcia mają na celu nauczyć współpracy rodzic – dziecko, pozwolić na wspólną naukę języka obcego, wyzwolić spontaniczną interakcję posługiwania się podstawowymi zwrotami w życiu codziennym. Celem zajęć jest zachęcenie rodziców do korzystania ze stron internetowych z ćwiczeniami on-line w celu utrwalania zagadnień z lekcji oraz do wspólnego odsłuchiwania dialogów i powtarzania ich w domu w dowolnym momencie np. podczas jazdy samochodem, gotowania itp. Zajęcia mają również stanowić pomoc tym rodzicom, którzy chcieliby mieć wpływ na rozwój umiejętności językowych swojego dziecka i kontrolować przebieg nauki języka angielskiego w szkole. Dzięki kreatywnym metodom z wykorzystaniem nowoczesnych środków technologii informatycznej możliwe będą interakcje z native speakerami z krajów anglojęzycznych, odsłuchiwanie piosenek i scenek anglojęzycznych. Zajęcia kreatywne z elementami dramy mają budować atmosferę wzajemnej miłej współpracy a przede wszystkim wyzwalać pozytywne emocje w relacjach rodzic – dziecko – nauczyciel – grupa. W większości środki dydaktyczne wykorzystywane podczas ćwiczeń będą wykonywane samodzielnie z materiałów recyklingowych np. rolki od papieru, pudła, stare materiały typu firany, zasłony do tworzenia kostiumów przy inscenizacjach scenek. Mikrofon modulujący głos czy telewizor powiększający obraz z lupą bądź ring bellsy do zabawy first one to know to tylko niektóre z pomysłów uskuteczniające naukę angielskiego i pokazujące, że zabawa to naprawdę idealny sposób by język obcy stał się łatwy i przyjemny a przede wszystkim praktyczny.

M22 – Zdolne babki

Celem projekt jest organizacja cyklu warsztatów o różnorodnej tematyce dla kobiet w każdym wieku:

– Warsztaty tworzenia biżuterii artystycznej- zajęcia będą prowadzone w grupach 15 osobowych. Zadaniem ich będzie zapoznanie  się z różnymi technikami potrzebnymi do tworzenia biżuterii, materiałami oraz narzędziami niezbędnymi do pracy. Warsztaty, podczas których krok po kroku panie nauczą się szyć, podklejać i modyfikować uszytą biżuterię. W programie przewidziane jest wykonanie różnych form biżuteryjnych – od bransoletek czy naszyjników, kolczyków do ozdób płaskich lub przestrzennych. Na zajęciach powstaną przedmioty wykonane różnymi technikami: chwosty, sploty makramowe, broszki i przypinki z filcu, papierowe kolczyki, bransoletki, skóra, plastik, boho, wire wrapping – owijanie drutu.

– Warsztaty kreatywne- zajęcia będą odbywały się w grupach 20 osobowych. Warsztaty zostały podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwszy ekologiczny, gdzie podczas spotkań  uczestniczki zostaną zapoznane z naturalnymi, ogólnodostępnymi  produktami, które można wykorzystać do tworzenia własnych kosmetyków. Następnie zostaną dobrane odpowiednie produkty do danego rodzaju skóry z których panie wykonają: kule kąpielowe, eko mydełka, bio żele, eko peelingi, eko szampony i odżywki, eko balsamy dla dzieci i dorosłych. Drugi blok florystyczny. Będą to zajęcia na których panie poznają nazwy kwiatów, elementów dekoracyjnych oraz techniki tworzenia kompozycji. Na każdych  warsztatach realizowane będą poszczególne tematy:

  • „Słowiańskie wianuszki”,
  • „Wianuszki komunijne”,
  • „Drzewko szczęścia”
  • „Las w słoiku”
  • „Pejzaż na szkle”
  • „Świecznik decoupage”
  • „Szkatułka decoupage”
  • „Pudełko na chusteczki decoupage”
  • „Kropla natury zamknięta w szkle”
  • „Sztuka układania kwiatów w naczyniu”
  • „Stroik Bożonarodzeniowy”
  • „Stroik Wielkanocny”
  • „Wianki Adwentowe”
  • „Stroik letni”
  • „Jesienny bukiet”
  • „Palma Wielkanocna”
  • „Pocztówka Wielkanocna”
  • „Bombka choinkowa”

Prowadzący będą przekazywać swoja wiedzę na tematy poruszane podczas zajęć, będą również zachęcać do samodzielnego wykonania kosmetyków, biżuterii i  kompozycji. Udzielą wskazówek oraz  pomocy przy wykonywaniu pracy każdemu uczestnikowi.

Projekty osiedlowe

O48 – Modernizacja szatni i podpiwniczenia SP47

W ramach projektu wykonana zostanie modernizacja korytarza podpiwniczenia i szatni budynku SP47 przy ul. Palmowej 28. Realizacja zakłada:

  • zerwanie obecnej wykładziny podłogowej w podpiwniczeniu szkoły
  • demontaż obecnych „ścian” (siatek) oddzielających boksy szatniowe
  • uzupełnienie braków (ewentualne odgrzybianie) posadzki segmentów A, B i C
  • uzupełnienie braków tynków wewnętrznych ścian korytarzy w segmentach A, B i C
  • montaż wykładziny antypoślizgowej w korytarzach segmentów A, B i C
  • malowanie ścian i sufitów korytarzy segmentów A, B i C z wykonaniem lamperii farbą olejną
  • montaż metalowych szafek szkolnych ubraniowych z miejscem na podręczniki dla 950 osób z kluczem typu master
  • montaż długich ławek szatniowych (korytarzowych) wolnostojących bez oparcia – 40 szt.
  • wykonanie maskowania rur umiejscowionych pod sufitem z dostępem do zaworów (np. w systemie ścian g-k)
  • zakup i montaż 3 tablic ogłoszeniowych o wymiarach min. 200 x 150cm – montaż koryt elektroinstalacyjnych np. 110×60 do przyszłego rozprowadzania kabli teletechnicznych w segmentach A, B i C

O49 – Aktywne Dziesięciny

Projekt zakłada realizację zajęć sportowych mających na celu poprawę sprawności fizycznej zarówno dzieci, jak i dorosłych. W zajęciach będzie uczestniczyć chętna młodzież oraz ich rodzice, co pozytywnie wpłynie na poprawę relacji między nimi. Spotkania będą miały na celu stworzyć alternatywną formę spędzania czasu wolnego. Ponadto prowadzący zajęcia będą przekazywać wiedzę na temat zdrowego stylu odżywiania. Głównym celem zajęć będzie rozwijanie i podnoszenie na wyższy poziom umiejętności ruchowych oraz kształtowanie stosunku do aktywności fizycznej wśród dzieci i dorosłych. Dodatkowo projekt zakłada realizację zajęć na basenie, gdzie dzieci będą mogły przełamać swój strach i lęk do wody oraz  doskonalić umiejętności pływackie.

  1. „Cool Tata i Cool Syn – spotkania z piłką nożną” – treningi podczas których ojcowie (pod okiem trenera), uczą swoich synów „sztuczek” z piłką, ale również grają towarzyskie mecze- ojcowie kontra synowie. Zajęcia mają na celu oprócz poprawy kondycji fizycznej, wzmacnianie relacji rodzinnych.
  2. „Zwinny Cool Tata – Szybki Cool Syn” – spotkania z tenisem stołowym – zajęcia z trenerem, który przekazuje wiedzę na temat technik gry i jej zasad. Spotkania mają zbliżyć uczestników oraz zwiększyć ich aktywność fizyczną.
  3. „Fitness dla każdego – Cool sylwetka” – gimnastyka ruchowa w rytm muzyki, prowadzona przez instruktorki fitnessu, które rozruszają największego lenia.
  4. „Fitness cool mama z cool córką” – gimnastyka ruchowa prowadzona w parach w rytm muzyki. Celem ich jest zwiększenie aktywności fizyczne, umocnienie relacji i nauka współpracy. 5. „Cool dzieciaki w wodzie” – lekcje nauki pływania dla dzieci nieco starszych, u których występował lęk przed wodą. Profesjonalny trener będzie przełamywał niepewnych „pływaków” do aktywnej zabawy w wodzie oraz nauki pływania.

O58 – Modernizacja parkingów SP 47

W ramach projektu wykonana zostanie modernizacja parkingów znajdujących się na terenie posesji szkoły. Projekt zakłada zerwanie warstwy betonowej parkingu od strony kuchni (działki 87/6 i 568/11), wyrównanie terenu oraz wykonanie parkingu brukowanego ze spadkiem do znajdującej się przy bramie studzienki wraz z krawężnikami. Dodatkowo wymalowane zostaną linie oddzielające poszczególne miejsca parkingowe i zamontowane odbojnice parkingowe (np. kauczukowe) w celu ochrony krawężników. Od strony elewacji wykonany na nowo zostanie chodnik o obecnej szerokości.

Od strony parkingu do bramy od strony ulicy Oliwkowej wykonany zostanie podjazd dla kontenerów na śmieci, aby ułatwić odbieranie odpadów (na szkicu zaznaczone na fioletowo).

Dalej poszerzony zostanie chodnik między parkingiem od strony kuchni a parkingiem od strony sali gimnastycznej (chodniki zaznaczone na szkicu na zielono) oraz wykonany zostanie zjazd dla wózków o małym nachyleniu przy schodach.

Dotychczasowy parking brukowany od strony sali gimnastycznej zostanie zerwany, teren wyrównany i położony nowy parking brukowany, poszerzony o dodatkowe miejsca parkingowe przy chodniku od strony placu zabaw (po lewej od łącznika) z zachowaniem bezpiecznej odległości od chodnika, wygrodzone słupkami z łańcuchem.

Po prawej od sali gimnastycznej (trójkąt terenu zielonego) do płotu wyrównany zostanie teren i położony parking brukowany, co stworzy dodatkowe miejsca parkingowe (parkingi na szkicu zaznaczone na czerwono). Dodatkowo wymalowane zostaną linie oddzielające poszczególne miejsca parkingowe i zamontowane odbojnice parkingowe (np. kauczukowe) w celu ochrony krawężników i płotu. W celu poprawy estetyki parkingu zaleca się uregulowanie korony brzozy rosnącej przy płocie.

Przy wyjściu ewakuacyjnym na parking od strony sali gimnastycznej oraz przy „wejściu” do wiaty śmietnikowej powinny zostać wymalowane miejsca wyłączone z parkowania (P-20 lub P-21).

Dodatkowo powinno zostać wykonane oznakowanie pionowe określające parking na terenie szkoły oraz zakaz parkowania w wyznaczonych miejscach. Na elewacji budynku zamontowane zostaną cztery lampy skierowane w stronę chodników – od głównego wejścia oraz łączący parkingi, w celu poprawy bezpieczeństwa w okresach kiedy szybko zmierzcha i chodniki te są słabo doświetlone.