Zasady oceniania zachowania ucznia.
- Ocena zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz ogólnie przyjęte normy etyczne i zasady współżycia społecznego przyjęte w programie
- Ocenianiu podlega postawa ucznia w zakresie związanym z rozwojem osobowości, relacji międzyludzkich, motywacji i obowiązków szkolnych zgodnie z kryteriami przyjętymi do stosowania w szkole.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary: wywiązywanie się z obowiązków ucznia, postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o honor i tradycje szkoły, dbałość o piękno mowy ojczystej, , dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom. - Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w klasach IV-VIII ustala się według następującej skali ocen: wzorowe (wz), bardzo dobre (bdb), dobre (db), poprawne (popr), nieodpowiednie (ndp), naganne (ng).
- Wychowawca klasy na pierwszym zebraniu we wrześniu, informuje rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o wewnątrzszkolnych zasadach oceniania zachowania.
- W szkole w ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym stosuje się punktowy system oceniania. Każdy uczeń rozpoczyna rok szkolny z pulą 100 pkt., która w zależności od prezentowanej postawy w ciągu półrocza może wzrosnąć, lub zmaleć. Tabela ocenianych zachowań w załączniku. (zał. Nr 1, zał. Nr. 2)
- W procesie oceniania zachowania ucznia aktywny udział biorą wychowawcy, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice (opiekunowie) i uczniowie.
- Do uzyskanej przez ucznia sumy punktów dodaje się punkty za: samoocenę, od 4 do 6 odpowiednio za ocenę: dobrą, wyróżniającą i wzorową, podwojoną średnią ocenę klasy 2x (4 – 6) oraz ocenę wychowawcy, który ma do dyspozycji 18 pkt. dodatnich, ma prawo przyznać je uczniowi wg własnego uznania za zachowanie norm zawartych w statucie szkoły.
- Na początku drugiego półrocza jako notę startową przyjmuje się 100 pkt. powiększone o połowę punktów dodatnich z pierwszego półrocza i zmniejszoną o połowę punktów ujemnych z tego samego okresu. Punkty startowe w drugim półroczu podaje się do wiadomości ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) oraz zapisuje w dzienniku lekcyjnym i dzienniku elektronicznym.
- Zgodnie z ustalonymi kryteriami, roczną (śródroczną) ocenę zachowania wychowawca wystawia zgodnie ze schematem:
- Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który uzyskał 170 pkt. i więcej oraz nie odjęto mu więcej niż 10 pkt. za zła zachowanie.
- Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który uzyskał 130 – 169 pkt.
- Dobrą oceną zachowania otrzymuje uczeń, który uzyskał 100 – 129 pkt.
- Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który uzyskał 60 -99 pkt.
- Nieodpowiednią ocenę zachowania uzyskuje uczeń, który uzyskał 20- 59 pkt.
- Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który uzyskał poniżej 20 pkt.
- Uczeń, który otrzymał:
- jednorazowo 10 punktów ujemnych- nie może mieć oceny wzorowej;
- upomnienie Dyrektora Szkoły -nie może mieć oceny wyższej niż ocena dobra;
- naganę Dyrektora Szkoły- nie może mieć oceny wyższej niż ocena poprawna.
- Uczeń ma zawsze prawo grzecznie upomnieć się o wpisanie adnotacji punktowej.
- Ocenianie zachowania jest rejestrowane w dzienniku szkolnym. Punkty dodatnie lub ujemne upoważnieni nauczyciele (także na wniosek pracowników szkoły) odnotowują na bieżąco w dzienniku lekcyjnym wg ustalonej procedury, zaś przynajmniej raz na dwa tygodnie w dzienniku elektronicznym wpisuje wychowawca.
- Przy ocenianiu zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe uwzględnia się wpływ jego zaburzeń na zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii PP-P, w tym poradni specjalistycznej. Punkty ujemne można wstawić po konsultacji z wychowawcą.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Propozycję oceny semestralnej lub rocznej zachowania wystawia wychowawca najpóźniej 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Ocenę wychowawca wystawia na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej
- Uczeń lub rodzic (opiekun prawny) ma prawo odwołać się od oceny semestralnej do upoważnionego wicedyrektora ds. wychowawczych w terminie 2 dni roboczych.
- Wicedyrektor zwołuje zespół złożony z wychowawcy, pedagoga szkolnego i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie a następnie kieruje jego pracą. Po dyskusji wychowawca jednoosobowo podejmuje ostateczną decyzję o ocenie .
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę, po zasięgnięciu opinii wszystkich zainteresowanych i wyczerpaniu całej procedury jest ostateczna.
- W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
Załącznik nr 1
Zachowanie pozytywne (punkty dodatnie)
zapis jednorazowo oznacza raz w semestrze, brak takiego zapisu oznacza ocenę każdorazowe ocenienie zachowania
NR | Pożądane reakcje ucznia | punkty | kto wstawia |
---|---|---|---|
P1 | Aktywne pełnienie funkcji w samorządzie uczniowskim (jednorazowo) | 3, 5 lub 8 | opiekun SU |
P2 | Aktywne pełnienie funkcji w samorządzie klasowym (jednorazowo) | 5 | wychowawca |
P3 | Pomoc koleżeńska w nauce udokumentowana przez nauczyciela, wychowawcę, pedagoga, opiekuna wolontariatu | 3, 5 lub 8 | nauczyciel, wychowawca |
P4 | Wzorowe wywiązanie się z przyjętych na siebie zobowiązań, także z realizacji projektów edukacyjnych. | 3 lub 5 | nauczyciel, wychowawca |
P5 | Brak godzin opuszczonych (jednorazowo) | 10 | wychowawca |
P6 | Brak godzin nieusprawiedliwionych (jednorazowo) | 8 | wychowawca |
P7 | Brak spóźnień (jednorazowo) | 5 | wychowawca |
P8 | Właściwa reakcja na nieodpowiednie zachowanie kolegów | 3 lub 5 | nauczyciel |
P9 | Pomoc nauczycielowi lub pracownikowi szkoły | 1, 2 lub3 | nauczyciel, wychowawca |
P10 | Wysoka kultura osobista w kontaktach z nauczycielami, pracownikami szkoły i rówieśnikami (jednorazowo) | 5 | wychowawca (na wniosek) |
P11 | Praca na rzecz klasy (po zajęciach): | 2 | nauczyciel |
P12 | Uczestnictwo w imprezie klasowej po lekcjach | 2 | nauczyciel, wychowawca |
P13 | Przygotowanie imprezy klasowej | 3 lub 5 | nauczyciel, wychowawca |
P14 | Dbałość o wystrój sali, korytarza, wykonanie dekoracji, pomocy | 3, 5 lub 8 | nauczyciel, wychowawca |
P15 | Wykazanie inicjatywy i pomysłowości | 5 | nauczyciel, wychowawca |
P16 | Aktywny udział w akcjach charytatywnych i innych | 3 lub 5 | nauczyciel, wychowawca |
P17 | Dbałość o samorozwój w szkole (nieobowiązkowe koła zainteresowań) – (jednorazowo) | 3, 5 lub 8 | nauczyciel
|
P18 | Przygotowanie apeli i uroczystości oraz udział w nich | 5 lub 8 | nauczyciel, wychowawca |
P19 | Aktywne czytelnictwo (jednorazowo) | 3 lub 5 | nauczyciel bibliotekarz |
P20 | Terminowy zwrot książek w bibliotece (jednorazowo) | 1 lub 3 | nauczyciel bibliotekarz |
P21 | Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym + laureat | 3 + 2 | opiekun konkursu |
P22 | Udział w konkursie przedmiotowym na szczeblu miasta lub rejonowym albo wyższym o randze zaw. towarzyskich + laureat | 5+5 | opiekun konkursu |
P23 | Udział w konkursie przedmiotowym na etapie wojewódzkim + laureat | 7+8 | opiekun konkursu |
P24 | Reprezentowanie szkoły na etapie ogólnopolskim + medal | 10+15 | opiekun konkursu |
Załącznik nr 2
Zachowania negatywne (punkty ujemne)
NR | Zachowania niepożądane | punkty | kto wstawia |
---|---|---|---|
N1 | Zakłócanie toku lekcji | 1 lub 3 | nauczyciel |
N2 | Opuszczanie podczas przerwy budynku szkoły, lub w czasie lekcji izby lekcyjnej. | 5 | Nauczyciel (także na wn. pracownika) |
N3 | Niewłaściwe zachowanie podczas przerwy (w szczególności używanie wulgaryzmów wśród innych uczniów) | 1 lub 2 | nauczyciel |
N4 | Brak reakcji na zwróconą przez nauczyciela uwagę. | 5 | nauczyciel |
N5 | Aroganckie zachowanie wobec nauczyciela, pracownika szkoły lub innej osoby dorosłej, w szczególności używanie wulgaryzmów (w każdym miejscu i okoliczności) | 5 | nauczyciel |
N6 | Nieprzestrzeganie regulaminu biblioteki, świetlicy, stołowi i innych pracowni na terenie szkoły | 1 lub 3 | opiekunowie pracowni |
N7 | Niewywiązanie się z przyjętego na siebie zobowiązania. | 5 | nauczyciel |
N8 | Frekwencja poniżej 50% na dodatkowych zajęciach wyrównawczych (jednorazowo) | 10 | prowadzący zajęcia |
N9 | Nieusprawiedliwiona nieobecność (za każdą godzinę) | 2 | wychowawca |
N10 | Spóźnienie | 1 | nauczyciel |
N11 | Brak usprawiedliwienia w terminie ustalonym przez wychowawcę | 2 | wychowawca |
N12 | Kłamstwo, oszustwo. | 8 | nauczyciel |
N13 | Sfałszowanie usprawiedliwienia lub innego dokumentu. | 20 | nauczyciel |
N14 | Brak mundurka szkolnego (każdy dzień) | 1 | nauczyciel na 1 lekcji |
N15 | Niestosowny wygląd ucznia, m.in. (każdorazowo)
– noszenie ubrań z wulgarnymi nadrukami, hasłami i emblematami przedstawiającymi nietolerancję, przemoc, środki odurzające, potępiające ideologię i różne wartości; – noszenie ubrań odsłaniających plecy, brzuch, biodra, dekolt, pośladki; – wyzywający makijaż, ostro stylizowane fryzury , malowanie włosów, nadmiar biżuterii. |
5 | wychowawca
nauczyciel |
N16 | Brak stroju galowego | 5 | wychowawca |
N17 | Brak poszanowania dla symboli narodowych (godło, hymn, sztandar, tablice, pomniki itp.) | 10 | nauczyciel (także na wn. pracownika) |
N18 | Świadome niszczenie mienia szkolnego lub mienia innych uczniów. | 10 | Nauczyciel (także na wn. pracownika) |
N19 | Kradzież | 20 | Nauczyciel (także na wn. pracownika) |
N20 | Brak obuwia na zmianę / brudne buty | 1 lub 3 | nauczyciel |
N21 | Przynoszenie do szkoły i na wycieczki szkolne ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów lub substancji | 15 | Nauczyciel (także na wn. pracownika) |
N22 | Używanie podczas zajęć własnego sprzętu elektronicznego bez pozwolenia nauczyciela (telefony, smartfony, tablety itp) | 5 | nauczyciel |
N23 | Rejestrowanie zdarzeń za pomocą sprzętu elektronicznego bez wyraźnej zgody zainteresowanych osób, (inne/lekcja) | 15 lub 50 | nauczyciel |
N24 | Upublicznianie fotografii i innych materiałów bez zgody obecnych na nich osób, oraz obraźliwe lub kłamliwych wypowiedzi pod adresem innych ludzi na forach społecznościowych. | 30 | nauczyciel |
N25 | Zachęcanie i namawiania do złego postępowania | 5 lub 10 | wychowawca |
N26 | Zaczepki fizyczne (popchnięcie, kopniecie, uderzenie itp.) oraz dokuczanie słowne, zastraszanie. | 5 lub 10 | nauczyciel |
N27 | Bójka (akcja i reakcja x 2) | 10 lub 20 | nauczyciel |
N28 | Pobicie z uszczerbkiem na zdrowiu. | 25, 50, 75 lub 100 | wychowawca |
N29 | Wyłudzenia pieniędzy, palenie tytoniu, picie alkoholu, stosownie innych używek i substancji odurzających, udostępnianie innym uczniom w/w substancji lub nakłanianie do ich spożywania, samookaleczenie. | 25, 50, 75 lub 100 | nauczyciel + dyrektor |
N30 | Bycie biernym świadkiem zachowań szczególnie nagannych innych uczniów. | 10 | nauczyciel, wychowawca |
N31 | Interwencja policji w sprawie złego zachowania ucznia poza szkołą. | 20 | nauczyciel, pedagog |
N32 | Zły stan podręczników wypożyczonych ze szkoły (jednorazowo na koniec roku) | 3 lub 5 | Wychowawca
W następnym roku szkolnym |
N33 | Zwrócenie uwagi uczniowi przez dyrektora na prośbę nauczyciela | 10 | nauczyciel |
N34 | Upomnienie Dyrektora SP 47 | 30 | wychowawca |
N35 | Nagana Dyrektora SP 47 | 50 | wychowawca |