Wymagania edukacyjne – JĘZYK ROSYJSKI kl. 4-6

WYMAGANIA PROGRAMOWE JĘZYK ROSYJSKI KL. 4-6

 

klasa 4 (1h tygodniowo)
Tematy i sytuacje (opanowane ustnie)
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
•    Autoprezentacja (podać następujące dane: imię, nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, adres, szkoła, klasa)
•    Rodzina (wymienić członków rodziny, zainteresowania)

  •  Zawieranie znajomości (przywitać się i pożegnać, zastosować zwroty grzecznościowe, przedstawić inne osoby)
    •    Szkoła (wymienić przybory szkolne, opisać czynności szkolne)
    •    Określanie czasu (wymienić nazwy dni tygodnia, określić czas zegarowy – pełne godziny,  pory dnia)
    •    Rosja (wymienić informacje kulturoznawcze, symbole Rosji, rosyjskie bajki, znanych Rosjan)

 

W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny

Uczeń potrafi rozróżnić ze słuchu podstawowe części mowy: rzeczownik, przymiotnik, czasownik.

Materiał fonetyczny
•    intonacja (zdanie oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe)
•    akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
•    artykulacja (samogłoski a, o, ы, у, и w sylabie akcentowanej i nieakcentowanej, samogłoski я, ё, е, ю na początku wyrazu, po samogłosce i po spółgłosce, spółgłoski twarde ш, ж, spółgłoski miękkie щ ч)
Materiał ortograficzny
•    oznaczanie głosek za pomocą liter alfabetu rosyjskiego

klasa 5 (2h tygodniowo)
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
•    Plan dnia (opisać codzienne czynności w domu i szkole, nazwać oceny szkolne, wymienić dodatkowe przedmioty szkolne, pory dnia)
•    Dom (określić miejsce zamieszkania, opisać wygląd domu, układ pomieszczeń, wyposażenie pokoju i innych pomieszczeń, określać kolory)
•    Wycieczka (wymienić słownictwo związane z podróżą, wymienić zabytki stolicy Polski )
•    Zainteresowania (opisać hobby, formy spędzania wolnego czasu, idoli młodzieży)
•    Zdrowie (opisać swoje samopoczucie, wymienić popularne choroby i ich objawy, nazwy części ciała, zareagować w sytuacjach  wizyta u lekarza, pielęgnacja chorego)
•    Tradycje w Polsce i Rosji (wymienić popularne święta, nazwy miesięcy,  wymienić uroczystości w gronie rodzinnym, określać  daty)
•    Zakupy (wymienić rodzaje sklepów, nazwy towarów – artykuły spożywcze i przemysłowe, nazwy odzieży, określić ceny, jednostki wagi)
•    Wakacje i ferie (opisać rodzaje wypoczynku, plany na wakacje, przygotowanie do wyjazdu, wyjazd za granicę, hotel, nazwać kierunki świata)

W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
•    liczebniki (mianownik liczebników głównych od 11-20, liczebniki główne dziesiątki i setki, związki liczebników z rzeczownikiem)
•    czasownik (czas przeszły i przyszły złożony, czas teraźniejszy, nieregularna odmiana)
•    rzeczownik ( formy gramatyczne rzeczowników rodzaju żeńskiego, odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego z końcówką –ия, odmiana rzeczowników rodzaju męskiego, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego)
•    przymiotnik (odmiana przymiotników twardotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej, odmiana miękkotematowych w liczbie pojedynczej i mnogiej)
•    zaimki (zaimki wskazujące,  odmiana zaimków osobowych)
•    przyimki (przyimki wyrażające stosunki przestrzenne, czasowe, przyimki z rzeczownikiem w celowniku)
•    przysłówki (stopnia, czasu)
Materiał fonetyczny
•    akcentuacja (akcenty we wszystkich częściach mowy, akcent zdaniowy)
•    akcentuacja liczebników głównych z akcentem nieruchomym na temacie lub  końcówce, akcent ruchomy w zależności od przypadka
•    akcentuacja połączeń rzeczowników z przyimkiem
•    akcentuacja zaimków z akcentem nieruchomym na pierwszej sylabie oraz akcent ruchomy
•    akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego z przeczeniem lub bez
•    akcentuacja formy osobowe czasu przeszłego  z jednosylabowym bezokolicznikiem
•    akcentuacja zakończeń czasowników zwrotnych
•    ruchomych akcent rzeczowników
Materiał ortograficzny
•    pisownia znaku miękkiego w formach 2 osoby liczby pojedynczej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym
•    pisownia znaku miękkiego w liczebnikach głównych 1- 1000
•    pisownia zakończeń czasowników zwrotnych

klasa 6 (2h tygodniowo)
Tematy i sytuacje
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
•    Transport, komunikacja (nazwać środki komunikacji miejskiej, opisać plan miasta, udzielać i uzyskać informacje o położeniu charakterystycznych obiektów w mieście, zastosować zwroty grzecznościowe – na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, napisać pocztówki z podróży, oficjalnie określać czas zegarowy)
•    Pory roku i klimat (nazwać kierunki świata, opisać klimat Rosji  jej strefy klimatyczne, zjawiska atmosferyczne, wymienić nazwy istot młodych)
•    Człowiek (zaprezentować kolegę lub koleżankę, opisać wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, styl ubierania się)
•    Sport ( nazwać dyscypliny sportowe – podział na zimowe i letnie, określić rolę sportu w życiu ucznia, udział w zawodach sportowych, wymienić popularnych sportowców, sposobem nieoficjalnym oznaczać czas zegarowy)
•    Poczta, środki masowego przekazu (stosować konstrukcje i zwroty używane w korespondencji i rozmowie telefonicznej, prowadzić korespondencję kartka, list, SMS, e-mail)
•    Gastronomia (stosować zwroty używane w restauracji i kawiarni, nazwać rodzaje lokali gastronomicznych, opisać jadłospis, tradycyjne dania kuchni polskiej i rosyjskiej, przepisy kulinarne, posiłki w domu)
•    Kino, teatr, opera (opisać afisze filmowe, wymienić słownictwo związane z baletem rosyjskim, filmem i sztuką teatralną)

W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
Materiał morfosyntaktyczny
•    przysłówki (celu, miejsca, kierunku, stopień wyższy przysłówków
•    przyimki ( dla wyrażenia stosunków celowych, konstrukcje przyimkowe w celu określenia czasu trwania czynności lub stanu, stopień wyższy przymiotników)
•    rzeczowniki ( rz. rodzaju męskiego zakończone na miękką spółgłoskę, rz. typu ночь, odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego, rzeczowniki nieodmienne)
•    przymiotniki ( twardotematowe o temacie zakończonych na к х г, formy krótkie  przymiotników)
•    zaimki (dzierżawcze w liczbie pojedynczej i mnogiej, zaimek zwrotny себя)
•    liczebniki (dopełniacz liczebników głównych i porządkowych)
•    spójniki
•    czasownik ( tryb rozkazujący)
•    nazwiska rosyjskie
Materiał fonetyczny
•    akcentuacja form osobowych czasu przeszłego z bezokolicznikiem zakończonym na –ти –чь
•    połączenia spółgłoskowe св, тв, кв, хв, цв
•    połączenia litrowe  вств, здн, лнц, стн
Materiał ortograficzny
•    pisownia znaku miękkiego w formach trybu rozkazującego
•    pisownia przysłówków
•    pisownia znaku miękkiego w odmianie zaimków dzierżawczych

Sprawności językowe

  1. a)    SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
    Uczeń potrafi:
    kojarzyć dźwięk z jego obrazem graficznym;
    ● rozróżniać sylaby akcentowane i nieakcentowane;
    ● rozróżniać poszczególne wyrazy w zdaniach;
    ● odróżniać zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe;
    ● prawidłowo reagować na polecenia wydawane przez nauczyciela w języku rosyjskim;
    ● zrozumieć główne myśli zawarte w prostej wypowiedzi rodzimego użytkownika języka;
    ● wyróżniać poszczególne części tekstu.
  2. b)    MÓWIENIE
    Uczeń potrafi:
    stosować typowe zwroty grzecznościowe;
    ● inicjować rozmowę;
    ● zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie tematów przewidzianych programem;
    ● prowadzić rozmowę na tematy dotyczące życia codziennego;
    ● odpowiednio reagować na wypowiedź rozmówcy;
    ● modyfikować dialog wzorcowy;
    ● formułować krótkie, proste, spójne wypowiedzi na tematy przewidziane programem;
    ● opisywać ludzi, przedmioty, miejsca i proste czynności;
    ● przekazywać swoimi słowami w formie krótkiego opowiadania prosty tekst lub wypowiedź;
    ● formułować krótką, prostą wypowiedź na temat zdarzeń autentycznych lub zaaranżowanych za pomocą środków dydaktycznych;
    ● odgrywać różne role w procesie komunikowania się.
  3. c)    CZYTANIE
    Uczeń potrafi:
    przeczytać tekst drukowany z zaznaczonym akcentem, zwracając uwagę na wymowę, akcentuację i intonację;
    ● poprawnie przeczytać odpowiednio opracowany tekst pisany;
    ● zrozumieć proste teksty zawierające podstawowy zasób struktur leksykalno-gramatycznych;
    ● przeczytać i zrozumieć różnego rodzaju napisy i krótkie teksty informacyjne w zakresie tematyki przewidzianej programem;
    ● znaleźć odpowiednie informacje w tekście;
    ● domyślić się znaczenia nieznanych słów na podstawie kontekstu;
    ● zrozumieć główne myśli autentycznego nieskomplikowanego tekstu.
  4. d)    PISANIE
    Uczeń potrafi:
    prawidłowo pisać poszczególne litery alfabetu rosyjskiego;
    ● zapisać graficzny odpowiednik usłyszanego dźwięku lub ciągu dźwięków;
    ● przekształcać tekst drukowany w tekst pisany;
    ● stosować poznane reguły ortograficzne i proste zasady interpunkcji;
    ● zapisać ze słuchu prosty tekst;
    ● ułożyć i zapisać plan wypowiedzi pisemnej i krótką wypowiedź pisemną;
    ● wypełnić formularz, ankietę;

INNE UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń potrafi:
● samodzielnie korzystać ze słownika dwujęzycznego i ortograficznego;
● dokonać autokorekty błędów oraz poprawić błędy innych w zakresie poznanego materiału.