Kwiecień miesiącem Świadomości Autyzmu

Autyzm

To całościowe zaburzenie rozwojowe obejmujące reakcje społeczne (utrudnione nawiązywanie kontaktów), komunikację (nie zawsze zrozumiały sposób porozumiewania się – w zakresie języka mówionego i tzw. „mowy ciała”) oraz zachowania dziecka (które wydają się nam inne niż nasze, powtarzają się i wyglądają dziwnie)

Typowe zachowania autystyczne

  • Brak zainteresowania innymi osobami, unikanie kontaktu wzrokowego
  • Trudności w rozumieniu gestów, mimiki, tonu głosu innych osób
  • Niska umiejętność odczytywania uczuć
  • Mała zdolność do zabawy „na niby”
  • Nieumiejętność przewidywania niebezpieczeństwa
  • Upór, reakcje agresywne
  • Specyficzna mowa, problem w ubraniu myśli w słowa, rozmowa nie na temat, brak zrozumienia tego, co mówią inni
  • Zbyt silne przywiązanie do wybranych przedmiotów
  • Nadmierna ruchliwość lub skrajna bierność
  • Schematyczne, długotrwałe aktywności
  • Dziwaczne, często powtarzające się zachowania służące rozładowaniu emocji (np. kręcenie się wokół własnej osi)

Zespół Aspergera

Jest najłagodniejszą formą całościowych zaburzeń rozwoju

Dziecko z Zespołem Aspergera cechuje:

  • Rozwój poznawczy w granicach normy
  • Prawidłowy rozwój mowy
  • Zamiłowanie do zachowania rutyny i rytuałów
  • Ograniczone zainteresowania i aktywność
  • Częsta niezgrabność ruchowa
  • Zaburzony rozwój umiejętności społecznych

WSKAZÓWKI DO PRACY Z DZIECKIEM

  • Nie karz dziecka za objawy choroby
  • Wspieraj i umożliwiaj kontakty społeczne
  • Ucz dziecko stosownych zwrotów inicjujących i podtrzymujących rozmowę
  • Wspomagaj rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka, wyjaśniaj pojęcia, proponuj gry i zabawy, np. kalambury
  • Zachęcaj do udziału w kołach zainteresowań, kreatywnie wykorzystuj zainteresowania dziecka
  • Pomóż mu w sytuacjach przeżywanego stresu, w sytuacji wzburzenia odizoluj i daj możliwość zrelaksowania się, ucz sposobów relaksacji np. stosowania techniki OOPP (odejdź, oddychaj, pomyśl, powiedz)
  • Analizuj przyczyny zwiększonego napięcia emocjonalnego („co wydarzyło się wcześniej”)
  • Rozwijaj w dziecku umiejętność odczytywania emocji (wykorzystując ilustracje, mimikę itp.)
  • Wdrażaj i oczekuj przestrzegania ustalonych zasad
  • Nie zadawaj pytań „Dlaczego to zrobiłeś?”- opisz co nie podobało Ci się w zachowaniu dziecka
  • Nie bierz „do siebie” niegrzecznego zachowania dziecka, to co powiedziało „nie było do Ciebie”
  • W wychowaniu najważniejsze są pozytywne wzmocnienia: pochwały, nagrody, pozytywna więź z dzieckiem
  • Chwal dziecko tak często, jak to możliwe, w sposób konkretny opisując to, co zrobiło dobrze

Autyzm

Autyzm jest jak Tetris. Ciągle trzeba dopasowywać poszczególne elementy, by układanka się zgadzała. Tylko tych elementów jest tak dużo i tak szybko trzeba reagować… To nie jest gra dla mięczaków, nie wolno płakać, gdy znika cierpliwość cegiełka po cegiełce. To nie jest gra dla nerwusów, im spokojniej naciskasz, tym lepiej ci się układa. To nie jest gra dla dzieci, one mają jak najdłużej nie widzieć, że sukcesy znikają bezpowrotnie, porażki nakładają się warstwami, przez które widać coraz mniej światła, a gdy chaos osiąga pułap, trzeba wziąć oddech i po raz tysięczny zacząć wprowadzać porządek na przekór logice, prawom boskim i ludzkim– może właśnie tego zazdroszczą nam bogowie.”

(Autor nieznany)

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

  • Zarząd Główny Krajowego Towarzystwa Autyzmu ul. Stawki 5/7, 00-183 Warszawa
  • Fundacje: SILENTIO, Rozwiązać Autyzm, ALPHA, FIONA i inne
  • Ośrodek Szkolno-Terapeutyczno-Opiekuńczy dla Dzieci i Młodzieży z Cechami Autyzmu w Białymstoku (OSTO), ul. Pułaskiego 96, 15- 338 Białystok Tel.: 85 749 78 70, e- mail: osto@kta.bialystok.pl
  • Grupa Wsparcia dla Rodziców – Zespół Terapeutów w Szkole Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, ul. Palmowa 28, 15-795 Białystok, tel. 85 653 43 78, fax 85 653 19 81, e- mail: sp47bial@interia.pl