Wymagania edukacyjne- Wychowanie Fizyczne w Szkole Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku w kl. IV-VIII
W roku szkolnym 2022/2023
Obszar oceniania | Przedmiot oceny | Uwagi o ocenianiu |
Postawa ucznia, zaangażowanie, zachowanie, kompetencje społeczne | -systematyczność udziału w zajęciach – postawa wobec przedmiotu wywiązywanie się z postawionych zadań -aktywność i zaangażowanie przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój) udział w zajęciach pozalekcyjnych i zawodach sportowych – działalność na rzecz szkolnego wychowania fizycznego przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ustalonych zasad i reguł udział w zajęciach poza szkolnych -aktywność i zaangażowanie -kultura słowa -właściwe relacje z innymi współpraca w grupie -troska o innych, szczególnie o specjalnych potrzebach edukacyjnych | Dotyczy zajęć lekcyjnych i zajęć fakultatywnych |
Umiejętności ruchowe i sprawności ucznia | postęp w opanowaniu umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych. ocena sprawności fizycznej, cech motorycznych wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia | Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i fizycznej | stosowanie zasady zdrowego stylu życia na co dzień znajomość podstawowych przepisów gier rekreacyjnych i zespołowych – podstawowe przepisy drogowe – wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju, fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności -podstawowe wiadomości z olimpizmu -znajomość nazwisk zasłużonych polskich sportowców | Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych |
Wydolność organizmu, rozwój fizyczny | umiejętność wykonania pomiaru wysokości i ciężaru ciała oraz umiejętność interpretacji wyniku umiejętność przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach. udział w teście Coopera sprawność fizyczna mierzona prostym testem, np. Indeks Zuchory | Obszar ten nie podlega ocenie wyrażonej stopniem. Ocena rozwoju fizycznego, wydolność organizmu stanowi wyłącznie informację dla ucznia, rodzica i nauczyciela |
Przedmiot oceny
Obszar oceniania | Liczba ocen |
Postawa ucznia wobec wychowania fizycznego i zasad zdrowego stylu życia: – zaangażowanie w lekcję Systematyczność: aktywność na lekcji brak stroju Aktywność na rzecz kultury fizycznej szkoły udział w zawodach sportowy pomoc w organizacji zawodów szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich inna działalność na rzecz sportu szkolnego ( np .gazetka szkolna ) Aktywność na rzecz kultury fizycznej udział w zajęciach klubu sportowego | 1 raz w I i II półroczu na bieżąco (3plusy –ocena bardzo dobra) 2 minusy w półroczu ,kolejny następny brak stroju ocena niedostateczna 1 ocena za każdorazowy udział – bardzo dobra, za miejsca punktowane – celująca każdorazowo ocena bardzo dobra lub celująca 1 ocena w semestrze 1 ocena w semestrze |
Sprawność ucznia -diagnoza sprawności ucznia -Postęp w opanowaniu umiejętności i sprawności | 2 razy w roku szkolnym( na początku i na końcu roku szkolnego, wyłącznie pozytywna i z obniżonymi wymaganiami w stosunku do uczniów o niskiej sprawności jako informacja o poziomie sprawności dla ucznia i rodziców. w drugim półroczu jeśli uczeń uzyska lepszy wynik o jedną oceną otrzymuję ocenę bardzo dobrą, zaś dwie -celująca |
Umiejętności ruchowe: – Sprawdziany umiejętności ruchowych | 2-3 razy w okresie (w zależności od liczby realizowanych dyscyplin sportowych) |
Wiadomości : – umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości w trakcie zajęć i w życiu codziennym | Na bieżąco ( 5 plusów ocena bardzo dobra) |
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który : | wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój) wkłada bardzo duży wysiłek w wykonywanie zadania powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie systematycznie uczęszcza na zajęcia przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych jest zaangażowany w działalność sportową szkoły chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego chętnie reprezentuje szkołę w rozrywkach sportowych zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania – prezentuje postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, odznacz się wysoką kulturą osobistą doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim, stosuje zasadę „czystej gry” jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych – nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica doskonale współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię -motywuje innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń ,który: | na zajęciach jest aktywny i zaangażowana jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze) staranie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania systematycznie uczęszcza na zajęcia przestrzega zasad fair play na boisku dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych jest koleżeński i kulturalny wobec innych stara się stosować zasadę „czystej gry” jest odpowiedzialny za zdrowie własne i– nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dobrą | – nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach |
otrzymuje uczeń ,który: | z reguły jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się pięciokrotny brak stroju sportowego w semestrze) dość często jest nieobecny na zajęciach potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię stara się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń ,który: | nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć często jest nieobecny na zajęciach powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się częste przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” nie stara się być dobrym zawodnikiem, sędzią i kibicem nie stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię nie się motywować innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń ,który: | na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności regularnie nie jest przygotowany do zajęć bardzo często opuszcza zajęcia powierzone mu zadanie wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego ,co robi bardzo często zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” zachowuje się niewłaściwie jako zawodnik, sędzia i kibic. nie współpracuje w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię nie zależy mu na innych , także z różnymi potrzebami |
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń ,który: | na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu do zajęć nigdy nie jest przygotowany -samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia nagminnie łamie zasady współżycia społecznego jest bardzo agresywny i wrogo nastawiony do innych używa bardzo wulgarnego języka -z premedytacja dezorganizuje pracę na zajęciach |
OBSZAR 2. Umiejętności ruchowe i sprawność ucznia
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który : | wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała stosuje prawidłowo technikę w grze: kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w większości osiąga wysokie wyniki z testów sprawnościowych : bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem stosuje prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń ,który: | stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych opisuje ogólnie własną postawę ciała stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie piłki prawą i lewą w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym w większości osiąga bardzo dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem stosuje w miarę prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego |
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń ,który: | nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała stosuje w grze tylko niektóre elementy techniczne z gier sportowych – w większości osiąga dobre wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 3 kg z ustawienia tyłem – w miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową przewrotu w przód wykonuje z błędami |
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń ,który: | nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych nie potrafi opisać własnej postawy ciała nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych – w większości osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką |
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń ,który: | nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych w czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę osiąga pozytywne wyniki z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy ruchowej – podejmuje próby wykonania przewrotu w przód |
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń ,który: | nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach – nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem , że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych nie przystępuje do testów sprawnościowych nie uczestniczy w zajęciach |
OBSZAR 3. Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i fizycznej
Skala ocen | Szczegółowe kryteria oceny. |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który : | -wymienia zasady czystej gry w sporcie oraz wyjaśnia dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia potrafi dokładnie opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych, dyskotek -zna i stosuje przepisy gier i zabaw sportowych -zna nazwiska wybitnych polskich sportowców -omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego – doskonale zna ,omawia i umie zastosować zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia doskonale zna ,omawia i stosuje zasady aktywnego wypoczynku – doskonale zna i zawsze stosuje zasady higieny osobistej doskonale zna, omawia i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia wyjaśnia co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń ,który: | -wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych, dyskotek potrafi opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i stosuje podstawowe przepisy gier i zabaw sportowych -podaje niektóre nazwiska wybitnych polskich sportowców zna prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia bardzo dobrze zna i omawia zasady aktywnego wypoczynku bardzo dobrze zna i stosuje zasady higieny osobistej bardzo dobrze zna i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia ogólnie co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń ,który: | -wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych potrafi krótko opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i umie zastosować, niektóre przepisy gier i zabaw sportowych -zna ogólne zasady zachowania się w roli zawodnika i kibica sportowego zna zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia zna zasady aktywnego wypoczynku zna , stosuje zasady higieny osobistej, ale zdarza mu się o nich zapomnieć częściowo zna i stosuje zasady poruszania się po drogach , jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna pobieżnie regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia nie potrafi do końca wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń ,który: | -potrafi z pomocą nauczyciela wymienić zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych, ale stara się je stosować, -potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika częściowo zna zasady aktywnego wypoczynku zna , ale nie zawsze stosuje zasady higieny osobistej częściowo zna zasady poruszania się po drogach jako pieszy, rowerzysta, itd. popełnia błędy przy opisywaniu piramidy żywienia i aktywności fizycznej słabo zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia nie potrafi wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski |
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń ,który: | potrafi z pomocą nauczyciela wymienić, niektóre podstawowe zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych i nie potrafi ich zastosować z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady aktywnego wypoczynku słabo zna i rzadko stosuje zasady higieny osobistej z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy i częściowo rowerzysta. -niezależny mu na przyswajaniu nowych wiadomości -nie zna żadnych regulaminów |
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń ,który: | -z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadawanych mu pytań -nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego -lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat -bardzo słabo zna zasady higieny osobistej i ich nie stosuje. – z duża pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady poruszania się po drogach jako pieszy |