Wymagania Edukacyjne- Wychowanie Fizyczne w kl. 4-8

Wymagania edukacyjne- Wychowanie Fizyczne w Szkole Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku w kl. IV-VIII

W roku szkolnym 2022/2023

Obszar ocenianiaPrzedmiot ocenyUwagi o ocenianiu
Postawa ucznia, zaangażowanie, zachowanie, kompetencje  społeczne-systematyczność udziału w zajęciach – postawa wobec przedmiotu wywiązywanie się z postawionych zadań -aktywność i zaangażowanie przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój) udział w zajęciach pozalekcyjnych i zawodach sportowych – działalność na rzecz szkolnego wychowania fizycznego przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ustalonych zasad i reguł udział w zajęciach poza szkolnych -aktywność i zaangażowanie -kultura słowa -właściwe relacje z innymi współpraca w grupie -troska o innych, szczególnie o specjalnych potrzebach edukacyjnychDotyczy zajęć lekcyjnych i zajęć fakultatywnych
Umiejętności ruchowe i sprawności ucznia postęp w opanowaniu umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych. ocena sprawności fizycznej, cech motorycznych wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształceniaDotyczy tylko zajęć lekcyjnych
Wiadomości z zakresu edukacji  zdrowotnej i fizycznejstosowanie  zasady zdrowego stylu życia  na co dzień znajomość  podstawowych  przepisów gier rekreacyjnych i zespołowych – podstawowe przepisy drogowe –             wiadomości      odnoszące         się             do zdrowia,      rozwoju,             fizycznego, psychicznego,             społecznego      i sprawności -podstawowe wiadomości z olimpizmu -znajomość         nazwisk           zasłużonych polskich sportowców Dotyczy tylko zajęć lekcyjnych
Wydolność organizmu, rozwój  fizycznyumiejętność  wykonania  pomiaru  wysokości       i     ciężaru      ciała        oraz umiejętność interpretacji wyniku umiejętność      przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach.


udział w  teście Coopera sprawność fizyczna mierzona prostym testem, np. Indeks Zuchory
Obszar ten nie podlega ocenie wyrażonej stopniem. Ocena rozwoju fizycznego, wydolność organizmu stanowi wyłącznie informację dla ucznia, rodzica i nauczyciela

Przedmiot oceny

Obszar ocenianiaLiczba ocen
Postawa ucznia wobec wychowania fizycznego i zasad zdrowego stylu życia: – zaangażowanie w lekcję Systematyczność: aktywność na lekcji brak stroju                                                            Aktywność na rzecz kultury fizycznej szkoły udział w zawodach sportowy        pomoc w organizacji zawodów szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich inna działalność na rzecz sportu szkolnego ( np .gazetka szkolna )   Aktywność na rzecz kultury fizycznej  udział w zajęciach klubu sportowego1 raz w I i II półroczu       na bieżąco (3plusy –ocena bardzo dobra) 2 minusy w półroczu ,kolejny następny brak stroju  ocena niedostateczna   1 ocena za każdorazowy udział – bardzo dobra, za miejsca punktowane – celująca każdorazowo    ocena   bardzo dobra    lub celująca 1 ocena w semestrze           1 ocena w semestrze
Sprawność ucznia  -diagnoza sprawności ucznia             -Postęp       w      opanowaniu       umiejętności       i sprawności                                          2 razy w roku szkolnym( na początku i na końcu roku szkolnego, wyłącznie pozytywna  i z obniżonymi wymaganiami w stosunku do uczniów o niskiej sprawności jako informacja o poziomie sprawności dla ucznia i rodziców. w  drugim półroczu jeśli uczeń uzyska lepszy wynik o jedną oceną otrzymuję ocenę bardzo dobrą, zaś dwie -celująca
Umiejętności  ruchowe:  – Sprawdziany umiejętności ruchowych    2-3 razy w okresie (w zależności od liczby realizowanych dyscyplin sportowych)    
 Wiadomości :  – umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości w trakcie zajęć i w życiu codziennym    Na bieżąco ( 5 plusów ocena bardzo dobra) 

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:

Skala ocenSzczegółowe kryteria oceny. 
Ocenę celującą  otrzymuje uczeń, który :wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój) wkłada bardzo duży wysiłek w wykonywanie zadania powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie  systematycznie uczęszcza na zajęcia przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych jest zaangażowany w działalność sportową szkoły chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego chętnie reprezentuje szkołę w rozrywkach sportowych zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania – prezentuje postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, odznacz się wysoką kulturą osobistą doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim, stosuje zasadę „czystej gry” jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych – nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica doskonale współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię  -motywuje  innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń ,który:na zajęciach jest aktywny i zaangażowana jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze) staranie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania systematycznie uczęszcza na zajęcia  przestrzega zasad fair play na boisku dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych jest koleżeński i kulturalny wobec innych stara się stosować zasadę „czystej gry” jest odpowiedzialny za zdrowie własne i– nie stosuje żadnych używek oraz stosuje zasady bezpieczeństwa stara się być dobrym  zawodnikiem, sędzią i kibicem współpracuje grupie, szanuje poglądy i wysiłki innych ,wykazuje asertywność i empatię  stara się motywować  innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ocenę dobrą – nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach
otrzymuje uczeń ,który:z reguły jest przygotowany do zajęć(dopuszcza się pięciokrotny brak stroju sportowego w semestrze) dość często jest nieobecny na zajęciach potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego -zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” stara się być dobrym  zawodnikiem, sędzią i kibicem stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię  stara się motywować  innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych  
Ocenę dostateczną  otrzymuje uczeń ,który:nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć często jest nieobecny na zajęciach powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego  -zdarzają mu się częste przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” nie stara się być dobrym  zawodnikiem, sędzią i kibicem nie stara się współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię  nie się motywować  innych do aktywności fizycznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ocenę dopuszczającą  otrzymuje uczeń ,który:na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności regularnie nie jest przygotowany do zajęć bardzo często opuszcza zajęcia powierzone mu zadanie wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego ,co robi bardzo często zdarzają mu się przypadki nie stosowania zasad „ czystej gry” zachowuje się niewłaściwie jako  zawodnik, sędzia i kibic. nie współpracuje w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych ,wykazywać asertywność i empatię  nie zależy mu na innych , także z różnymi potrzebami
Ocenę niedostateczną  otrzymuje uczeń ,który:na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu do zajęć nigdy nie jest przygotowany -samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia nagminnie łamie zasady współżycia społecznego jest bardzo agresywny i wrogo nastawiony do innych używa bardzo wulgarnego języka -z premedytacja dezorganizuje pracę na zajęciach

OBSZAR 2.  Umiejętności ruchowe i sprawność ucznia

Skala ocenSzczegółowe kryteria oceny. 
Ocenę celującą  otrzymuje uczeń, który :wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała stosuje prawidłowo technikę w grze: kozłowanie piłki prawą i lewą ręką w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w większości osiąga wysokie wyniki  z testów sprawnościowych : bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem  stosuje prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową
Ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń ,który:stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych opisuje ogólnie własną postawę ciała stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie piłki prawą i lewą w biegu, prowadzenie piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału do bramki, odbicia piłki sposobem górnym w większości osiąga bardzo dobre wyniki  z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem stosuje w miarę prawidłową technikę podczas gry w : tenisa stołowego, unihokeja, badmintona i inne gry rekreacyjne. potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego 
Ocenę dobrą  otrzymuje uczeń ,który:nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała stosuje w grze tylko niektóre elementy techniczne z gier sportowych – w większości osiąga dobre  wyniki  z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 3 kg z ustawienia tyłem – w miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową przewrotu w przód wykonuje z błędami
Ocenę dostateczną  otrzymuje uczeń ,który:nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych nie potrafi opisać własnej postawy ciała nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych – w większości osiąga pozytywne wyniki  z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką
Ocenę dopuszczającą  otrzymuje uczeń ,który:nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych w czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę  osiąga pozytywne wyniki  z testów sprawnościowych: bieg na 30m i 60m, skok w dal sposobem naturalnym, rzut piłeczką palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem
palantową, rzut piłką lekarską 2 kg z ustawienia tyłem – nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy ruchowej – podejmuje próby wykonania przewrotu w przód
Ocenę niedostateczną  otrzymuje uczeń ,który:nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach – nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem , że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych nie przystępuje do testów sprawnościowych nie uczestniczy w zajęciach

OBSZAR 3. Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej i fizycznej

Skala ocenSzczegółowe kryteria oceny. 
Ocenę celującą  otrzymuje uczeń, który :-wymienia zasady czystej gry w sporcie oraz wyjaśnia dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia potrafi dokładnie opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych, dyskotek -zna i stosuje przepisy gier i zabaw sportowych -zna nazwiska wybitnych polskich sportowców -omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego – doskonale zna ,omawia  i umie zastosować zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia doskonale zna ,omawia i stosuje zasady aktywnego wypoczynku – doskonale zna i zawsze stosuje zasady higieny osobistej doskonale zna, omawia i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia wyjaśnia co symbolizuje flaga i znicz olimpijski
Ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń ,który: -wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych, dyskotek potrafi opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej -zna i stosuje podstawowe przepisy gier i zabaw sportowych -podaje niektóre nazwiska  wybitnych polskich sportowców zna prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego -bardzo dobrze zna i omawia zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia bardzo dobrze zna i omawia zasady aktywnego wypoczynku bardzo dobrze zna i stosuje zasady higieny osobistej bardzo dobrze zna i stosuje zasady poruszania się po drogach ,jako
pieszy, rowerzysta, itd. -zna regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić sięo pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia – wyjaśnia ogólnie co symbolizuje flaga i znicz olimpijski
Ocenę dobrą  otrzymuje uczeń ,który:-wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych potrafi krótko opisać piramidę żywienia i aktywności fizycznej  -zna i umie zastosować, niektóre przepisy gier i zabaw sportowych -zna ogólne zasady zachowania się w roli zawodnika i kibica sportowego zna  zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia zna  zasady aktywnego wypoczynku zna , stosuje zasady higieny osobistej, ale zdarza mu się o nich zapomnieć częściowo zna i stosuje zasady poruszania się po drogach , jako pieszy, rowerzysta, itd. -zna pobieżnie regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia nie potrafi do końca wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski
Ocenę dostateczną  otrzymuje uczeń ,który:-potrafi z pomocą nauczyciela wymienić  zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych, ale stara się je stosować,  -potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika  częściowo zna zasady aktywnego wypoczynku zna , ale nie zawsze stosuje zasady higieny osobistej częściowo zna zasady poruszania się po drogach jako pieszy, rowerzysta, itd. popełnia błędy przy opisywaniu piramidy żywienia i aktywności fizycznej słabo zna  regulaminy sali gimnastycznej i boisk -wymienia osoby do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia nie potrafi  wyjaśnić co symbolizuje flaga i znicz olimpijski
Ocenę dopuszczającą  otrzymuje uczeń ,który:potrafi z pomocą nauczyciela wymienić, niektóre podstawowe zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych i nie potrafi ich zastosować z pomocą nauczyciela potrafi wymienić zasady aktywnego wypoczynku słabo zna i rzadko stosuje zasady higieny osobistej z pomocą nauczyciela potrafi wymienić  zasady poruszania się po drogach  jako pieszy i częściowo rowerzysta. -niezależny mu na przyswajaniu nowych wiadomości -nie zna żadnych regulaminów
Ocenę niedostateczną  otrzymuje uczeń ,który:-z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadawanych mu pytań -nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego 
-lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat  -bardzo słabo zna zasady higieny osobistej i ich nie stosuje. – z duża pomocą nauczyciela potrafi wymienić  zasady poruszania się po drogach  jako pieszy