Doradztwo w szkole

Etapy doradztwa zawodowego w szkole:

Etap I

Preorientacja zawodowa dzieci w klasach 0–IV obejmuje poznanie pracy w wybranych zawodach. Rodzice i szkoła kształtują właściwe postawy dziecka wobec pracy ludzkiej, zapoznają się z różnorodnymi zawodami, szczególnie tymi z najbliższego otoczenia dziecka, zawodami ich rodziców i najbliższej rodziny.

Etap II

Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia.

Etap II

Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia

Etap III

Doradztwo zawodowe w klasach VII-VIII obejmuje opisy zawodów, klasyfikacje zawodów, zagadnienia dot. rynku pracy. Młodzież uczy się podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, poznaje siebie, własne uzdolnienia i zainteresowania prowadzące do świadomego wyboru szkoły i zawodu. Uczniowie otrzymują informację edukacyjno-zawodową potrzebną do wyboru szkoły ponadpodstawowej: ogólnokształcącej lub branżowej.

Na tym etapie uczniowie mają dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego

Co robi szkolny doradca zawodowy ?

Przygotowuje uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, które uwzględniają znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji;

Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:

  1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
  2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy.
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia.
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej

Doradztwo zawodowe nie tylko w szkole.

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
  • Poradnictwo zawodowe w Powiatowym Urzędzie Pracy  w Białymstoku
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
  • Młodzieżowe Centrum Kariery w Podlaskiej Wojewódzkiej Komendzie OHP
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy
  • Mobilne Centrum Informacji Zawodowej Akademickie Biuro Karier

Pomocne adresy

Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP www.ohp.pl informacje o zawodach, rankingi szkół www.perspektywy.pl

przewodnik po zawodach oraz informacje o zmianach w kształceniu zawodowym www.koweziu.edu.pl

informacje o szkołach, kształceniu zawodowym i ogólnym www.ore.edu.pl  Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego www.wcies.edu.pl  Informacje o szkołach www.interklasa.pl zawody według branż lub predyspozycji, dostępność pracy w zawodach www.mapakariery.pl  wykaz wszystkich szkół w województwie podlaskim www.kuratorium.bialystok.pl

Absolwent szkoły podstawowej…

  • zna strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego,
  • zna kryteria przyjęć do szkół,
  • samodzielnie szuka informacji i korzysta z różnych dostępnych źródeł informacji,
  • zna siebie, swoje upodobania, mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania zawodu,
  • zna czynniki niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
  • zna zawody i ich podstawowe podziały,
  • umie napisać podanie, CV, list motywacyjny,
  • wie, gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery zawodowej,
  • dostrzega zmiany na rynku pracy,
  • potrafi zaplanować swoją drogę do zawodu.

Ponadto…

  • słuchaj uważnie swojego dziecka,
  • rozważ z nim wszystkie czynniki, które mogą być kluczowe dla podjęcia przez niego decyzji, – pomóż w przygotowaniu listy możliwych rozwiązań,
  • zachęć swoje dziecko do przeanalizowania „plusów”  i „minusów” każdego rozwiązania,
  • pomóc dziecku wybrać najlepsze rozwiązanie, – chwal za aktywność, wspieraj i bądź ze swoim dzieckiem.

Wspieraj swoje dziecko! Nie podejmuj decyzji za swoje dziecko i nie krytykuj decyzji swojego dziecka.

Pogłębiona diagnoza predyspozycji zawodowych ucznia oraz indywidualne porady

Gdzie można przeprowadzić pogłębioną diagnozę predyspozycji zawodowych ucznia oraz uzyskać indywidualne porady w oparciu o uzyskane wyniki

W tych placówkach możesz uzyskać:

  • diagnozę pod kątem dalszego kierunku kształcenia się i wyboru zawodu,
  • poradę dla młodzieży i rodziców (w ramach indywidualnych spotkań).

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego

15-001  Białystok, ul. Ciepła 32
tel.: 782 655 650

www.ckubialystok.pl

e-mail: lcdz@ckubialystok.pl,  doradca@ckubialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Białymstoku

ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok

Tel. 85 744 53 50

www.poradnia.bialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku

ul. Mazowiecka 35, 15-301 Białystok

tel.: 85 742 34 34

www.ppp2.eu