Świetlicowa akcja „Czas dla rodziny”

Drodzy Rodzice!
To już ostatnia propozycja zajęć w ramach świetlicowej akcji „Czas dla rodziny”. Do tej pory odkryliście przeszłość Waszej rodziny i rozmawialiście na temat teraźniejszości. Dziś zapraszamy do podróży w przyszłość i zastanowienia się, jak będzie wyglądało Wasze życie za kilka lub kilkanaście lat. Dziękujemy za udział w naszej akcji!

Przed zajęciami należy przygotować: małe papierowe karteczki; papierową rolkę po papierze toaletowym; kartkę papieru A4 lub kartonowe pudełka; różne przybory plastyczne (w tym kredki lub mazaki).

Przebieg zajęć:
1. Skojarzenia z przyszłością.
Rodzic przypomina dziecku omawiane wcześniej określenia „przeszłość” i „teraźniejszość”, a następnie pyta o znaczenie terminu „przyszłość”. Prosi dziecko o zapisanie lub narysowanie na małych karteczkach sześciu skojarzeń z przyszłością, które wspólnie omawiają.
2. Zabawa z kostką do opowiadania historii.
Rodzic zachęca dziecko do stworzenia specjalnej kostki, na której zostaną umieszczone jego skojarzenia z przyszłością – w formie wyrazu lub rysunku.
Instrukcja wykonania kostki opowieści:
https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/11/23/papierowa-kostka-do-gry-i-opowiesci/
Po zakończeniu pracy rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabawy, która polega na opowiedzeniu historii o przyszłości własnej rodziny. Na zmianę rzucają wykonaną kostką i wypowiadają jedno zdanie, które musi uwzględniać wylosowany wyraz lub rysunek. Elementy na kostce mogą powtarzać się w opowieści kilkakrotnie. Warto również stworzyć dodatkową kostkę np. ze skojarzeniami rodzica.
3. Tworzenie domu przyszłości.
Rodzic zachęca dziecko do wykonania ilustracji przedstawiającej jego dom w przyszłości. Prosi o wykorzystanie elementów historii, którą wspólnie stworzyli podczas zabawy z kostką opowieści. Inną możliwością jest zrobienie makiety domu przyszłości z użyciem pudełek kartonowych i przyborów posiadanych w domu.
4. Podsumowanie.
Na koniec rodzic pyta dziecko, jak można zrealizować marzenie o przedstawionym domu przyszłości. Wspólnie zastanawiają się, co może przybliżyć do spełnienia tego marzenia oraz ile lat musi upłynąć, aby niektóre elementy takiego domu mogły się w nim pojawić.

Po powrocie do szkoły zachęcamy do opowiedzenia o stworzonych domach przyszłości!