Drodzy Rodzice!
To już ostatnia propozycja zajęć w ramach świetlicowej akcji „Czas dla
rodziny”. Do tej pory odkryliście przeszłość Waszej rodziny i rozmawialiście na
temat teraźniejszości. Dziś zapraszamy do podróży w przyszłość i zastanowienia
się, jak będzie wyglądało Wasze życie za kilka lub kilkanaście lat. Dziękujemy
za udział w naszej akcji!
Przed zajęciami należy przygotować:
małe papierowe karteczki; papierową rolkę po papierze toaletowym; kartkę
papieru A4 lub kartonowe pudełka; różne przybory plastyczne (w tym kredki lub
mazaki).
Przebieg zajęć:
1. Skojarzenia z przyszłością.
Rodzic przypomina dziecku omawiane wcześniej określenia „przeszłość” i
„teraźniejszość”, a następnie pyta o znaczenie terminu „przyszłość”. Prosi dziecko
o zapisanie lub narysowanie na małych karteczkach sześciu skojarzeń z
przyszłością, które wspólnie omawiają.
2. Zabawa z kostką do opowiadania
historii.
Rodzic zachęca dziecko do stworzenia specjalnej kostki, na której zostaną
umieszczone jego skojarzenia z przyszłością – w formie wyrazu lub rysunku.
Instrukcja wykonania kostki opowieści:
https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/11/23/papierowa-kostka-do-gry-i-opowiesci/
Po zakończeniu pracy rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabawy, która polega
na opowiedzeniu historii o przyszłości własnej rodziny. Na zmianę rzucają
wykonaną kostką i wypowiadają jedno zdanie, które musi uwzględniać wylosowany
wyraz lub rysunek. Elementy na kostce mogą powtarzać się w opowieści
kilkakrotnie. Warto również stworzyć dodatkową kostkę np. ze skojarzeniami
rodzica.
3. Tworzenie domu przyszłości.
Rodzic zachęca dziecko do wykonania ilustracji przedstawiającej jego dom w
przyszłości. Prosi o wykorzystanie elementów historii, którą wspólnie stworzyli
podczas zabawy z kostką opowieści. Inną możliwością jest zrobienie makiety domu
przyszłości z użyciem pudełek kartonowych i przyborów posiadanych w domu.
4. Podsumowanie.
Na koniec rodzic pyta dziecko, jak można zrealizować marzenie o przedstawionym
domu przyszłości. Wspólnie zastanawiają się, co może przybliżyć do spełnienia
tego marzenia oraz ile lat musi upłynąć, aby niektóre elementy takiego domu
mogły się w nim pojawić.
Po powrocie do szkoły zachęcamy do opowiedzenia o stworzonych domach
przyszłości!
