Świetlicowa akcja „Czas dla rodziny”

Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu zamieszczamy kolejną propozycję zajęć w ramach świetlicowej akcji pt. „Czas dla rodziny”. Ostatnio rozmawialiście z dziećmi na temat przeszłości własnej rodziny. Tym razem warto zwrócić uwagę na teraźniejszość. Zachęcamy do skorzystania z poniższych pomysłów.

Przed zajęciami należy przygotować: karteczki z sylabami (TE, RAŹ, NIEJ, SZOŚĆ); notes lub kartkę papieru; kamerę (np. telefon); materiały do przygotowania mikrofonu (wg poniższych instrukcji).

Przebieg zajęć:
1. Zabawa w poszukiwanie sylab.
Na początku rodzic ukrywa w domu karteczki z sylabami: TE, RAŹ, NIEJ, SZOŚĆ. Zadaniem dziecka jest odnalezienie karteczek, a następnie ułożenie z nich wyrazu „teraźniejszość”. Rodzic pyta dziecko, co oznacza ułożony termin. Wspólnie zastanawiają się nad jego znaczeniem i porównują z wyrazem „przeszłość”.
2. Przygotowania do wywiadu z członkami rodziny.
Rodzic zachęca dziecko do przeprowadzenia wywiadu z członkami rodziny na temat teraźniejszości (np. wykonywanego zawodu, cech charakteru, marzeń, ulubionych rzeczy).  W tym celu wspólnie przygotowują narzędzia niezbędne dla małego dziennikarza: notatnik lub kartkę z pytaniami, kamerę (np. telefon) oraz mikrofon.
Pomysły na wykonanie mikrofonu:
http://lulajblog.blogspot.com/2017/02/zabawa-kreatywna-mikrofon-diy.html
https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/08/diy-mikrofon-dla-maych-wokalistek-i.html
Przykładowe pytania do wywiadu:
– Jak się nazywasz?, Ile masz lat?
– Gdzie się uczysz?, Gdzie pracujesz?
– Co sprawia ci radość? Co cię denerwuje?, Czego się boisz?
– Jaka jest twoja ulubiona potrawa?, W co lubisz się ubierać?, Gdzie chciałbyś wyjechać?, Co myślisz o twojej mamie?, itp.
3. Wywiad z członkami rodziny.
Dziecko prowadzi wywiad z kolejnymi członkami rodziny. Jeden z rodziców zajmuje się obsługą kamery i nagrywa wszystkie rozmowy. Na koniec warto zamienić się rolami – rodzic zostaje dziennikarzem, a dziecko odpowiada na wspólnie ułożone pytania.
4. Podsumowanie.
Przeprowadzone wywiady można obejrzeć ze wszystkimi członkami rodziny. Po zapoznaniu się z nagranym materiałem rodzic pyta dziecko, czy dowiedziało się czegoś nowego na temat własnej rodziny. Takie pytanie warto też zadać innym domownikom.

Po powrocie do szkoły zachęcamy do opowiedzenia na temat zrealizowanych wywiadów!