Świetlicowa akcja pt. „Czas dla rodziny”

Drodzy Rodzice!
Dnia 15 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodzin. Z tej okazji zachęcamy do wzięcia udziału w przygotowanej przez świetlicę akcji pt. „Czas dla rodziny”. Przez kolejne trzy tygodnie będziemy umieszczać na stronie internetowej szkoły propozycje zajęć, które można przeprowadzić wraz z dziećmi. W tym tygodniu tematem przewodnim jest przeszłość rodziny – jej historia, zwyczaje i tradycje.

Cele naszej akcji to:
– przedstawienie historii i znaczenia rodziny,
– wzmacnianie więzi między członkami rodziny,
– rozwijanie wyobraźni, kreatywności i pomysłowości.

Przed zajęciami należy przygotować: pudełko lub inny pojemnik ze zdjęciami, dokumentami i innymi pamiątkami rodzinnymi; biały i kolorowy papier A4; kredki, mazaki lub inne przybory plastyczne do wykonania leporello; opcjonalnie ksero zdjęć rodzinnych.

Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Co robiłem w przeszłości?”

Rodzic proponuje swojemu dziecku wspólną zabawę w dokończenie zdań:
– Wczoraj zajmowałem się…
– Tydzień temu robiłem…
– Miesiąc temu byłem…
– Rok temu pojechałem do…, itd.
Pyta dziecko, czy wie, jak określić jednym słowem „czasy, które minęły”. Wspólnie zastanawiają się, jak inaczej można wytłumaczyć słowo „przeszłość” i wymieniają swoje skojarzenia.
2. Pudełko przeszłości.
Rodzic zaprasza dziecko do poznania przeszłości ich rodziny. Przygotowuje pudełko lub inny pojemnik, w którym ukrywa kilka pamiątek rodzinnych. Prosi, aby dziecko bez zaglądania do środka losowało po jednym przedmiocie. Można zadać następujące pytania:
– Jaki przedmiot wylosowałeś?
– Z czym związany jest ten przedmiot? Do kogo należał?
– Kto znajduje się na tym zdjęciu? Co robi? Ile ta osoba miała wtedy lat?, itd.
Opowiada dziecku o historii związanej z poszczególnymi przedmiotami.
3. Leporello z historią mojej rodziny.
Rodzic, prosi dziecko, aby spośród zebranych pamiątek wybrało te, które mają największe znaczenie dla ich rodziny. Jeśli są to zdjęcia, próbują uporządkować je w kolejności chronologicznej – od wydarzeń, które miały miejsce najwcześniej do tych, które zdarzyły się najpóźniej.
Proponuje dziecku stworzenie leporello – książeczki z historią ich rodziny. W tym celu można wykorzystać ksero wybranych przez dziecko zdjęć, a następnie poprosić o wyklejenie nimi książeczki. Inną możliwością jest narysowanie i podpisanie najważniejszych wydarzeń z przeszłości rodziny. Na koniec, rodzic zachęca dziecko do ozdobienia leporello według własnego pomysłu.
Instrukcja tworzenia leporello: http://wielki-czlowiek.pl/jak-zrobic-z-dzieckiem-wlasna-ksiazke-leporello/
4. Podsumowanie.
Rodzic prosi dziecko, żeby zastanowiło się, dlaczego warto znać historię własnej rodziny. Stworzone leporello warto ustawić w widocznym miejscu, aby mogło o niej przypominać.

Po powrocie do naszej świetlicy zachęcamy do pochwalenia się wykonanymi książeczkami.