Wykaz innowacji pedagogicznych w roku 2019/2020

W roku szkolnym 2019/2020 w naszej szkole realizowane są następujące innowacje:

  • Przeżyj przygodę z książką w grze literackiej”.

Innowacja skierowana jest do uczniów kl. III, kl. VI, kl. VII. Jej celem jest zainteresowanie dzieci nowościami czytelniczymi; rozwijanie w uczniach zdrowego ducha rywalizacji; kształcenie umiejętności współpracy w grupie; efektywne korzystanie z wydawnictw informacyjnych (encyklopedie, słowniki) oraz ukazanie biblioteki jako miejsca interesującego, przyjaznego, oferującego ciekawą literaturę.

Autorzy: p. A. Borowska, p. M. Jabłońska, p. M. Szczygielska.

  • „Gry i zabawy z dawnych lat”.

Innowacja realizowana jest  w kl. IIIB i ma na celu uczenie historii naszych przodków poprzez zabawę, rozwijanie kreatywności, promowanie zdrowego stylu życia oraz zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw.

Autor: p. D. Hapunik

  • Zabawy z papierem – origami i nie tylko”.

Uczniowie kl. IIIA poznają w praktyce nowe techniki plastyczne z elementami papieroplastyki tj. origami, kirigami, qulling, tea bags, iris folding oraz papierową wiklinę. Zajęcia pomagają w rozwijaniu sprawności manualnej, współpracy między zmysłami oraz usprawniają koordynację wzrokowo- ruchową.

Autor: p. U. Jurczykowska

  • „Świat teatru i zabawy”.

Podczas zajęć uczniowie kl. IIIC poznają rolę gestów, symboli i znaków teatralnych. Stosują ćwiczenia oddechowe, rozwijają pamięć, mowę i koncentrację oraz uczą się animacji przedmiotem (m.in. różnego rodzaju lalkami teatralnymi). Uczniowie zaprezentują nabyte umiejętności w dziedzinie teatru podczas występów  na terenie szkoły i poza nią.

Autor: p. A. Zdrojkowska

  • Szlakiem legend przez Polskę”.

Dzieci uczęszczające do świetlicy poznają  legendy wybranych regionów Polski, biorą udział w zajęciach czytelniczych, plastyczno-technicznych oraz multimedialnych. Utrwalenie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie spotkań zapewniają dodatkowe gry i zabawy. Główne cele innowacji to: wzbudzenie uczuć patriotycznych, kształtowanie poczucia tożsamości i więzi z własnym regionem, uczenie tolerancji wobec odmiennych tradycji i obyczajów, rozwijanie zainteresowań czytelniczych, doskonalenie umiejętności współpracy, zachęcenie do działania twórczego i dzielenia się zdobytą wiedzą.

Autor: p. A. Majewska

  • Dbam o siebie i szanuję innych”.

Celem innowacji jest wzmocnienie w uczniach klasy VIA własnej wartości i samoakceptacji oraz postawy szacunku względem innych uczniów, również niepełnosprawnych, radzenie sobie z krytyką. Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i ich mocnych stron odbywa się cyklicznie, poprzez obserwacje i samoobserwacje uczniów. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnych form i metod (m.in. rozmowy w kręgu, zabawy ruchowe, psychodramy, burza mózgów, prace plastyczne itp.).

Autor: p. J. Kieda

  • „Jestem wolny od nałogów”

Głównym celem przedsięwzięcia jest ukazywanie chętnym uczniom z kl. VII problematyki uzależnień, wzmocnienie wizerunku osoby wolnej od nałogów, a także napisanie scenariusza przedstawienia profilaktycznego. Dodatkowo uczestnicy przedstawią autorski spektakl oraz podzielą się zdobytą wiedzą z uczniami naszej szkoły.

Autorzy: p. P. Romaniuk, p. A. Koniecko, p. J. Kieda

  • Zdrowie i matematyka ze smakiem”.

Uczniowie kl. VIB rozwijają swoje umiejętności matematyczne w połączeniu z działaniami kulinarnymi. Pracując w grupach, przygotowują zdrowe dania zgodne z piramidą żywienia z danej kategorii (kanapka, sałatka warzywna, sałatka owocowa, przekąska, koktajl lub deser mleczny itp.), uczą się obliczania dziennych wartości odżywczych z podziałem na poszczególne posiłki, przeliczania ilości produktów i wartości odżywczych dania, wykonują wybrane potrawy na zajęciach pozalekcyjnych.

Autor: p. M. Sokół

  • „Poznajemy wybrane sporty nieolimpijskie.”

Innowacja polega na zapoznaniu  uczennic z kl. VIB z wybranymi dyscyplinami nieolimpijskimi takimi jak bule, kręgle, fistball, unihokej, frisbee, piłka ręczna plażowa, przeciąganie liny. Podczas realizacji innowacji dziewczęta w teorii poznają historię, zasady, przepisy poszczególnych dyscyplin. Wiedzę wykorzystują w praktyce biorąc udział w poszczególnych grach, pełniąc rolę zawodnika i sędziego. Ponadto uczennice poznają korzyści płynące z aktywności ruchowej, jej wpływ na stan psycho- fizyczny.

Autor: p. B. Laskowska

  • „Z kodowaniem za pan brat”.

Innowacja jest realizowana w kl. IC i polega na uczeniu logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej oraz odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych. Autorzy: p. A. Bach, p. M. Kraszewska

Opracowała: Urszula Jurczykowska