Doradztwo zawodowe w szkole

Etapy doradztwa zawodowego w szkole:

Etap I

Preorientacja zawodowa dzieci w klasach 0–IV obejmuje poznanie pracy w wybranych zawodach. Rodzice i szkoła kształtują właściwe postawy dziecka wobec pracy ludzkiej, zapoznają się z różnorodnymi zawodami, szczególnie tymi z najbliższego otoczenia dziecka, zawodami ich rodziców i najbliższej rodziny.

Etap II

Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia.

Etap II

Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia

Etap III

Doradztwo zawodowe w klasach VII-VIII obejmuje opisy zawodów, klasyfikacje zawodów, zagadnienia dot. rynku pracy. Młodzież uczy się podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, poznaje siebie, własne uzdolnienia i zainteresowania prowadzące do świadomego wyboru szkoły i zawodu. Uczniowie otrzymują informację edukacyjno-zawodową potrzebną do wyboru szkoły ponadpodstawowej: ogólnokształcącej lub branżowej.

Na tym etapie uczniowie mają dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego

Co robi szkolny doradca zawodowy ?

Przygotowuje uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, które uwzględniają znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji;

Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:

1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.

2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy.

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia.

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej

Doradztwo zawodowe nie tylko w szkole.

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
  • Poradnictwo zawodowe w Powiatowym Urzędzie Pracy  w Białymstoku
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
  • Młodzieżowe Centrum Kariery w Podlaskiej Wojewódzkiej Komendzie OHP
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy
  • Mobilne Centrum Informacji Zawodowej Akademickie Biuro Karier

Pomocne adresy

Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP www.ohp.pl informacje o zawodach, rankingi szkół www.perspektywy.pl

przewodnik po zawodach oraz informacje o zmianach w kształceniu zawodowym www.koweziu.edu.pl

informacje o szkołach, kształceniu zawodowym i ogólnym www.ore.edu.pl  Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego www.wcies.edu.pl  Informacje o szkołach www.interklasa.pl zawody według branż lub predyspozycji, dostępność pracy w zawodach www.mapakariery.pl  wykaz wszystkich szkół w województwie podlaskim www.kuratorium.bialystok.pl

Absolwent szkoły podstawowej…

  • zna strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego,
  • zna kryteria przyjęć do szkół,
  • samodzielnie szuka informacji i korzysta z różnych dostępnych źródeł informacji,
  • zna siebie, swoje upodobania, mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania zawodu,
  • zna czynniki niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
  • zna zawody i ich podstawowe podziały,
  • umie napisać podanie, CV, list motywacyjny,
  • wie, gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery zawodowej,
  • dostrzega zmiany na rynku pracy,
  • potrafi zaplanować swoją drogę do zawodu.

Ponadto…

  • słuchaj uważnie swojego dziecka,
  • rozważ z nim wszystkie czynniki, które mogą być kluczowe dla podjęcia przez niego decyzji, – pomóż w przygotowaniu listy możliwych rozwiązań,
  • zachęć swoje dziecko do przeanalizowania „plusów”  i „minusów” każdego rozwiązania,
  • pomóc dziecku wybrać najlepsze rozwiązanie, – chwal za aktywność, wspieraj i bądź ze swoim dzieckiem.

Wspieraj swoje dziecko! Nie podejmuj decyzji za swoje dziecko i nie krytykuj decyzji swojego dziecka.

Schemat pokazuje możliwe drogi kształcenia przez całe życie.

Obowiązuje absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.

http://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/schemat-systemu-kszta%C5%82cenia-1.png
Źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/sciezka-ksztalcenia/

Charakterystyka szkół

 

Liceum ogólnokształcące

Technikum

Szkoła Branżowa (1. stopnia)

Ile trwa nauka?

4 lata

5 lat

3 lata

Jakie są egzaminy?

Matura

Matura + egzaminy zawodowe (tyle, ile jest kwalifikacji w wybranym zawodzie)

Egzaminy zawodowe (tyle, ile jest kwalifikacji w wybranym zawodzie)

Jakie są przedmioty szkolne?

Ogólne – takie jak w szkole podstawowej

Ogólne i zawodowe np. obsługa maszyn, rachunkowość

Ogólne i zawodowe (ale z roku na rok jest więcej zawodowych i mniej ogólnych)

Ile można wybrać rozszerzeń?

maksymalnie 3
+ język obcy

maksymalnie 2
+ język obcy

brak rozszerzeń

Co można robić dalej po ukończeniu tej szkoły?

praca, studia jednolite lub licencjackie, szkoła policealna, KKZ, kursy, szkolenia

praca, studia jednolite lub licencjackie, szkoła policealna, KKZ, kursy, szkolenia

praca, KKZ, kursy, szkolenia, szkoła branżowa 2. stopnia (po której można zdać maturę)

Przykładowe zawody/profile

• matematyczno-fizyczny

• matematyczno-informatyczny

• ratowniczy

• wojskowy

• artystyczny

• teatralny

• matematyczno- językowy

• matematyczno-geograficzny

• biologiczno-językowy

• biologiczno-chemiczny

Więcej informacji

www.otouczelnie.pl

• technik odnawialnych źródeł energii

• technik mechatronik

• technik logistyk

• technik weterynarii

• technik renowacji architektury

• technik awionik

• technik analityk

Więcej informacji:

www.otouczelnie.pl

www.doradztwo.ore.edu.pl

www.brp.edu.pl

• fryzjer

• jubiler

• kucharz

• mechanik motocyklowy

• piekarz

• stolarz

• ogrodnik

• elektryk

• elektronik

• mechatronik

Więcej informacji:

www.doradztwo.ore.edu.pl

www.brp.edu.pl

Źródło tabeli: Katalyst Education. Materiał udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0) (https://mapakarier.org/)

Pogłębiona diagnoza predyspozycji zawodowych ucznia oraz indywidualne porady

Gdzie można przeprowadzić pogłębioną diagnozę predyspozycji zawodowych ucznia oraz uzyskać indywidualne porady w oparciu o uzyskane wyniki

W tych placówkach możesz uzyskać:

  • diagnozę pod kątem dalszego kierunku kształcenia się i wyboru zawodu,
  • poradę dla młodzieży i rodziców (w ramach indywidualnych spotkań).

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego

15-001  Białystok, ul. Ciepła 32
tel.: 782 655 650

www.ckubialystok.pl

e-mail: lcdz@ckubialystok.pl,  doradca@ckubialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Białymstoku

ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok

Tel. 85 744 53 50

www.poradnia.bialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku

ul. Mazowiecka 35, 15-301 Białystok

tel.: 85 742 34 34

www.ppp2.eu