Etapy doradztwa zawodowego w szkole:
Etap I
Preorientacja zawodowa dzieci w klasach 0–IV obejmuje poznanie pracy w wybranych zawodach. Rodzice i szkoła kształtują właściwe postawy dziecka wobec pracy ludzkiej, zapoznają się z różnorodnymi zawodami, szczególnie tymi z najbliższego otoczenia dziecka, zawodami ich rodziców i najbliższej rodziny.
Etap II
Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia.
Etap II
Orientacja zawodowa dzieci w klasach V–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu osobistym człowieka i w życiu całych społeczeństw oraz organizacji pracy i jej efektów na przestrzeni czasu. Podczas lekcji przedmiotowych oraz godzin wychowawczych dzieci wstępnie poznają i oceniają różne cechy, własne możliwości i preferencje, potrzebne do wyboru kolejnego etapu kształcenia
Etap III
Doradztwo zawodowe w klasach VII-VIII obejmuje opisy zawodów, klasyfikacje zawodów, zagadnienia dot. rynku pracy. Młodzież uczy się podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, poznaje siebie, własne uzdolnienia i zainteresowania prowadzące do świadomego wyboru szkoły i zawodu. Uczniowie otrzymują informację edukacyjno-zawodową potrzebną do wyboru szkoły ponadpodstawowej: ogólnokształcącej lub branżowej.
Na tym etapie uczniowie mają dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego
Co robi szkolny doradca zawodowy ?
Przygotowuje uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, które uwzględniają znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji;
Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:
1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej
Doradztwo zawodowe nie tylko w szkole.
- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
- Poradnictwo zawodowe w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku
- Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
- Młodzieżowe Centrum Kariery w Podlaskiej Wojewódzkiej Komendzie OHP
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy
- Mobilne Centrum Informacji Zawodowej Akademickie Biuro Karier
Pomocne adresy
Mobilne Centra Informacji Zawodowej OHP www.ohp.pl informacje o zawodach, rankingi szkół www.perspektywy.pl
przewodnik po zawodach oraz informacje o zmianach w kształceniu zawodowym www.koweziu.edu.pl
informacje o szkołach, kształceniu zawodowym i ogólnym www.ore.edu.pl Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego www.wcies.edu.pl Informacje o szkołach www.interklasa.pl zawody według branż lub predyspozycji, dostępność pracy w zawodach www.mapakariery.pl wykaz wszystkich szkół w województwie podlaskim www.kuratorium.bialystok.pl
Absolwent szkoły podstawowej…
- zna strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego,
- zna kryteria przyjęć do szkół,
- samodzielnie szuka informacji i korzysta z różnych dostępnych źródeł informacji,
- zna siebie, swoje upodobania, mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania zawodu,
- zna czynniki niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
- zna zawody i ich podstawowe podziały,
- umie napisać podanie, CV, list motywacyjny,
- wie, gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery zawodowej,
- dostrzega zmiany na rynku pracy,
- potrafi zaplanować swoją drogę do zawodu.
Ponadto…
- słuchaj uważnie swojego dziecka,
- rozważ z nim wszystkie czynniki, które mogą być kluczowe dla podjęcia przez niego decyzji, – pomóż w przygotowaniu listy możliwych rozwiązań,
- zachęć swoje dziecko do przeanalizowania „plusów” i „minusów” każdego rozwiązania,
- pomóc dziecku wybrać najlepsze rozwiązanie, – chwal za aktywność, wspieraj i bądź ze swoim dzieckiem.
Wspieraj swoje dziecko! Nie podejmuj decyzji za swoje dziecko i nie krytykuj decyzji swojego dziecka.
Schemat pokazuje możliwe drogi kształcenia przez całe życie.
Obowiązuje absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.
Charakterystyka szkół
| Liceum ogólnokształcące | Technikum | Szkoła Branżowa (1. stopnia) |
---|---|---|---|
Ile trwa nauka? | 4 lata | 5 lat | 3 lata |
Jakie są egzaminy? | Matura | Matura + egzaminy zawodowe (tyle, ile jest kwalifikacji w wybranym zawodzie) | Egzaminy zawodowe (tyle, ile jest kwalifikacji w wybranym zawodzie) |
Jakie są przedmioty szkolne? | Ogólne – takie jak w szkole podstawowej | Ogólne i zawodowe np. obsługa maszyn, rachunkowość | Ogólne i zawodowe (ale z roku na rok jest więcej zawodowych i mniej ogólnych) |
Ile można wybrać rozszerzeń? | maksymalnie 3 | maksymalnie 2 | brak rozszerzeń |
Co można robić dalej po ukończeniu tej szkoły? | praca, studia jednolite lub licencjackie, szkoła policealna, KKZ, kursy, szkolenia | praca, studia jednolite lub licencjackie, szkoła policealna, KKZ, kursy, szkolenia | praca, KKZ, kursy, szkolenia, szkoła branżowa 2. stopnia (po której można zdać maturę) |
Przykładowe zawody/profile | • matematyczno-fizyczny • matematyczno-informatyczny • ratowniczy • wojskowy • artystyczny • teatralny • matematyczno- językowy • matematyczno-geograficzny • biologiczno-językowy • biologiczno-chemiczny Więcej informacji | • technik odnawialnych źródeł energii • technik mechatronik • technik logistyk • technik weterynarii • technik renowacji architektury • technik awionik • technik analityk Więcej informacji: | • fryzjer • jubiler • kucharz • mechanik motocyklowy • piekarz • stolarz • ogrodnik • elektryk • elektronik • mechatronik Więcej informacji: |
Źródło tabeli: Katalyst Education. Materiał udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0) (https://mapakarier.org/)
Pogłębiona diagnoza predyspozycji zawodowych ucznia oraz indywidualne porady
Gdzie można przeprowadzić pogłębioną diagnozę predyspozycji zawodowych ucznia oraz uzyskać indywidualne porady w oparciu o uzyskane wyniki
W tych placówkach możesz uzyskać:
- diagnozę pod kątem dalszego kierunku kształcenia się i wyboru zawodu,
- poradę dla młodzieży i rodziców (w ramach indywidualnych spotkań).
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
Lokalne
Centrum Doradztwa Zawodowego
15-001 Białystok, ul. Ciepła 32
tel.: 782 655 650
e-mail: lcdz@ckubialystok.pl, doradca@ckubialystok.pl
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Białymstoku
ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok
Tel. 85 744 53 50
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku
ul. Mazowiecka 35, 15-301 Białystok
tel.: 85 742 34 34