WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASACH 4 – 8
Treści nauczania w klasie IV
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- podać i przeliterować swoje imię, nazwisko, adres
- podać numer telefonu, wiek, datę urodzenia
- podać narodowość; powiedzieć, skąd pochodzi
- opisać wygląd zewnętrzny
- wyrazić, co lubi, a czego nie lubi
- określić swoje zainteresowania
- opisać zdolności i umiejętności
Miejsce zamieszkania
- podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
- w prosty sposób opisać swoje mieszkanie/lub swój dom, nazwać meble i sprzęty
- w prosty sposób opisać swój dom
Edukacja
- powiedzieć, gdzie chodzi do szkoły i jakiego jest ona typu
- nazwać przedmioty nauczania
- podać godziny i swój plan lekcji
- nazwać przybory szkolne
- zrozumieć polecenia nauczyciela (classroom language)
Praca
- nazwać i wymienić popularne zawody
Życie prywatne
- nazwać członków rodziny
- w prosty sposób wyjaśnić powiązania rodzinne
- podać prostą informację o swojej rodzinie
- nazywać czynności życia codziennego
- opisać, co robi codziennie i podać swój rozkład dnia
- opisać prosty plan dnia innych ludzi
- powiedzieć, co robi w wolnym czasie
- rozmawiać o hobby i zainteresowaniach
- poprosić o pozwolenie, wyrazić odmowę lub zgodę
Żywienie
- nazwać artykuły spożywcze
- rozmawiać o ulubionych potrawach
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia
Zakupy i usługi
- wymienić środki płatnicze
- nazwać różne towary
Podróżowanie i turystyka
- podać nazwy państw i narodowości
- napisać pocztówkę z wakacji
Kultura
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
Sport
- nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
- nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie
- nazywać części ciała
Nauka i technika
- nazwać podstawowe urządzenia techniczne w domu i w szkole
Świat przyrody
- nazwać miesiące i pory roku
- nazwać zwierzęta domowe i dzikie
- opisać umiejętności zwierząt
- potrafi nazwać elementy krajobrazu
- podać prostą informację i opinię o pogodzie
Życie społeczne
- podać pytania i odpowiedzi stosowane przy zawieraniu znajomości i przyjaźni
- przedstawić się, przywitać się i pożegnać
- wyrazić prośbę, podziękowanie i przeprosiny
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasownika „to be”
- zaimków osobowych
- przymiotników dzierżawczych
- dopełniacza saksońskiego / dopełniacza ‚s
- konstrukcji there is / there are
- przyimków miejsca
- liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników
- czasu Present Simple
- przysłówków częstotliwości
- zaimków wskazujących: this, that, these, those
- czasownika modalnego can do wyrażenia umiejętności i przyzwolenia
- stosować przedimki nieokreślone a/an i określone the
- czasownika have got
- rozróżnić rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
- czasu Present Continuous.
Treści nauczania w klasie V
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek:
- podać dane personalne,
- wymienić okresy życia,
- opisać wygląd zewnętrzny,
- wymienić cechy charakteru,
- określić swoje umiejętności i zainteresowania.
Miejsce zamieszkania:
- podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania,
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu oraz wokół,
- wymienić proste czynności i prace wykonywane w domu.
Edukacja:
- nazwać przedmioty nauczania,
- nazwać przybory szkolne,
- nazwać pomieszczenia w szkole,
- nazwać zajęcia pozalekcyjne.
Praca:
- nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
- operować przymiotnikami opisującymi zawody.
Życie prywatne:
- nazwać członków rodziny,
- nazwać czynności życia codziennego,
- określić i podać czasu,
- nazwać formy spędzania czasu wolnego,
- mówić o świętach i uroczystościach.
Żywienie:
- nazwać artykuły spożywcze,
- operuje przymiotnikami opisującymi żywność,
- ułożyć dialog dotyczący zamawiania posiłków.
Zakupy i usługi:
- nazwać rodzaje sklepów,
- nazwać towary i produkty,
- nazwać części garderoby
- ułożyć dialog w sklepie dotyczący kupowania produktów.
Podróżowanie i turystyka:
- wymienić środki transportu,
- podać wyrażenia związane z podróżowaniem,
- nazwać czynności, które robimy na wakacjach,
- potrafi wskazać drogę.
Kultura:
- wymienia dziedziny kultury np. kino, teatr, itp.,
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości.
Sport:
- nazwać dyscypliny sportu,
- nazwać sprzęt sportowy,
- podać wyrażenia związane ze sportem,
- operować słownictwem związanym z uprawianiem sportu.
Zdrowie:
- nazwać części ciała,
- wymienić i nazwać choroby oraz ich objawy,
- udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom.
Nauka i technika:
- używać prostego słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Świat przyrody:
- nazwać pory roku
- wymienić nazwy miesięcy
- podać nazwy niektórych roślin i zwierząt
Życie społeczne
- nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
W zakresie gramatyki uczeń potrafi użyć:
- czasu teraźniejszego Present Simple w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- przysłówków częstotliwości;
- czasu teraźniejszego Present Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących, pytających oraz w krótkich odpowiedziach;
- rozróżnić czas teraźniejszy Present Simple i Present Continuous;
- wyrażenia „as…as” do tworzenia porównań;
- stopnia wyższego i najwyższego przymiotników;
- wyrazów i wyrażeń opisujących ilość (a lot of/ many/ much);
- wyrażenia „would like to”;
- czasu Present Continuous do wyrażania przyszłości;
- wyrażenia „how much” pytając o ceny;
- czasownika „to be” w czasie przeszłym Past Simple;
- wyrażenia there was / there were w formie twierdzącej i przeczącej;
- okoliczników czasu występujących z czasem Past Simple;
- czasownika modalnego must / mustn’t;
- czasowników regularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- czasowników nieregularnych w czasie przeszłym Past Simple;
- ułożyć pytanie używając wyrazów what, when, where, why, who w czasie przeszłym;
- czasownika modalnego „have to” do określania zasad i reguł;
- wyrażenia „be going to” do wskazywania drogi oraz mówieniu o planach.
Treści nauczania w klasie VI
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- opisać wygląd zewnętrzny
- wyrazić swoje upodobania i opinie na temat różnych przedmiotów
- określić swoje zainteresowania
Miejsce zamieszkania
- nazwać wyposażenie domu
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty lub swój pokój
- nazwać prace wykonywane w domu
Edukacja:
- nazwać przedmioty nauczania,
- nazwać przybory szkolne,
- nazwać pomieszczenia w szkole,
- nazwać zajęcia pozalekcyjne.
Praca:
- nazwać popularne zawody i związane z nimi czynności,
- operować przymiotnikami opisującymi zawody.
Życie prywatne:
- zaprosić na przyjęcie urodzinowe
- złożyć i napisać gratulacje, życzenia odpowiednio do uroczystości,
- nazwać różne rodzaje świąt i uroczystości,
- podać wybrane rzeczowniki i czasowniki związane z tematem świąt i uroczystości,
- przyjąć przeprosiny oraz przeprosić używając odpowiednich zwrotów,
Żywienie:
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia,
Zakupy i usługi:
- wypowiadać się na temat zakupów,
- uzyskać informację o rzeczach, które chce kupić
- kupić i zapłacić za podstawowe produkty,
Podróżowanie i turystyka:
- nazwać podstawowe środki transportu
- nazwać kierunki świata
- dowiedzieć się i podać, gdzie można kupić bilet
- kupić bilet
- dowiedzieć się i podać, jaki
środek transportu publicznego jest możliwy
w danym miejscu,
Kultura:
- nazwać gatunki filmowe
- opisać, jakie wydarzenia kulturalne i rozrywki są możliwe w danym miejscu
- nazwać miejsca i budynki w mieście,
- wymienić rzeczy i ludzi związanych z danym miejscem,
- stosować słownictwo związane ze sztuką uliczną,
- nazywać rzeczowniki i czasowniki dotyczące sposobów komunikowania się,
Sport:
- nazywać popularne dyscypliny sportowe
- nazywać popularny sprzęt sportowy
Zdrowie:
- wyjaśnić, jak się czuje
- posługiwać się słownictwem związanym z higieną osobistą i utrzymaniem czystości,
Nauka i technika:
- korzystać z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno – komunikacyjnych,
- nazywać i wymienić środki i narzędzia komunikacji międzyludzkiej,
- nazwać ludzi i przedmioty związane z kosmosem i technologią,
- posługiwać się słownictwem związanym z szeroko pojętym tematem przestrzeni kosmicznej,
- wyjaśnić nazwy materiałów, opisać kształty oraz rozmiary.
Świat przyrody
- uzyskać i zrozumieć informację z prognozy pogody,
- podać prostą informację i opinię o środowisku naturalnym i jego zanieczyszczeniu,
- nazwać zwierzęta domowe i dzikie oraz popularne rośliny,
- nazwać rośliny i owady, które można spotkać w ogrodzie i w parku,
- nazwać miesiące i pory roku,
Życie społeczne:
- nazywać wydarzenia i zjawiska społeczne.
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
- poprawnie używać czasu Present Simple
- używać czasu Present Continuous
- odpowiednio zastosować czasownik have to/ don’t have to
- stosować proste przysłówki sposobu np. well, quickly, quietly
- używać czasu Past Simple: czasowniki regularne i nieregularne
- używać formy przeszłych czasownika be: was, were
- używać czasu Past Continuous
- stosować zaimki osobowe
- stosować zaimki i przymiotniki dzierżawcze
- stosować łączniki so i because w zdaniach złożonych
- używać czasowników modalnych: must (mustn’t), should (shouldn’t), can (can’t), have to (don’t have to),
- używać czasu Present Perfect w tym poprawnie używać czasowników nieregularnych
- stosować określniki czasu ever/ never, for/ since w zdaniach w czasie present perfect
- wyrazić przyszłość za pomocą: czasu Future Simple, wyrażenia „be going to”
- stosować tryb rozkazujący oraz formy zakazu
- poprawnie używać zerowego trybu warunkowego.
Treści nauczania w klasie VII
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
- określić swoje zainteresowania
- opisać zdolności i umiejętności
- nazwać uczucia i emocje
- opisać wygląd
Miejsce zamieszkania
- podać informację o miejscu swojego zamieszkania
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
- rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
- odczytać tablice informacyjne
Edukacja
- rozpoznać nazwy prostych oznaczeń i symboli matematycznych
- nazwać aktywności jakie można wykonywać pracując z komputerem i telefonem
Praca
- podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
- potrafi mówić o planach na przyszłość związanych z karierą zawodową
Życie prywatne
- nazwać członków rodziny
- wyjaśnić powiązania rodzinne
- podać informację o swojej rodzinie
- podawać datę urodzin
- mówić o spędzaniu czasu wolnego
- nazwać czynności życia codziennego
- mówić o obowiązkach domowych
- operować słownictwem związanym z organizacją przyjęcia
- zaprosić na przyjęcie
Żywienie
- nazwać artykuły spożywcze
- rozmawiać o ulubionych potrawach
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia
Zakupy i usługi
- ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
- zamówić jedzenie i picie w restauracji
Podróżowanie i turystyka
- podać nazwy państw i narodowości
- wskazać drogę
- wskazać kierunki
- używać różnych określeń czasu
Kultura
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
- zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
Sport
- nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
- nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
- nazwać i prosto opisać imprezę sportową
Zdrowie
- określić samopoczucie
- nazwać choroby i opisać ich objawy
- udzielić porad związanych z leczeniem
Nauka i technika
- używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
- używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami
Życie społeczne:
- potrafi zaprosić na wydarzenie społeczne (plakat)
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
- poprawnie używać czasu Present Simple
- poprawnie używać czasu Present Continuous
- poprawnie używać czasu Past Simple
- poprawnie używać czasu Past Continuous
- poprawnie używać czasu Future Simple, czasu Present Continuous, wyrażenia „be going to” do wyrażenia przyszłości
- poprawnie używać czasu Present Perfect Simple
- stosować określniki czasu ever/ never, for/ since w zdaniach w czasie present perfect
- stosować tryby warunkowe 0, I i II
- stosować zaimki osobowe i wskazujące
- stosować zaimki i przymiotniki dzierżawcze
- poprawnie używać przysłówków częstotliwości
- stosować wyrażenia przyimkowe określające czas, miejsce i kierunek
- używać zaimków pytających
- poprawnie używać konstrukcji „used to”
- używać przedimków nieokreślonych a/an i określonego the
- stosować określenia some/any
- stosować rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
- stosować formy dzierżawcze
- stosować konstrukcje „because/ because of/ that’s because” w zdanich złożonych
- używać czasowników modalnych: must (mustn’t), should (shouldn’t), can (can’t), have to (don’t have to),
- stosować konstrukcję „would like to”.
Treści nauczania w klasie VIII
W zakresie następujących tematów uczeń potrafi:
Człowiek
- wyrazić swoje upodobania i opinie na różny temat
- określić swoje zainteresowania
- opisać zdolności i umiejętności
- nazwać uczucia i emocje
- opisać wygląd
- określić cechy charakteru
Miejsce zamieszkania
- podać prostą informację o miejscu swojego zamieszkania
- nazwać pomieszczenia w mieszkaniu i domu
- rozpoznać rodzaje domów
- opisać swoje mieszkanie lub swój dom, nazwać meble i sprzęty wewnątrz oraz wokół domu
- opowiedzieć o czynnościach wykonywanych w domu
- podać nazwy miejsc znajdujących się w mieście i opowiedzieć co się w nich robi
- opisać czynności i prace wykonywane w domu
Edukacja
- nazwać przedmioty nauczania
- nazwać przybory szkolne
- nazwać pomieszczenia w szkole
- nazwać zajęcia pozalekcyjne
- operować słownictwem związanym z uczeniem się
Praca
- podać nazwy popularnych zawodów i związanych z nimi czynności
- opowiedzieć o wyborze zawodu
- opowiedzieć o miejscu i warunkach pracy
Życie prywatne
- nazwać członków rodziny
- wyjaśnić powiązania rodzinne
- podać informację o swojej rodzinie
- podawać datę urodzin
- mówić o spędzaniu czasu wolnego
- nazwać czynności życia codziennego
- mówić o obowiązkach domowych
- określić czas
- mówić o świętach i uroczystościach
- zaprosić na przyjęcie urodzinowe
Żywienie
- nazwać artykuły spożywcze
- rozmawiać o ulubionych potrawach
- nazwać produkty żywnościowe i określić ich rodzaj
- określić ilość jedzenia
- opowiedzieć o przygotowywaniu posiłków
- mówić o zwyczajach żywieniowych
- podać nazwy lokali gastronomicznych
Zakupy i usługi
- ułożyć dialog dotyczący kupowania i sprzedawania różnych rzeczy
- zamówić jedzenie i picie w restauracji
- nazwać rodzaje sklepów, towarów i ich cech
- operować słownictwem dotyczącym środków płatniczych oraz wymianą i zwrotem towaru
Podróżowanie i turystyka
- podać nazwy państw i narodowości
- wskazać drogę i kierunek
- wymienić nazwy środków transportu
- opowiedzieć o podróżowaniu i zwiedzaniu oraz planowaniu wycieczki
Kultura
- odróżniać zwyczaje polskie od zwyczajów innych narodowości
- zna podstawowe słownictwo związane z kulturą, mediami i kinem
- opowiedzieć o wydarzeniach związanych z kulturą
- operować słownictwem związanych z kulturą i sztuką
Sport
- nazywać popularne dyscypliny sportowe i sportowców
- nazywać popularny sprzęt sportowy i miejsca związane ze sportem
- opowiadać o wydarzeniach sportowych i uprawianiu sportu
Zdrowie
- określić samopoczucie
- nazwać choroby i opisać ich objawy
- udzielić porad związanych z leczeniem i zapobieganiem chorobom
- opowiedzieć o zdrowym trybie życia
Nauka i technika
- używać słownictwa dotyczącego korzystania z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
- używać prostego słownictwa związanego z wynalazkami i odkryciami naukowymi
Świat przyrody
- określić zjawiska pogodowe
- podać nazwy roślin, zwierząt i elementów krajobrazu
- używać słownictwa dotyczącego ochrony środowiska naturalnego
Życie społeczne:
- nazwać wydarzenia i zjawiska społeczne
- używać słownictwa związanego z przestępczością, wymiarem sprawiedliwości i karaniem
- używać słownictwa związanego z wolontariatem
W zakresie gramatyki uczeń potrafi:
- poprawnie używać czasu Present Simple
- poprawnie używać czasu Present Continuous
- poprawnie używać czasu Past Simple
- poprawnie używać czasu Past Continuous
- poprawnie używać czasu Present Continuous, czasu Future Simple oraz wyrażenia „be going to” do wyrażania przyszłości
- poprawnie używać czasu Present Perfect Simple
- stosować określniki czasu ever, never, yet, before, already etc. for/ since w zdaniach w czasie present perfect
- poprawnie używać czasu Past Perfect
- poprawnie używać trybów warunkowych 0, I i II
- korzystać z mowy zależnej (reported speech)
- poprawnie zastosować czasowniki złożone (phrasal verbs)
- poprawnie używać czasowników i przymiotników z właściwym przyimkiem
- poprawnie stosuje konstrukcję „there is/there are”
- poprawnie stosuje czasownik „have got” we wszystkich rodzajach zdań
- stosować zaimki osobowe i wskazujące
- stosować zaimki i przymiotniki dzierżawcze
- poprawnie używać przysłówków częstotliwości
- stosować wyrażenia przyimkowe określające czas, miejsce i kierunek
- używać zaimków pytających
- poprawnie używać konstrukcji „used to”
- używać przedimków nieokreślonych a/an i określonego the
- stosować określenia some/any
- stosować rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
- stosować formy dzierżawcze
- stosować konstrukcje „because/ because of/ that’s because” w zdanich złożonych
- używać czasowników modalnych: must (mustn’t), should (shouldn’t), can (can’t), have to (don’t have to),
- stosować konstrukcję „would like to”
- stosować zdania w stronie biernej
- poprawnie zastosować zdania względne (defining relative clauses)
- poprawnie zastosować zdania okolicznikowe czasu (time clauses)
- używać wyrażenia z „too” i „enough”.