Metoda dramy w projekcie Erasmus +

Dzisiejsza wizyta (16 października) partnerów programu Erasmus + rozpoczęła się od serdecznego przywitania gości w gabinecie pani dyrektor Haliny Hapunik. Głównym elementem dnia były dramy przygotowane przez uczniów naszej szkoły pod kierunkiem nauczycielek.

Pani Beata Krzemińska przygotowała wraz z uczniami klasy VIII d – dramę pt.: Miłość zrzuci każdą maskę (Love takes off every mask), której autorką jest pani Katarzyna Cichocka. 11 uczniów wcieliło się w role im bliskie, byli uczniami, którzy przeżywali problemy związane ze szkołą, życiem rodzinnym i prywatnym. Ukazali nam trudne sytuacje życiowe, ale ich emocje i prawdziwe pobudki działania były ukryte za różnymi maskami, które stworzyli, by chronić swoją wrażliwość. Tylko jedna postać nie przybrała maski –  dziewczyna, która w swoich działaniach kierowała się sercem, była życzliwa i otwarta do wszystkich. Cierpiała, bo nie spotykała się ze zrozumieniem. Dopiero, gdy doświadczyła trudnej sytuacji życiowej – koleżanki i koledzy zbliżyli się do niej i odkryli prawdziwą wartość jej intencji. Przesłanie sztuki było wyraźne dla wszystkich. Za maskami, które nakładamy codziennie i gramy nasze role – kryją się skrywane uczucia, takie jak: smutek, niepewność, wstyd, ból i wiele, wiele innych.

Następnie pani Beata omówiła etapy pracy nad dramą i poprowadziła krótkie szkolenie dla gości. Uczestnicy  programu Erasmus + zachwyceni byli prawdziwością wyrażanych emocji przez uczniów oraz świetnym przygotowaniem. Pani Beata Krzemińska przez wiele tygodni pracowała z uczniami i motywowała ich do ambitnego wysiłku.

Kolejną dramę, tym razem w języku angielskim, przygotowała pani Izabela Skup, wraz z uczniami młodszymi, z klasy IIe. Ośmioro dzieci wcieliło się w role zwierząt. Był kot, koń, kura, krowa, kaczka, baranek… oraz księżyc, który ukrył się w rzece, jak sądziły maluchy. Jednak, po długim przeszukaniu nurtu rzeki okazało się, że odbijał się on jedynie w tafli wody i świecił z nieba. Goście, po obejrzeniu sztuki, zwrócili uwagę na poprawne posługiwanie się językiem angielskim dzieci, na przepiękne stroje i pomysłowe wykorzystanie rekwizytów. Na zakończenie pani Izabela podsumowała etapy pracy na dramą, które trwały kilka tygodni. Zaproponowała dyskusję nad wykorzystywaniem technik pracy metodą dramy w szkołach w Portugalii, Włoszech i Turcji.