Wymagania na poszczególne oceny z edukacji dla bezpieczeństwa
w klasie 8 szkoły podstawowej w roku szkolnym 2018/2019
Nr lekcji | Temat | Podstawa programowa | Zagadnienia – materiał nauczania | Oczekiwanie wiadomości i umiejętności Uczeń: |
Kategoria celów | Poziom wymagań |
1 | Edukacja dla bezpieczeństwa – nowy przedmiot, nowe spojrzenie na własną aktywność osobistą i społeczną | I.1, II.1 | – główne obszary tematyczne realizowane w ramach edukacji dla bezpieczeństwa
– struktura nauczania przedmiotu – ocenianie przedmiotowe (PSO) – podręcznik – metody, formy i środki dydaktyczne – zainteresowania i uzdolnienia w obrębie przedmiotu – źródła wiedzy pozapodręcznikowej
|
– wymienia przesłanki przemawiające za realizacją przedmiotu
– wymienia główne obszary tematyczne w ramach przedmiotu – wymienia główne metody pracy rekomendowane w obrębie przedmiotu – przedstawia zasady oceniania z przedmiotu – wskazuje najpopularniejsze źródła wiedzy pozapodręcznikowej – wylicza przykłady form rozwoju swoich zainteresowań i uzdolnień korelujących z problematyką przedmiotu – przedstawia konstrukcję i omawia ogólną zawartość podręcznika do nauki przedmiotu |
A
A
A
B
B
A, F
C
|
PP
PP
PP
P
PP
P
P |
2 | Bezpieczny obywatel, bezpieczny naród, bezpieczne państwo | I.1 | – definicja bezpieczeństwa – bezpieczeństwo jako stan i jako proces
– rodzaje bezpieczeństwa – podstawowe pojęcia związane z bezpieczeństwem państwa – podmioty odpowiadające za bezpieczeństwo państwa i jego obywateli |
– definiuje bezpieczeństwo
– wymienia rodzaje bezpieczeństwa – wymienia rodzaje i dziedziny bezpieczeństwa państwa – definiuje pojęcia ochrony i obrony narodowej – wymienia podmioty odpowiadające za bezpieczeństwo kraju i jego obywateli |
A
A
A
A, F
A |
P
P
P
PP
P |
3 | Bezpieczeństwo Polski w stosunkach międzynarodowych | I.2, I.3 | – znaczenie geopolitycznych uwarunkowań położenia Polski i kształtowaniu jej bezpieczeństwa w ciągu dziejów i obecnie
– filary współczesnego bezpieczeństwa Polski – polska aktywność na arenie międzynarodowej w zakresie zachowania bezpieczeństwa (relacje wielostronne, regionalne i dwustronne) – wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego |
– opisuje geopolityczne położenie Polski
– omawia wybrane aspekty tego położenia dla bezpieczeństwa narodowego – omawia historyczną ewolucję modelu bezpieczeństwa Polski – opisuje rolę organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski – wymienia przykłady polskiej aktywności na rzecz zachowania bezpieczeństwa (w ONZ, OBWE, NATO) – wymienia wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa we współczesnym świecie |
B
B
D, F
B
A
A |
P
P
PP
P
PP
P |
4 | Źródła zagrożeń | II.1, III.6.a | – rodzaje zagrożeń (naturalne, spowodowane działalnością człowieka oraz społeczne)
– postępowanie zapobiegawcze – podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń – system ratownictwa w Polsce – numery alarmowe, Europejki Numer Alarmowy |
– wymienia przykłady nadzwyczajnych zagrożeń
– dokonuje podziału zagrożeń ze względu na źródło ich pochodzenia – omawia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom – wymienia podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń i tworzące system ratownictwa w Polsce – wymienia numery alarmowe w Polsce i przypisuje je odpowiednim służbom – poszczególnym podmiotom ratowniczym przypisuje odpowiednie zadania |
A
B
B
A
A
B |
P
P
P
P
P
PP |
5 | Ostrzeganie o zagrożeniach i alarmowanie | II.2 | – system wykrywania skażeń i alarmowania
– środki alarmowe i sygnały alarmowe – rodzaje alarmów i komunikatów ostrzegawczych i sposoby ich ogłaszania – zasady zachowania się po ogłoszeniu alarmu lub usłyszeniu komunikatu ostrzegawczego – przeciwdziałanie panice |
– charakteryzuje działanie i zadania systemu wykrywania skażeń i alarmowania
– wymienia środki alarmowe podstawowe i zastępcze – rozróżnia sygnały alarmowe – wymienia rodzaje komunikatów ostrzegawczych – omawia sposób ogłaszania i odwołania alarmów – opisuje sposób zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu lub wydaniu komunikatu ostrzegawczego – wymienia sposoby przeciwdziałania panice |
B
A
C A
B
B
A |
PP
P
P P
P
P
P |
6 | Ewakuacja | II.3, II.4 | – definicja ewakuacji
– stopnie ewakuacji – rodzaje ewakuacji (planowa, doraźna, samoewakuacja) – zasady zachowania podczas ewakuacji z budynku – wybrane znaki ewakuacyjne i informacyjne – szkolna instrukcja ewakuacji – ewakuacja z terenów zagrożonych – zasady zaopatrzenia w wodę i żywność w czasie ewakuacji – ewakuacja zwierząt |
– wyjaśnia termin „ewakuacja” i omawia jej znaczenie
– rozróżnia rodzaje i stopnie ewakuacji – opisuje sposób zachowania się podczas ewakuacji z budynku – rozpoznaje znaki ewakuacyjne i informacyjne – zna szkolną instrukcję ewakuacji – omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt z terenów zagrożonych – opisuje sposób zaopatrywania w wodę i żywność podczas ewakuacji – uzasadnia znaczenie przeciwdziałania panice i podporządkowania się poleceniom służb ratowniczych |
B
B
B
A
A
B
B
B, C |
P
PP
P
P
P
P
PP
PP |
7 | Zagrożenia pożarowe | II.3, II.5 | – przyczyny pożarów
– zasady postępowania podczas pożaru – podręczny sprzęt gaśniczy i zasady jego rozmieszczania w budynkach – obsługa gaśnic i hydrantów wewnętrznych – gaszenie odzieży płonącej na człowieku oraz zarzewia ognia – wybrane znaki ochrony przeciwpożarowej |
– wymienia główne przyczyny pożarów
– opisuje zasady postępowania po dostrzeżeniu pożaru – omawia przeznaczenie podręcznego sprzętu gaśniczego i jego rozmieszczenie np. w szkole – opisuje sposób obsługi gaśnic i hydrantu wewnętrznego – rozpoznaje znaki ochrony przeciwpożarowej – wyjaśnia, jak gasić zarzewie ognia i odzież płonącą na człowieku |
A
B
B, C
B, C
B
B, C |
P
P
P
P
P
PP |
8 | Zagrożenia powodziowe | II.3, II.4, II.5 | – przyczyny powodzi
– ochrona przeciwpowodziowa w Polsce – pogotowie przeciwpowodziowe i alarm powodziowy – zasady zachowania się podczas powodzi i po opadnięciu wód powodziowych – zapasy na wypadek powodzi |
– wymienia główne przyczyny powodzi
– wymienia zadania państwa w zakresie ochrony przeciwpowodziowej – wyjaśnia, jak należy się zachowywać w czasie powodzi – opisuje zasady postępowania po opadnięciu wód powodziowych – planuje niezbędne zapasy, które powinien zgromadzić dla swojej rodziny, aby przetrwać kilka dni w sytuacji kryzysowej – uzasadnia bezwzględny nakaz stosowania się do poleceń służb ratowniczych i sanitarnych w czasie powodzi |
A
A
B
B
B, F
B, E |
P
P
P
PP
P
P |
9 | Ekstremalne warunki pogodowe | II.5 | – charakterystyka zagrożenia i zasady postępowania podczas:
· intensywnych opadów śniegu · ekstremalnie niskich temperatur · upałów · wichur · gwałtownych burz |
– wymienia pogodowe zagrożenia dla bezpieczeństwa człowieka
– opisuje praktyczne sposoby przeciwdziałania zagrożeniom podczas intensywnych opadów śniegu oraz ekstremalnie niskich temperatur – omawia sposoby ochrony przed niszczącymi skutkami upałów, wichury i gwałtownych burz |
A
B
B, F |
P
P
P |
10 | Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Uwolnienie niebezpiecznych substancji chemicznych | II.5 | – przyczyny wypadków komunikacyjnych i zagrożenia towarzyszące tym wypadkom
– postępowanie ratownicze na miejscu wypadku komunikacyjnego – oznaczenia pojazdów przewożących niebezpieczne substancje (tablice ADR) – postępowanie po uwolnieniu się niebezpiecznych substancji chemicznych |
– wymienia główne przyczyny wypadków komunikacyjnych
– opisuje zagrożenia towarzyszące tym wypadkom – wymienia czynności, które należy wykonać, aby ocenić sytuację na miejscu zdarzenia, i stosuje tę wiedzę w praktyce – omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanym, ratownikowi, osobom postronnym i w miejscu zdarzenia – omawia podstawowe zasady postępowania ratownika w miejscu zdarzenia (wypadek komunikacyjny) – opisuje zasady kodowania informacji na tablicach ADR – opisuje zasady zachowania się po uwolnieniu substancji toksycznych |
A
B
A
B
B
B, F
B, E |
P
PP
P
P
P
PP
P |
11 | Zagrożenia terrorystyczne | II.5 | – przyczyny współczesnego terroryzmu
– najczęstsze formy aktów terroru – zasady zachowania się podczas ataku terrorystycznego lub bezpośrednio po nim: · strzelanina · sytuacja zakładnicza · atak bombowy · atak gazowy · podejrzana przesyłka |
– omawia genezę i formy współczesnych aktów terroru
– opisuje zasady zachowania się na wypadek: · strzelaniny · znalezienia się w sytuacji zakładniczej · ataku bombowego · ataku gazowego · otrzymania podejrzanej przesyłki – rozumie konieczność powiadamiania służb porządkowych (policji, straży miejskiej) o podejrzanie zachowujących się osobach lub podejrzanych przedmiotach zauważonych w miejscach publicznych |
B
B
E |
PP
P
P |
12 | Powtórzenie materiału z zakresu bezpieczeństwa oraz postępowania w sytuacjach zagrożeń | I.1, I.2, I.3, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5 | – powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych
– usystematyzowanie zdobytych wiadomości – przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji) |
– łączy logicznie poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy
– dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań – proponuje własne – alternatywne – rozwiązania – sprawnie operuje poznanym słownictwem – trafnie argumentuje – sprawnie realizuje inscenizowane działania ratownicze – dysponuje wiedzą pozapodręcznikową – rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu |
B
C, D
D F
B
D, E C, E
D
D, F
|
PP
PP
P
PP
P P
PP
PP |
13 | Próbna ewakuacja | II.2, II.3, II.4, II.5 | – ewakuacja realizowana na podstawie szkolnej instrukcji ewakuacji, przy wykorzystaniu obowiązujących procedur, sygnałów i dróg ewakuacji; realizowana w obecności obserwatora z ramienia PSP (lub organu prowadzącego szkołę)
– omówienie istotnych elementów zachowania uczniów i personelu szkoły |
– zna ogólne zasady postępowania po ogłoszeniu ewakuacji
– rozpoznaje znaki ewakuacyjne, informacyjne i ochrony przeciwpożarowej – zna treść szkolnej instrukcji ewakuacji – prawidłowo wykonuje nakazane czynności – wykazuje troskę o bezpieczeństwo własne i innych osób – zachowuje spokój i opanowanie |
A
B
B
C
D, E
E |
P
P
PP
P
PP
P |
14 | Podstawowe wiadomości z zakresu pierwszej pomocy | III.1, III.3, III.5 | – pierwsza pomoc – definicja i zakres
– obowiązek (prawny i moralny) udzielania pierwszej pomocy – podstawy anatomii i fizjologii człowieka: · układ oddechowy · układ krążenia · układ nerwowy – stan nagłego zagrożenia zdrowotnego – przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia |
– wyjaśnia termin „pierwsza pomoc”
– określa prawny i moralny obowiązek niesienia pomocy poszkodowanym – wyjaśnia rolę układów: krążenia, nerwowego, oddechowego w utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych – wyjaśnia pojęcie „stan nagłego zagrożenia zdrowotnego” – opisuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia – wyjaśnia znaczenie czasu podczas udzielania pierwszej pomocy |
B
B, E
B
B
B
B |
PP
P
P
PP
P
P |
15–16 | Postępowanie w miejscu zdarzenia | III.1, III.2, III.3, III.4, III.6, III.7 | – bezpieczeństwo:
· świadka · ratownika · poszkodowanych · miejsca zdarzenia – środki ochrony osobistej dla ratownika – bezpieczne zdejmowanie rękawiczek jednorazowych – wzywanie profesjonalnej pomocy, adekwatnie do zaistniałego zdarzenia – numery alarmowe, treść komunikatu – aplikacje telefoniczne przydatne w ratownictwie – transport poszkodowanych |
– wymienia czynności, które na miejscu zdarzenia należy podjąć w trosce o bezpieczeństwo: świadka, ratownika, poszkodowanych, miejsca zdarzenia i pozostałych osób
– wskazuje sposób zabezpieczenia się ratownika w kontakcie z poszkodowanym – demonstruje bezpieczny sposób zdejmowania rękawiczek jednorazowych – poprawnie konstruuje komunikat wzywający pomoc fachową – podaje numery alarmowe – podaje przykład aplikacji na telefon pomocnej w udzielaniu pierwszej pomocy – opisuje wybrane sposoby transportu osób przytomnych i nieprzytomnych |
A
A
C
C, E
A A
B |
P
P
P
P
P PP
PP |
17–18 | Pomoc osobie nieprzytomnej | III.8, III.9 | – łańcuch przeżycia
– rola świadka zdarzenia – nagłe zatrzymanie krążenia (NZK) – ocena: · bezpieczeństwa miejsca zdarzenia · przytomności poszkodowanego · stanu poszkodowanego (schemat ABC) – przyczyny i objawy utraty przytomności – udrażnianie dróg oddechowych ocena oddechu – pozycja bezpieczna – ochrona termiczna i kontrolowanie stanu poszkodowanego – pierwsza pomoc w przypadku omdlenia |
– wyjaśnia pojęcie „nagłe zatrzymanie krążenia”
– opisuje ogniwa łańcucha przeżycia – ocenia bezpieczeństwo miejsca wypadku – ocenia stan świadomości poszkodowanego – wymienia objawy utraty przytomności – ocenia stan poszkodowanego wg schematu ABC – udrażnia drogi oddechowe (rękoczynem czoło–żuchwa) – wyjaśnia mechanizm niedrożności dróg oddechowych u osoby nieprzytomnej – sprawdza, czy poszkodowany oddycha – układa poszkodowanego nieprzytomnego, ale oddychającego, w pozycji bezpiecznej – zapewnia poszkodowanemu ochronę termiczną – umiejętnie stosuje folię NRC – wyjaśnia, kiedy można zastosować odwrócony schemat CAB – wymienia główne przyczyny omdlenia – charakteryzuje objawy zwiastujące omdlenie – udziela pierwszej pomocy w przypadku omdlenia |
B
B
C, E
C, E
A
C, E
C, E
B, C
C, E
C, E
C
C, E B, C
A
B
C, E |
P
PP
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P PP
PP
PP
PP |
19–20 | Resuscytacja krążeniowo- -oddechowa |
III.1, III.10 | – definicja resuscytacji krążeniowo-oddechowej
– przyczyny i typowe objawy NZK – podstawowe zabiegi resuscytacyjne u dorosłych, dzieci i niemowląt (algorytm) – obsługa automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED) z zaznaczeniem potrzeby wczesnego użycia urządzenia podczas RKO |
– definiuje pojęcie „resuscytacja krążeniowo-oddechowa”
– opisuje znaczenie RKO w akcji ratowniczej – wymienia warunki i czynniki zapewniające realizację RKO na wysokim poziomie skuteczności – omawia algorytm ratowniczy RKO u dorosłych i dzieci – wykonuje pełen cykl RKO na manekinie dorosłego i niemowlęcia (samodzielnie i w parze) – stosuje środki ochrony osobistej podczas wykonywania RKO – opisuje działanie i obsługę automatycznego defibrylatora zewnętrznego – przedstawia zalety zastosowania AED w akcji ratowniczej |
A
B, E
A
B
C
C
B, E
B, E
|
PP
PP
P
P
P
P
P
PP |
21 | Apteczka pierwszej pomocy | III.12 | – rodzaje apteczek pierwszej pomocy (wygląd, zawartość, rozmieszczenie)
– wyposażenie apteczki pierwszej pomocy (podstawy prawne, przeznaczenie): · samochodowej · domowej · turystycznej – zastępcze i doraźnie improwizowane materiały opatrunkowe |
– omawia przeznaczenie i podstawowe typy apteczek pierwszej pomocy
– wylicza przedmioty wchodzące w skład apteczki pierwszej pomocy: · samochodowej · turystycznej · domowej – opisuje zasady doboru i przechowywania składników apteczki pierwszej pomocy – proponuje improwizowane środki opatrunkowe, zależnie od rodzaju zranienia |
B
A, B
B
B, C, F
|
PP
P
PP
PP |
22 | Tamowanie krwotoków | III.13.a, III.13.b, III.13.c, III.13.d, III.13.e | – rodzaje ran i krwotoków
– środki ochrony indywidualnej w kontakcie z płynami ustrojowymi – zakładanie opatrunku osłaniającego i uciskowego w obrębie kończyn – praktyczne sposoby opatrywania ran w zależności od miejsca zranienia |
– wyjaśnia pojęcia: rana, krwotok, opatrunek uciskowy, opatrunek osłaniający
– wykonuje w obrębie kończyny opatrunki uciskowe i osłaniające – wymienia rodzaje krwotoków i charakteryzuje je – stosuje rękawiczki ochronne podczas opatrywania ran – bezpiecznie zdejmuje rękawiczki ochronne – wykonuje opatrunek zależnie od miejsca zranienia (inne niż kończyna) – demonstruje sposób tamowania krwotoku z nosa |
A
C, E
A, B
C, E
C
C, F
C |
P
P
P
P
P
PP
PP |
23 | Złamania i zwichnięcia | III.13.f, III.13.g, III.13.h | – typowe objawy urazów kości i stawów oraz ich rodzaje
– opatrywanie złamań, skręceń i zwichnięć – sposoby unieruchamiania kończyn – zastosowanie chusty trójkątnej – postępowanie ratownicze w przypadku urazów kręgosłupa – zapobieganie urazom przy pracy, w sporcie i podczas rekreacji |
– wyjaśnia pojęcia: złamanie, zwichnięcie, skręcenie
– zna i stosuje zasady doraźnego unieruchomienia kości i stawów – zakłada temblak – omawia pryncypialne zasady postępowania w przypadku podejrzenia urazów kręgosłupa – opisuje najczęstsze okoliczności urazów kręgosłupa – podaje przykłady zapobiegania urazom w domu, w pracy, podczas rekreacji i w sporcie |
B
B, E
C, E B
B
B, F
|
PP
P
P P
PP
PP |
24 | Oparzenia i odmrożenia | III.14 | – oparzenia termiczne i chemiczne – okoliczności, objawy, pierwsza pomoc
– udar słoneczny i udar cieplny – objawy, pierwsza pomoc – wychłodzenie i odmrożenie – przyczyny, pierwsza pomoc – zapobieganie oparzeniom (środowisko domowe, małe dzieci) |
– wyjaśnia pojęcia: oparzenie, udar słoneczny, udar cieplny, odmrożenie, wychłodzenie
– omawia zasady postępowania ratowniczego w przypadkach: · oparzeń termicznych · oparzeń środkami chemicznymi · wychłodzenia organizmu i odmrożeń – demonstruje sposób schładzania oparzonej kończyny – proponuje skuteczne sposoby zapobiegania oparzeniom, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska domowego i małych dzieci |
A
B, C
C, F
D, F |
P
P
P
PP |
25–26 | Inne groźne przypadki | III.1, III.2, III.3, III.5.a, III.5.b, III.11 | – pierwsza pomoc w przypadku:
· zadławienia · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia · porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia – zapobieganie zadławieniom u dzieci |
– omawia objawy oraz sposób udzielania pierwszej pomocy w przypadkach:
· zadławienia § omawia schemat postępowania w przypadku zadławienia § wykonuje na manekinie rękoczyny ratunkowe w przypadku zadławienia § wymienia przykłady działań zapobiegających zadławieniu u małych dzieci · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia · porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia – omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa ratownika w wymienionych wypadkach |
B, E
B, F B, F
B, E
B, E
B, F B, F B, F B, F
B, F B, E |
P
P P
PP
PP
PP PP P PP
PP P |
27 | Powtórzenie materiału z zakresu pierwszej pomocy | III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9, III.10, III.11, III.12, III.13, III.14 | – powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych
– usystematyzowanie zdobytych wiadomości – przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji) |
– łączy poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy
– dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań – proponuje własne – alternatywne – rozwiązania – sprawnie operuje poznanym słownictwem – trafnie argumentuje – sprawnie realizuje działania ratownicze – dysponuje wiedzą pozapodręcznikową – rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu |
B
C, D
D, F
B
D, E C, E
D
D, F |
PP
PP
P
PP
P P
PP
PP |
28–29 | Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia | IV.1, IV.2, IV.3, IV.5, IV.6 | – definicja zdrowia i jego rodzaje
– czynniki mające wpływ na zdrowie – zależne i niezależne od człowieka – zachowania prozdrowotne oraz krótko- i długoterminowe konsekwencje ich zaniedbania – zachowania ryzykowne i ich konsekwencje – wyznaczniki i parametry stanu organizmu – źródła informacji o świadczeniach i usługach medycznych oraz o zdrowiu – indywidualny plan troski o zdrowie |
– definiuje zdrowie
– wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym a społecznym – wymienia czynniki mające wpływ na zdrowie i różnicuje je na takie, które są niezależne od człowieka, i takie, na które ma on całkowity wpływ – wymienia zachowania prozdrowotne – wymienia zachowania szkodliwe dla zdrowia (ryzykowne) i wskazuje te, które szczególnie często występują wśród nastolatków – opisuje przewidywane skutki zachowań korzystnych i niekorzystnych dla zdrowia, zarówno te krótko-, jak i długofalowe – określa rzetelne źródła informacji o zdrowiu oraz świadczeniach i usługach medycznych – wymienia wyznaczniki stanu ludzkiego organizmu i opisuje sposoby ich kontrolowania – analizuje i ocenia własne zachowania i możliwości związane ze zdrowiem – proponuje indywidualny plan żywieniowy, treningowy, program aktywnego wypoczynku oraz inne, istotne działania, sprzyjające jego prawidłowemu funkcjonowaniu w środowisku przyrodniczym i społecznym |
A
B
A
A, E
A
B, E
B, F
A, C, F
B, E
B, E
|
PP
PP
PP
P
P
PP
P
P
P
PP
|
30 | Choroby cywilizacyjne | IV.1, IV.2, IV.5, IV.6, IV.7 | – podział i przykłady chorób cywilizacyjnych
– przyczyny chorób cywilizacyjnych – wpływ stresu na zdrowie człowieka i sposoby walki z nim – profilaktyka chorób cywilizacyjnych oraz ich dotkliwe skutki społeczne – wybrane problemy zdrowia psychicznego (depresja, anoreksja, uzależnienia behawioralne) |
– wymienia główne choroby cywilizacyjne
– wymienia główne przyczyny chorób cywilizacyjnych – wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie – proponuje zestaw działań łagodzących skutki stresu – omawia objawy depresji, anoreksji i uzależnień behawioralnych – proponuje sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym |
A
A, B
B
D
B
D |
PP
PP
P
P
PP
PP |
31–32 | Komunikacja interpersonalna w trosce o zdrowie | IV.4, IV.6, IV.7 | – komunikacja werbalna i niewerbalna
– elementy komunikacji niewerbalnej – strefy dystansu komunikacyjnego – zasady aktywnego słuchania – zakłócenia w komunikacji – bariery komunikacyjne – asertywność: – techniki asertywnego odmawiania – obrona własnych granic – negocjacje |
– omawia znaczenie prawidłowej komunikacji interpersonalnej
– wyjaśnia znaczenie terminów „komunikacja werbalna” i „komunikacja niewerbalna” – wymienia i świadomie wykorzystuje elementy komunikacji niewerbalnej – charakteryzuje strefy dystansu komunikacyjnego – wymienia zasady aktywnego słuchania – wymienia najczęstsze zakłócenia w komunikacji interpersonalnej oraz bariery komunikacyjne – wymienia zasady asertywności – buduje komunikaty asertywne – odmawia stanowczo i z zachowaniem wysokiej kultury – proponuje rozwiązania spornych kwestii zgodnie z zasadami negocjacji |
B, E
B
A, C, F
B
A
A
A C, F C, F
B, E |
P
P
PP
PP
P
P
P P P
PP |
33 | Powtórzenie materiału z zakresu profilaktyki zdrowotnej
|
IV.1, IV.2, IV.3, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7 | – powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych
– usystematyzowanie zdobytych wiadomości – przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji) |
– łączy logicznie poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy
– dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań – proponuje własne – alternatywne – rozwiązania – sprawnie operuje poznanym słownictwem – trafnie argumentuje – dysponuje wiedzą pozapodręcznikową – rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu |
B
C, D
D, F
B
D, E D
D, F |
PP
PP
P
PP
P PP
PP |
Kategorie celów3
- Poziom I – wiadomości
- Zapamiętywanie wiadomości (dyspozycja ucznia do przypominania sobie określonych nazw, terminów, praw, faktów i zasad)
- Zrozumienie wiadomości (uczeń przedstawia poznane wiadomości według własnego schematu rozumowania, potrafi je systematyzować)
- Poziom II – umiejętności
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (umiejętność praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości według najczęściej występujących algorytmów zachowań)
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych i problemowych (świadczy o opanowaniu przez
ucznia wiedzy z poziomów A i B oraz umiejętności z poziomu C, a także o swobodnym, syntetycznym stosowaniu posiadanych zasobów kompetencji do rozwiązywania skomplikowanych trudności)
- Poziom III – postawy
- Stosunek do społeczeństwa (chęć współpracy, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, więzi społecznych, przestrzeganie zasad współżycia i norm społecznych)
- Potrzeby i aspiracje (świadomość potrzeby zdobywania wiedzy, rozwijanie własnych ainteresowań,
uzdolnień)
Wymagania:
P – bardzo łatwe
PP – trudne, złożone