Ortograficzne potyczki

Autorkami innowacji realizowanej w klasach III są: pani Barbara Grabowska, pani Katarzyna Madura-Gryko, pani Agnieszka Myszkowska oraz pani Barbara Rzepniewska. Innowacja będzie realizowana na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w wymiarze 1h w tygodniu.

Innowacja polega na wplataniu w proces dydaktyczny zróżnicowanych gier i rozrywek umysłowych wspierających naukę ortografii oraz stymulujących pozytywną motywację do uczenia się. Nauka odbywać się będzie w trakcie zajęć, z wykorzystaniem różnorodnych sytuacji dydaktycznych podczas pracy szkolnej. Dobór ćwiczeń umożliwi dzieciom przezwyciężenie trudności w pisaniu, doprowadzi do wyrobienia nawyku ortograficznego oraz wdroży do samokontroli i samooceny. Innowacja ma na celu doskonalenie umiejętności ortograficznych. Pobudza dzieci do podejmowania wysiłku i aktywnej pracy, zachęca do podejmowania nowych działań oraz wyzwala inwencję twórczą.

Nowatorstwo planowanych działań polega na nauczaniu ortografii w oparciu o autorskie  pomysły ćwiczeń oraz programy multimedialne. Na zajęciach zostanie opracowany zestaw ortogramów, karty ortograficzne i gazetki ortograficzne. Uczniowie będą mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w zaplanowanych konkursach szkolnych i międzyszkolnych.

Uczniowie utrwalą zasady ortograficzne, zwiększą czujność ortograficzną, rozwiną pamięć słuchową i wzrokową, wzbogacą słownictwo z uwzględnieniem zapisu trudności ortograficznych, wyrobią nawyk korzystania ze słownika ortograficznego i nauczą się wykorzystywać technologię informacyjną do celów edukacyjnych. Dzieci przygotują się do udziału w konkursach ortograficznych, zwiększą umiejętność pracy zespołowej, nauczą się wykorzystywać swoje mocne strony i doskonalić słabe oraz wzmocnią pozytywną motywację do nauki ortografii.