System oceniania z plastyki
Podczas ustalania oceny z plastyki szczególną uwagę zwraca się na wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć oraz pozytywna postawa wobec przedmiotu. Składają się na nią:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów (przygotowanie do lekcji sprawdzane jest na początku lekcji. Uczeń otrzymuje minus gdy jest nieprzygotowany do lekcji. Minusy przeliczane są na ocenę niedostateczną),
- przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami,
- efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne,
- zachowywanie porządku w miejscu pracy – zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu,
- udział w konkursach plastycznych,
- wykonywanie ponadobowiązkowych prac plastycznych,
- przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacających proces lekcyjny na podstawie różnych źródeł,
- zeszyt przedmiotowy,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe (za odrobienie pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę albo „+”, za nieodrobienie pracy wstawiany jest „-”. Minusy przeliczane są na ocenę niedostateczną.)
Przy ocenie prac plastycznych bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- zgodność pracy z tematem lekcji,
- poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych,
- trafność doboru środków artystycznego wyrazu,
- umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną,
- pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi,
- stosowanie niekonwencjonalnych, twórczych rozwiązań,
- oryginalność realizacji danego tematu o
- estetyka pracy (to kryterium nie dotyczy uczniów cierpiących na różne dysfunkcje).
Nauczyciel uzasadnia ocenę słownie w obecności klasy- informuje ucznia, co wykonał dobrze, a nad czym powinien jeszcze popracować.
- Informowanie rodziców następuje w czasie ustalonych konsultacji, dni otwartych.
- Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych ale nie jest średnią arytmetyczną.
- Obowiązuje skala ocen zgodna ze Szkolnym Systemem Oceniania.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który:
- uczęszcza na zajęcia,
- przyswoił podstawowe wiadomości i umiejętności wymienione w programie nauczania,
- rozwiązuje (samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela) zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który:
- uczęszcza na zajęcia,
- opanował w stopniu średnim materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym),
- samodzielnie rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
- poprawnie posługuje się różnymi przyborami i narzędziami pracy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- dobrze zna poprzednie wymagania,
- stosuje w praktyce elementy zdobytej wiedzy teoretycznej,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych),
- samodzielne rozwiązuje zadania teoretyczne,
- odpowiednio posługuje się przyborami i narzędziami,
- wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności
- wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
- bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy,
- z powodzeniem stosuje wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne, oraz sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną,
- chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań),
- uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- doskonale opanował treści programu klasy piątej,
- przejawia szczególne zainteresowania plastyką (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.,
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- osiąga sukcesy w konkursach plastycznych,
- wykazuje zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły oraz poza nią.