Przedmiotowy system oceniania – FIZYKA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z FIZYKI

podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r., Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO;

  1. Nauczanie fizyki odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym „Program nauczania fizyki w szkole podstawowej. Spotkania z fizyką”autorstwa Grażyny Francuz-Ornat, Teresy Kulawik, zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
  2. Program realizowany jest podczas 4 godzin w całym cyklu kształcenia, tj. po 2 godziny tygodniowo w klasie siódmej i ósmej.
  3. Przedmiotowy system oceniania z fizyki ma na celu:
  • kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
  • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
  • umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z dziedziny fizyki w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
  3. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
    3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,
    4. objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów.
  4. W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
    1. prace pisemne:
      • kartkówki
  • dotyczące materiału z 3 ostatnich tematów,
  • nie muszą być zapowiadane,
  • mogą być przeprowadzone w każdym momencie lekcji;
    • sprawdziany
  • obejmujące większą partię materiału określoną przez nauczyciela najczęściej po ukończeniu działu programowego,
  • zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,

Niesamodzielna praca podczas prac pisemnych (tj. ściąganie, podpowiadanie) jest niedopuszczalna. Korzystanie ze ściąg i podpowiedzi będzie traktowane, jako brak dostatecznej wiedzy i umiejętności. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia podczas pracy pisemnej oddaje on swoją pracę i otrzymuje ocenę niedostateczną. W przeciągu 1 tygodnia uczeń ma obowiązek zaliczyć materiał obowiązujący na sprawdzianie.

  1. odpowiedzi ustne
  • obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji,
  • nie muszą być zapowiadane,
  • zgłoszenie nieprzygotowania po wywołaniu do odpowiedzi nie będzie uwzględniane. W takiej sytuacji uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
    1. prace domowe
  • każda praca domowa powinna być odrobiona przez ucznia samodzielnie, zgodnie z poleceniem i w ustalonym terminie,
  • źle odrobioną pracę domową uczeń ma obowiązek poprawić samodzielnie lub z pomocą nauczyciela,
  • praca domowa może być sprawdzona i oceniona w każdej chwili,
  • w przypadku stwierdzenia braku pracy domowej, która nie była wcześniej zgłoszona nauczycielowi, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku, gdy uczeń przed lekcją zgłosi nauczycielowi, iż nie umiał rozwiązać zadań domowych, wykonuje je pod opieką nauczyciela w terminie uzgodnionym z nauczycielem,
  • nieuzupełnienie zaległej pracy domowej w wyznaczonym terminie powoduje otrzymanie przez ucznia oceny niedostatecznej,
  • ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń również wtedy, gdy podczas sprawdzania zeszytu zostanie stwierdzony brak minimum 2 prac domowych. Ocena ta nie jest brana pod uwagę przy ocenie za zeszyt,
  • otrzymanie oceny niedostatecznej nie zwalnia ucznia z obowiązku odrobienia zaległej pracy domowej;
    1. praca i aktywność na lekcji
  • zebranie pięciu znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą,
  • zebranie pięciu znaków „-” daje ocenę niedostateczną;
    1. zeszyt przedmiotowy prowadzony przez ucznia
  • uczeń zobowiązany jest do systematycznego i starannego prowadzenia zeszytu,
  • każdy temat powinien być oznaczony datą,
  • wszelkie braki spowodowane nieobecnością ucznia lub niemożliwością pisania powinny być uzupełnione jak najszybciej,
    1. wyniki pracy grupowej,
    2. prace dodatkowe (dotyczące osób chętnych)
  • uczeń może otrzymać ocenę za samodzielne przygotowane prace dodatkowe, podjęte z własnej inicjatywy lub na prośbę/polecenie nauczyciela,
  • przy ocenie brane są pod uwagę:
  • wartość merytoryczna,
  • samodzielność wykonania,
  • pomysł,
  • estetyka wykonania,
  • sposób zaprezentowania;
    1. aktywność poza lekcjami udział w konkursach, akcjach charytatywnych, itd.).
  1. Nieprzygotowanie do lekcji.
    1. za nieprzygotowanie traktuje się:
  • brak pracy domowej,
  • brak zeszytu przedmiotowego,
  • brak przygotowania do odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji;
    1. nieprzygotowanie uczeń zgłasza bezpośrednio po wejściu do klasy po uprzednim podniesieniu ręki,
    2. nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym zapisując datę zaistniałego zdarzenia, natomiast uczeń zapisuje datę zgłoszenia nieprzygotowania na ostatniej stronie w zeszycie przedmiotowym,
    3. nieprzygotowania nie można zgłaszać, gdy:
  • wcześniej zapowiedziana została kartkówka, powtórzenie wiadomości, klasówka,
  • mija termin wykonania zadanej pracy;
    1. w ciągu jednego semestru w klasie VII i VIII uczeń ma prawo do wykorzystania trzech zgłoszeń o nieprzygotowaniu się do lekcji,
    2. każde kolejne nieprzygotowanie powoduje otrzymanie przez ucznia oceny niedostatecznej,
    3. niewykorzystane nieprzygotowania w trakcie jednego semestru nie przechodzą na semestr następny.
  1. Oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców (opiekunów prawnych).
  2. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
  3. Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego .
  4. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne praceswoich dzieci:
    1. bezpośrednio po sprawdzeniu pracy pisemnej (prace przekazywane przez uczniów do wglądu);
    2. na najbliższym po sprawdzianie dyżurze nauczyciela przedmiotu;
    3. na zebraniach ogólnych;
    4. podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem;
    5. w czasie dni otwartych.
  5. Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych. Informacja ta polega na:
  • informacji ustnej,
  • wpisach do zeszytu przedmiotowego,
  • wpisach do dziennika papierowego i elektronicznego
  1. Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
  • oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
  • wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:

– opanowane umiejętności,

– częściowo opanowane umiejętności

– nieopanowane umiejętności.

Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu. Podpisana przez rodziców zostaje wklejona do zeszytu przedmiotowego przez ucznia.

  1. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasach VII-VIII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
  • 6 – celujący /cel/
  • 5 – bardzo dobry /bdb/
  • 4 – dobry /db/
  • 3 – dostateczny /dst/
  • 2 – dopuszczający /dop/
  • 1 – niedostateczny /ndst/
  1. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie.
  2. Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
  3. Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
  4. Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
  5. Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
  • nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
  • sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną (czasem krócej), a kartkówka do 20 minut,
  • uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
  • nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
  • nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
  • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
  • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodnie od powrotu do szkoły,
  • uczeń może poprawić raz każdą ocenę ze sprawdzianów,
  • uczeń nie może poprawiać ocen otrzymanych z kartkówek, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
  • poprawa powinna odbyć się w ciągu tygodnia od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
  • ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika papierowego i elektronicznego, a do wystawienia oceny na semestr obie oceny (otrzymana za pierwszym razem oraz poprawiona) są brane pod uwagę (obie oceny są równorzędnie ważne),
  • prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  1. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
  • poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
  • 30%-49% – dopuszczający
  • 50%-74% – dostateczny
  • 75%-89% – dobry
  • 90%- 95% – bardzo dobry
  • 96%-100% – celujący.
  1. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
  • poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
  • 20%-39% – dopuszczający
  • 40%-54% – dostateczny
  • 55%-70% – dobry
  • 71%- 90% – bardzo dobry
  • 91%-100% – celujący.
  1. Nie ocenia się ucznia:
    1. w klasach VII – VIII w pierwszym tygodniu września,
    2. do trzech dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
    3. w przypadku zaistnienia zdarzeń losowych.
  2. W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
  • stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
    1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
    2. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
    3. uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
    4. osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
    5. posiada wiadomości wykraczające poza treści podstawy programowej.
  • stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
    1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
    2. rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
  • stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
    1. nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
    2. poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
  • stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
    1. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
    2. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
  • stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
    1. ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
    2. rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
  • stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
    1. nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
    2. nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  1. Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
  • wydłużonego czasu pracy,
  • obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
  • mniejszej ilości zadań,
  • indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
  • innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych i zadań otwartych,
  • dostosowanie warunków i form pracy podczas pisania prac pisemnych.
  1. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
  2. Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
  3. Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią ocen cząstkowych.
  4. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
  5. W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
  6. Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

Opracował nauczyciel fizyki SP47 w Białymstoku, wrzesień 2018r.