Przedmiotowy system oceniania – BIOLOGIA

PRZEDMIOTOWY  SYSTEM  OCENIANIA  Z  BIOLOGII

 

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO.

  1. Nauczanie bologii odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym wydawnictwa Nowej Ery, pt: „Program nauczania biologii w klasach 5 – 8 szkoły podstawowej. Puls życia” autorstwa Anny Zdziennickiej, zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
  2. Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w ciągu: w kl. V – 1 godz./tyg., w kl. VII – 2 godz./tyg., w kl. VIII – 1 godz./tyg.
  3. Przedmiotowy system oceniania z biologii ma na celu:
  • kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
  • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
  • umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z biologii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
  3. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

– posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

– posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,

– posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,

– objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole.

7.W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

  1. prace pisemne:

sprawdziany (klasówki) obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,

kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,

  1. praca i aktywność na lekcji,
  2. odpowiedzi ustne,
  3. prace domowe,
  4. wyniki pracy grupowej,
  5. prace długoterminowe np. hodowle, obserwacje przyrodnicze, referaty, prezentacje multimedialne, zielniki, plakaty,
  6. aktywność pozalekcyjna np. osiągnięcia w konkursach, akcjach charytatywnych, proekologicznych.
  7. Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
  8. Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego .
  9. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
  10. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
  • bezpośrednio po sprawdzeniu pracy pisemnej ( prace przekazane przez uczniów do wglądu)
  • na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
  • na zebraniach ogólnych,
  • w czasie dni otwartych.

12 . Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:

  • informację ustną,
  • wpisy do zeszytu przedmiotowego,
  • wpisy do dziennika papierowego i elektronicznego.
  1. Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
  • oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
  • wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
  • opanowane umiejętności,
  • częściowo opanowane umiejętności
  • nieopanowane umiejętności,
  • sposoby zniwelowania zaistniałych braków.

Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu. Podpisana przez rodziców z powrotem trafia do nauczyciela.

14.W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasach V, VII, VIII obowiązuje  następująca skala ocen i ich skróty:

 6– celujący  /cel/

5– bardzo dobry  /bdb/

4– dobry  /db/

3– dostateczny  /dst/

2– dopuszczający  /dop/

1– niedostateczny  /ndst/

  1. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
  2. Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
  3. Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
  4. Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
  5. Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
  • nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
  • sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 20 minut,
  • uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
  • nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
  • nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
  • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
  • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodnie od powrotu do szkoły,
  • uczeń może poprawić raz każdą ocenę z prac pisemnych: ze sprawdzianów i kartkówek z trzech tematów,
  • poprawa powinna odbyć się w ciągu dwóch tygodni od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
  • ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika, do wystawienia oceny na semestr obie są równorzędne,
  • uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek z jednego tematu lekcji, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
  • prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  1. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów- niedostateczny

30%-49%- dopuszczający

50%-74%- dostateczny

75%-89%- dobry

90%- 95%- bardzo dobry

96%-100%- celujący.

 

  1. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

       

poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów- niedostateczny

20%-39%- dopuszczający

40%-54%- dostateczny

55%-70%- dobry

71%- 90%- bardzo dobry

91%-100%- celujący.

 

22.Nie ocenia się ucznia:

  • w klasach V, VII, VIII w pierwszym tygodniu września,
  • do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
  • w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
  1. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia.
  2. W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
  • stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
  1. a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
  2. b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
  3. c) uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
  4. d) osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
  • stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  1. a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  2. b) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
  • stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
  1. a) nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
  2. b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
  • stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  1. a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
  2. b) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
  • stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  1. a) ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
  2. b) rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
  • stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  1. a) nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
  2. b) nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  3. Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
  • wydłużonego czasu pracy,
  • obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
  • mniejszej ilości zadań lub o obniżonym poziomie trudności,
  • indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
  • dostosowania warunków i form pracy podczas pisania prac pisemnych
  • innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań otwartych.
  1. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
  2. Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
  3. Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  4. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.

30.W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.

  1. Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

 

Opracował  zespół nauczycieli biologii w SP47 w Białymstoku, wrzesień 2018r.