SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
REALIZOWANY W KLASACH IV – VII
w roku szkolnym 2017/2018 .
- Obszary podlegające ocenianiu:
– wiedza i umiejętność jej stosowania oraz aktywność i zaangażowanie ucznia.
- Skala ocen:
– zgodnie z ogólnoszkolnym systemem oceniania.
- Sprawdzanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się
w formie: - a) pisemnej:
– prace klasowe, testy;
– kartkówki;
– prace domowe;
– prace dodatkowe.
- b) ustnej:
– odpowiedzi uczniów;
– aktywność uczniów na lekcji;
– przygotowanie do lekcji, udział w lekcji – oceniane w skali od 1 do 6 lub plusami
(5 plusów – bardzo dobry, 4 plusy – dobry, 3 plusy – dostateczny (na życzenie ucznia).
- c) udział w konkursach.
- Zasady organizowania i oceniania prac pisemnych:
- a) Praca klasowa jest formą sprawdzenia wiedzy z wyznaczonej partii materiału
i trwa 1 godzinę lekcyjną.
– o terminie pracy klasowej nauczyciel powiadamia uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem;
– pracę klasową poprzedza lekcja utrwalająca;
– uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania;
– punkty uzyskane z prac klasowych przeliczane są na stopnie według skali:
100% – 96% – celujący
95% – 90% – bardzo dobry
89% – 75% – dobry
74% – 50% – dostateczny
49% – 30% – dopuszczający
29% – 0% – niedostateczny
– jeśli praca klasowa jest podzielona na część podstawową i ponadpodstawową uzyskane punkty przelicza się według podanej skali:
ocena | część podstawowa | część ponadpodstawowa |
celujący | 96% | 96% |
bardzo dobry | 80% | 80% |
dobry | 80% | 50% |
dostateczny | 80% | —— |
dopuszczający | 50% | —— |
niedostateczny |
- b) Kartkówka obejmuje treści edukacyjne i umiejętności z 1– 3 ostatnich tematów lekcji.
– trwa 10 – 20 minut;
– nie musi być zapowiadana;
– punkty uzyskane z kartkówek przeliczane są na stopnie według skali:
100 % – 90 % – bardzo dobry
89 % – 75 % – dobry
74 % – 50 % – dostateczny
49 % – 30 % – dopuszczający
29 % – 0 % – niedostateczny
W przypadku gdy kartkówka zawiera zadanie o podwyższonym stopniu trudności za 100% – stopień celujący.
- c) Prace domowe są zadawane i sprawdzane na bieżąco.
– w celu zapewnienia systematycznego ich odrabiania nauczyciel może wystawić ocenę niedostateczną za brak pracy domowej;
– za poprawne wykonanie pracy domowej uczeń może uzyskać ocenę lub „+”. Nauczyciel przelicza „plusy” na oceny.
- d) Prace dodatkowe:
– oceniane są ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ucznia i nakładu pracy.
- e) Udział w konkursach:
– za osiągnięcia wystawiana jest ocena bardzo dobra lub celująca.
- Warunki oceny semestralnej i rocznej.
Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią arytmetyczną. Podstawą wystawienia oceny semestralnej są minimalnie dwie oceny cząstkowe.
- Kryteria ocen:
Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań, tzn. ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane
z ocenami niższymi.
- Stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości w pełni spełniają zakres wymagań ponadpodstawowych; stosuje je w nietypowych sytuacjach problemowych.
- Stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań ponadpodstawowych.
- Stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają więcej niż w połowie zakres wymagań ponadpodstawowych, przekraczają zakres wymagań podstawowych oraz pozwalają na samodzielne wykonania (rozwiązania) typowych zadań teoretycznych i praktycznych.
- Stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań podstawowych.
- Stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, którego wiadomości obejmują przynajmniej treści najłatwiejsze, praktyczne – życiowe, nie wymagające modyfikacji, niezbędne do opanowania podstawowych umiejętności, czyli nie spełniają całkowicie poziomu podstawowego, jednak rokują nadzieję na ich uzupełnienie.
- Stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej.
Wymagania podstawowe i ponadpodstawowe zawarte są w realizowanych programach nauczania:
– AMBITNA MATEMATYKA IV – VI, oraz Ambitna Matematyka plus IV-VII realizowanych w roku szkolnym 2017/2018 w klasach IV-VII.
- a) Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe:
– stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych, oraz form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii, jak też od lekarza.
Uczniowie ci mają prawo do:
– wydłużonego czasu pracy;
– obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych;
100% – 91% – celujący
90% – 71% – bardzo dobry
70% – 55% – dobry
54% – 40% – dostateczny
39% – 20% – dopuszczający
19% – 0% – niedostateczny
– indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy;
– innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych.
- Ocenianie ma charakter ciągły.
Stopnie wystawiane są systematycznie, zgodnie z wewnątrz szkolnymi kryteriami oceniania oraz przyjętym w planie dydaktycznym nauczyciela harmonogramem sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. - Warunki poprawy wyników:
Uczeń ma możliwość poprawy każdej oceny ze:
-sprawdzianu (testu) na podsumowanie działu
-kartkówki obejmującej minimum 3 ostatnie tematy
Poprawa odbywa się jeden raz w przeciągu 2 tygodni, w terminie ustalonym przez nauczyciela. Obie oceny są równorzędnie ważne.
Nie poprawiamy ocen z innych form aktywności
- Informowanie rodziców i uczniów o słabych i mocnych stronach:
Ocenę z odpowiedzi ustnej i krótkiej formy pisemnej (kartkówka) nauczyciel uzasadnia ustnie omawia przy klasie wskazując co uczeń opanował , a co mu nie wychodzi i jak nad tym popracować. Do pracy klasowej na podsumowanie działu nauczyciel dołącza krótką recenzję wskazującą mocne i słabe strony ucznia i jak pokonać trudności.
Prace pisemne uczeń otrzymuje do pokazania rodzicom w celu zapoznania się jej treścią potwierdzając to podpisem.
Ocena na zakończenie semestru i koniec roku nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.