System oceniania – Język polski

Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego

1. Wszystkie oceny z przedmiotu są jawne.

2. Uczeń jest oceniany za: odpowiedzi ustne, recytacje, wypowiedzi pisemne, znajomość treści lektury, prace klasowe, testy, kartkówki, prace domowe, pracę na lekcji (pięć plusów – ocena bardzo dobra, czwarty minus i każdy kolejny – ocena niedostateczna), pracę w grupach, prace dodatkowe (udział w konkursach, twórczość własną i In.), ale również za nieprzygotowanie do zajęć i brak pracy na zajęciach.

3. Stylistyczne prace klasowe i testy wiadomości są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest ich zakres.

4. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń jest nieobecny na zapowiedzianym teście, ma obowiązek w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły napisać zaległy test.

5. Wszystkie oceny za prace klasowe (z wyjątkiem wypracowań) i kartkówki z trzech ostatnich lekcji uczeń ma prawo poprawić, ustalając z nauczycielem termin poprawy. Obie oceny są równoważne i będą wstawiane do dziennika!

6. Krótkie sprawdziany (np. ze znajomości treści lektur, kartkówki z trzech ostatnich lekcji) nie muszą być zapowiedziane.

7. Uczeń ma prawo zgłosić przed rozpoczęciem zajęć nieprzygotowanie do lekcji lub brak pracy domowej. Za każde takie zgłoszenie otrzymuje minus, z tym, że każdy kolejny minus przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną.

8. Kryteria oceniania prac pisemnych:
100% – 96% ocena celująca
95% – 90% ocena bardzo dobra
89% – 75% ocena dobra
74% – 50% ocena dostateczna
49% – 30% ocena dopuszczająca
29% – 0% ocena niedostateczna

9. Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej:
I TREŚĆ 0 – 3p.
II STYL 0 – 1p.
III JĘZYK 0- 1p.( dopuszczalne 4 błędy)
IV ORTOGRAFIA 0 – 1p. (dopuszczalne 2 błędy)
V INTERPUNKCJA 0 – 1p (dop. 3 bł.)
Jeżeli praca zajmuje mniej niż połowę wyznaczonego miejsca, będzie oceniana tylko w kryterium TREŚĆ.
7p. ocena celująca
6p. ocena bardzo dobra
5p. ocena dobra
4 – 3p. ocena dostateczna
2p. ocena dopuszczająca
1p. ocena niedostateczna

10. Kryteria oceniania dyktanda:
0 bł. ocena celująca
1 bł. ocena bardzo dobra
2 bł. ocena dobra
3 – 4 bł. ocena dostateczna
5 – 6 bł. ocena dopuszczająca
7 i więcej bł. ocena niedostateczna

11. Uczeń dyslektyczny wraz z rodzicami powinien systematycznie i rzetelnie pracować w porozumieniu z nauczycielem w kierunku pokonywania trudności szkolnych.

12. Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe dostosowuje się pod względem form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu, opinii lub od lekarza.
Uczniowie ci mają prawo do:
wydłużonego czasu pracy
obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych
100% – 91% cel
90% – 71% bdb
70% – 55% db
54% – 40% dst
39% – 20% dop
19% – 0% nast.
indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w czasie sprawdzianu
innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych

13. Czas przewidziany na przeczytanie lektury to ok. 4 tygodni. W dniu rozpoczęcia omawiania lektury uczniowie mogą pisać bez zapowiedzi sprawdzian znajomości treści.

14. Na lekcjach języka polskiego uczeń musi mieć: zeszyt, podręcznik i zeszyt ćwiczeń.