System oceniania – Chemia

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII

podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r., Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO;

  1. Nauczanie chemii odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym „Program nauczania chemii w szkole podstawowej” autorstwa Teresy Kulawik i Marii Litwin, zgodnych z obowiązującymi podstawami programowymi.
  2. Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w ciągu: w kl. VII – 2 godz./tyg., w kl. VIII – 2 godz./tyg.
  3. Przedmiotowy system oceniania z chemii ma na celu:
    • kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
    • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
    • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
    • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
    • dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
    • umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  4. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
  5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości przyrodniczych w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
  6. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
    • posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,
    • objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole.
  7. W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
    • prace pisemne:
      • sprawdziany (klasówki) obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
      • kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
    • praca i aktywność na lekcji,
    • odpowiedzi ustne,
    • prace domowe,
    • wyniki pracy grupowej,
    • prace długoterminowe np., referaty, prezentacje multimedialne, plakaty,
    • aktywność poza lekcyjna np. osiągnięcia w konkursach chemicznych, aktywność na kółku chemicznym (np. rozwiązywanie zadań).
  8. Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
  9. Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego.
  10. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
  11. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
    • na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
    • na zebraniach ogólnych,
    • w czasie dni otwartych.
  12. Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych. Informacja ta polega na:
    • informacji ustnej,
    • wpisach do zeszytu przedmiotowego,
    • wpisach do dziennika papierowego i elektronicznego.
  13. Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
    • oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
    • wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
      • opanowane umiejętności,
      • częściowo opanowane umiejętności
      • nie opanowane umiejętności,
      • sposoby zniwelowania zaistniałych braków.
    • Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu. Podpisana przez rodziców z powrotem trafia do nauczyciela.
  14. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasie VII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
    • 6 – celujący /cel/
    • 5 – bardzo dobry /bdb/
    • 4 – dobry /db/
    • 3 – dostateczny /dst/
    • 2 – dopuszczający /dop/
    • 1 – niedostateczny /ndst/
  15. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
  16. Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
  17. Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
  18. Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
  19. Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
    • nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
    • sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
    • sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną (czasem krócej), a kartkówka do 20 minut,
    • uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
    • nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
    • nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
    • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
    • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodnie od powrotu do szkoły,
    • uczeń może poprawić raz każdą ocenę z prac pisemnych: ze sprawdzianów i kartkówek z trzech tematów,
    • poprawa powinna odbyć się w ciągu tygodnia od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
    • ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika papierowego i elektronicznego, a do wystawienia oceny na semestr jest liczona druga – poprawiona ocena,
    • uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek z jednego tematu lekcji, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
    • prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  20. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    • poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
    • 30%-49% – dopuszczający
    • 50%-74% – dostateczny
    • 75%-89% – dobry
    • 90%- 95% – bardzo dobry
    • 96%-100% – celujący.
  21. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    • poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
    • 20%-39% – dopuszczający
    • 40%-54% – dostateczny
    • 55%-70% – dobry
    • 71%- 90% – bardzo dobry
    • 91%-100% – celujący.
  22. Nie ocenia się ucznia:
    • w klasie VII w pierwszym tygodniu września,
    • do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
    • w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
  23. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia.
  24. W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
    • Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
      • opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
      • stosuje wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
      • formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
      • proponuje rozwiązania nietypowe,
      • osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
    • Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
      • stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
      • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych, encyklopedii, internetu,
      • projektuje i bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne,
      • biegle zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o dużym stopniu trudności.
    • Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
      • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
      • korzysta z układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych i innych źródeł wiedzy chemicznej,
      • bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne,
      • zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych,
      • samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności.
    • Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
      • opanował w zakresie podstawowym te wiadomości i umiejętności określone w programie, które są konieczne do dalszego kształcenia,
      • z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów,
      • z pomocą nauczyciela korzysta ze źródeł wiedzy, takich jak: układ okresowy pierwiastków chemicznych, wykresy, tablice chemiczne,
      • z pomocą nauczyciela bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne,
      • z pomocą nauczyciela zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz rozwiązuje zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności.
    • Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
      • ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
      • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
      • z pomocą nauczyciela bezpiecznie wykonuje proste doświadczenia chemiczne, zapisuje proste wzory i równania reakcji
    • Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
      • nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
      • nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
      • nie zna symboliki chemicznej
      • nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela
  25. Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
    • wydłużonego czasu pracy,
    • obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
    • mniejszej ilości zadań,
    • indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy.
    • innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych.
  26. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
  27. Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
  28. Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią ocen cząstkowych.
  29. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
  30. W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
  31. Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

Opracował zespół nauczycieli przyrody SP47 w Białymstoku, wrzesień 2017r.