Wymagania edukacyjne – edukacja wczesnoszkolna – klasa 2

Kryteria poziomów wymagań

Klasa II

Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju psychofizycznym.

Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ustala się stosownie do ich możliwości.

 

 

   

Zakres umiejętności

 

Poziom

celujący

6p.

 

Poziom

bardzo dobry

5p.

 

 

Poziom  

dobry

4p.

 

Poziom dostateczny

3p.

 

Poziom dopuszczający

2p.

 

Poziom

niedostateczny  

1p.

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

 

Umiejętności społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka.

 

 

Z zainteresowaniem słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

 

 

Swobodnie wypowiada swoje myśli na różne tematy,  w postaci wielozdaniowej, spójnej wypowiedzi.

Ma bogate słownictwo, używa zdań rozwiniętych.

 

Uważnie słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych

 

 

 

Wypowiada się w uporządkowanej, rozwiniętej formie na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą. Posługuje się poprawnymi formami gramatycznymi

 

Obdarza uwagą rówieśników i dorosłych.

 

 

 

Wypowiada się w uporządkowanej, poprawnej formie na podany temat.

 

 

Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

 

Podczas wypowiadania się na określony temat wymaga nieznacznej pomocy nauczyciela

 

Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

 

Wypowiada się pojedynczymi wyrazami, ma ubogi zasób słownictwa.

 

Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

Zapytany odpowiada jednym wyrazem lub wcale.

 

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

 

Umiejętności

w zakresie czytania

i pisania.

 

 

Czyta pełnymi zdaniami nowy tekst, zachowuje odpowiednie tempo, intonację, nie ma żadnych kłopotów ze zrozumieniem treści

 

 

 

 

 

Samodzielnie sięga po książki

i czasopisma dziecięce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie

i bezbłędnie koduje i dekoduje informacje.

Czyta biegle

i wyraziście opracowane teksty. Nie ma problemów ze zrozumieniem treści.

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biegle czyta ze zrozumieniem symbole, znaki informacyjne, tabelki, piktogramy,

schematyczne rysunki, wykresy

Czyta poprawnie zdania w dobrym tempie.

Nie zawsze uwzględnia odpowiednią intonację oraz znaki interpunkcyjne.

 

 

 

 

 

Czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, znaki informacyjne, tabelki, rysunki schematyczne, piktogramy,

Czyta proste zdania, czasem sylabizuje. Czyta wolno, nie zwracając uwagi na intonację i znaki przestankowe. Nie zawsze rozumie przeczytany tekst.

 

Interesuje się książką i czytaniem. Słucha w skupieniu czytanych utworów literackich.

W miarę możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

 

Czyta  ze zrozumieniem symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,

Nie potrafi czytać całymi wyrazami. Myli czasami litery. Ma trudności w łączeniu wyrazów w zdania.

Ma kłopot ze zrozumieniem przeczytanego tekstu.

 

Wykazuje małe zainteresowanie książką

i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów. Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych.

 

Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne,  tabelki,

 

Nie opanował umiejętności czytania określonych

w minimum programowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem, słuchaniem czytanych utworów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków informacyjnych, tabelek,schematycznych rysunków, wykresów wynikających

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

   

 

 

 

 

 

 

Potrafi samodzielnie napisać kilka zdań na każdy temat. Bardzo chętnie pisze prace dodatkowe.

W pisaniu z pamięci i ze słuchu nie popełnia błędów.

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje własne przykłady

wynikające z realizowanych treści

 

 

 

 

 

Pisze płynnie

i czytelnie.

Samodzielnie pisze kilka zdań na zadany temat. W pisaniu

z pamięci i ze słuchu popełnia sporadyczne błędy.

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy.

wykresy wynikające z realizowanych treści.

 

 

 

 

Poprawnie odtwarza kształt liter i cyfr. Pisze kilka zdań na zadany temat

z niewielką pomocą nauczyciela.

W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia błędy.

 

 

 

 

 

 

Rozpoznaje

w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, wyrazy nazywające czynności oraz określające cechy.

 

schematyczne rysunki, wykresy wynikające

z realizowanych treści.

 

 

Pismo nie zawsze staranne, pisze nieuważnie. Pisanie z pamięci i ze słuchu sprawia mu trudności.

Z pomocą nauczyciela układa proste zdania.

 

 

 

 

Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, wyrazy nazywające czynności oraz określające cechy.

 

schematyczne rysunki, wykresy

wynikające z realizowanych treści.

 

Zna litery lecz  ma kłopoty

z prawidłowym ich odtworzeniem. Popełnia wiele błędów podczas pisania

z pamięci i ze słuchu.

 

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, nazywające czynności oraz określające cechy.

 

z realizowanych treści.

 

 

 

 

 

Nie potrafi prawidłowo odtworzyć kształtu liter

i cyfr. Nie utrzymuje się

w liniaturze. Ma trudności z przepisywaniem oraz pisaniem

z pamięci i ze słuchu – popełnia bardzo dużo błędów.

 

Nie rozpoznaje wyrazów określających ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, nazywających czynności oraz określających cechy.

 

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

   

Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych.

 

 

 

 

 

Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych

 

 

Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych

 

 

 

Korzysta

z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela.

 

Korzysta

z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych

z pomocą nauczyciela.

 

Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi.

 

 

Umiejętności wypowiedzi

w małych formach teatralnych

 

Kreatywnie uczestniczy

w tworzeniu przedstawienia teatralnego.

 

 

 

Samodzielnie przygotowuje rekwizyty

i posługuje się nimi.

Ekspresyjnie odtwarza z pamięci teksty dla dzieci.

 

Chętnie uczestniczy w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty

i posługuje się nimi.

Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne środki ekspresji.

 

 

 

Bierze udział

w zabawach teatralnych.

Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pamięci teksty

dla dzieci.

Posługuje się rekwizytami.

 

Wygłasza krótkie teksty \

z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty

do udziału

w zabawach teatralnych.

 

 

Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej.

Nie bierze udziału

w przygotowaniu rekwizytów teatralnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA

 

Umiejętności

w zakresie liczenia

i techniki rachunkowej

 

Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania tekstowe

o zwiększonym stopniu trudności. Biegle i bezbłędnie wykonuje działania matematyczne

w zakresie 100.

 

 

 

Zna tabliczkę mnożenia.

Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania tekstowe. Biegle porównuje, dodaje i odejmuje w zakresie 100 różnymi sposobami.

 

 

 

 

 

Sprawnie posługuje się tabliczką mnożenia w zakresie 50.

 

Układa i rozwiązuje zadania tekstowe.

Dobrze dodaje

i odejmuje

w zakresie 100.

 

 

 

 

 

 

 

Pamięciowo mnoży

i dzieli liczby

w zakresie 50.

Z pomocą nauczyciela układa

i rozwiązuje zadania tekstowe.

Popełnia liczne błędy

w dodawaniu

i odejmowaniu

w zakresie 100.

 

 

Z pomocą nauczyciela mnoży i dzieli liczby w zakresie 50.

 

Z trudem radzi sobie

z dodawaniem

i odejmowaniem oraz rozwiązywaniem zadań tekstowych.

Ma trudności

z pamięciowymi działaniami.

 

Popełnia liczne błędy w dzieleniu

i mnożeniu liczb w zakresie 50.

 

Nie radzi sobie z wykonywaniem działań matematycznych nawet na konkretach.

Nie potrafi rozwiązywać zadań tekstowych.

 

 

Nie rozumie istoty mnożenia

i dzielenia liczb.

 

 

 

Umiejętności praktyczne

 

Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.

 

Sprawnie dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.

 

Z niewielką pomocą nauczyciela dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.

 

Popełnia błędy dokonując pomiarów

i obliczeń użytecznych w życiu,związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

Z pomocą zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.

Ma trudności

z dokonywaniem pomiarów

i zapisem obliczeń użytecznych

w życiu, związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

 

Nie dokonuje pomiarów

i obliczeń użytecznych

w życiu, związanych z: – długością,

– pojemnością,

– masą,

– temperaturą,

– ceną wartością

– czasem.

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA    

 

Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim

od I do XII

 

 

Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim

od I do XII

 

 

Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim

od I do XII

 

 

Z pomocą odczytuje

i zapisuje liczby w systemie rzymskim

od I do XII

 

 

 

Popełnia liczne błędy odczytując i zapisując liczby

w systemie rzymskim

od I do XII

 

 

 

 

Nie odczytuje

i nie zapisuje liczb w systemie rzymskim

od I do XII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

 

Umiejętności

w zakresie postrzegania przyrody.

 

 

Rozpoznaje

i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin

i zwierząt.     Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny

i zwierzęta  środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin

i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych.

 

Obserwuje

i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je.

 

Rozpoznaje

i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin

i zwierząt.     Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny

i zwierzęta  środowisku.

 

 

 

 

 

 

Obserwuje

i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je.

 

Rozpoznaje

i nazywa popularne gatunki roślin

i zwierząt.  Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny

i zwierzęta  środowisku.

 

 

 

 

 

 

Obserwuje

i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, niektóre wyjaśnia.

 

Rozpoznaje rośliny

i zwierzęta żyjące  w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom.  Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta  środowisku.

 

Obserwuje

i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je przy pomocy nauczyciela.

 

 

Nie zawsze rozpoznaje rośliny

i zwierzęta żyjące

w poznanych środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom

i roślinom.

 

 

 

 

Obserwuje doświadczenia przyrodnicze.

 

Nie zna roślin

i zwierząt

w poznanych środowiskach przyrodniczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie uczestniczy w obserwacji

i prowadzeniu doświadczeń przyrodniczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Świadomie

i aktywnie włącza się w działania

na rzecz ochrony przyrody.

 

 

 

 

 

 

 

Zna wpływ światła, powietrza i wody

na życie ludzi, roślin i zwierząt.

 

Zna zagrożenia

dla środowiska przyrodniczego

ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę.

 

 

 

 

 

Zna wpływ światła, powietrza i wody

na życie ludzi, roślin i zwierząt.

 

Zna zagrożenia

dla środowiska przyrodniczego

ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywioną i

nieożywioną.

 

 

 

Zna wpływ światła, powietrza i wody

na życie ludzi, roślin i zwierząt.

 

 

Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego

ze strony człowieka, zwierząt i roślin

i wie, jak zachować się

w sytuacji zagrożenia.

 

 

Zna wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin

i zwierząt.

 

Zna niektóre zagrożenia

dla środowiska przyrodniczego. Nie zawsze potrafi zachować się

w sytuacji zagrożenia.

 

 

 

Dostrzega wpływ światła, powietrza

i wody na życie ludzi, roślin

i zwierząt.

 

 

 

Nie rozumie zagrożeń

dla środowiska przyrodniczego.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie dostrzega wpływu światła, powietrza

i wody na życie ludzi, roślin

i zwierząt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

 

Umiejętności

w zakresie rozumienia  warunków atmosferycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejmuje rozsądne decyzje

i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające

z pogody.

 

Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody

i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

Rozumie komunikaty meteorologiczne

i stosuje się do podanych informacji.

 

Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody

i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

Zna zagrożenia

ze strony zjawisk atmosferycznych.

 

Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych

 

Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych   zjawisk atmosferycz-nych charakterystycz-nych dla poszczególnych pór roku.

Nie wie, jak zachować się

w sytuacjach wywołanych groźnymi zjawiskami atmosferyczny-mi.

 

 

 

Nie nazywa  zjawisk atmosferycz-nych charakterystycz-nych dla poszczególnych pór roku

i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

 

Umiejętności społeczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą.

 

 

 

 

 

Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy.

 

 

 

 

 

 

 

Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. Pomaga innym w potrzebie.

Potrafi odróżnić

co jest dobre i złe

w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi. Stara się przeciwstawić kłamstwu

i obmowie.

 

Przestrzega reguł

i zgodnie współ-pracuje z innymi

w nauce, zabawie

i sytuacjach życiowych.

Jest uczynny

i uprzejmy.

 

 

 

 

 

 

Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi.

Potrafi odróżnić

co jest dobre i złe

w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi. Wie,

że nie należy kłamać lub zatajać prawdy.

 

 

Przestrzega reguł

i współpracuje

z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi.

Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

 

Stara się przes-trzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świe-cie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie orga-nizować zabawy.

Współpracuje

z innymi w nauce, zabawie, sytuac-jach życiowych.

 

Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia

ze strony innych ludzi.

 

Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje z innymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia

ze strony innych ludzi.

Nie zawsze reaguje właściwie.

 

Nie odróżnia zachowań dobrych i złych w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela

i dzieci, nie podejmuje współpracy.

 

 

 

 

 

 

Nie potrafi właściwie zareagować

w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

  Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości

i opiekuńczości. Identyfikuje się

z rodziną i jej tradycjami.

 

 

Zna pracę ludzi i jej znaczenie dla regionu. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić

o pomoc.

Szanuje pracę własną i innych.

 

 

 

Szanuje prawo innych do własnej obrzędowości

i tradycji.

Wywiązuje się

z powinności wobec rodziny. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość

i przywiązanie.

 

 

 

Określa status swojej miejscowości. Dostrzega różnice między miastem

a wsią. Zna pracę ludzi. Wie do kogo

i w jaki sposób może się zwrócić o po-moc.

 

 

Wie, że są różnice między ludźmi różnych narodów

i kultur.

Wywiązuje się

z powinności wobec rodziny. Pomaga

w sytuacjach codziennych. Potrafi dostosować swoje oczekiwania

do realiów ekonomicznych rodziny.

 

 

 

Określa status swojej miejscowości. Wymienia charakte-rystyczne cechy miasta i wsi. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić

o pomoc.

 

 

Wie, że jest Polakiem, mieszka

w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę

i hymn UE. Wymienia niektóre zwyczaje i obrzędy typowe dla polskiej tradycji i kultury.

 

Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Wywiązuje się

z powinności wobec nich. Potrafi dostosować swoje oczekiwania

do realiów ekonomicznych rodziny.

 

Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi. Wie do kogo

i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc.

 

 

Wie, że jest Po-lakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę

i hymn UE.

 

Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie zawsze wywiązuje się

z powinności wobec nich.

 

 

 

 

 

 

Określa status swojej miejsco-wości (miasto, wieś).Zna pracę ludzi w wybra-nych zawodach. Nie zawsze wie do kogo ma zwrócić się

o pomoc.

 

Wie, że jest Polakiem. Zna symbole narodowe.

Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie wywiązuje się z powinności wobec członków rodziny.

 

 

 

 

 

 

Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Nie wie na czym polega praca ludzi w różnych zawodach.

 

 

 

Wie, że jest Polakiem.

Nie wymienia wszystkich symboli narodowych.

 

ZAJĘCIA  KOMPUTEROWE

 

Umiejętności

w zakresie posługiwania się komputerem.

 

 

 

 

Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.

 

 

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania.

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki

 

 

 

 

Umie korzystać

z przekazów medialnych

w zakresie pozyskiwania różnych informacji

 

Uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.

 

 

 

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania.

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki

 

 

 

 

Umie korzystać

z przekazów medialnych

w zakresie pozyskiwania różnych informacji

 

Z niewielką pomocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając

z ikon znajdujących się na pulpicie.

 

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania.

-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki

 

 

 

 

Umie korzystać

z przekazów medialnych

w zakresie pozyskiwania różnych informacji

 

 

Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury.

 

 

Tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za po-mocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy

i zdania.

-wykonuje rysun-ki za pomocą wybranego edytora grafiki

 

 

Z pomocą nauczyciela uruchamia program.

 

 

 

Z pomocą tworzy teksty

i rysunki:

-wpisuje za po-mocą klawiatury litery, cyfry

i inne znaki, wyrazy i zdania.

-wykonuje rysunki za po-mocą wybra-nego edytora grafiki

 

Nawet pod  nadzorem nauczyciela nie uruchamia programu.

 

 

Nie tworzy tekstów ani rysunków

za pomocą odpowiednich programów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA  KOMPUTEROWE

 

Umiejętności

w zakresie  bezpieczeństwa pracy

z komputerem.

 

 

 

 

 

Korzysta

z komputera nie narażając własnego zdrowia.

 

 

 

 

Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających

z anonimowości kontaktów

i podawania swojego adresu w internecie.

 

Korzysta

z komputera

nie narażając własnego zdrowia.

 

 

 

 

Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających

z anonimowości kontaktów

i podawania swojego adresu w internecie.

 

Korzysta

z komputera

nie narażając własnego zdrowia.

 

 

 

 

Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających

z anonimowości kontaktów

i podawania swojego adresu w internecie.

 

Korzysta

z komputera

nie narażając własnego zdrowia.

 

 

 

Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających

z anonimowości kontaktów

i podawania swojego adresu

w internecie.

 

 

Nie stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania

z komputera.

 

 

 

Wymaga ciągłego przypominania

o zagrożeniach wynikających

z anonimowości internetu.

 

Nie rozumie potrzeby stosowania ograniczeń dotyczących korzystania

z komputera.

 

Nie zdaje sobie sprawy

z zagrożeń wynikających

z anonimowości internetu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)

 

 

 

EDUKACJA  MUZYCZNA

 

Umiejętności

w zakresie wychowania

do odbioru muzyki.

 

 

 

Z uwagą

i zaangażowaniem słucha utworów muzycznych. Rozpoznaje poznane utwory muzyczne.

 

 

Bezbłędnie odtwarza melodie poznanych piosenek i tematy rytmiczne. Świadomie

i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój

i charakter.

 

 

Odtwarza melodie

i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki

z dziecięcego repertuaru. Świadomie

i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój.

 

 

Odtwarza proste melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki

z dziecięcego repertuaru. Świadomie

i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swoje doznania werbalnie

i niewerbalnie. Kulturalnie zachowuje się

na koncercie

i w trakcie hymnu narodowego.

 

 

Powtarza proste melodie. Śpiewa w grupie piosenki

z dziecięcego repertuaru.

 

 

Powtarza proste melodie i rytmy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA  MUZYCZNA

 

Umiejętności

w zakresie  wychowania

do tworzenia muzyki.

 

 

 

Wyraża swoje doznania związane

z poznawanymi utworami i ilustruje je za pomocą obrazów, ruchu

i słów.

 

 

Tworzy ilustracje muzyczne

do opowiadań

i wierszy.

 

 

 

Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.

 

 

Rozpoznaje różne rodzaje muzyki

na podstawie nastroju, tempa

i innych elementów. Dostrzega różnice

w charakterze słuchanej muzyki.

 

Tworzy ilustracje muzyczne

do opowiadań

i wierszy.

 

 

 

Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.

 

 

Potrafi rozpoznać

i nazwać niektóre znaki muzyczne (oznaczenia metrum,

klucz wiolinowy, półnuty, ćwierćnuty).

 

 

Tworzy ilustracje muzyczne

do opowiadań

i wierszy.

 

 

 

Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.

 

 

Wie, że  muzykę można zapisać

i odczytać. Odtwarza proste rytmy

na instrumentach perkusyjnych.

 

 

Z pomocą tworzy ilustracje muzyczne

do opowiadań

i wierszy.

 

 

Tańczy w grupie

 

Wie, że  muzykę można zapisać

i odczytać.

Myli się przy odtwarzaniu rytmu na instrumentach perkusyjnych.

 

Z pomocą tworzy ilustracje muzyczne

do fragmentów opowiadań

i wierszy.

 

Myli kroki

w układach tanecznych.

 

Wie, że  muzykę można zapisać

i odczytać.

Nie odtwarza rytmu na instrumentach perkusyjnych.

 

 

Nie podejmuje prób tworzenia ilustracji muzycznych.

 

 

 

Nie podejmuje aktywności tanecznej

 

EDUKACJA  PLASTYCZNA  

Umiejętności

w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki.

 

 

Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się

na ich temat.

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki.

 

 

Myli wybrane dziedziny sztuki.

 

Umiejętności

w zakresie  wyrażania własnych myśli

i uczuć

w różnorodnych formach plastycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilustruje sceny realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym

i przyrodniczym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego.

 

 

 

Twórczo posługuje się różnymi technikami

i środkami plastycznymi.

Dba o estetykę prac

i dobrą organizację warsztatu pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego.

 

Wypowiada się

w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego.

 

 

Wypowiada się  w wybranych technikach plastycznych

na płaszczyźnie

i w przestrzeni, ilustruje sceny

i sytuacje posługując się środkami wyrazu plastycznego. Tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej własnego regionu.

 

Wymaga zachęty do uczestnictwa w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego

i szkolnego.

 

 

Wypowiada się w najprostszych technikach plastycznych korzystając z ograniczonej palety barw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymaga zachęty do uczestnictwa

w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego

i szkolnego.

 

 

Wykonuje proste, schematyczne rysunki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mimo zachęty nie podejmuje prób uczestnictwa

w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego

i szkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA  TECHNICZNE

 

Umiejętności

w zakresie wychowania technicznego

i dbałości

o bezpieczeństwo własne i innych.

 

Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi.

 

 

 

 

 

Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały. Ekono-micznie gospodaruje materiałami

 

 

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sy-tuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.

Potrafi odczytać znaczenie wybra-nych znaków drogowych.

 

Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi

 

 

 

 

 

Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie

z podaną instrukcją. Ekonomicznie gospodaruje materiałami

 

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji.

Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.

 

Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi

 

 

 

 

 

Majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Stara się ekonomicznie dysponować materiałami

 

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji.

Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.

 

Zna ogólne zasa-dy działania urzą-dzeń domowych

i zagrożenia wy-nikające z nie-właściwego ich używania.

 

 

Wie jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody, buduje z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne.

Utrzymuje porzą-dek w miejscu pracy.

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzys-tać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.

 

Ma elementarną wiedzę z zakre-su techniki niez-będnej w jego życiu.

 

 

 

 

Z pomocą nau-czyciela buduje proste konstruk-cje z dostępnych materiałów.

Nie zawsze dba o ład i porządek w miejscu pracy.

 

 

 

Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środ-ków komuni-kacji.

Zna telefony alarmowe.

 

Nie zna ogól-nych zasad dzia-łania urządzeń domowych

i zagrożeń wynikających

z niewłaściwego ich używania.

 

Nie potrafi zbudować konstrukcji technicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie rozumie konieczności przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się po drogach

i korzystania

ze środków komunikacji.

 

 

WYCHOWANIE   FIZYCZNE

 

Umiejętności

w zakresie kształtowania sprawności fizycznej

 

Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne.

 

Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne.

 

Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje

z zespołem.

 

Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować

z zespołem.

 

Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne. Nie zawsze współpracuje

z zespołem.

 

Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.

 

Umiejętności

w zakresie elementów wychowania zdrowotnego.

 

 

Aktywnie uczestniczy

w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom

i promowanie zdrowego stylu życia.

 

 

 

Akceptuje  różnice między ludźmi, przejawia szacunek dla ich odmienności.

 

 

Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych.

 

Chętnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom

i promowanie zdrowego stylu życia.

 

 

 

 

Podejmuje wobec innych osób zadania, wymagające troskliwości

i opiekuńczości.

 

 

Właściwie zachowuje się

w sytuacji choroby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych

i pomaga im.

 

Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia

i można im za-pobiegać. Rozumie, że nie może samodziel-nie zażywać le-karstw i stosować środków chemicznych.

 

Zna zasady zachowania wobec niepełno -sprawnych.

 

 

Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia

i można im zapobiegać.

Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad higieny.

 

Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia

i można im zapobiegać.