Kryteria poziomów wymagań
Klasa II
Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju psychofizycznym.
Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ustala się stosownie do ich możliwości.
Zakres umiejętności |
Poziom celujący 6p. |
Poziom bardzo dobry 5p.
|
Poziom dobry 4p. |
Poziom dostateczny 3p. |
Poziom dopuszczający 2p. |
Poziom niedostateczny 1p. |
|
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Umiejętności społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka.
|
Z zainteresowaniem słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Swobodnie wypowiada swoje myśli na różne tematy, w postaci wielozdaniowej, spójnej wypowiedzi. Ma bogate słownictwo, używa zdań rozwiniętych. |
Uważnie słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych
Wypowiada się w uporządkowanej, rozwiniętej formie na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą. Posługuje się poprawnymi formami gramatycznymi |
Obdarza uwagą rówieśników i dorosłych.
Wypowiada się w uporządkowanej, poprawnej formie na podany temat.
|
Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Podczas wypowiadania się na określony temat wymaga nieznacznej pomocy nauczyciela |
Słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Wypowiada się pojedynczymi wyrazami, ma ubogi zasób słownictwa. |
Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Zapytany odpowiada jednym wyrazem lub wcale. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Umiejętności w zakresie czytania i pisania.
|
Czyta pełnymi zdaniami nowy tekst, zachowuje odpowiednie tempo, intonację, nie ma żadnych kłopotów ze zrozumieniem treści
Samodzielnie sięga po książki i czasopisma dziecięce.
Samodzielnie i bezbłędnie koduje i dekoduje informacje. |
Czyta biegle
i wyraziście opracowane teksty. Nie ma problemów ze zrozumieniem treści.
Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Biegle czyta ze zrozumieniem symbole, znaki informacyjne, tabelki, piktogramy, schematyczne rysunki, wykresy |
Czyta poprawnie zdania w dobrym tempie.
Nie zawsze uwzględnia odpowiednią intonację oraz znaki interpunkcyjne.
Czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, znaki informacyjne, tabelki, rysunki schematyczne, piktogramy, |
Czyta proste zdania, czasem sylabizuje. Czyta wolno, nie zwracając uwagi na intonację i znaki przestankowe. Nie zawsze rozumie przeczytany tekst.
Interesuje się książką i czytaniem. Słucha w skupieniu czytanych utworów literackich. W miarę możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Czyta ze zrozumieniem symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, |
Nie potrafi czytać całymi wyrazami. Myli czasami litery. Ma trudności w łączeniu wyrazów w zdania.
Ma kłopot ze zrozumieniem przeczytanego tekstu.
Wykazuje małe zainteresowanie książką i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów. Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych.
Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,
|
Nie opanował umiejętności czytania określonych
w minimum programowym.
Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem, słuchaniem czytanych utworów.
Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków informacyjnych, tabelek,schematycznych rysunków, wykresów wynikających |
|||||||
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Potrafi samodzielnie napisać kilka zdań na każdy temat. Bardzo chętnie pisze prace dodatkowe. W pisaniu z pamięci i ze słuchu nie popełnia błędów.
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje własne przykłady |
wynikające z realizowanych treści
Pisze płynnie i czytelnie. Samodzielnie pisze kilka zdań na zadany temat. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia sporadyczne błędy.
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy. |
wykresy wynikające z realizowanych treści.
Poprawnie odtwarza kształt liter i cyfr. Pisze kilka zdań na zadany temat z niewielką pomocą nauczyciela. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia błędy.
Rozpoznaje w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, wyrazy nazywające czynności oraz określające cechy.
|
schematyczne rysunki, wykresy wynikające
z realizowanych treści.
Pismo nie zawsze staranne, pisze nieuważnie. Pisanie z pamięci i ze słuchu sprawia mu trudności. Z pomocą nauczyciela układa proste zdania.
Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, wyrazy nazywające czynności oraz określające cechy.
|
schematyczne rysunki, wykresy
wynikające z realizowanych treści.
Zna litery lecz ma kłopoty z prawidłowym ich odtworzeniem. Popełnia wiele błędów podczas pisania z pamięci i ze słuchu.
Pod kierunkiem nauczyciela rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, nazywające czynności oraz określające cechy.
|
z realizowanych treści.
Nie potrafi prawidłowo odtworzyć kształtu liter i cyfr. Nie utrzymuje się w liniaturze. Ma trudności z przepisywaniem oraz pisaniem z pamięci i ze słuchu – popełnia bardzo dużo błędów.
Nie rozpoznaje wyrazów określających ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy, nazywających czynności oraz określających cechy.
|
||||||||
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych.
|
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych
|
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych
|
Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela. |
Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z pomocą nauczyciela. |
Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi.
|
||||||||
Umiejętności wypowiedzi w małych formach teatralnych |
Kreatywnie uczestniczy w tworzeniu przedstawienia teatralnego.
|
Samodzielnie przygotowuje rekwizyty i posługuje się nimi. Ekspresyjnie odtwarza z pamięci teksty dla dzieci. |
Chętnie uczestniczy w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty i posługuje się nimi. Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne środki ekspresji.
|
Bierze udział w zabawach teatralnych. Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pamięci teksty dla dzieci. Posługuje się rekwizytami. |
Wygłasza krótkie teksty \ z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty do udziału w zabawach teatralnych.
|
Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej. Nie bierze udziału w przygotowaniu rekwizytów teatralnych. |
||||||||
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
Umiejętności w zakresie liczenia i techniki rachunkowej
|
Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania tekstowe
o zwiększonym stopniu trudności. Biegle i bezbłędnie wykonuje działania matematyczne w zakresie 100.
Zna tabliczkę mnożenia. |
Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania tekstowe. Biegle porównuje, dodaje i odejmuje w zakresie 100 różnymi sposobami.
Sprawnie posługuje się tabliczką mnożenia w zakresie 50.
|
Układa i rozwiązuje zadania tekstowe.
Dobrze dodaje i odejmuje w zakresie 100.
Pamięciowo mnoży i dzieli liczby w zakresie 50. |
Z pomocą nauczyciela układa
i rozwiązuje zadania tekstowe. Popełnia liczne błędy w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100.
Z pomocą nauczyciela mnoży i dzieli liczby w zakresie 50.
|
Z trudem radzi sobie
z dodawaniem i odejmowaniem oraz rozwiązywaniem zadań tekstowych. Ma trudności z pamięciowymi działaniami.
Popełnia liczne błędy w dzieleniu i mnożeniu liczb w zakresie 50.
|
Nie radzi sobie z wykonywaniem działań matematycznych nawet na konkretach.
Nie potrafi rozwiązywać zadań tekstowych.
Nie rozumie istoty mnożenia i dzielenia liczb. |
|
Umiejętności praktyczne
|
Samodzielnie i bezbłędnie dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,
– pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem. Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.
|
Sprawnie dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,
– pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem. Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.
|
Z niewielką pomocą nauczyciela dokonuje pomiarów i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością,
– pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem. Zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar.
|
Popełnia błędy dokonując pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu,związanych z: – długością, – pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem. Z pomocą zapisuje wyniki pomiarów, stosuje jednostki miar. |
Ma trudności
z dokonywaniem pomiarów i zapisem obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, – pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem.
|
Nie dokonuje pomiarów
i obliczeń użytecznych w życiu, związanych z: – długością, – pojemnością, – masą, – temperaturą, – ceną wartością – czasem.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII |
Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII |
Odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII |
Z pomocą odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII
|
Popełnia liczne błędy odczytując i zapisując liczby w systemie rzymskim od I do XII
|
Nie odczytuje i nie zapisuje liczb w systemie rzymskim od I do XII. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Umiejętności w zakresie postrzegania przyrody.
|
Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych.
Obserwuje i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je. |
Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
Obserwuje i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je. |
Rozpoznaje i nazywa popularne gatunki roślin i zwierząt. Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
Obserwuje i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, niektóre wyjaśnia. |
Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
Obserwuje i prowadzi doświadczenia przyrodnicze, analizuje je przy pomocy nauczyciela.
|
Nie zawsze rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w poznanych środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom.
Obserwuje doświadczenia przyrodnicze. |
Nie zna roślin i zwierząt w poznanych środowiskach przyrodniczych.
Nie uczestniczy w obserwacji i prowadzeniu doświadczeń przyrodniczych. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
|
Świadomie i aktywnie włącza się w działania na rzecz ochrony przyrody.
Zna wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt. |
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę.
Zna wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt. |
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywioną i nieożywioną.
Zna wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt.
|
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
Zna wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt. |
Zna niektóre zagrożenia dla środowiska przyrodniczego. Nie zawsze potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia.
Dostrzega wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt.
|
Nie rozumie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego.
Nie dostrzega wpływu światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Umiejętności w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych.
|
Podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody. |
Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Rozumie komunikaty meteorologiczne i stosuje się do podanych informacji. |
Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych. |
Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych |
Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych zjawisk atmosferycz-nych charakterystycz-nych dla poszczególnych pór roku. Nie wie, jak zachować się w sytuacjach wywołanych groźnymi zjawiskami atmosferyczny-mi.
|
Nie nazywa zjawisk atmosferycz-nych charakterystycz-nych dla poszczególnych pór roku i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Umiejętności społeczne.
|
Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą.
Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy.
Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. Pomaga innym w potrzebie. |
Potrafi odróżnić
co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Stara się przeciwstawić kłamstwu i obmowie.
Przestrzega reguł i zgodnie współ-pracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy.
Zachowuje się właściwie w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. |
Potrafi odróżnić
co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy.
Przestrzega reguł i współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.
Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. |
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach
z rówieśnikami i dorosłymi.
Stara się przes-trzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świe-cie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie orga-nizować zabawy. Współpracuje z innymi w nauce, zabawie, sytuac-jach życiowych.
Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi.
|
Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach z rówieśnikami
i dorosłymi.
Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje z innymi.
Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia ze strony innych ludzi. Nie zawsze reaguje właściwie.
|
Nie odróżnia zachowań dobrych i złych w kontaktach
z rówieśnikami i dorosłymi.
Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela i dzieci, nie podejmuje współpracy.
Nie potrafi właściwie zareagować w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. Podejmuje zadania wymagające troskliwości
i opiekuńczości. Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami.
Zna pracę ludzi i jej znaczenie dla regionu. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc. Szanuje pracę własną i innych.
Szanuje prawo innych do własnej obrzędowości i tradycji. |
Wywiązuje się
z powinności wobec rodziny. Dostosowuje swoje oczekiwania do jej realiów ekonomicznych. Okazuje bliskim miłość i przywiązanie.
Określa status swojej miejscowości. Dostrzega różnice między miastem a wsią. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o po-moc.
Wie, że są różnice między ludźmi różnych narodów i kultur. |
Wywiązuje się
z powinności wobec rodziny. Pomaga w sytuacjach codziennych. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny.
Określa status swojej miejscowości. Wymienia charakte-rystyczne cechy miasta i wsi. Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc.
Wie, że jest Polakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE. Wymienia niektóre zwyczaje i obrzędy typowe dla polskiej tradycji i kultury.
|
Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Wywiązuje się
z powinności wobec nich. Potrafi dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny.
Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Zna pracę ludzi. Wie do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc.
Wie, że jest Po-lakiem, mieszka w Europie. Zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn UE.
|
Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie zawsze wywiązuje się
z powinności wobec nich.
Określa status swojej miejsco-wości (miasto, wieś).Zna pracę ludzi w wybra-nych zawodach. Nie zawsze wie do kogo ma zwrócić się o pomoc.
Wie, że jest Polakiem. Zna symbole narodowe. |
Zna relacje rodzinne między najbliższymi. Nie wywiązuje się z powinności wobec członków rodziny.
Określa status swojej miejscowości (miasto, wieś). Nie wie na czym polega praca ludzi w różnych zawodach.
Wie, że jest Polakiem. Nie wymienia wszystkich symboli narodowych. |
|
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
Umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem.
|
Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.
Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania. -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki
Umie korzystać z przekazów medialnych w zakresie pozyskiwania różnych informacji |
Uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.
Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania. -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki
Umie korzystać z przekazów medialnych w zakresie pozyskiwania różnych informacji |
Z niewielką pomocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie.
Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania. -wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki
Umie korzystać z przekazów medialnych w zakresie pozyskiwania różnych informacji
|
Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury.
Tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za po-mocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania. -wykonuje rysun-ki za pomocą wybranego edytora grafiki
|
Z pomocą nauczyciela uruchamia program.
Z pomocą tworzy teksty i rysunki: -wpisuje za po-mocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania. -wykonuje rysunki za po-mocą wybra-nego edytora grafiki |
Nawet pod nadzorem nauczyciela nie uruchamia programu.
Nie tworzy tekstów ani rysunków za pomocą odpowiednich programów.
|
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
Umiejętności w zakresie bezpieczeństwa pracy z komputerem.
|
Korzysta z komputera nie narażając własnego zdrowia.
Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w internecie. |
Korzysta z komputera nie narażając własnego zdrowia.
Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w internecie. |
Korzysta z komputera nie narażając własnego zdrowia.
Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w internecie. |
Korzysta z komputera nie narażając własnego zdrowia.
Ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w internecie.
|
Nie stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Wymaga ciągłego przypominania o zagrożeniach wynikających z anonimowości internetu. |
Nie rozumie potrzeby stosowania ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z anonimowości internetu
|
Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)
EDUKACJA MUZYCZNA |
Umiejętności w zakresie wychowania do odbioru muzyki.
|
Z uwagą i zaangażowaniem słucha utworów muzycznych. Rozpoznaje poznane utwory muzyczne.
|
Bezbłędnie odtwarza melodie poznanych piosenek i tematy rytmiczne. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój i charakter.
|
Odtwarza melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potrafi wyrazić jej nastrój.
|
Odtwarza proste melodie i tematy rytmiczne. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swoje doznania werbalnie i niewerbalnie. Kulturalnie zachowuje się na koncercie i w trakcie hymnu narodowego.
|
Powtarza proste melodie. Śpiewa w grupie piosenki z dziecięcego repertuaru.
|
Powtarza proste melodie i rytmy.
|
EDUKACJA MUZYCZNA |
Umiejętności w zakresie wychowania do tworzenia muzyki.
|
Wyraża swoje doznania związane z poznawanymi utworami i ilustruje je za pomocą obrazów, ruchu i słów.
Tworzy ilustracje muzyczne do opowiadań i wierszy.
Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.
|
Rozpoznaje różne rodzaje muzyki na podstawie nastroju, tempa i innych elementów. Dostrzega różnice w charakterze słuchanej muzyki.
Tworzy ilustracje muzyczne do opowiadań i wierszy.
Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.
|
Potrafi rozpoznać i nazwać niektóre znaki muzyczne (oznaczenia metrum, klucz wiolinowy, półnuty, ćwierćnuty).
Tworzy ilustracje muzyczne do opowiadań i wierszy.
Potrafi zatańczyć wybrane układy taneczne.
|
Wie, że muzykę można zapisać i odczytać. Odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych.
Z pomocą tworzy ilustracje muzyczne do opowiadań i wierszy.
Tańczy w grupie |
Wie, że muzykę można zapisać i odczytać. Myli się przy odtwarzaniu rytmu na instrumentach perkusyjnych.
Z pomocą tworzy ilustracje muzyczne do fragmentów opowiadań i wierszy.
Myli kroki w układach tanecznych. |
Wie, że muzykę można zapisać i odczytać. Nie odtwarza rytmu na instrumentach perkusyjnych.
Nie podejmuje prób tworzenia ilustracji muzycznych.
Nie podejmuje aktywności tanecznej |
EDUKACJA PLASTYCZNA |
Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki.
|
Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.
|
Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. |
Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki. |
Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat. |
Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki.
|
Myli wybrane dziedziny sztuki. |
Umiejętności w zakresie wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.
|
Ilustruje sceny realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym.
Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego.
|
Twórczo posługuje się różnymi technikami i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy.
Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego. |
Wypowiada się w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole.
Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego, szkolnego.
|
Wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, ilustruje sceny i sytuacje posługując się środkami wyrazu plastycznego. Tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej własnego regionu.
Wymaga zachęty do uczestnictwa w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego i szkolnego.
|
Wypowiada się w najprostszych technikach plastycznych korzystając z ograniczonej palety barw.
Wymaga zachęty do uczestnictwa w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego i szkolnego.
|
Wykonuje proste, schematyczne rysunki.
Mimo zachęty nie podejmuje prób uczestnictwa w życiu kulturalnym swojego środowiska rodzinnego i szkolnego.
|
ZAJĘCIA TECHNICZNE |
Umiejętności w zakresie wychowania technicznego i dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
|
Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi.
Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały. Ekono-micznie gospodaruje materiałami
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sy-tuacji wypadku. Zna telefony alarmowe. Potrafi odczytać znaczenie wybra-nych znaków drogowych.
|
Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi
Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie z podaną instrukcją. Ekonomicznie gospodaruje materiałami
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.
|
Bezpiecznie posługuje się urządzeniami domowymi
Majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Stara się ekonomicznie dysponować materiałami
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.
|
Zna ogólne zasa-dy działania urzą-dzeń domowych
i zagrożenia wy-nikające z nie-właściwego ich używania.
Wie jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody, buduje z różnorodnych przedmiotów proste konstrukcje techniczne. Utrzymuje porzą-dek w miejscu pracy.
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i korzys-tać ze środków komunikacji. Umie zachować się w sytuacji wypadku. Zna telefony alarmowe.
|
Ma elementarną wiedzę z zakre-su techniki niez-będnej w jego życiu.
Z pomocą nau-czyciela buduje proste konstruk-cje z dostępnych materiałów. Nie zawsze dba o ład i porządek w miejscu pracy.
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach i ko-rzystać ze środ-ków komuni-kacji. Zna telefony alarmowe.
|
Nie zna ogól-nych zasad dzia-łania urządzeń domowych
i zagrożeń wynikających z niewłaściwego ich używania.
Nie potrafi zbudować konstrukcji technicznej.
Nie rozumie konieczności przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i korzystania ze środków komunikacji. |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
Umiejętności w zakresie kształtowania sprawności fizycznej |
Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. |
Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. |
Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje z zespołem. |
Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować z zespołem. |
Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne. Nie zawsze współpracuje z zespołem. |
Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne. |
Umiejętności w zakresie elementów wychowania zdrowotnego.
|
Aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia.
Akceptuje różnice między ludźmi, przejawia szacunek dla ich odmienności.
Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych. |
Chętnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom i promowanie zdrowego stylu życia.
Podejmuje wobec innych osób zadania, wymagające troskliwości i opiekuńczości.
|
Właściwie zachowuje się w sytuacji choroby.
Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im za-pobiegać. Rozumie, że nie może samodziel-nie zażywać le-karstw i stosować środków chemicznych.
Zna zasady zachowania wobec niepełno -sprawnych.
|
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad higieny. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać. |