- Cel ogólny: Rozwijanie kultury czytelniczej uczniów oraz przygotowanie uczniów do samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji i materiałów za pomocą narzędzi i źródeł informacji;
- kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz korzystania z technologii informacyjnej;
- uczenie dzieci i młodzieży aktywnego odbioru dóbr kultury;
- poszerzanie wiadomości na temat praw dziecka;
- inspirowanie uczniów do rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień;
- kultywowanie tradycji narodowej kraju, regionu, miasta, szkoły i biblioteki;
- przybliżanie sylwetki patrona szkoły społeczności szkolnej i pozaszkolnej;
- propagowanie zdrowego trybu życia,
- współpraca z uczniami, nauczycielami, rodzicami, innymi bibliotekami.
PRACA PEDAGOGICZNA Z CZYTELNIKIEM
- Udostępnianie zbiorów wypożyczalni i czytelni.
- Rozwój edukacji i kultury czytelniczej poprzez doradztwo w wyborach czytelniczych.
- Wdrażanie do pracy z książką i z innymi rodzajami dokumentów.
- Działalność informacyjna w czytelni.
- Działalność Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej w czytelni.
- Propagowanie książek i piśmiennictwa poprzez organizacje wystaw oraz spotkań z pisarzami.
- Współpraca z Książnicą Podlaską Filią nr 9 i innymi szkołami.
- Poznawanie preferencji czytelniczych uczniów.
- Przeprowadzanie konkursów i akcji czytelniczych m. in.:
- V edycji Wojewódzkiego konkursu krasomówczego „Nieznane podania, legendy, klechdy Podlasia z babcinej szuflady”,
- cyklicznego, miejskiego konkursu „Życie i twórczość H.Ch. Andersena”;
- szkolnych obchodów 9 Białostockiego Tygodnia Czytania Dzieciom;
- XXI edycji Tygodnia z Książką i Mediami,
- Udział aktywu bibliotecznego w spotkaniach z pisarzami w ramach Podlaskich Spotkań z Pisarzami,
- Międzynarodowy Dzień Kropki – Święto Kreatywności i Współpracy,
- Wdrażanie i realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Priorytet 3,
- Biuro detektywistyczne w bibliotece-zajęcia na podstawie serii książek W. Wildmarka „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”,
- Przygotowanie uczniów do różnorodnych konkursów bibliotecznych wg ofert.
- Rozwijanie zainteresowań uczniów literaturą popularnonaukową.
- Reklamowanie nowości wydawniczych.
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji na dany temat.
- Pomoc uczniom w doborze literatury.
- Organizowanie wystaw dotyczących tradycji narodowej.
- Wdrażanie autorskich programów i innowacji:
- Alina Borowska, Taisa Jakubowska, Jerzy Jaszczuk „Edukacja czytelnicza. I etap kształcenia. Program nauczania w szkole podstawowej”;
- Alina Borowska „Edukacja czytelnicza i medialna. Program nauczania w szkole podstawowej”,
- Jerzy Jaszczuk „Program współpracy nauczycieli bibliotekarzy z radą pedagogiczną w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej”;
- Alina Borowska, Taisa Jakubowska, Jerzy Jaszczuk „Program wychowawczy aktywu bibliotecznego”,
- Alina Borowska, Małgorzata Jabłońska, Marta Szczygielska- innowacja pedagogiczna „Przeżyj przygodę z książką w grze literackiej”.
- Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej w klasach 0 – VIII
- Prowadzenie zajęć: z aktywem bibliotecznym, łącznikami klasowymi, wspomagających pracę biblioteki, doskonalenia głośnego czytania, Scrabble.
- Bądź życzliwy dla innych”- zbiórka książek dla biblioteki szkolnej oraz innym placówkom działającym na rzecz dzieci:.
Alina Borowska