W świecie papierowych cudów

W świecie papierowych cudów. Origami jako forma wspierania edukacji szkolnej – to tytuł innowacji pedagogicznej, prowadzonej przez panią Marzennę Winsko i panią Agnieszkę Bujnowską. Polega ona na wzbogaceniu programu nauczania klas II – III elementami sztuki origami. Działania zaplanowane i podejmowane w tej innowacji mają przede wszystkim uczyć wyrażania uczuć, rozwijać myślenie, wyobraźnię, słownictwo, pozwalać odnieść sukces, relaksować, dostarczać rozrywki, poszerzać wiedzę o innych kulturach oraz wskazywać nowe możliwości.

Poprzez wprowadzenie działalności manualnej w różne rodzaje edukacji, wzmożona zostanie aktywność umysłowa dziecka, rozwinie się jego ekspresja słowna i artystyczna. Uczniowie będą wykorzystywali swoje umiejętności do ćwiczeń słownikowych, tworzenia opowiadań i teatrzyków. Nauczą się praktycznie rozpoznawać zbiory, figury geometryczne, porównywać kształt, wielkość, kolor, przeliczać, przekształcać i układać zadania. Naśladowanie natury poprzez tworzenie świata z papieru pozwoli im przyjąć twórczą postawę wobec przyrody, świata zwierząt i ich środowiska. Sztuka origami pobudzi wyobraźnię i ułatwi dzieciom poruszanie się w świecie barw, kształtów, kompozycji płaskich i przestrzennych. Da im możliwość wyrażania własnej wizji świata i uatrakcyjni działania dydaktyczno-wychowawcze.

Uczniowie będą mieli okazję rozwinąć wrażliwość estetyczną, aktywność twórczą, kreatywność i samodzielność. Rozwiną wyobraźnię i fantazję, usprawnią koordynację wzrokowo-ruchową. Poznają pojęcia matematyczne, odnoszące się do wyobraźni przestrzennej i konstrukcyjnej, rozróżniać będą figury geometryczne i kolory, logiczne myślenie, wydłużać koncentrację uwagi czy pobudzą rozwój emocjonalno-motywacyjny. Poznają praktyczne wykorzystanie różnorodnych technik składania papieru. Nauczą się dokładności, systematyczności i precyzji manualnej, planowania, kontrolowania i korygowania swojej pracy, inicjowania sytuacji sprzyjających samodzielnemu myśleniu. Z pewnością zachęci to dzieci do zgodnej współpracy przy realizacji zadań oraz zacieśni współpracę z rodzicami.