Potyczki czytelniczo – językowe

Innowację wdrażają: pani Małgorzata Kuźmicka, pani Marta Słoma, pani Wiesława Zientara – w klasach II. Działania objęte innowacją będą włączone w proces dydaktyczno-wychowawczy, jednocześnie stanowiąc jego wsparcie i uatrakcyjnienie zajęć poprzez gry i zabawy, które są naturalną potrzebą dziecka w tym wieku. Ta forma nauki prowadzona metodami aktywizującymi zainteresuje dzieci stosowaniem poprawnej pisowni.

Inspiracją do opracowania stały się spostrzeżenia nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, które w czasie praktyki zaobserwowały, że poprawne pisanie sprawia problemy wielu uczniom. Brakuje im umiejętności jednoczesnej koncentracji na treści i na prawidłowej pisowni. Postanowiłyśmy dla uczniów klas drugich prowadzić zajęcia dodatkowe, które pozwolą przezwyciężyć trudności dotyczące poprawnego pisania i czytania.

Dostrzeżono też, że oprócz problemów z ortografią uczniowie prezentują ubogi zasób słownictwa, a także mają trudności z prawidłowym formułowaniem zdań oraz ze zrozumieniem przeczytanego tekstu. Dlatego też, aby poprawić tę sytuację prowadzone będą zajęcia czytelnicze, mające na uwadze rozbudzenie zainteresowań literackich rozwijających wyobraźnię, a także uwrażliwianie na piękno słowa czytanego, wiążące się również z ćwiczeniami poprawnej pisowni.

Przewidywane efekty: uczeń zna i potrafi zastosować zasady ortograficzne, potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi w poznanym zakresie, wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym zwracając szczególną uwagę na zastosowanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi, mówi z pamięci krótkie wierszyki, chętnie bierze udział w konkursach językowych czyli: ortograficznych, czytelniczych, krasomówczych, stosuje zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych, rozwija swoje zainteresowania ortografią i czytaniem, umie pisać z pamięci i ze słuchu w poznanym zakresie.