Odkrywam siebie w przyszłym zawodzie

Głównym celem innowacji realizowanej przez: panią Jolantę Skorulska, panią Joannę Jaromę, panią Monikę Wasilewską i panią Agnieszkę Koniecko jest ukazywanie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych możliwości wykonywania różnych profesji i zapoznawanie ich z osobami wykonującymi poszczególne zawody.

Program ten, to próba wsparcia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w określeniu pola ich zainteresowań wobec podjęcia decyzji o wyborze dalszego kierunku rozwoju. Zajęcia są okazją do lepszego poznania samych siebie, określenia preferencji zawodowych, odkrywania talentów i rozpoznawania predyspozycji z uwzględnieniem własnych ograniczeń zdrowotnych. Uczniowie poznają pozytywne i negatywne strony wybranych zawodów oraz ich specyfikę.

Zależy nam na tym, aby nasi wychowankowie w przyszłości wykonywali zawód, z którego będą czerpać przyjemność i będzie on zgodny z ich możliwościami, nie burząc przy tym poczucia wewnętrznej wartości młodego człowieka.

Nasze przedsięwzięcie zakłada rozwijanie predyspozycji zawodowych ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych. Chcemy wyposażyć go w takie wiadomości i umiejętności, które pomogą mu w wyborze zawodu, odnalezieniu się w społeczności lokalnej oraz w miarę samodzielnym funkcjonowaniu w przyszłości.

Uczniowie w głównej mierze będą poznawali zawody w praktyce, poprzez wyjazdy edukacyjno-terapeutyczne, spotkania oraz szkolne zajęcia w ramach zajęć specjalistycznych, na których będą odgrywać role wybranych pracowników, z pomocą nauczyciela wcielać się w różnorodne sytuacje zawodowe i je omawiać.

Uczniowie zdobędą podstawową wiedzę na temat zawodów wykonywanych w najbliższym otoczeniu, wzmocnią samoocenę poprzez uświadomienie mocnych stron i predyspozycji zawodowych, będą potrafili dostrzegać efekty i trud pracy innych, zaangażują się w życie społeczności lokalnej, poznają zasady bezpieczeństwa towarzyszące danej profesji.

Lp. Wycieczki zapoznające z zawodem (wybór zawodu konsultowany z uczniami i rodzicami) oraz bieżące działania w ramach zajęć terapeutycznych uwzględniające tematykę i założone cele innowacji Miesiąc
Rok szkolny 2018/2019
1. Zajęcia psychoedukacyjne związane z innowacją w ramach wewnętrznych zajęć terapeutycznych. wrzesień
2. Wycieczka – zawody związane z leśnictwem/ ogrodnictwem: leśniczy, ogrodnik październik
3. Wycieczka – zawody związane z gastronomią: kucharz, kelner listopad
4. Wycieczka- zawody związane z obsługą pojazdów: mechanik samochodowy, operator maszyn budowlanych, kierowca grudzień
5. Wycieczka – zawody związane z budownictwem: glazurnik, ślusarz, stolarz styczeń
6. Wycieczka – zawody związane z elektroniką i informatyką: informatyk, programista, grafik komputerowy luty
7. Wycieczka – zawody związane z handlem: sprzedawca/ kasjer marzec
8. Wycieczka – zawody usługowe: krawiec, zegarmistrz, szewc kwiecień
9. Wycieczka – zawody medyczne: stomatolog, masażysta, ratownik medyczny maj
10. Zajęcia wewnętrzne terapeutyczne podsumowujące zdobyte wiadomości i umiejętności. Dzielenie się doświadczeniami w grupach. czerwiec