Głównym celem innowacji realizowanej przez: panią Jolantę Skorulska, panią Joannę Jaromę, panią Monikę Wasilewską i panią Agnieszkę Koniecko jest ukazywanie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych możliwości wykonywania różnych profesji i zapoznawanie ich z osobami wykonującymi poszczególne zawody.
Program ten, to próba wsparcia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w określeniu pola ich zainteresowań wobec podjęcia decyzji o wyborze dalszego kierunku rozwoju. Zajęcia są okazją do lepszego poznania samych siebie, określenia preferencji zawodowych, odkrywania talentów i rozpoznawania predyspozycji z uwzględnieniem własnych ograniczeń zdrowotnych. Uczniowie poznają pozytywne i negatywne strony wybranych zawodów oraz ich specyfikę.
Zależy nam na tym, aby nasi wychowankowie w przyszłości wykonywali zawód, z którego będą czerpać przyjemność i będzie on zgodny z ich możliwościami, nie burząc przy tym poczucia wewnętrznej wartości młodego człowieka.
Nasze przedsięwzięcie zakłada rozwijanie predyspozycji zawodowych ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych. Chcemy wyposażyć go w takie wiadomości i umiejętności, które pomogą mu w wyborze zawodu, odnalezieniu się w społeczności lokalnej oraz w miarę samodzielnym funkcjonowaniu w przyszłości.
Uczniowie w głównej mierze będą poznawali zawody w praktyce, poprzez wyjazdy edukacyjno-terapeutyczne, spotkania oraz szkolne zajęcia w ramach zajęć specjalistycznych, na których będą odgrywać role wybranych pracowników, z pomocą nauczyciela wcielać się w różnorodne sytuacje zawodowe i je omawiać.
Uczniowie zdobędą podstawową wiedzę na temat zawodów wykonywanych w najbliższym otoczeniu, wzmocnią samoocenę poprzez uświadomienie mocnych stron i predyspozycji zawodowych, będą potrafili dostrzegać efekty i trud pracy innych, zaangażują się w życie społeczności lokalnej, poznają zasady bezpieczeństwa towarzyszące danej profesji.
Lp. | Wycieczki zapoznające z zawodem (wybór zawodu konsultowany z uczniami i rodzicami) oraz bieżące działania w ramach zajęć terapeutycznych uwzględniające tematykę i założone cele innowacji | Miesiąc |
Rok szkolny 2018/2019 | ||
1. | Zajęcia psychoedukacyjne związane z innowacją w ramach wewnętrznych zajęć terapeutycznych. | wrzesień |
2. | Wycieczka – zawody związane z leśnictwem/ ogrodnictwem: leśniczy, ogrodnik | październik |
3. | Wycieczka – zawody związane z gastronomią: kucharz, kelner | listopad |
4. | Wycieczka- zawody związane z obsługą pojazdów: mechanik samochodowy, operator maszyn budowlanych, kierowca | grudzień |
5. | Wycieczka – zawody związane z budownictwem: glazurnik, ślusarz, stolarz | styczeń |
6. | Wycieczka – zawody związane z elektroniką i informatyką: informatyk, programista, grafik komputerowy | luty |
7. | Wycieczka – zawody związane z handlem: sprzedawca/ kasjer | marzec |
8. | Wycieczka – zawody usługowe: krawiec, zegarmistrz, szewc | kwiecień |
9. | Wycieczka – zawody medyczne: stomatolog, masażysta, ratownik medyczny | maj |
10. | Zajęcia wewnętrzne terapeutyczne podsumowujące zdobyte wiadomości i umiejętności. Dzielenie się doświadczeniami w grupach. | czerwiec |