Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”. Klasa VI. Rok szkolny 2017/2018
Numer i temat lekcji |
Liczba godzin | Treści nauczania |
Wymagania |
Odniesienia do podstawy programowej |
||
podstawowe | ponadpodstawowe | |||||
Uczeń: |
||||||
1. Jakie formy twórczości nas otaczają? |
1 |
– tradycyjne i nowoczesne dziedziny sztuki | – wymienia tradycyjne i nowoczesne formy twórczości | – wskazuje różnice między tradycyjnymi a współczesnymi dziedzinami sztuki
– wypowiada się na temat roli sztuki |
3.1 |
|
2., 3. i 4.
Grafika artystyczna (warsztatowa). Poznajemy rodzaje druku. Wykonujemy odbitkę w technice druku wypukłego. Dzieła sztyuki pod lupą-porównujemy dzieła grafiki artystycznej. |
3 |
– terminy: rylec, matryca, druk wklęsły, druk wypukły
– grafika jako dyscyplina plastyczna – rodzaje grafiki – charakterystyka grafiki artystycznej (warsztatowej) – narzędzia stosowane w grafice – nazwy prac graficznych w zależności od materiału matrycy – analiza i porównanie dzieł grafiki artystycznej |
– wyjaśnia, czym się charakteryzuje grafika jako dziedzina twórczości
– podaje dwa podstawowe rodzaje grafiki – wymienia narzędzia stosowane w grafice artystycznej – wykonuje prostą odbitkę w technice druku wypukłego – tłumaczy, co to jest matryca – opisuje kolejne etapy pracy nad tworzeniem odbitki graficznej – wyjaśnia, co to jest druk wypukły i wklęsły |
– omawia technikę druku wklęsłego i wypukłego
– wyjaśnia, co to jest akwaforta – wykonuje matrycę do druku wklęsłego i wypukłego – wymienia środki wyrazu plastycznego stosowane w grafice artystycznej – wykorzystuje w działaniach plastycznych technikę druku wklęsłego i wypukłego – przedstawia etapy pracy nad akwafortą – podaje rodzaje grafiki ze względu na użytą matrycę – opisuje dzieło grafiki artystycznej na podstawie wybranej reprodukcji – porównuje etapy pracy nad dwoma wybranymi rodzajami grafiki – zestawia ze sobą dwa dzieła grafiki warsztatowej – wykonuje dodatkowe zadanie plastyczne |
2.1 3.2 |
|
5. i 6.
Grafika użytkowa (stosowana). Projektujemy znak plastyczny. Projektujemy ekslibris. |
2 |
– terminy: znak plastyczny, liternictwo, logo, billboard, ekslibris
– charakterystyka grafiki użytkowej (stosowanej) – różnorodność form grafiki użytkowej: plakat, grafika reklamowa, |
– wymienia cechy grafiki użytkowej i jej rodzaje
– podaje przykłady grafiki użytkowej z najbliższego otoczenia – samodzielnie organizuje swój warsztat pracy – wyjaśnia terminy: znak plastyczny, liternictwo, ekslibris – określa, czym zajmują się poszczególne rodzaje grafiki: grafika reklamowa, książkowa, precyzyjna i plakat |
– wyjaśnia terminy: logo, billboard
– omawia funkcję znaku plastycznego w życiu codziennym – tłumaczy, czemu służy grafika użytkowa – rozróżnia formy grafiki użytkowej – wskazuje różnicę między grafiką warsztatową a użytkową – przedstawia wybrane przykłady grafiki reklamowej |
1.2 2.1 2.2 |
|
precyzyjna, książkowa, komputerowa
– rola plakatu w sztuce – analiza i porównanie dzieł grafiki użytkowej |
– wykonuje wybrane prace z zakresu grafiki użytkowej | – określa rolę plakatu w życiu codziennym
– w ciekawy sposób projektuje i wykonuje pracę graficzną na zadany temat – wyraża własną opinię na temat analizowanej pracy graficznej – porównuje dwa różne przykłady grafiki użytkowej – wykonuje pracę graficzną z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych |
||||
7., 8. i 9.
Rzeźba jako dziedzina sztuki. Poznajemy rodzaje rzeźby. Wykonujemy płaskorzeźbę. |
3 |
– terminy: relief, polichromia, medalierstwo, asamblaż
– rzeźba jako dziedzina sztuki – rodzaje rzeźby: rzeźba wolno stojąca (w tym pomnik, posąg, rzeźba parkowa), rzeźba związana z architekturą (w tym płaskorzeźba), medal i moneta, asamblaż – analiza i porównanie dzieł rzeźbiarskich |
– opisuje cechy rzeźby jako dziedziny sztuki
– podaje rodzaje rzeźby – wymienia materiały i narzędzia wykorzystywane w rzeźbiarstwie – tłumaczy, czym się charakteryzuje rzeźba jako dziedzina sztuki – podaje przykłady rzeźb znajdujących się w najbliższej okolicy – wyjaśnia termin relief – wykonuje płaskorzeźbę (medal) |
– omawia cechy różnych rodzajów rzeźb na podstawie wybranych przykładów
– wykonuje z plasteliny projekt rzeźby o złożonej formie i zróżnicowanej fakturze – tłumaczy, czym się różni rzeźba od płaskorzeźby – wyszukuje informacje dotyczące wybranych rzeźb w najbliższej okolicy – wyjaśnia, co to jest medalierstwo – charakteryzuje rzeźbę wolno stojącą na przykładzie „Pięknej Madonny” z Krużlowej – wyraża własną opinię na temat analizowanej pracy rzeźbiarskiej – omawia i porównuje rzeźby „Apollo i Dafne” Gianlorenza Berniniego i „Postać półleżąca” Henry’ego Moore’a – realizuje dodatkowe zadanie plastyczne |
1.2 2.1 2.2 3.1 3.2 |
|
10., 11. i 12.
Specyfika i rola architektury jako dziedziny sztuki. Wymieniamy rodzaje architektury ze względu na jej funkcje. Wykonujemy rysunek przedstawiający dom mieszkalny |
3 |
– terminy: architekt, urbanista, zabytek, konserwator zabytków
– specyfika i rola architektury jako dziedziny sztuki – podział architektury pod względem funkcji |
– określa, czym się zajmuje architektura
– podaje przykłady architektury o różnym przeznaczeniu występujące w najbliższej okolicy – wykonuje rysunek przedstawiający dom mieszkalny – wymienia rodzaje architektury ze względu na jej funkcje |
– opisuje wybrany zabytkowy obiekt w najbliższej okolicy
– określa funkcję budowli na podstawie wskazanej reprodukcji – rysuje dom mieszkalny z zastosowaniem różnych rodzajów perspektywy zbieżnej – ocenia zaplanowanie przestrzeni w |
2.2 3.1 3.2 |
|
na: mieszkaniową, sakralną, użyteczności publicznej, przemysłową
– zasady dobrej architektury oraz funkcjonalne i estetyczne planowanie przestrzeni – analiza i porównanie dzieł architektury |
– wyjaśnia terminy: architekt, urbanista, zabytek, konserwator zabytków
– podaje przykłady zabytkowych obiektów znajdujących się w najbliższej okolicy – wskazuje w swojej miejscowości przykłady funkcjonalnie i estetycznie zaplanowanej przestrzeni |
pobliżu swojego miejsca zamieszkania pod względem funkcjonalności i estetyki
– omawia zasady właściwego projektowania obiektów architektonicznych i planowania przestrzeni pod względem ich funkcjonalności – porównuje pracę architekta i urbanisty – analizuje związki między funkcją a formą obiektów architektonicznych – zestawia dwa różne dzieła architektury – uzasadnia własną opinię na temat analizowanego dzieła architektonicznego |
||||
13. i 14.
Na tropie architektury. Projektujemy szkołę przyszłości. |
2 |
– wykorzystanie w praktyce poznanych terminów dotyczących architektury
– analiza i porównanie arcydzieł architektury światowej i polskiej |
– z pomocą innych uczniów lub nauczyciela określa formę i funkcje oglądanej budowli
– układa z koleżankami i kolegami puzzle przedstawiające zabytek architektoniczny – buduje z grupą szkołę przyszłości |
– samodzielnie określa formę i funkcje oglądanej budowli
– uzasadnia własną opinię na temat analizowanego dzieła architektonicznego – twórczo pracuje przy projekcie i wykonaniu szkoły przyszłości |
1.2 3.2 |
|
15., 16. i 17.
Wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne. Określamy, czym jest wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne. Rysujemy przedmioty codziennego użytku. |
3 |
– specyfika i rola wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego
– estetyka i funkcjonalność przedmiotów – różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym |
– wyjaśnia termin funkcjonalność przedmiotów
– rysuje przedmioty codziennego użytku – określa, czym jest wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne – wymienia wytwory wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego spotykane na co dzień |
– dokonuje porównania między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym
– projektuje przedmioty z uwzględnieniem ich funkcjonalności i estetyki – analizuje wybrane wytwory wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego pod kątem ich funkcjonalności oraz estetyki – wyraża własną opinię na temat analizowanego wytworu wzornictwa przemysłowego lub rzemiosła |
2.2 |
|
– analiza i porównanie wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego | artystycznego
– wyjaśnia rolę mody we wzornictwie przemysłowym – tłumaczy związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotu – porównuje przedmioty o tym samym przeznaczeniu pod kątem ich funkcjonalności i estetyki |
|||||
18., 19. i 20.
Sztuka ludowa- poznajemy przykłady dyscyplin plastycznych. Kolaż- wykonujemy pracę inspirowaną twórczością ludową. |
3 |
– terminy: pieta, świątek, skansen
– cechy sztuki ludowej – różnorodność przejawów sztuki ludowej: malarstwo, grafika, rzeźba, rzemiosło artystyczne, architektura |
– podaje przykłady dyscyplin plastycznych, w ramach których powstają dzieła sztuki ludowej
– wykonuje prace inspirowane twórczością ludową (obraz, kolaż, wycinanki) – opisuje charakterystyczne cechy sztuki ludowej – wymienia przykłady wytworów sztuki ludowej – wyjaśnia terminy: pieta, skansen |
– określa cechy piety i świątka na podstawie fotografii rzeźby ludowego twórcy
– omawia wybrane przykłady wytworów sztuki ludowej pod kątem ich formy i użytego materiału – wykonuje pracę na zadany temat w określonej technice – opisuje wnętrze izby wiejskiej i prezentowane w niej wyroby ludowych rzemieślników – wyraża własną opinię na temat omawianego dzieła sztuki ludowej – analizuje środki wyrazu plastycznego zastosowane w dwóch różnych dziełach sztuki ludowej – wymienia i opisuje charakterystyczne elementy sztuki ludowej swojego regionu – twórczo wykorzystuje elementy sztuki ludowej w działaniach plastycznych |
1.1 2.1 3.1 |
|
21. i 22.
Fotografia – prawo autorskie a fotografia. Opisujemy podstawowe zasady kadrowania przy robieniu zdjęć. |
2 |
– terminy: fotografik, sepia, fotomontaż, fotokolaż
– prawo autorskie a fotografia – zasady robienia dobrego zdjęcia – funkcje i cechy techniki fotograficznej |
– wymienia narzędzia wykorzystywane w fotografii dawniej i dziś
– opisuje podstawowe zasady kadrowania przy robieniu zdjęć – poprawnie posługuje się terminami: fotografia użytkowa, fotografia artystyczna – podejmuje próbę przetworzenia zdjęcia za pomocą programu komputerowego |
– wskazuje podobieństwa między techniką malarską a fotograficzną
– omawia elementy dzieła sztuki (kompozycja, światłocień) w wybranych fotografiach artystycznych – tworzy ciekawy fotomontaż – na podstawie wykonanej pracy charakteryzuje sposób tworzenia fotomontażu i fotokolażu |
1.2 2.1 2.2 3.1 |
|
Wykonujemy fotokolaż. |
2 |
– narzędzia fotograficzne
– komputerowe programy do obróbki zdjęć |
– tworzy fotokolaż | – analizuje fotomontaż damy z łasiczką pod kątem efektów uzyskanych dzięki
zastosowaniu techniki fotomontażu – podaje przykłady wykorzystania fotografii w życiu codziennym i sztuce – twórczo interpretuje temat zadanej pracy plastycznej |
||
23. i 24.
Film – poznajemy podstawy dobrego filmowania. Wykonujemy plakat filmowy. |
2 |
– terminy: film komercyjny, film artystyczny, film animowany, film 3D, spot reklamowy, wideoklip
– narzędzia filmowe – środki plastyczne w filmie i sposób ich wykorzystania do kształtowania dzieła filmowego – podstawy dobrego filmowania – możliwości deformacji rzeczywistości za pomocą efektów cyfrowych |
– wie, czym się różni film artystyczny od filmu komercyjnego
– wymienia niektóre gatunki filmowe – podaje typowe narzędzia filmowe – dostrzega wpływ perspektywy, światła, kolorystyki na atmosferę filmu – podejmuje próbę wykonania plakatu filmowego |
– dokonuje podziału gatunków filmowych
– określa gatunki filmowe w przedstawianych fragmentach filmów – na przykładach prezentowanych fragmentów omawia wpływ poznanych elementów plastycznych na atmosferę filmu – analizuje wybrane fragmenty filmowe pod kątem efektów uzyskanych dzięki zastosowaniu odpowiednich środków plastycznych – podejmuje próby kręcenia etiudy filmowej z wykorzystaniem efektów cyfrowych kamery wideo |
1.2 2.1 2.2 3.1 3.2 |
|
25. i 26.
Instalacja – poznajemy przykłady materiałów wykorzystywanych w instalacji. Wykonujemy instalację na zadany temat z wykorzystaniem przygotowanych materiałów. |
2 |
– terminy: instalacja, wideoinstalacja
– materiały wykorzystywane w instalacjach |
– tłumaczy, czym jest instalacja
– podaje przykłady materiałów wykorzystywanych w instalacji – podejmuje próbę wykonania instalacji na zadany temat z wykorzystaniem przygotowanych materiałów |
– analizuje przykłady różnych instalacji pod kątem wykorzystanych materiałów i uzyskanych efektów
– twórczo stosuje w działaniach plastycznych wiedzę na temat instalacji |
2.1 3.1 |
|
27.
Czym jest happening? |
1 |
– termin happening
– sposoby przeprowadzenia happeningu |
– tłumaczy, czym jest happening
– podaje przykład happeningu – uczestniczy w klasowym happeningu |
– samodzielnie, za pomocą internetu, zbiera informacje na temat przeprowadzonych w Polsce i na świecie happeningów
– prezentuje na forum klasy założenia wybranych happeningów – tworzy scenariusz klasowego happeningu i czynnie w nim uczestniczy |
1.2 2.1 2.2 3.1 |
|
28. i 29.
Poznaj swój region! Poznajemy zabytki swojego regionu. |
2 |
– zasady zachowania się w muzeum
– najsłynniejsze muzea, galerie, zabytki w Polsce – sztuka w naszym regionie – wycieczka do wybranego muzeum, dowolnej galerii lub zabytku znajdującego się w najbliższej okolicy lub obejrzenie filmu o wybranym zabytku polskim |
– wymienia zabytki swojego regionu
– podaje nazwy placówek kulturalnych w swoim regionie – umie odpowiednio zachować się w muzeum |
– wymienia najsłynniejsze polskie zabytki i muzea
– podaje nazwisko artysty działającego w najbliższej okolicy i charakteryzuje jego twórczość – sporządza mapę artystyczną okolic swojej szkoły |
1.1 |
|
30.
Utrwalenie wiadomości z całego roku – gra dydaktyczna. |
1 |
– rozegranie gry dydaktycznej, wykorzystującej treści przyswojone w klasie szóstej i w klasach młodszych | – bierze udział w grze dydaktycznej, wykazując się opanowaniem materiału nauczania w zakresie podstawowym | – tworzy bądź twórczo uczestniczy w grze dydaktycznej, wykazując się opanowaniem materiału nauczania z plastyki w stopniu rozszerzonym |
1.1 3.1 3.2 |