Wymagania edukacyjne z plastyki kl. V
Podczas ustalania oceny z plastyki szczególną uwagę zwraca się na wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć oraz pozytywna postawa wobec przedmiotu. Składają się na nią:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów (przygotowanie do lekcji sprawdzane jest na początku lekcji. Uczeń otrzymuje minus gdy jest nieprzygotowany do lekcji. Minusy przeliczane są na ocenę niedostateczną),
- przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami,
- efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne,
- zachowywanie porządku w miejscu pracy – zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu,
- udział w konkursach plastycznych,
- wykonywanie ponadobowiązkowych prac plastycznych,
- przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacających proces lekcyjny na podstawie różnych źródeł,
- zeszyt przedmiotowy,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe (za odrobienie pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę albo „+”, za nieodrobienie pracy wstawiany jest „-”. Minusy przeliczane są na ocenę niedostateczną.)
Przy ocenie prac plastycznych bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- zgodność pracy z tematem lekcji,
- poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych,
- trafność doboru środków artystycznego wyrazu,
- umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną,
- pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi,
- stosowanie niekonwencjonalnych, twórczych rozwiązań,
- oryginalność realizacji danego tematu o
- estetyka pracy (to kryterium nie dotyczy uczniów cierpiących na różne dysfunkcje).
Nauczyciel uzasadnia ocenę słownie w obecności klasy- informuje ucznia, co wykonał dobrze, a nad czym powinien jeszcze popracować.
- Informowanie rodziców następuje w czasie ustalonych konsultacji, dni otwartych.
- Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych ale nie jest średnią arytmetyczną.
- Obowiązuje skala ocen zgodna ze Szkolnym Systemem Oceniania.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który:
- uczęszcza na zajęcia,
- przyswoił podstawowe wiadomości i umiejętności wymienione w programie nauczania,
- rozwiązuje (samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela) zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który:
- uczęszcza na zajęcia,
- opanował w stopniu średnim materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym),
- samodzielnie rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
- poprawnie posługuje się różnymi przyborami i narzędziami pracy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- dobrze zna poprzednie wymagania,
- stosuje w praktyce elementy zdobytej wiedzy teoretycznej,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych),
- samodzielne rozwiązuje zadania teoretyczne,
- odpowiednio posługuje się przyborami i narzędziami,
- wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności
- wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
- bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy,
- z powodzeniem stosuje wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne, oraz sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną,
- chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań),
- uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- doskonale opanował treści programu klasy piątej,
- przejawia szczególne zainteresowania plastyką (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.,
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- osiąga sukcesy w konkursach plastycznych,
- wykazuje zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły oraz poza nią.
Wymagania edukacyjne
Wymagania konieczne
Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dopuszczającą. |
Z pomocą nauczyciela uczeń:
× wymienia placówki działające na rzecz kultury, × tłumaczy zasady zachowania się w muzeum, × wskazuje zabytki znajdujące się w regionie, × podaje nazwiska najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych, × wyjaśnia, kogo możemy nazywać twórcą ludowym, × opisuje tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą, × nazywa elementy dzieła plastycznego (linia, punkt, kontur, plama, walor barwa, światłocień, technika, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa), × wskazuje podstawowe środki wyrazu plastycznego znajdujące się w najbliższym otoczeniu i je opisuje, × wyjaśnia znaczenie niektórych z omówionych na lekcji terminów plastycznych, × wymienia nazwy niektórych z poznanych dziedzin sztuki (np. rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa, sztuka ludowa oraz współczesne formy: fotografika, film, instalacja, asamblaż, happening, performance), × rozróżnia dzieła należące do poszczególnych dziedzin twórczości artystycznej (rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne itd.), × tłumaczy, czym zajmują się rysownik, malarz, grafik, rzeźbiarz i architekt, × wskazuje różnice między rysunkiem a malarstwem, × uzyskuje barwy pochodne, wykorzystując barwy podstawowe, × wymienia podstawowe elementy warsztatu fotograficznego, × nazywa niektóre gatunki filmowe, × wskazuje środki przekazu należące do nowych mediów, × wskazuje podstawowe narzędzia pracy plastyka i wykorzystuje je w minimalnym stopniu w swoich działaniach, × podejmuje próby zastosowania elementów teorii w ćwiczeniach praktycznych, × wykonuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, × utrzymuje w porządku swój warsztat pracy, × stara się przestrzegać zasad BHP podczas działań na lekcji. |
Wymagania podstawowe
Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dostateczną. |
Uczeń:
× określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu, × wskazuje miejsca w swoim regionie, w których można obejrzeć dzieła plastyczne, × wymienia najsłynniejsze polskie zabytki oraz zabytki znajdujące się w regionie, × podaje przykłady dziedzin sztuki uprawianych przez twórców ludowych oraz wykorzystywanych przez tych artystów technik plastycznych, × wyjaśnia znaczenie wybranych tradycji i symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą, × opisuje elementy dzieła plastycznego, × tłumaczy znaczenie omówionych na lekcji terminów plastycznych, × wymienia poznane podczas lekcji dziedziny sztuki, × omawia poznane techniki malarskie, nazywając wykorzystywane w nich narzędzia i podłoża, × wyjaśnia najważniejsze podziały barw, × wskazuje elementy i układy tworzące daną kompozycję, × przygotowuje ilustrację z zastosowaniem danego rodzaju kompozycji, × rozpoznaje rodzaj kompozycji wykorzystanej w wybranych dziełach przedstawionych na reprodukcjach, × wykonuje rysunek z zastosowaniem wybranej perspektywy, × podaje najważniejsze cechy wybranych perspektyw malarskich, × tłumaczy, czym różni się technika druku wypukłego od techniki druku wklęsłego, × wymienia poszczególne rodzaje rzeźby, × dokonuje podziału architektury ze względu na jej funkcje, × wskazuje wytwory wzornictwa przemysłowego w najbliższym otoczeniu, × projektuje przedmioty codziennego użytku, × wyjaśnia, czym różni się fotografia artystyczna od fotografii użytkowej, × określa różnice między dziełami kina artystycznego a filmami komercyjnymi, × omawia funkcję nowych mediów w sztuce, × rozpoznaje narzędzia pomocne w pracy rysownika, malarza, rzeźbiarza, grafika, fotografika i filmowca, × omawia funkcje typowych narzędzi stosowanych w poszczególnych technikach plastycznych, × przedstawia obiekty na płaszczyźnie i w przestrzeni, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego, × stosuje w działaniach artystycznych różne narzędzia i podłoża, × dostrzega wpływ faktury użytego podłoża na efekt końcowy działań plastycznych, × prowadzi zeszyt przedmiotowy, × uczestniczy w dyskusjach o prezentowanych obiektach po zachęcie ze strony nauczyciela, × stosuje się do zasad organizacji pracy, × przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia, × aktywnie pracuje w grupie, × utrzymuje w porządku swój warsztat pracy, × przestrzega zasad BHP podczas działań plastycznych. |
Wymagania rozszerzające
Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dobrą. |
Uczeń:
× określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu, × podaje nazwiska najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych, × wymienia najsłynniejsze polskie zabytki i dzieła sztuki oraz zabytki znajdujące się w regionie, × analizuje wybrane dzieła sztuki, stosując wiedzę zdobytą podczas lekcji, × wskazuje najbliższy skansen, × wyjaśnia, czym są pieta i świątek, oraz określa ich cechy na podstawie fotografii, × omawia wybrane tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą, × charakteryzuje poszczególne dziedziny sztuki, × opisuje wybrane środki wyrazu plastycznego i przyporządkowuje je do określonej grupy elementów tworzących dzieło, × wymienia cechy poszczególnych rodzajów kompozycji, × określa sposób przedstawiania przestrzeni oraz rodzaje faktury zastosowane w dziele zaprezentowanym na oglądanej reprodukcji, × rozpoznaje, jakimi narzędziami posłużył się twórca dzieła poznawanego w postaci reprodukcji, × wyjaśnia, jak stosować sztalugi, matrycę i dłuto, × tłumaczy znaczenie poznanych terminów plastycznych, uzupełniając swoje definicje przykładami dzieł sztuki, × omawia wpływ barw ciepłych i zimnych na samopoczucie człowieka, × rozróżnia rodzaje malarstwa ze względu na przedstawianą tematykę (portret, pejzaż, martwa natura, malarstwo historyczne, rodzajowe itd.), × charakteryzuje prace graficzne, zwracając szczególną uwagę na materiał użyty do wykonania matrycy, × wskazuje różnice pomiędzy rzeźbą tradycyjną a kompozycją przestrzenną, × porównuje wzornictwo przemysłowe z rzemiosłem artystycznym, × wymienia podobieństwa między techniką malarską a techniką fotograficzną, × nazywa środki wyrazu artystycznego wykorzystywane w filmie (perspektywa, światło, kolor) oraz określa ich wpływ na atmosferę dzieła, × wymienia cechy charakterystyczne sztuki nowych mediów, × stosuje elementy wiedzy teoretycznej w ćwiczeniach praktycznych, × używa waloru w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy, × wyjaśnia, w jaki sposób ukazać światłocień na rysunku, × dobiera narzędzia i podłoża w zależności od charakteru i tematu wykonywanej pracy plastycznej, × posługuje się właściwie przyborami i narzędziami plastycznymi, × porównuje środki wyrazu plastycznego zastosowane w dwóch wybranych dziełach malarskich zaprezentowanych na reprodukcjach, × wykorzystuje dany rodzaj kompozycji oraz wybraną technikę plastyczną podczas tworzenia ilustracji, × omawia wybrany obraz pod kątem zastosowanego rodzaju kompozycji, × tłumaczy, na czym polega perspektywa przedstawiona na obrazie, × dobiera rodzaj perspektywy do tematu wykonywanej pracy, wykorzystując w praktyce wiedzę teoretyczną, × realizuje proste projekty w dziedzinie sztuki użytkowej, × wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym, × określa rolę środków wyrazu, które zastosował w pracy plastycznej, × prowadzi systematycznie zeszyt przedmiotowy, × zachowuje koncentrację podczas lekcji, × uczestniczy aktywnie w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, × organizuje poprawnie swoje miejsce pracy oraz przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia, × efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na działalność twórczą, × utrzymuje w porządku swój warsztat pracy, × przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami. |
Wymagania dopełniające
Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę bardzo dobrą. |
Uczeń:
× dyskutuje na temat roli sztuki w życiu człowieka, × wymienia nazwiska najwybitniejszych artystów polskich i zagranicznych (malarzy, rzeźbiarzy, architektów), × zdobywa z różnych źródeł (internet, lokalna prasa, dostępne książki) informacje na temat artystów tworzących w regionie, × wymienia placówki kultury znajdujące się w rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy oraz wyjaśnia, czym się one zajmują, × omawia rolę muzeów w procesie edukacji społeczeństwa, × wykazuje sie rozległą wiedzą na temat polskich zabytków, × rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, × określa funkcje wybranych dzieł oraz wskazuje cechy wyróżniające je spośród innych tekstów kultury z danej epoki, × posługuje się w swoich wypowiedziach podstawowymi terminami z poszczególnych dziedzin sztuki, × bierze aktywny udział w dyskusji dotyczącej podobieństw i różnic między poszczególnymi dziedzinami sztuki, × porównuje wybrane dzieła plastyczne pod kątem użytych w nich środków wyrazu plastycznego, × omawia wybrane przykłady wytworów sztuki ludowej pod względem ich formy i użytego materiału, × opisuje (w oparciu o przekazy ludowe) tradycje podtrzymywane w swoim regionie, × wylicza różnice między malarstwem realistycznym a malarstwem abstrakcyjnym, × określa cechy rzeźb należących do różnych rodzajów na podstawie wybranych przykładów, × opowiada o wybranej zabytkowej budowli i charakteryzuje jej funkcje, × analizuje wybrane wytwory wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego pod kątem ich funkcjonalności i estetyki, × omawia elementy dzieła plastycznego (kompozycja, światłocień, perspektywa, barwa) widoczne na wybranych fotografiach, × określa gatunek filmu na podstawie zaprezentowanego fragmentu, × świadomie korzysta z narzędzi sztuki nowych mediów (programy graficzne itp.) w swojej działalności twórczej, × przestrzega praw autorskich, × potrafi właściwie wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną we własnej twórczości, × operuje sprawnie wybraną techniką plastyczną, × wykonuje oryginalne i pomysłowe prace zgodne z podanym tematem, × wybiera technikę odpowiednią dla najlepszego wyrażenia tematu i analizuje ją pod kątem uzyskanych efektów plastycznych, × tworzy prace, ujawniając bogatą wyobraźnię i zręcznie wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne środki plastyczne oraz fakturę podłoża, × realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, stosując m.in. narzędzia i wytwory multimedialne, × posługuje się biegle poszczególnymi środkami wyrazu plastycznego, × stosuje plamy walorowe w celu ukazania w rysunku światłocienia na przedmiotach, × dokonuje ekspresji uczuć i nastrojów w pracy plastycznej za pomocą odpowiednio dobranych środków plastycznych, × wykorzystuje umiejętnie różne rodzaje perspektywy w celu ukazania przestrzeni na płaszczyźnie, × analizuje własną pracę pod kątem zastosowanych środków wyrazu plastycznego, × bierze udział w konkursach plastycznych przeprowadzanych na terenie szkoły lub poza nią, × prowadzi zeszyt przedmiotowy systematycznie i estetycznie, × jest aktywny podczas lekcji, z zaangażowaniem dyskutuje o prezentowanych obiektach, × organizuje swoje miejsce pracy, przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia, × efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na działalność twórczą, × utrzymuje w porządku swój warsztat pracy zarówno podczas działań plastycznych, jak i po ich zakończeniu, × przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami. |
Wymagania wykraczające
Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę celującą. |
Uczeń:
× wykazuje szczególne zainteresowanie sztukami plastycznymi, × uzasadnia swoje upodobania estetyczne, × ciekawie opowiada o zabytkach swojego regionu, × gromadzi dodatkowe wiadomości związane z plastyką, × kolekcjonuje reprodukcje dzieł plastycznych i książki o sztuce, × wykazuje znajomość literatury przedmiotu wykraczającą poza materiał omawiany na lekcjach, × orientuje się w wydarzeniach plastycznych odbywających się w kraju i na świecie (wystawy, konkursy, biennale), × uczęszcza do galerii, muzeów itp., × wymienia nazwiska wybitnych artystów działających w jego miejscowości lub regionie, × ocenia znaczenie twórczości wybranego artysty i jego zasługi dla środowiska lokalnego, regionu, kraju, świata, × posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza treści wymienione w programie nauczania, × bierze czynny udział w zajęciach plastycznych, × analizuje prezentowane obiekty pod kątem ich treści, formy i emocjonalnego oddziaływania, × wykonuje prace dodatkowe będące uzupełnieniem treści poznanych na lekcji (opracowuje referaty traktujące o zagadnieniach poruszanych w literaturze przedmiotu, wykonuje pomoce dydaktyczne itp.), × wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną w pozalekcyjnych działaniach plastycznych (np. należy do szkolnego koła zainteresowań), × aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły (gazetki szkolne, dekoracje okolicznościowe) i regionu, × zdobywa nagrody na konkursach plastycznych, × wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy (nowatorska forma, wzbogacona materiałem ilustracyjnym i teoretycznym), × przygotowuje się systematycznie do zajęć, × utrzymuje wzorowy porządek na swoim stanowisku pracy, zarówno podczas działań plastycznych, jak i po ich zakończeniu, × przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami. |