PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII
podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r., Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO;
Nauczanie chemii odbywa się zgodnie z programem Program nauczania chemii w szkole podstawowej” autorstwa Teresy Kulawik i Marii Litwin, zgodnych z obowiązującymi podstawami programowymi.
- Program realizowany jest podczas 4 godzin w całym cyklu kształcenia, tj. po 2 godziny tygodniowo w klasie siódmej i ósmej.
- Przedmiotowy system oceniania z chemii ma na celu:
- kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
- przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
- umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z dziedziny chemii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów.
- W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- prace pisemne:
- kartkówki
- prace pisemne:
- dotyczące materiału z 3 ostatnich tematów,
- nie muszą być zapowiadane,
- mogą być przeprowadzone w każdym momencie lekcji;
- sprawdziany
- obejmujące większą partię materiału określoną przez nauczyciela najczęściej po ukończeniu działu programowego,
- zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
Niesamodzielna praca podczas prac pisemnych (tj. ściąganie, podpowiadanie) jest niedopuszczalna. Korzystanie ze ściąg i podpowiedzi będzie traktowane, jako brak dostatecznej wiedzy i umiejętności. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia podczas pracy pisemnej oddaje on swoją pracę i otrzymuje ocenę niedostateczną. W przeciągu 1 tygodnia uczeń ma obowiązek zaliczyć materiał obowiązujący na sprawdzianie.
- odpowiedzi ustne
- obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji,
- nie muszą być zapowiadane,
- zgłoszenie nieprzygotowania po wywołaniu do odpowiedzi nie będzie uwzględniane. W takiej sytuacji uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- prace domowe
- każda praca domowa powinna być odrobiona przez ucznia samodzielnie, zgodnie z poleceniem i w ustalonym terminie,
- źle odrobioną pracę domową uczeń ma obowiązek poprawić samodzielnie lub z pomocą nauczyciela,
- praca domowa może być sprawdzona i oceniona w każdej chwili,
- w przypadku stwierdzenia braku pracy domowej, która nie była wcześniej zgłoszona nauczycielowi, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Nieuzupełnienie zaległej pracy domowej w wyznaczonym terminie powoduje otrzymanie przez ucznia oceny niedostatecznej,
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń również wtedy, gdy podczas sprawdzania zeszytu zostanie stwierdzony brak minimum 2 prac domowych. Ocena ta nie jest brana pod uwagę przy ocenie za zeszyt,
- otrzymanie oceny niedostatecznej nie zwalnia ucznia z obowiązku odrobienia zaległej pracy domowej;
- praca i aktywność na lekcji
- zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą,
- zebranie trzech znaków „-” daje ocenę niedostateczną;
- zeszyt przedmiotowy prowadzony przez ucznia
- uczeń zobowiązany jest do systematycznego i starannego prowadzenia zeszytu,
- każdy temat powinien być oznaczony datą i numerem lekcji
- wszelkie braki spowodowane nieobecnością ucznia lub niemożliwością pisania powinny być uzupełnione w jak najszybszym czasie,
- wyniki pracy grupowej,
- prace dodatkowe (dotyczą osób chętnych)
- uczeń może otrzymać ocenę za samodzielne przygotowane prace dodatkowe, podjęte z własnej inicjatywy lub na prośbę lub polecenie nauczyciela,
- przy ocenie brane są pod uwagę:
- wartość merytoryczna,
- samodzielność wykonania,
- pomysł,
- estetyka wykonania,
- sposób zaprezentowania;
- aktywność poza lekcjami udział w konkursach, akcjach charytatywnych, dniach otwartych, kółku chemicznym itd.).
- Nieprzygotowanie do lekcji.
- za nieprzygotowanie traktuje się:
- brak pracy domowej,
- brak zeszytu przedmiotowego,
- brak przygotowania do odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji;
- nieprzygotowanie uczeń zgłasza bezpośrednio po wejściu do klasy po uprzednim podniesieniu ręki,
- nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym
- nieprzygotowania nie można zgłaszać, gdy:
- wcześniej zapowiedziana została kartkówka, powtórzenie wiadomości, sprawdzian,
- mija termin wykonania zadanej pracy;
- w ciągu jednego semestru w klasie VII i VIII uczeń ma prawo do wykorzystania trzech zgłoszeń o nieprzygotowaniu się do lekcji,
- każde kolejne nieprzygotowanie powoduje otrzymanie przez ucznia oceny niedostatecznej,
- niewykorzystane nieprzygotowania w trakcie jednego semestru nie przechodzą na semestr następny.
- Oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców (opiekunów prawnych).
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
- Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego .
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne praceswoich dzieci:
- bezpośrednio po sprawdzenie pracy pisemnej (prace przekazywane przez uczniów do wglądu)
- na najbliższym po sprawdzianie dyżurze nauczyciela przedmiotu;
- na zebraniach ogólnych;
- podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem;
- w czasie dni otwartych.
- Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych. Informacja ta polega na:
- informacji ustnej,
- wpisach do zeszytu przedmiotowego,
- wpisach do dziennika papierowego i elektronicznego
- Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
- oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
- wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
– opanowane umiejętności,
– częściowo opanowane umiejętności
– nieopanowane umiejętności.
Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu. Podpisana przez rodziców zostaje wklejona do zeszytu przedmiotowego przez ucznia.
- W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie.
- Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
- Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
- Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
- Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
- nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
- sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
- sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną (czasem krócej), a kartkówka do 20 minut,
- uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
- nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
- nauczyciel omawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
- uczeń może poprawić raz każdą ocenę ze sprawdzianów,
- uczeń nie może poprawiać ocen otrzymanych z kartkówek, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
- poprawa powinna odbyć się w ciągu tygodnia od oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
- ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika papierowego i elektronicznego, a do wystawienia oceny na semestr obie oceny (otrzymana za pierwszym razem oraz poprawiona) są brane pod uwagę (obie oceny są równorzędnie ważne),
- prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
- Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
- 30%-49% – dopuszczający
- 50%-74% – dostateczny
- 75%-89% – dobry
- 90%- 95% – bardzo dobry
- 96%-100% – celujący
- Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
- poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
- 20%-39% – dopuszczający
- 40%-54% – dostateczny
- 55%-70% – dobry
- 71%- 90% – bardzo dobry
- 91%-100% – celujący.
- Nie ocenia się ucznia:
- w klasach VII – VIII w pierwszym tygodniu września,
- do trzech dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
- w przypadku zaistnienia zdarzeń losowych.
- W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
- uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
- osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na poziomie szkolnym i pozaszkolnym,
- posiada wiadomości wykraczające poza treści podstawy programowej
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
- wydłużonego czasu pracy,
- obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
- mniejszej ilości zadań,
- indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy.
- innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań testowych i zadań otwartych
- dostosowanie warunków i form pracy podczas pisania prac pisemnych
- Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
- Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
- Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią ocen cząstkowych.
- Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
- W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
- Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.
Opracował nauczyciel chemii SP47 w Białymstoku, wrzesień 2018r.