Przedmiotowy system oceniania – GEOGRAFIA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z GEOGRAFII

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO.

  1. Nauczanie geografii odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym wydawnictwa Nowej Ery, pt: „Program nauczania geografii dla szkoły podstawowej – Planeta Nowa”autorstwa Ewy Marii Tuz, Barbary Dziedzic, zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
  2. Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w ciągu: w kl. V – 1 godz./tyg., w kl. VI – 1 godz./tyg., w kl. VII – 2 godz./tyg., w kl. VIII – 1 godz./tyg.
  3. Przedmiotowy system oceniania z geografii ma na celu:
    • kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
    • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
    • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
    • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
    • dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
    • umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  4. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
  5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z geografii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
  6. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    • posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
    • posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,
    • objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w szkole.
  7. W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
    1. prace pisemne:
      • sprawdziany (klasówki)obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
      • kartkówkidotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
    2. praca i aktywność na lekcji,
    3. odpowiedzi ustne,
    4. prace domowe,
    5. wyniki pracy grupowej,
    6. prace długoterminowe obserwacje przyrodnicze, referaty, prezentacje multimedialne, plakaty,
    7. aktywność poza lekcyjna osiągnięcia w konkursach, akcjach charytatywnych, proekologicznych.
  • Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
  • Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika papierowego i elektronicznego .
  • Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
  • Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne praceswoich dzieci:
    • na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
    • na zebraniach ogólnych,
    • w czasie dni otwartych.
  • Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:
    • informację ustną,
    • wpisy do zeszytu przedmiotowego,
    • wpisy do dziennika papierowego i elektronicznego.
  • Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
    • oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasywskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
    • wszystkie oceny ze sprawdzianów uzasadniane są przez nauczyciela pisemnie w formie dołączonego komentarza, w którym są wskazane:
      • opanowane umiejętności,
      • częściowo opanowane umiejętności
      • nie opanowane umiejętności,
      • sposoby zniwelowania zaistniałych braków.

Informacja ta przekazywana jest rodzicom przez uczniów w postaci metryczki do testu. Podpisana przez rodziców z powrotem trafia do nauczyciela.

  • W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasach V- VIII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
    • 6– celujący /cel/
    • 5– bardzo dobry /bdb/
    • 4– dobry /db/
    • 3– dostateczny /dst/
    • 2– dopuszczający /dop/
    • 1– niedostateczny /ndst/
  • W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
  • Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
  • Brak uczniowskiego wyposażenia(np. zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy uczniawyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
  • Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
  • Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
    • nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
    • sprawdzian poprzedza powtórzeniei utrwalenie wiadomości,
    • sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 20 minut,
    • uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
    • nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję sprawdzianu,
    • bezpośrednio po sprawdzeniu pracy pisemnej (prace przekazane do wglądu uczniom)
    • nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów na sprawdzianie wspólnie z uczniami na zajęciach edukacyjnych, a ocenę wpisuje do dziennika papierowego i elektronicznego,
    • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościamizawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej z nauczycielem,
    • jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodnie od powrotu do szkoły,
    • uczeń może poprawić raz każdą ocenę z prac pisemnych: ze sprawdzianów i kartkówek z trzech tematów,
    • poprawa powinna odbyć się w ciągu dwóch tygodniod oddania i omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
    • ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną wpisana jest jako kolejna do dziennika, do wystawienia oceny na semestr obie są równorzędne,
    • uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek z jednego tematu lekcji, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
    • prace pisemne przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  • Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    • poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
    • 30%-49% – dopuszczający
    • 50%-74% – dostateczny
    • 75%-89% – dobry
    • 90%- 95% – bardzo dobry
    • 96%-100% – celujący.
  • Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    • poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów- niedostateczny
    • 20%-39%- dopuszczający
    • 40%-54%- dostateczny
    • 55%-70%- dobry
    • 71%- 90%- bardzo dobry
    • 91%-100%- celujący.
  • Nie ocenia się ucznia:
    • w klasach V – VIII w pierwszym tygodniu września,
    • do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (min. tygodniowej),
    • w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
  • Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia.
  • W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań– ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
    • stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
      2. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
      3. uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
      4. osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
    • stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
      • . opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  1. rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
  • stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
    • . nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
  1. poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
  • stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • . opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
  1. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
  • stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
    • . ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
  1. rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
  • stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • . nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
  1. nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  • Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii ( dostosowanie warunków i form prac podczas pisania prac pisemnych) Uczniowie ci mają prawo do:
    • wydłużonego czasu pracy,
    • obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
    • mniejszej ilości zadań,
    • indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
    • innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań otwartych.
  • Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
  • Ocena wystawiana na koniec drugiego okresu jest oceną roczną, uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
  • Ocena semestralna wynika z ocen bieżących, ale nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  • Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
  • W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
  • Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

Opracował nauczyciel geografii SP47 w Białymstoku, wrzesień 2018r.