Kryteria poziomów wymagań
Klasa II
|
Zakres umiejętności |
Poziom celujący 6p. |
Poziom 5p. |
Poziom dobry 4p. |
Poziom dostateczny 3p. |
Poziom dopuszczający 2p. |
Poziom niedostateczny 1p. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA
|
Osiągnięcia społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka. |
Z zainteresowaniem słucha i dorosłych
Wypowiada się spójnie |
Uważnie słucha wypowiedzi
Wypowiada myśli w formie zdania poprawnie pod względem i stylistycznym. Systematycznie wzbogaca w czytelny sposób emocje jakie wywołuje tematyka |
Obdarza uwagą rówieśników i dorosłych.
Wypowiada myśli w formie zdania, na ogół poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym. Bierze udział w rozmowach |
Słucha i dorosłych.
Wypowiada się na temat |
Słucha
Wypowiada się krótko, popełniając błędy gramatyczno-stylistyczne. |
Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.
Często nie udziela odpowiedzi na pytania. W wypowiedziach popełnia rażące błędy gramatyczne i stylistyczne. Posiada ograniczony zasób słownictwa. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA | Osiągnięcia w zakresie czytania,pisania i umiejętności samokształcenia.
|
Samodzielnie
i bezbłędnie koduje i dekoduje informacje.
Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne.
Czyta biegle |
Biegle czyta ze zrozumieniem symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści.
Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury oraz korzysta z innych źródeł wskazanych przez nauczyciela.
Czyta biegle i wyraziście krótkie teksty. |
Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikającez realizowanych treści.
Czyta lektury wskazane przez nauczyciela. Interesuje się książką i czytaniem.
Czyta poprawnie i płynnie krótkie teksty. |
Czyta ze
zrozumieniem z realizowanych treści.
Słucha czytanych utworów literackich. W miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Zna wszystkie litery alfabetu. Czyta i rozumie proste, krótkie teksty. |
Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne,
tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające z realizowanych treści.
Wykazuje małe zainteresowanie książką i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów. Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych.
Czyta opracowane, proste i krótkie teksty podręcznikowe. W nowych tekstach zniekształca wyrazy. Fragmentarycznie rozumie tekst. |
Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków
informacyjnych, tabelek, z realizowanych treści.
Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem i słuchaniem czytanych utworów.
Nie czyta nawet prostych wyrazów. Nie rozumie czytanego tekstu. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. |
Przestrzega zasad kaligrafii. Pisze bezbłędnie z pamięci.
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych.
Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne.
|
Pisze kształtnie i starannie przestrzegając zasad kaligrafii. Bezbłędnie przepisuje tekst drukowany i pisany. Pisze z pamięci wyrazy i krótkie zdania zgodnie z wymową.
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych.
Zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Nie popełnia błędów w opracowanych wyrazach.
|
Pisze kształtnie i starannie, nie zawsze przestrzegając zasad kaligrafii. Poprawnie prze-pisuje tekst drukowany i pisany. Pisze z pamięci popełniając nieliczne błędy.
Samodzielnie korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych.
Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne i interpunkcyjne. Popełnia nieliczne błędy.
|
Pisze proste, krótkie zdania, przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma.
Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela.
Zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne (wielka litera, kropka w zdaniu, pisownia wielką literą nazw własnych) |
Ma trudności z utrzymaniem się w liniaturze.Często popełnia błędy ortograficzne w znanych wyrazach. Myli kształt liter. Często popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
Korzysta z pakietów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z pomocą nauczyciela.
Myli określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
|
Nieprawidłowo odwzorowuje kształty liter. Nie mieści się w liniaturze. Nie zwraca uwagi na poprawność ortograficzną wyrazów.
Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi.
Nie posługuje się i nie rozumie określeń: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
|
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
|
Posługuje się ze zrozumieniem określeniami:wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje własne przykłady
Samodzielnie układa i pisze 2-3 zdaniową spójną wypowiedź. |
Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy.
Samodzielnie układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. |
Posługuje się
ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Rozpoznaje w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności.
Po przygotowaniu samodzielnie za-pisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. |
Posługuje się
ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta,rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności.
Stara się samo-dzielnie ułożyć i zapisać proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. |
Pod kierunkiem nauczyciela rozpoznaje w pros-tych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające czynności.
Pod kierunkiem nauczyciela układa i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów. |
Nie rozpoznaje wyrazów określających ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazów nazywających czynności.
Nie potrafi ułożyć zdania nawet przy pomocy nauczyciela.
|
Umiejętności wypowiedzi
w małych formach teatralnych.
|
Kreatywnie uczestniczy
w tworzeniu przedstawienia teatralnego. |
Samodzielnie przygotowuje rekwizyty
i posługuje się nimi. Ekspresyjnie odtwarza z pa-mięci teksty dla dzieci. |
Chętnie uczestniczy
w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty i posługuje się nimi.Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne |
Bierze udział
w zabawach teatralnych. Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pa-mięci teksty dla dzieci. Posługuje się rekwizytami. |
Wygłasza krótkie teksty z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty do udziału
w zabawach teatralnych. |
Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej.
Nie bierze udziału w przygotowaniu rekwizytów teatralnych. |
EDUKACJA MATEMATYCZNA | Umiejętności
w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. |
Samodzielnie wykonuje zadania związane
z określaniem położenia przedmiotów w przestrzeni oraz ustawia przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.
W sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie i dąży do wykonania zadania.
Samodzielnie wyszukuje stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. |
Określa położenie przedmiotów
w przestrzeni i na kartce papieru. Potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.
Samodzielnie ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów.
Dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. |
Określa położenie przedmiotów
w przestrzeni i na kartce papieru. Z pomocą nauczyciela potrafi ustawić przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.
Ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów.
Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega stałe następstwa i regularność w elementach otoczenia. |
Określa położenie przedmiotów
w przestrzeni i na kartce papieru.
Tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność.
Zauważa zjawisko symetrii w figurach geometrycznych i niektórych elementach otoczenia.
|
Z pomocą nauczyciela określa położenie
przedmiotów w przestrzeni i na kartce papieru.
Pod kierunkiem nauczyciela tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność.
Kontynuuje regularny wzór, np. szlaczek.
|
Nie określa położenia przedmiotów
w przestrzeni i na kartce papieru.
Nie tworzy i nie klasyfikuje zbiorów, nie porządkuje elementów, nie porównuje liczebności.
Nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru. |
EDUKACJA MATEMATYCZNA | Biegle i bezbłędnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Samodzielnie układa rozbudowane rytmiczne sekwencje z modeli figur zachowując symetrię. Dostrzega ją w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka. .
|
Biegle rozpoznaje, nazywa, układa
i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dostrzega i kontynuuje powtarzające się sekwencje. Układa rytmy z przedmiotów i modeli figur z uwzględnieniem symetrii. Zauważa te aspekty w środowisku naturalnym. |
Sprawnie rozpoznaje, nazywa, układa
i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne. Tworzy wzory z zachowaniem symetrii. |
Rozpoznaje
i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Układa figury z patyczków, na goplanach itp. Klasyfikuje figury według podanej (jednej) cechy. |
Popełnia błędy przy rozpoznawaniu podstawowych figur geometrycznych. | Nie rozróżnia podstawowych figur geometrycznych. | |
Umiejętności w zakresie liczenia i techniki rachunkowej |
Biegle i bezbłędnie liczy i zapisuje liczby w zakresie 20, przelicza do 100. Dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych.
|
Biegle liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 20. Rozpoznaje liczby do 100. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych. |
Sprawnie liczy w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 10. Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym. |
Sprawnie liczy obiekty- wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20). Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).
|
Z pomocą nauczyciela liczy obiekty- wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20). Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).
|
Myli kolejność liczb. Nie zapamiętuje obrazu graficznego liczb w zakresie 10. |
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
Osiągnięcia w zakresie czytania teksów matematycznych |
Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 20, bezbłędnie zapisuje te działania.
Dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje działania z okienkiem.
Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne.
|
Biegle dodaje
i odejmuje w zakresie 10, bezbłędnie zapisuje te działania. W formach czynnościowych dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje proste działania z okienkiem.
Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne.
|
Sprawnie dodaje
i odejmuje w zakresie 10, poprawnie zapisuje te działania. Radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania.
Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste, a z pomocą nauczyciela wybrane złożone. Układa zadania i je rozwiązuje. Podejmuje próby tworzenia łamigłówek matematycznych.
|
Wyznacza sumy
i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania.
Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Dopasowuje treść zadania do podanej formuły matematycznej.
|
Z pomocą nauczyciela wyznacza sumy
i różnice w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania.
Z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe. |
Nawet z pomocą konkretów błędnie oblicza sumy
i różnice w zakresie 10. Nie potrafi poprawnie zapisać działania.
Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać prostego zadania.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA | Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych. | Samodzielnie
i bezbłędnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.
Samodzielnie i bezbłędnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przedmiotów.
Bezbłędnie posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze.
|
Sprawnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.
Samodzielnie porównuje ilości płynów i różnicuje ciężar przedmiotów.
Biegle posługuje się kalendarzem i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze (pełne godziny). |
Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.
Manipulacyjnie porównuje ilości płynów i ciężary, wskazuje więcej, mniej, tyle samo.
Sprawnie posługuje się kalendarzem |
Mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów.
Waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową.
Nazywa dni tygodnia i miesiące w roku, potrafi korzystać z kalendarza. Rozpoznaje czas na zegarze (pełne godziny). |
Z pomocą nauczyciela mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów.
Pod kierunkiem nauczyciela waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową.
Myli dni tygodnia i miesiące w roku. Z pomocą nauczyciela potrafi korzystać z kalendarza i rozpoznaje czas na zegarze. |
Nawet przy po-mocy nauczyciela nie mierzy długości.
Nie waży przedmiotów i nie odmierza płynów.
Nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy. Nie korzysta z kalendarza i zegara.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
|
Bezbłędnie dokonuje obliczeń pieniężnych. Potrafi zaplanować zakupy.
Samodzielnie układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. Przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne. |
Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych.
Układa i rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Sprawnie
dokonuje obliczeń pieniężnych do wartości 10 zł. Pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje proste zadania z treścią o kupowaniu i płaceniu.
Wykorzystuje elementy gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Znając monety i banknoty do wartości 10 zł dokonuje obliczeń pieniężnych.
Wykorzystuje proste gry planszowe w zabawie. |
Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10 zł.
Z pomocą nauczyciela podejmuje próby wykorzystania gier planszowych w zabawie. |
Nie dokonuje obliczeń pieniężnych.
Nie interesuje się grami planszowymi. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA |
Umiejętności w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt.
|
Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia.
|
Rozpoznaje i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin i zwierząt. Samodzielnie prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia.
|
Rozpoznaje i nazywa popularne gatunki roślin i zwierząt. Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
|
Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom. Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta środowisku.
|
Nie zawsze rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w poznanych środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom.
|
Nie zna roślin i zwierząt w poznanych środowiskach przyrodniczych.
|
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA
|
|
Świadomie
i aktywnie włącza się w działania na rzecz ochrony przyrody.
Wskazuje na mapie Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych, czyta proste plany, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map
Zna numery telefonów alarmowych i wie w jakich sytuacjach należy je użyć. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
Rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się i ogranicza spożywanie niezdrowych produktów.
|
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę.
Wskazuje na mapie Polski jej granice, czyta proste plany, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map
Posługuje się numerami telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
Zna wybrane wartościowe pod względem odżywczym produkty i ogranicza spożywanie niezdrowych. |
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywiona i nieożywioną.
Wskazuje na mapie Polski jej granice, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map
Zna numery telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę osobistą.
Rozróżnia poznane zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe. |
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin
i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
Wskazuje na mapie Polski jej granice, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map
Zna numery telefonów alarmowych. Zna adres zamieszkania. Dba o higienę osobistą.
Wymienia poznane zdrowe produkty żywnościowe. |
Zna niektóre zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
Nie zawsze potrafi zachować się w sytuacji zagrożenia.
Z pomocą nauczyciela wskazuje na mapie Polski jej granice, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map
Myli numery telefonów alarmowych. Nie zawsze dba o higienę osobistą.
Nie zawsze przestrzega zasad zdrowego odżywiania. |
Nie rozumie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego.
Nie potrafi wskazać na mapie Polski jej granic, wskazuje głównych kierunków świata, odczytać podstawowych znaków kartograficznych map
Nie zna numerów telefonów alarmowych. Nie dba o higienę osobistą.
Nie respektuje zasad zdrowego odżywiania. |
Umiejętności
w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych.
|
Podejmuje rozsądne decyzje
i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody. Umie sprawdzić prognozę pogody przez internet.
Zna wybrane znaki drogowe z poszczególnych kategoriach. Rozumie i przestrzega zasad ruchu drogowego.
Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i sprawnie realizuje procedurę ewakuacji.
|
Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Rozumie komunikaty meteorologiczne
i stosuje się do podanych informacji.
Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega podstawowe zasad dotyczące pieszego uczestnika ruchu drogowego.
Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i zachowuje się zgodnie z procedurą ewakuacji.
|
Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych.
Zna kategorie znaków drogowych. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.
Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i przestrzega zasad ewakuacji. |
Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych
Rozróżnia podstawowe znaki drogowe. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.
Stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. |
Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Nie zawsze wie, jak zachować się
w sytuacjach
Wskazuje niektóre znaki drogowe. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.
Nie zawsze stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. |
Nie nazywa zjawisk atmosferycznych charakterystycz-
nych dla poszczególnych pór roku i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami.
Nie zna podstawowych znaków drogowych. Nie przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.
Nie stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji. |
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA | Umiejętności społeczne.
|
Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą.
Dokonuje samooceny siebie i innych.
Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona i symbole szkoły.
Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy.
|
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach
z rówieśnikami i dorosłymi. Dokonuje samooceny siebie i innych.
Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły.
Przestrzega reguł i zgodnie współ-pracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych. Jest uczynny i uprzejmy.
|
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach
z rówieśnikami i dorosłymi. Stara się postępować zgodnie z poznanymi wartościami.
Zna symbole narodowe. Uczestniczy w szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły.
Przestrzega reguł i współpracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.
|
Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach
z rówieśnikami i dorosłymi.
Rozpoznaje symbole narodowe i patrona szkoły.
Stara się przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i świecie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy. Współpracuje z innymi w nauce, zabawie sytuacjach życiowych. |
Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe
w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi.
Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje symbole narodowe.
Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje z innymi.
|
Nie odróżnia zachowań dobrych i złych
w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi.
Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje niektóre symbole narodowe.
Nie zawsze uczestniczy w szkolnych uroczystościach.
|
Zachowuje się właściwie
w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. Pomaga innym w potrzebie.
|
Zachowuje się właściwie
w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. |
Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. | Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi.
|
Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia ze strony innych ludzi. Nie zawsze reaguje właściwie. | Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela i dzieci, nie podejmuje współpracy. Nie potrafi właściwie zareagować
w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi
|
||
Wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiazywania problemów i eksploracji świata dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | Wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiazywania problemów. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | Stara się wykorzystać zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemów. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | Nie zawsze wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemów oraz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | Sporadycznie wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemóworaz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | Nie wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemóworaz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki. | ||
Bezbłędnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc. Posługuje się danymi osobowymi w kontakcie ze służbami mundurowymi i medycznymi. | Posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc. Posługuje się danymi osobowymi w kontakcie ze służbami mundurowymi i medycznymi. | Zna numery telefonów alarmowych, wie jak wezwać pomoc. | Zna numery telefonów alarmowych i rozpoznaje sytuacje zagrożenia. | Zna numery telefonów alarmowych. | Myli numery telefonów alarmowych. | ||
EDUKACJA INFORMATYCZNA |
Umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem.
|
Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.
|
Uruchamia pro-gramy, których ikony znajdują się na pulpicie.
|
Z niewielką po-mocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie.
|
Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury.
|
Z pomocą nauczyciela uruchamia program.
|
Nawet pod nadzorem nauczyciela nie uruchamia programu.
|
Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów | Samodzielnie układa obrazki zachowując porządek logiczny i chronologiczny. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Tworzy rysunki według własnego pomysłu.
Często wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się. |
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją.
Wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się.
|
Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Tworzy rysunki pod kierunkiem nauczyciela oraz
rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Stara się korzystać z możliwości technologii do komunikowania sięi w procesie uczenia się. |
Układa w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje proste zagadki.
Tworzy proste rysunki.
Z pomocą korzysta z możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się. |
Z pomocą nauczyciela układa obrazki. Podejmuje próby tworzenia prostych rysunków.
Z pomocą korzysta z możliwości technologii w procesie uczenia się. |
Nawet przy pomocy nauczyciela nie podejmuje prób wykonania rysunku.
Nie korzysta z możliwości technologii w procesie uczenia się. |
|
Umiejętności w zakresie bezpieczeństwa pracy z komputerem.
|
Zna i zawsze stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej.
Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Udostępnia dane osobistetylko w sytuacjach bezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej. |
Zna i stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej.
Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Nie udostępnia danych osobistych w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej. |
Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.
Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Wie że nie należy udostępniać danych osobistych w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej. |
Na ogół przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.
Ma świadomość zagrożeńfunkcjonujących w cyberprzestrzeni. Nie udostępnia danych osobistych w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej. |
Nie zawsze przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.
Wymaga ciągłego przypominania o zagrożeniach wynikających z cyberprzemocy oraz nie udostępnianiu danych osobistych w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej. |
Nie rozumie potrzeby stosowania się do regulaminu pracowni komputerowej.
Nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z cyberprzemocy. |
Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)
EDUKACJA MUZYCZNA |
Umiejętności w zakresie wychowania do odbioru muzyki.
|
Z uwagą
i zaangażowaniem słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich.
|
Z uwagą
słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich. |
Słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich. | Słucha i zazwyczaj rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich. | Słucha wybrane utwory muzyczne. | Nie wykazuje zainteresowania podczas odbioru utworów muzycznych.
|
|||||||||||||||
Umiejętności w zakresie wychowania do tworzenia muzyki.
|
Samodzielnie tworzy własne ilustracje muzyczne oraz układy rytmiczne wykorzystując instrumenty perkusyjne. | Podejmuje próby samodzielnego tworzenia własnych ilustracji muzycznych oraz układów rytmicznychwykorzystując instrumenty perkusyjne. | Bierze udział we wspólnym tworzeniu ilustracji muzycznych oraz układów rytmicznychwykorzystując instrumenty perkusyjne. | Stara się tworzyć proste układy rytmiczne. Ilustruje utwory muzyczne poprzez ruch, gest i mimikę. | Ilustruje utwory muzyczne poprzez ruch, gest i mimikę. | Biernie uczestniczy w zajęciach muzycznych. |
EDUKACJA PLASTYCZNA |
Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki.
|
Samodzielnie dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.
|
Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.
|
Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.
|
Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat.
|
Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki.
|
Myli wybrane dziedziny sztuki.
|
Umiejętności w zakresie wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.
|
Ilustruje sceny realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym.Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy. |
Twórczo posługuje się różnymi technikami i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy.
|
Wypowiada się w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole. |
Wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni. |
Wypowiada się w najprostszych technikach plastycznych korzystając z ograniczonej palety barw.
|
Wykonuje proste, schematyczne rysunki.
|
ZAJĘCIA TECHNICZNE |
Umiejętności
w zakresie wychowania technicznego i dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
|
Zna różne urządzenia domowe. Potrafi się nimi posługiwać zgodnie z instrukcja. Dba o swoje bezpieczeństwo.
Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały.
|
Zna wybrane urządzenia domowe. Potrafi się nimi posługiwać zgodnie z instrukcja. Dba o swoje bezpieczeństwo.
Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie z podaną instrukcją.
|
Posługuje się podstawowymi
urządzeniami domowymi. Dba o swoje bezpieczeństwo.
Majsterkuje budując z różnorodnych przedmiotów konstrukcje techniczne.
|
Korzysta z wybranych urządzeń domowych. Ma świadomość zagrożeń wynikających
z niewłaściwego ich używania.
Majsterkuje budując z wybranych przedmiotów proste konstrukcje techniczne.
|
Posiada elementarnewiadomości dotyczące podstawowych urządzeń domowych.
Z pomocą nauczyciela buduje proste konstrukcje z dostępnych materiałów.
|
Nie zna ogólnych zasad działania urządzeń domowych i zagrożeń wynikających
z niewłaściwego ich używania.
Nie potrafi zbudować konstrukcji technicznej.
|
WYCHOWANIE FIZYCZNE | Umiejętności
w zakresie kształtowania sprawności fizycznej
|
Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie
i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. Samodzielnie kreuje zabawy sportowe.
|
Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne.
Inicjuje zabawy sportowe
|
Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje
z zespołem.
|
Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować
z zespołem.
|
Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne.
Nie zawsze współpracuje z zespołem.
|
Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.
|
Umiejętności w zakresie elementów wychowania zdrowotnego.
|
Aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy i promowaniu zdrowego stylu życia.
Rozumie i akceptuje różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej.
|
Chętnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy i promowaniu zdrowego stylu życia.
Zna i akceptuje różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej.
|
Uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy i promowaniu zdrowego stylu życia..
Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im. |
Zna działania mające na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy i promowaniu zdrowego stylu życia.
Akceptuje różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej.. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać, lecz nie zawsze przestrzega zasad zdrowego stylu życia.
Zna zasady zachowania wobec niepełnosprawnych. |
Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i można im zapobiegać.
Nie przyswoił zasad zachowania wobec niepełnosprawnych. |