Wymagania edukacyjne – KLASA 2

Kryteria poziomów wymagań

Klasa II

 

 

 

Zakres umiejętności

 

Poziom

celujący

6p.

 

Poziom
bardzo dobry

5p.

 

Poziom

dobry

4p.

 

Poziom dostateczny

3p.

 

Poziom dopuszczający

2p.

 

Poziom 

niedostateczny

1p.

EDUKACJA   POLONISTYCZNA

 

 

Osiągnięcia społeczne warunkujące porozumiewanie się i kulturę języka.

 

Z zainteresowaniem słucha
wypowiedzi dzieci

i dorosłych

 

Wypowiada się spójnie
i komunikatywnie,
stosując elementy techniki języka mówionego (tempo, pauza, intonacja)

 

Uważnie słucha wypowiedzi
dzieci i dorosłych.

 

 

Wypowiada myśli w formie zdania poprawnie pod względem
gramatycznym

i stylistycznym.

Systematycznie wzbogaca
słownictwo czynne. Wyraża

w czytelny sposób emocje jakie wywołuje tematyka
wypowiedzi.

 

Obdarza uwagą rówieśników

i dorosłych.

 

 

Wypowiada myśli w formie zdania, na ogół poprawnie pod względem gramatycznym

i stylistycznym.

Bierze udział

w rozmowach
inspirowanych literaturą.

 

Słucha
wypowiedzi dzieci

i dorosłych.

 

Wypowiada się na temat
własnych przeżyć, wydarzeń z życia, ilustracji,
czytanych
i słuchanych tekstów, w formie prostych zdań.

 

Słucha
wypowiedzi dzieci
i dorosłych.

 

 

Wypowiada się krótko, popełniając błędy gramatyczno-stylistyczne.

 

Wybiórczo słucha wypowiedzi dzieci i dorosłych.

 

 

Często nie udziela odpowiedzi na pytania.

W wypowiedziach popełnia rażące błędy gramatyczne i stylistyczne.

Posiada ograniczony zasób słownictwa.

EDUKACJA   POLONISTYCZNA Osiągnięcia
w zakresie czytania,
pisania i umiejętności samokształcenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie

i bezbłędnie koduje

i dekoduje

informacje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie sięga po różnego rodzaju źródła informacji np. książki, czasopisma, słowniki, encyklopedie, strony edukacyjne.

 

 

 

 

Czyta biegle
i wyraziście dowolne teksty.

Biegle czyta ze zrozumieniem symbole,
piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,schematyczne rysunki, wykresy wynikające

z realizowanych treści.

 

 

Samodzielnie i z zainteresowaniem czyta lektury oraz korzysta z innych źródeł wskazanych przez nauczyciela.

 

 

 

 

Czyta biegle

i wyraziście krótkie teksty.

Poprawnie i ze zrozumieniem czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki,
schematyczne rysunki, wykresy wynikającez realizowanych treści.

 

 

Czyta lektury wskazane przez nauczyciela. Interesuje się książką i czytaniem.

 

 

 

 

 

Czyta poprawnie

i płynnie krótkie teksty.

Czyta  ze

zrozumieniem
symbole, piktogramy, znaki informacyjne, tabelki, schematyczne rysunki, wykresy wynikające

z realizowanych treści.

 

 

Słucha

czytanych utworów literackich.

W miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

 

 

Zna wszystkie litery alfabetu.

Czyta i rozumie proste, krótkie teksty.

Z pomocą nauczyciela czyta symbole, piktogramy, znaki informacyjne,

tabelki,

schematyczne rysunki, wykresy wynikające

z realizowanych treści.

 

 

Wykazuje małe zainteresowanie książką i czytaniem. Ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania czytanych utworów.

Czyta lektury przy pomocy osób dorosłych.

 

Czyta opracowane, proste i krótkie teksty podręcznikowe.

W nowych tekstach zniekształca wyrazy.

Fragmentarycznie rozumie tekst.

Nie odczytuje znaczeń symboli, piktogramów, znaków

informacyjnych, tabelek,
schematycznych rysunków, wykresów wynikających

z realizowanych treści.

 

Nie wykazuje zainteresowania książką, czytaniem i słuchaniem czytanych

utworów.

 

 

 

 

 

Nie czyta nawet prostych wyrazów.

Nie rozumie czytanego tekstu.

 EDUKACJA   POLONISTYCZNA  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego.

 

Przestrzega zasad kaligrafii.

Pisze bezbłędnie

z pamięci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie

korzysta z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych.

 

 

 

Zna i stosuje zasady ortograficzne

i interpunkcyjne.

 

 

 

 

 

 

 

Pisze kształtnie

i starannie

przestrzegając zasad kaligrafii. Bezbłędnie przepisuje tekst drukowany

i pisany. Pisze

z pamięci wyrazy i krótkie zdania zgodnie

z wymową.

 

Samodzielnie

korzysta

z pakietów edukacyjnych

i pomocy

dydaktycznych.

 

 

Zna i stosuje

zasady ortograficzne

i interpunkcyjne.

Nie popełnia

błędów

w opracowanych wyrazach.

 

 

Pisze kształtnie

i starannie, nie zawsze

przestrzegając zasad kaligrafii.

Poprawnie prze-pisuje tekst

drukowany

i pisany.

Pisze z pamięci popełniając

nieliczne błędy.

 

Samodzielnie

korzysta

z pakietów edukacyjnych

i pomocy

dydaktycznych.

 

 

Zna i stosuje

poznane zasady ortograficzne

i interpunkcyjne. Popełnia nieliczne błędy.

 

 

 

 

Pisze proste,

krótkie zdania, przepisuje, pisze z pamięci, dba

o estetykę

i poprawność graficzną pisma.

 

 

 

 

 

 

Korzysta

z pakietów edukacyjnych

i pomocy

dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela.

 

Zna podstawowe zasady

ortograficzne

i interpunkcyjne  (wielka litera, kropka w zdaniu, pisownia wielką literą nazw własnych)

 

Ma trudności z utrzymaniem się w liniaturze.Często popełnia błędy ortograficzne w znanych wyrazach.

Myli kształt liter.

Często popełnia błędy ortograficzne

i interpunkcyjne.

 

 

 

Korzysta z pakietów edukacyjnych

i pomocy dydaktycznych

z pomocą nauczyciela.

 

 

Myli określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieprawidłowo odwzorowuje kształty liter.

Nie mieści się

w liniaturze.

Nie zwraca uwagi na poprawność ortograficzną wyrazów.

 

 

 

 

Pomimo zachęty nauczyciela nie wykazuje zainteresowania pakietami edukacyjnymi.

 

 

Nie posługuje się

i nie rozumie określeń: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posługuje się ze zrozumieniem określeniami:wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

 

Samodzielnie rozpoznaje w tekście poznane części mowy, podaje  własne przykłady

 

 

 

 

 

Samodzielnie układa i pisze 2-3 zdaniową  spójną wypowiedź.

Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

Samodzielnie rozpoznaje

w tekście poznane części mowy.

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie układa i zapisuje proste zdania

stosując właściwy szyk wyrazów.

Posługuje się

ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

Rozpoznaje

w tekście wyrazy określające ludzi, zwierzęta, rośliny,

rzeczy oraz

wyrazy nazywające czynności.

 

 

Po przygotowaniu samodzielnie za-pisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów.

Posługuje się

ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

 

Rozpoznaje w prostych zdaniach wyrazy określające ludzi, zwierzęta,rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające

czynności.

 

Stara się samo-dzielnie ułożyć

i zapisać proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela

rozpoznaje w pros-tych zdaniach wyrazy określające

ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz wyrazy nazywające

czynności.

 

Pod kierunkiem nauczyciela układa

i zapisuje proste zdania stosując właściwy szyk wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

Nie rozpoznaje wyrazów określających ludzi, zwierzęta, rośliny, rzeczy oraz

wyrazów nazywających czynności.

 

 

Nie potrafi ułożyć zdania nawet przy pomocy nauczyciela.

 

Umiejętności wypowiedzi

w małych formach teatralnych.

 

 

 

 

 

Kreatywnie uczestniczy

w tworzeniu przedstawienia teatralnego.

Samodzielnie przygotowuje rekwizyty

i posługuje się nimi.

Ekspresyjnie odtwarza z pa-mięci teksty dla dzieci.

Chętnie uczestniczy

w zabawach teatralnych, przygotowuje proste rekwizyty

i posługuje się nimi.Odtwarza teksty dla dzieci stosując różnorodne
środki ekspresji.

Bierze udział

w zabawach teatralnych.

Przygotowuje proste rekwizyty. Odtwarza z pa-mięci teksty dla dzieci.

Posługuje się rekwizytami.

Wygłasza krótkie teksty z pamięci, popełniając błędy. Wymaga szczególnej zachęty do udziału

w zabawach teatralnych.

Nie zapamiętuje tekstów roli teatralnej.

Nie bierze udziału w przygotowaniu rekwizytów teatralnych.

EDUKACJA  MATEMATYCZNA Umiejętności

w zakresie czynności

umysłowych ważnych

dla uczenia się

matematyki.

Samodzielnie wykonuje zadania związane

z określaniem położenia przedmiotów

w przestrzeni oraz ustawia przedmiot zgodnie z podanymi warunkami.

 

 

W sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie i dąży do wykonania zadania.

 

 

Samodzielnie wyszukuje stałe następstwa

i regularność

w elementach otoczenia.

Określa położenie przedmiotów

w przestrzeni i na kartce papieru.

Potrafi ustawić przedmiot zgodnie

z podanymi warunkami.

 

 

 

Samodzielnie ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów.

 

Dostrzega stałe następstwa

i regularność

w elementach otoczenia.

Określa położenie przedmiotów

w przestrzeni i na kartce papieru.

Z pomocą nauczyciela potrafi ustawić przedmiot zgodnie

z podanymi warunkami.

 

Ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów porównywanych zbiorów.

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela dostrzega stałe następstwa i regularność

w elementach otoczenia.

Określa położenie przedmiotów

w przestrzeni i na kartce papieru.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzy

i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco i malejąco, porównuje liczebność.

 

 

 

Zauważa zjawisko symetrii w figurach geometrycznych

i niektórych elementach otoczenia.

 

Z pomocą nauczyciela określa położenie

przedmiotów

w przestrzeni i na kartce papieru.

 

 

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela tworzy i klasyfikuje zbiory, układa obiekty rosnąco

i malejąco, porównuje liczebność.

 

 

Kontynuuje regularny wzór, np. szlaczek.

 

Nie określa położenia przedmiotów

w przestrzeni i na kartce papieru.

 

 

 

 

 

 

 

Nie tworzy i nie klasyfikuje zbiorów, nie porządkuje elementów,

nie porównuje liczebności.

 

 

 

Nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru.

EDUKACJA MATEMATYCZNA   Biegle i bezbłędnie rozpoznaje, nazywa, układa i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Samodzielnie układa rozbudowane rytmiczne sekwencje z  modeli figur zachowując symetrię. Dostrzega ją w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach

człowieka.

.

 

Biegle rozpoznaje, nazywa, układa

i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni. Dostrzega

i kontynuuje powtarzające się sekwencje. Układa rytmy

z przedmiotów i modeli figur z uwzględnieniem symetrii. Zauważa te aspekty  w środowisku naturalnym.

Sprawnie rozpoznaje, nazywa, układa

i klasyfikuje podstawowe figury geometryczne. Tworzy wzory z zachowaniem symetrii.

Rozpoznaje

i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Układa figury

z patyczków, na goplanach itp. Klasyfikuje figury według podanej (jednej) cechy.

Popełnia błędy przy rozpoznawaniu podstawowych figur geometrycznych. Nie rozróżnia podstawowych figur geometrycznych.
 

Umiejętności w zakresie liczenia

 i techniki rachunkowej

 

Biegle i bezbłędnie liczy i zapisuje liczby w zakresie 20, przelicza do 100. Dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia.

Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym

i miarowym. Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych.

 

 

 

Biegle liczy

w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 20. Rozpoznaje liczby do 100.

Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym

i miarowym.

Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach rachunkowych.

 

Sprawnie liczy

w zakresie 20. Zapisuje cyframi liczby do 10.

Rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym

i miarowym.

 

Sprawnie liczy obiekty- wymienia kolejne liczebniki od

wybranej liczby, także wspak (zakres do 20).

Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).

 

 

Z pomocą nauczyciela liczy obiekty- wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20).

Zapisuje liczby cyframi (zakres do 10).

 

 

Myli kolejność liczb. Nie zapamiętuje obrazu graficznego liczb

w zakresie 10.

EDUKACJA  MATEMATYCZNA  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osiągnięcia w zakresie czytania teksów matematycznych

Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 20, bezbłędnie zapisuje te działania.

Dokonuje operacji mnożenia i dzielenia liczb. Oblicza

i zapisuje działania

z okienkiem.

 

 

 

 

 

 

 

Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne.

 

Biegle dodaje

i odejmuje w zakresie 10, bezbłędnie zapisuje te działania.

W formach czynnościowych dokonuje operacji mnożenia

i dzielenia liczb. Oblicza i zapisuje proste działania

z okienkiem.

 

 

Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone. Dostrzega problem matematyczny. Układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne.

 

Sprawnie dodaje

i odejmuje

w zakresie 10, poprawnie zapisuje te działania.

Radzi sobie

w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania.

 

 

Analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste, a z pomocą nauczyciela  wybrane złożone. Układa zadania i je rozwiązuje. Podejmuje próby tworzenia łamigłówek matematycznych.

 

Wyznacza sumy

i różnice

w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Dopasowuje treść zadania do podanej formuły matematycznej.

 

Z pomocą nauczyciela wyznacza sumy

i różnice  w zakresie 10, posługując się konkretami. Poprawnie zapisuje działania.

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe.

Nawet z pomocą konkretów błędnie oblicza sumy

i różnice

w zakresie 10.

Nie potrafi poprawnie zapisać działania.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać prostego zadania.

 

 

 

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych. Samodzielnie

i bezbłędnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.

 

 

Samodzielnie

i bezbłędnie porównuje ilości płynów

i różnicuje ciężar przedmiotów.

 

 

 

 

Bezbłędnie posługuje się kalendarzem

i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze.

 

 

 

Sprawnie dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.

 

 

 

Samodzielnie porównuje ilości płynów

i różnicuje ciężar przedmiotów.

 

 

 

 

 

Biegle posługuje się kalendarzem

i zegarem. Oblicza upływ czasu na zegarze (pełne godziny).

Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki. Mierzy długość posługując się linijką.

 

 

Manipulacyjnie porównuje ilości płynów i ciężary, wskazuje więcej, mniej, tyle samo.

 

 

 

 

 

Sprawnie posługuje się kalendarzem
i zegarem.

Mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową.

 

 

 

 

Nazywa dni tygodnia

i miesiące w roku, potrafi korzystać z kalendarza. Rozpoznaje czas na zegarze (pełne godziny).

Z pomocą nauczyciela mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów.

 

 

 

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela waży przedmioty i różnicuje je na cięższe i lżejsze, odmierza płyny kubkiem, miarką litrową.

 

 

Myli dni tygodnia

i miesiące w roku.

Z pomocą nauczyciela potrafi korzystać

z kalendarza

i rozpoznaje czas na zegarze.

Nawet przy po-mocy nauczyciela nie mierzy  długości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie waży przedmiotów i nie odmierza płynów.

 

 

 

 

 

 

 

Nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy.

Nie korzysta

z kalendarza

i zegara.

 

 

EDUKACJA  MATEMATYCZNA  

 

Bezbłędnie dokonuje obliczeń pieniężnych. Potrafi zaplanować zakupy.

Samodzielnie układa i rozwiązuje proste zadania z treścią

o kupowaniu

i płaceniu.

 

Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności

myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.  Przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.

Sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych.

Układa

i rozwiązuje proste zadania

z treścią

o kupowaniu

i płaceniu.

 

 

 

 

Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności

myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.

Sprawnie

dokonuje obliczeń pieniężnych do wartości 10 zł.

Pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje proste zadania z treścią

o kupowaniu

i płaceniu.

 

 

 

Wykorzystuje elementy gier planszowych lub logicznych do rozwijania umiejętności

myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad.

Znając monety i banknoty do wartości 10 zł  dokonuje obliczeń pieniężnych.

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystuje proste gry planszowe w zabawie.

Pod kierunkiem nauczyciela dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10 zł.

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pomocą nauczyciela podejmuje próby wykorzystania gier planszowych w zabawie.

Nie dokonuje obliczeń pieniężnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie interesuje się grami planszowymi.

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA  

Umiejętności

w zakresie rozumienia

i poszanowania świata roślin

i zwierząt.

 

 

Rozpoznaje

i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin

i zwierząt.     Samodzielnie prowadzi proste hodowle

i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta  środowisku. Zna niektóre wartości lecznicze roślin i potrafi wymienić przykłady roślin ziołowych. Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia.

 

 

Rozpoznaje

i nazywa typowe dla danego środowiska gatunki roślin

i zwierząt.     Samodzielnie prowadzi proste hodowle

i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta  środowisku.

Prowadzi proste obserwacje i doświadczenia.

 

 

 

 

Rozpoznaje

i nazywa popularne gatunki roślin

i zwierząt.  Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle

i uprawy. Zna korzyści, jakie przynoszą rośliny i zwierzęta  środowisku.

 

 

Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące  w środowiskach przyrodniczych: park, las, pole, sad i ogród. Wymienia warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom.  Orientuje się, jakie korzyści przynoszą rośliny i zwierzęta  środowisku.

 

 

Nie zawsze rozpoznaje rośliny

i zwierzęta żyjące

w poznanych

środowiskach przyrodniczych. Wymienia niektóre warunki niezbędne do życia zwierzętom i roślinom.

 

 

Nie zna roślin

i zwierząt

w poznanych środowiskach przyrodniczych.

 

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Świadomie

i aktywnie włącza się w działania na rzecz ochrony przyrody.

 

 

 

 

 

Wskazuje na mapie Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych, czyta proste plany, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map

 

Zna numery telefonów alarmowych i wie w jakich sytuacjach należy je użyć. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.

 

Rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się i ogranicza spożywanie niezdrowych produktów.

 

Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Aktywnie chroni przyrodę.

 

 

 

Wskazuje na mapie Polski jej granice, czyta proste plany, wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map

 

 

 

 

Posługuje się numerami telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.

 

 

 

Zna wybrane wartościowe pod względem odżywczym produkty i ogranicza spożywanie niezdrowych.

Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin. Wie, że należy szanować przyrodę ożywiona i nieożywioną.

 

Wskazuje na mapie Polski jej granice,  wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map

 

 

 

 

 

 

 

 

Zna numery telefonów alarmowych. Zna podstawowe informacje dotyczące własnej osoby. Dba o higienę osobistą.

 

 

 

 

 

 

Rozróżnia poznane zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe.

Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, zwierząt i roślin

i wie, jak zachować się

w sytuacji zagrożenia.

 

Wskazuje na mapie Polski jej granice,  wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map

 

 

 

 

 

Zna numery telefonów alarmowych. Zna adres zamieszkania. Dba o higienę osobistą.

 

 

 

 

 

 

 

Wymienia poznane zdrowe produkty żywnościowe.

Zna niektóre zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.

Nie zawsze potrafi zachować się

w sytuacji zagrożenia.

 

 

Z pomocą nauczyciela wskazuje na mapie Polski jej granice,  wskazuje główne kierunki świata, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map

 

 

 

 

 

 

Myli numery telefonów alarmowych. Nie zawsze dba o higienę osobistą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie zawsze przestrzega zasad zdrowego odżywiania.

Nie rozumie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego.

 

 

 

 

 

 

Nie potrafi wskazać na mapie Polski jej granic,  wskazuje głównych kierunków świata, odczytać podstawowych znaków kartograficznych map

 

 

 

 

 

Nie zna numerów telefonów alarmowych. Nie dba o higienę osobistą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie respektuje zasad zdrowego odżywiania.

Umiejętności

w zakresie rozumienia  warunków atmosferycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejmuje rozsądne decyzje

i nie naraża się na niebezpieczeństwa wynikające

z pogody. Umie sprawdzić prognozę pogody przez internet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zna wybrane znaki drogowe z poszczególnych kategoriach. Rozumie i przestrzega zasad ruchu drogowego.

 

 

 

 

Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i sprawnie realizuje procedurę ewakuacji.

 

Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Rozumie komunikaty meteorologiczne

i stosuje się do podanych informacji.

 

 

 

Zna podstawowe znaki drogowe w poszczególnych kategoriach. Przestrzega podstawowe zasad dotyczące pieszego uczestnika ruchu drogowego.

 

Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i zachowuje się zgodnie z procedurą ewakuacji.

 

Prowadzi obrazkowy kalendarz pogody i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych.

 

 

 

 

 

 

 

Zna kategorie znaków drogowych. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.

 

 

 

 

Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole i przestrzega zasad ewakuacji.

Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych

 

 

 

 

 

 

 

Rozróżnia podstawowe znaki drogowe. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.

 

 

 

 

Stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji.

Obserwuje pogodę, ale nie potrafi nazwać niektórych   zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Nie zawsze wie, jak zachować się

w sytuacjach
wywołanych groźnymi zjawiskami
atmosferycznymi.

 

 

Wskazuje niektóre znaki drogowe. Nie zawsze przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.

 

 

 

 

 

Nie zawsze stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji.

Nie nazywa  zjawisk atmosferycznych charakterystycz-

nych dla poszczególnych pór roku i nie rozumie zagrożeń spowodowanych tymi zjawiskami.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie zna podstawowych znaków drogowych. Nie przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego.

 

 

 

Nie stosuje się do sygnału alarmowego i przestrzega zasad ewakuacji.

EDUKACJA  PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA Umiejętności społeczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrafi odróżnić dobro i zło. Zna zasady bycia dobrym kolegą.

Dokonuje samooceny siebie i innych.

 

 

 

Zna symbole narodowe.

Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona i symbole szkoły.

 

Zawsze przestrzega reguł i zgodnie współpracuje

z innymi w nauce, zabawie

i sytuacjach życiowych. Jest uczynny

i uprzejmy.

 

 

Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi. Dokonuje samooceny siebie i innych.

 

 

Zna symbole narodowe. Aktywnie uczestniczy w państwowych i szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły.

 

Przestrzega reguł i zgodnie współ-pracuje z innymi w nauce, zabawie i sytuacjach życiowych.

Jest uczynny i uprzejmy.

 

Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi. Stara się postępować zgodnie z poznanymi wartościami.

 

Zna symbole narodowe.

Uczestniczy w szkolnych uroczystościach. Zna patrona szkoły.

 

 

 

Przestrzega reguł i współpracuje

z innymi w nauce, zabawie

i sytuacjach życiowych.

 

 

 

Potrafi odróżnić co jest dobre i złe w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

 

 

Rozpoznaje symbole narodowe i patrona szkoły.

 

 

 

 

 

 

Stara się przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej

i świecie dorosłych. Wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy. Współpracuje

z innymi w nauce, zabawie sytuacjach życiowych.

Nie zawsze potrafi odróżnić co jest dobre i złe

w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje symbole narodowe.

 

 

 

 

 

 

Nie zawsze przestrzega reguł. Niechętnie współpracuje

z innymi.

 

 

 

 

Nie odróżnia zachowań dobrych i złych

w kontaktach

z rówieśnikami

i dorosłymi.

 

 

 

 

Pod kierunkiem nauczyciela wskazuje niektóre symbole narodowe.

 

 

 

 

 

 

Nie zawsze uczestniczy w szkolnych uroczystościach.

 

 

 

 

 

 

 

  Zachowuje się właściwie

w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym. Pomaga

innym

w potrzebie.

 

Zachowuje się właściwie

w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi w świecie rzeczywistymi i wirtualnym.

Wie jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi. Uczy się, jak właściwie zachowywać się w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi.

 

Sporadycznie rozpoznaje zagrożenia ze strony innych ludzi. Nie zawsze reaguje właściwie. Nie przestrzega reguł. Mimo zachęty ze strony nauczyciela i dzieci, nie podejmuje współpracy. Nie potrafi właściwie zareagować

w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi

 

  Wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiazywania problemów i eksploracji świata dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. Wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiazywania problemów. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. Stara się wykorzystać zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemów. Dba o higienę pracy, zabawy i nauki. Nie zawsze wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemów oraz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki. Sporadycznie wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemóworaz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki. Nie wykorzystuje zdobyte umiejętności do rozwiazywania problemóworaz nie zawsze dba o higienę pracy, zabawy i nauki.
  Bezbłędnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc. Posługuje się danymi osobowymi w kontakcie ze służbami mundurowymi i medycznymi. Posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc. Posługuje się danymi osobowymi w kontakcie ze służbami mundurowymi i medycznymi. Zna numery telefonów alarmowych, wie jak wezwać pomoc. Zna numery telefonów alarmowych i rozpoznaje sytuacje zagrożenia. Zna numery telefonów alarmowych. Myli numery telefonów alarmowych.
EDUKACJA INFORMATYCZNA  

Umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem.

 

 

 

 

Samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie.

 

 

 

 

Uruchamia pro-gramy, których ikony znajdują się na pulpicie.

 

 

 

 

 

Z niewielką po-mocą nauczyciela uruchamia pro-gramy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie.

 

 

Uruchamia program komputerowy. Korzysta z myszy i klawiatury.

 

 

 

 

Z pomocą nauczyciela uruchamia program.

 

 

 

 

 

 

Nawet pod  nadzorem nauczyciela

nie uruchamia programu.

 

 

 

 

Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów Samodzielnie układa obrazki zachowując porządek logiczny i chronologiczny. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.

Tworzy rysunki według własnego pomysłu.

 

Często wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się.

Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.

Tworzy rysunki zgodnie z instrukcją.

 

 

Wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się.

 

Układa samodzielnie w logicznym porządku obrazki. Tworzy rysunki pod kierunkiem nauczyciela oraz

rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.

 

 

Stara się korzystać z możliwości technologii do komunikowania sięi w procesie uczenia się.

Układa w logicznym porządku obrazki. Rozwiązuje proste  zagadki.

Tworzy proste rysunki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pomocą korzysta z możliwości technologii do komunikowania się i w procesie uczenia się.

Z pomocą nauczyciela  układa obrazki. Podejmuje próby tworzenia prostych rysunków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pomocą korzysta z możliwości technologii w procesie uczenia się.

Nawet przy pomocy nauczyciela nie podejmuje prób wykonania rysunku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie korzysta z możliwości technologii w procesie uczenia się.

 

Umiejętności w zakresie  bezpieczeństwa pracy

z komputerem.

 

 

Zna i zawsze stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej.

 

Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Udostępnia dane osobistetylko w sytuacjach bezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej.

 

Zna i stosuje w praktyce zasady regulaminu pracowni komputerowej.

 

Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Nie udostępnia danych osobistych  w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej.

 

Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.

 

 

Zna zagrożenia wynikające z cyberprzemocy. Wie że nie należy udostępniać danych osobistych  w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej.

 

Na ogół

przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.

 

Ma świadomość  zagrożeńfunkcjonujących w cyberprzestrzeni. Nie udostępnia danych osobistych  w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej.

 

Nie zawsze

przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.

 

Wymaga ciągłego przypominania o zagrożeniach wynikających z cyberprzemocy oraz nie udostępnianiu danych osobistych  w sytuacjach niebezpiecznych dla siebie w przestrzeni wirtualnej.

 

Nie rozumie potrzeby stosowania się do regulaminu pracowni komputerowej.

 

Nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z cyberprzemocy.

Ocena działalności artystycznej i sprawności ruchowej polega przede wszystkim na określeniu stopnia zaangażowania i stosunku dziecka do podjętych działań. (Aneks do SSO Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku; „Ogólne kryteria oceniania w klasach I-III”; p.10)

EDUKACJA  PLASTYCZNA  

Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki.

 

 

 

Dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Dostrzega

i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat.

 

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki.

 

 

 

Myli wybrane dziedziny sztuki.

 

 

Umiejętności w zakresie  wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.

 

 

 

Ilustruje sceny realne

i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym.

 

Twórczo posługuje się różnymi technikami

i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy.

 

 

Wypowiada się

w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole.

 

Wypowiada się

w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie

i w przestrzeni, ilustruje sceny

i sytuacje posługując się środkami wyrazu plastycznego. Tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej własnego regionu.

 

 

Wypowiada się

w najprostszych technikach plastycznych korzystając

z ograniczonej palety barw.

 

 

Wykonuje proste, schematyczne rysunki.

 

 EDUKACJA  MUZYCZNA

Umiejętności w zakresie wychowania do odbioru muzyki.

 

 

Z uwagą

i zaangażowaniem słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich.

 

Z uwagą

słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich.

Słucha i rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich. Słucha i zazwyczaj rozpoznaje wybrane utwory muzyczne w tym charakterystycznych dla tradycji i zwyczajów polskich. Słucha wybrane utwory muzyczne. Nie wykazuje zainteresowania podczas odbioru utworów muzycznych.

 

Umiejętności w zakresie  wychowania do tworzenia muzyki.

 

 

Samodzielnie tworzy własne ilustracje muzyczne oraz układy rytmiczne wykorzystując instrumenty perkusyjne. Podejmuje próby samodzielnego tworzenia własnych ilustracji muzycznych oraz układów rytmicznychwykorzystując instrumenty perkusyjne. Bierze udział we wspólnym tworzeniu ilustracji muzycznych oraz układów rytmicznychwykorzystując instrumenty perkusyjne. Stara się tworzyć proste układy rytmiczne. Ilustruje utwory muzyczne poprzez ruch, gest i mimikę. Ilustruje utwory muzyczne poprzez ruch, gest i mimikę. Biernie uczestniczy w zajęciach muzycznych.

                                                                                      

EDUKACJA  PLASTYCZNA  

Umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych dziedzin sztuki.

 

 

 

Samodzielnie dostrzega i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Dostrzega

i nazywa różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Dostrzega różnice między wybranymi dziedzinami sztuki.

 

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki, wypowiada się na ich temat.

 

 

Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki.

 

 

 

Myli wybrane dziedziny sztuki.

 

 

Umiejętności w zakresie  wyrażania własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.

 

 

 

Ilustruje sceny realne

i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, literaturą, muzyką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym.Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy.

 

Twórczo posługuje się różnymi technikami

i środkami plastycznymi. Dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy.

 

 

Wypowiada się

w różnych technikach plastycznych. Wykonuje proste projekty plastyczne w zespole.

 

Wypowiada się

w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie

i w przestrzeni.

 

Wypowiada się

w najprostszych technikach plastycznych korzystając

z ograniczonej palety barw.

 

 

Wykonuje proste, schematyczne rysunki.

 

 

 

ZAJĘCIA  TECHNICZNE

Umiejętności

w zakresie wychowania technicznego

i dbałości o bezpieczeństwo

własne

i innych.

 

Zna różne urządzenia domowe. Potrafi się nimi posługiwać zgodnie z instrukcja. Dba o swoje bezpieczeństwo.

 

 

Wykonuje modele przestrzenne zgodnie z podaną instrukcją, stosując różnorodne materiały.

 

 

Zna wybrane urządzenia domowe. Potrafi się nimi posługiwać zgodnie z instrukcja. Dba o swoje bezpieczeństwo.

 

Samodzielnie wykonuje konstrukcje techniczne zgodnie z podaną instrukcją.

 

 

 

 

 

 

 

Posługuje się podstawowymi

urządzeniami domowymi. Dba o swoje bezpieczeństwo.

 

 

 

 

Majsterkuje budując

z różnorodnych przedmiotów konstrukcje techniczne.

 

 

 

 

 

 

Korzysta z wybranych urządzeń domowych. Ma świadomość zagrożeń wynikających

z niewłaściwego ich używania.

 

Majsterkuje budując

z wybranych przedmiotów proste konstrukcje techniczne.

 

 

Posiada elementarnewiadomości dotyczące podstawowych urządzeń domowych.

 

 

 

 

Z pomocą nauczyciela buduje proste konstrukcje

z dostępnych materiałów.

 

 

 

 

 

Nie zna ogólnych zasad działania urządzeń domowych i zagrożeń wynikających

z niewłaściwego ich używania.

 

 

 

Nie

potrafi zbudować konstrukcji technicznej.

 

 

 

 

WYCHOWANIE   FIZYCZNE Umiejętności

w zakresie kształtowania sprawności fizycznej

 

 

 

 

Wykorzystuje różne formy ruchu. Sprawnie

i dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. Samodzielnie kreuje zabawy sportowe.

 

Jest bardzo sprawny fizycznie. Dokładnie wykonuje wszystkie ćwiczenia gimnastyczne.

Inicjuje zabawy sportowe

 

Sprawnie wykonuje wybrane ćwiczenia gimnastyczne. Zgodnie współpracuje

z zespołem.

 

Opanował wybrane umiejętności gimnastyczne. Potrafi współpracować

z zespołem.

 

Opanował niektóre umiejętności gimnastyczne.

Nie zawsze współpracuje

z zespołem.

 

 

 

Wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności w zakresie elementów wychowania zdrowotnego.

 

 

Aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy

i promowaniu zdrowego stylu życia.

 

Rozumie i akceptuje  różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej.

 

 

Chętnie uczestniczy

w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy

i promowaniu zdrowego stylu życia.

 

Zna i akceptuje  różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej.

 

 

Uczestniczy

w działaniach mających na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy

i promowaniu zdrowego stylu życia..

 

 

Rozumie utrudnienia w funkcjonowaniu niepełnosprawnych i pomaga im.

 

Zna działania mające na celu zapobieganie chorobom, wadom postawy

i promowaniu zdrowego stylu życia.

 

 

 

Akceptuje  różnice między ludźmi ze względu na różny stopień sprawności fizycznej..

 

Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia

i można im zapobiegać, lecz nie zawsze przestrzega zasad zdrowego stylu życia.

 

 

Zna zasady zachowania wobec niepełnosprawnych.

 

Wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia

i można im zapobiegać.

 

 

 

 

 

 

Nie przyswoił zasad zachowania wobec niepełnosprawnych.