Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 5 szkoły podstawowej
oparte na Programie nauczania biologii „Puls życia” autorstwa Anny Zdziennickiej,
opracowanie: Wydawnictwo Nowa Era
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
I. Biologia jako nauka | 1. Biologia jako nauka
|
Uczeń:
• wskazuje biologię jako naukę o organizmach • wymienia czynności życiowe organizmów • podaje przykłady dziedzin biologii |
Uczeń:
• określa przedmiot badań biologii jako nauki • opisuje wskazane cechy organizmów • wyjaśnia, czym zajmuje się wskazana dziedzina biologii |
Uczeń:
• wykazuje cechy wspólne organizmów • opisuje czynności życiowe organizmów
|
Uczeń:
• charakteryzuje wszystkie czynności życiowe organizmów • wymienia hierarchicznie poziomy budowy organizmu roślinnego • charakteryzuje wybrane dziedziny biologii |
Uczeń:
• wykazuje jedność budowy organizmów • porównuje poziomy organizacji organizmów u roślin • wymienia inne niż podane w podręczniku dziedziny biologii |
2. Jak poznawać biologię?
|
• wskazuje obserwacje
i doświadczenia jako źródła wiedzy biologicznej • wymienia źródła wiedzy biologicznej • z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową
|
• porównuje obserwację z doświadczeniem jako źródła wiedzy biologicznej• korzysta ze źródeł wiedzy wskazanych przez nauczyciela • z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową |
• na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie metodą naukową
• rozróżnia próbę kontrolną i próbę badawczą • opisuje źródła wiedzy biologicznej • wymienia cechy dobrego badacza |
• wykazuje zalety metody naukowej
• samodzielnie przeprowadza doświadczenie metodą naukową • posługuje się właściwymi źródłami wiedzy biologicznej • charakteryzuje cechy dobrego badacza |
• planuje i przeprowadza doświadczenie metodą naukową• krytycznie analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł wiedzy biologicznej • analizuje swoją postawę w odniesieniu do cech dobrego badacza |
|
3. Obserwacje mikroskopowe
|
• z pomocą nauczyciela podaje nazwy części mikroskopu optycznego
• obserwuje pod mikroskopem preparaty przygotowane przez nauczyciela |
• podaje nazwy wskazanych przez nauczyciela części mikroskopu optycznego
• z pomocą nauczyciela wykonuje proste preparaty mikroskopowe • oblicza powiększenie mikroskopu optycznego |
• samodzielnie opisuje budowę mikroskopu optycznego
• samodzielnie wykonuje preparaty mikroskopowe • z niewielką pomocą nauczyciela nastawia ostrość mikroskopu
|
• charakteryzuje funkcje wskazywanych części mikroskopu optycznego w kolejności tworzenia się obrazu obiektu
• wykonuje preparaty mikroskopowe, nastawia ostrość mikroskopu, rysuje obraz widziany pod mikroskopem optycznym |
• sprawnie posługuje się mikroskopem optycznym, samodzielnie wykonuje preparaty, rysuje dokładny obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem
• wskazuje zalety mikroskopu elektronowego* |
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
II. Budowa i czynności życiowe organizmów
|
4. Składniki chemiczne organizmów
|
• wymienia trzy najważniejsze pierwiastki budujące organizm
• wymienia wodę i sole mineralne jako elementy wchodzące • wskazuje białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu
|
• wymienia sześć najważniejszych pierwiastków budujących organizm
• wymienia produkty spożywcze, w których występują białka, cukry
|
• wymienia wszystkie najważniejsze pierwiastki budujące organizm oraz magnez i wapń• wyjaśnia, że woda i sole mineralne są związkami chemicznymi występującymi w organizmie • wymienia białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu i omawia role dwóch z nich |
• wyjaśnia role wody i soli mineralnych w organizmie• wymienia białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu i omawia ich role
|
• wykazuje, że związki chemiczne są zbudowane z kilku pierwiastków
• omawia funkcje białek, cukrów, tłuszczów i kwasów nukleinowych w organizmie i wskazuje produkty spożywcze, w których one występują
|
5. Budowa komórki zwierzęcej
|
• wskazuje komórkę jako podstawową jednostkę życia
• podaje przykłady organizmów jedno- i wielokomórkowych • obserwuje preparat nabłonka przygotowany przez nauczyciela
|
• wyjaśnia, dlaczego komórkę nazywamy podstawową jednostką organizmu
• wymienia organelle komórki zwierzęcej • z pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka
|
• opisuje kształty komórek zwierzęcych
• opisuje budowę komórki zwierzęcej na podstawie ilustracji • z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka
|
• rozpoznaje na ilustracji elementy budowy komórki zwierzęcej i omawia ich funkcje
• wykonuje preparat nabłonka • rozpoznaje organelle komórki zwierzęcej i rysuje jej obraz mikroskopowy
|
• z dowolnego materiału tworzy model komórki, zachowując cechy organelli
• sprawnie posługuje się mikroskopem • samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem, z zaznaczeniem widocznych elementów komórki |
|
6. Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek
|
• na podstawie obserwacji preparatów, ilustracji i schematów wnioskuje o komórkowej budowie organizmów• wymienia elementy budowy komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej i grzybowej • obserwuje pod mikroskopem preparat moczarki kanadyjskiej przygotowany przez nauczyciela • pod opieką nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem |
• podaje przykłady komórki bezjądroweji jądrowej
• wymienia funkcje elementów komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej i grzybowej • z pomocą nauczyciela wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej • obserwuje pod mikroskopem organelle wskazane przez nauczyciela
|
• wyjaśnia, czym są komórki jądrowei bezjądrowe oraz podaje ich przykłady
• samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej • odróżnia pod mikroskopem elementy budowy komórki • wyjaśnia rolę poszczególnych elementów komórki • z niewielką pomocą nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem
|
• omawia elementy i funkcje budowy komórki• na podstawie ilustracji analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek, wskazuje cechy umożliwiające rozróżnienie komórek • samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej, rozpoznaje elementy budowy komórki roślinnej i rysuje jej obraz mikroskopowy
|
• analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek i wykazuje ich związek z pełnionymi funkcjami• sprawnie posługuje się mikroskopem, samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem
|
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
II. Budowa i czynności życiowe organizmów
|
7. Samożywność
|
• wyjaśnia, czym jest odżywianie się
• wyjaśnia, czym jest samożywność • podaje przykłady organizmów samożywnych
|
• wskazuje fotosyntezę jako sposób odżywiania się• wskazuje substancje biorące udział w fotosyntezie i wymienia produkty fotosyntezy • z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność przebiegu fotosyntezy
|
• wymienia czynniki niezbędne do przeprowadzania fotosyntezy
• wskazuje substraty i produkty fotosyntezy • omawia sposoby wykorzystania przez roślinę produktów fotosyntezy • z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy |
• wyjaśnia, na czym polega fotosynteza
• omawia zależność przebiegu fotosyntezy od obecności wody, dwutlenku węgla • schematycznie zapisuje i omawia przebieg fotosyntezy • na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy |
• analizuje przystosowanie roślin do przeprowadzania fotosyntezy
• planuje i samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy • na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy wskazuje |
8. Cudzożywność
|
• wyjaśnia, czym jest cudzożywność
• podaje przykłady organizmów cudzożywnych • wymienia rodzaje cudzożywności
|
• krótko opisuje różne sposoby odżywiania się zwierząt
• wyjaśnia, w jaki sposób wskazany organizm cudzożywny pobiera pokarm
|
• omawia wybrane sposoby cudzożywności
• podaje przykłady organizmów należących
|
• charakteryzuje rodzaje cudzożywności występujące u różnych grup organizmów
• wykazuje przystosowania do pobierania pokarmów występujące u różnych grup organizmów cudzożywnych
|
• wyjaśnia znaczenie organizmów odżywiających się martwą substancją organiczną
• wyjaśnia, na czym polega cudzożywność roślin pasożytniczych |
|
9. Sposoby oddychania organizmów
|
• określa, czym jest oddychanie
• wymienia sposoby oddychania • wskazuje drożdże jako organizmy przeprowadzające fermentację |
• wyróżnia oddychanie tlenowe i fermentację
• wskazuje organizmy uzyskujące energię • wyjaśnia, że produktem fermentacji drożdży jest dwutlenek węgla • wskazuje mitochondrium jako miejsce, w którym zachodzi utlenianie |
• wyjaśnia znaczenie oddychania komórkowego
• wskazuje różnice w miejscu przebiegu utleniania • wymienia narządy wymiany gazowej zwierząt lądowych i wodnych • omawia doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże |
• schematycznie zapisuje przebieg oddychania
• określa warunki przebiegu oddychania i fermentacji • charakteryzuje wymianę gazową u roślin i zwierząt • z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże |
• porównuje zapis przebiegu oddychania tlenowego z zapisem przebiegu fermentacji• analizuje związek budowy narządów wymiany gazowej ze środowiskiem życia organizmów • samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże |
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby |
10. Klasyfikacja organizmów
|
• wymienia jednostki klasyfikacji biologicznej
• wymienia nazwy królestw organizmów
|
• wyjaśnia, czym zajmuje się systematyka
• podaje definicję gatunku • wymienia nazwy królestw i podaje przykłady organizmów należących do danego królestwa
|
• wykazuje hierarchiczną strukturę jednostek klasyfikacji biologicznej
• charakteryzuje wskazane królestwo • na podstawie ilustracji przyporządkowuje organizm do królestwa
|
• porównuje wcześniejsze i współczesne zasady klasyfikacji organizmów
• wyjaśnia zasady nadawania nazw gatunkom • przedstawia cechy organizmów, |
• uzasadnia konieczność klasyfikacji organizmów
• porównuje jednostki klasyfikacji zwierząt z jednostkami klasyfikacji roślin • z pomocą nauczyciela korzysta z różnych kluczy do oznaczania organizmów żyjących |
11. Wirusy i bakterie
|
• krótko wyjaśnia, dlaczego wirusy nie są organizmami
• wymienia miejsca występowania wirusów • wymienia formy morfologiczne bakterii
|
• omawia różnorodność form morfologicznych bakterii
• opisuje cechy budowy wirusów • wymienia cechy, którymi wirusy różnią sięod organizmów • podaje przykłady wirusów i bakterii
|
• wykazuje, dlaczego wirusy nie są organizmami
• rozpoznaje formy morfologiczne bakterii widoczne w preparacie mikroskopowym lub na ilustracji • omawia wybrane czynności życiowe bakterii |
• omawia wpływ bakterii na organizm człowieka
• wskazuje drogi wnikania wirusów i bakterii • prezentuje wszystkie czynności życiowe bakterii • ocenia znaczenie wirusów i bakterii |
• przeprowadza doświadczenie z samodzielnymotrzymywaniem jogurtu • omawia choroby wirusowe
|
|
12. Różnorodność protistów
|
• wymienia formy protistów
• wskazuje miejsca występowania protistów • wymienia grupy organizmów należących do protistów • z pomocą nauczyciela wyszukuje protisty w preparacie obserwowanym |
• wykazuje różnorodność protistów
• wymienia przedstawicieli poszczególnych grup protistów • wymienia czynności życiowe wskazanych grup protistów • z niewielką pomocą nauczyciela wyszukuje protisty w preparacie obserwowanym pod mikroskopem |
• charakteryzuje wskazane grupy protistów
• wykazuje chorobotwórcze znaczenie protistów • opisuje czynności życiowe protistów – oddychanie, odżywianie, rozmnażanie się • zakłada hodowlę protistów • z niewielką pomocą nauczyciela wyszukuje protisty w preparacie obserwowanym pod mikroskopem
|
• porównuje czynności życiowe poszczególnych grup protistów
• wymienia choroby wywoływane przez protisty • zakłada hodowlę protistów, rozpoznaje protisty pod mikroskopem, rysuje i z pomocą nauczyciela opisuje budowę protistów |
• wskazuje zagrożenia epidemiologiczne chorobami wywoływanymi przez protisty
• wskazuje drogi zakażenia chorobami wywoływanymi przez protisty oraz zasady zapobiegania tym chorobom • zakłada hodowlę protistów, wyszukuje protisty w obrazie mikroskopowym, rysuje i opisuje budowę protistów |
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby | 13. Budowa
i różnorodność grzybów. Porosty
|
• wymienia środowiska życia grzybów i porostów
• podaje przykłady grzybów i porostów • na podstawie okazu naturalnego lub ilustracji opisuje budowę grzybów • wymienia sposoby rozmnażania się grzybów • rozpoznaje porosty wśród innych organizmów |
• wymienia cechy pozwalające zaklasyfikować organizm do grzybów
• omawia wskazaną czynność życiową grzybów • podaje przykłady znaczenia grzybów w przyrodzie i dla człowieka
|
• wykazuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka
• analizuje różnorodność budowy grzybów • wyjaśnia sposoby oddychania i odżywiania się grzybów • wykazuje, że porosty są zbudowane z grzybni i glonu |
• określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu
• rozpoznaje różne formy morfologiczne porostów i podaje ich nazwy • opisuje czynności życiowe grzybów – odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się
|
• analizuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka• proponuje sposób badania czystości powietrza na podstawie informacji o wrażliwości porostów na zanieczyszczenia • wyjaśnia, dlaczego porosty określa się mianem organizmów pionierskich |
IV. Tkanki i organy roślinne | 14. Tkanki roślinne
|
• wyjaśnia, czym jest tkanka
• wymienia podstawowe rodzaje tkanek roślinnych • z pomocą nauczyciela rozpoznaje na ilustracji tkanki roślinne
|
• określa najważniejsze funkcje wskazanych tkanek roślinnych
• opisuje rozmieszczenie wskazanych tkanek w organizmie roślinnym • rozpoznaje na ilustracji rodzaje tkanek roślinnych
|
• wskazuje cechy adaptacyjne tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji• na podstawie opisu rozpoznaje wskazane tkanki roślinne • z pomocą nauczyciela rozpoznaje rodzaje tkanek roślinnych obserwowanych pod mikroskopem |
• rozpoznaje rodzaje tkanek roślinnych obserwowanych pod mikroskopem
• przyporządkowuje tkanki do organów i wskazuje na hierarchiczną budowę organizmu roślinnego
|
• analizuje związek między budową a funkcją poszczególnych tkanek roślinnych, wykazuje przystosowania tkanek do pełnionych funkcji |
15. Korzeń – organ podziemny rośliny
|
• wymienia podstawowe funkcje korzenia
• rozpoznaje systemy korzeniowe
|
• rozpoznaje na ilustracjach modyfikacje korzeni
• omawia budowę zewnętrzną korzenia na poszczególne strefy |
• wykazuje związek modyfikacji korzenia
z adaptacją do środowiska zajmowanego przez roślinę • opisuje przyrost korzenia |
• wykorzystuje wiedzę o tkankach do wyjaśnienia sposobu pobierania wody przez roślinę• na podstawie ilustracji lub materiału roślinnego klasyfikuje przekształcone korzenie |
• projektuje doświadczenie świadczące o przewodzeniu wody z korzenia w górę rośliny |
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
IV. Tkanki i organy roślinne | 16. Pęd. Budowa
i funkcje łodygi
|
• wymienia nazwy elementów budowy zewnętrznej pędu
• wymienia funkcje łodygi
|
• wyjaśnia różnicę między pędem a łodygą
• wskazuje części łodygi roślin zielnych
|
• omawia funkcje poszczególnych elementów pędu
• na okazie roślinnym |
• na podstawie okazu roślinnego żywego, zielnikowego lub ilustracji wykazuje modyfikacje łodygi ze względu na środowisko, w którym żyje roślina | • wykorzystuje wiedzę o tkankach do wyjaśniania budowy i funkcji łodygi |
17. Liść – wytwórnia pokarmu
|
• wymienia funkcje liści
• rozpoznaje elementy budowy liścia • rozpoznaje liście pojedyncze i liście złożone |
• na materiale zielnikowym lub ilustracji wykazuje związek budowy liścia
z pełnionymi przez niego funkcjami |
• na podstawie materiału zielnikowego lub ilustracji rozpoznaje różne modyfikacje liści
• rozróżnia typy ulistnienia łodygi |
• analizuje modyfikacje liści ze względu na środowisko zajmowane przez roślinę
|
• wykorzystuje wiedzę o tkankach do wyjaśniania budowy i funkcji liści |
|
V. Różnorodność roślin | 18. Mchy
|
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje mchy wśród innych roślin• wymienia miejsca występowania mchów |
• podaje nazwy elementów budowy mchów
• z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy
|
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje elementy budowy mchówi wyjaśnia ich funkcje • analizuje cykl rozwojowy mchów • omawia znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka • z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy |
• wyjaśnia, dlaczego mchy uważane są za najprostsze rośliny lądowe
• według opisu przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy |
• samodzielnie planuje i przeprowadzadoświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy • na podstawie informacji o budowie mchów wykazuje ich rolę w przyrodzie
|
19. Paprotniki
|
• wymienia miejsca występowania paprotników
• na podstawie ilustracji
|
• podaje nazwy organów paproci
• wyjaśnia rolę poszczególnych organów paprotników • rozpoznaje, korzystając z atlasów roślin, trzy gatunki rodzimych paprotników |
• wyjaśnia znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka
• rozpoznaje, korzystając z atlasów roślin, pięć gatunków rodzimych paprotników • analizuje cykl rozwojowy paprotników |
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów wykazuje różnorodność organizmów zaliczanych do paprotników• rozpoznaje, korzystając z atlasów roślin, osiem gatunków rodzimych paprotników |
• porównuje budowę poszczególnych organów u paprotników
• wykonuje portfolio dotyczące różnorodności paprotników |
Dział | Temat | Poziom wymagań | ||||
ocena dopuszczająca | ocena dostateczna | ocena dobra | ocena bardzo dobra | ocena celująca | ||
V. Różnorodność roślin | 20. Nagonasienne
|
• wymienia miejsca występowania roślin nagonasiennych
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje rośliny nagonasienne wśród innych roślin |
• wyjaśnia funkcje kwiatów i nasion
• omawia budowę rośliny nagonasiennej
|
• analizuje cykl rozwojowy sosny
• wymienia przystosowania roślin nagonasiennych do warunków życia
|
• wykazuje przystosowania roślin nagonasiennych
do środowiska • omawia znaczenie roślin nagonasiennych
|
• rozpoznaje rodzime gatunki roślin nagonasiennych
• określa, z jakiego gatunku drzewa lub krzewu pochodzi wskazana szyszka |
21. Okrytonasienne
|
• wymienia miejsca występowania roślin okrytonasiennych
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje rośliny okrytonasienne wśród innych roślin • na ilustracji lub żywym okazie rozpoznaje organy roślinne |
• na podstawie ilustracji, żywego lub zielnikowego okazu roślinnego wykazuje różnorodność form roślin okrytonasiennych
• podaje nazwy elementów budowy kwiatu odróżnia kwiat |
• omawia funkcje poszczególnych elementów kwiatu
• rozpoznaje formy roślin okrytonasiennych • wymienia sposoby zapylania kwiatów
|
• omawia cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych
• wyjaśnia, dlaczego kwiatostany ułatwiają zapylanie
|
• wykazuje związek budowy kwiatu ze sposobem zapylania
|
|
22. Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych
|
• wymienia rodzaje owoców
• przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się owoców • wymienia elementy łodyg służące do rozmnażania wegetatywnego
|
• na podstawie ilustracji lub żywych okazów omawia budowę owoców• wymienia rodzaje owoców • wymienia etapy kiełkowania nasion • rozpoznaje fragmenty pędów służące do rozmnażania wegetatywnego |
• wykazuje zmiany zachodzące w kwiecie po zapyleniu
• określa rolę owocni w klasyfikacji owoców • wyjaśnia funkcje poszczególnych elementów nasienia • rozpoznaje na pędzie fragmenty, które mogą posłużyć do rozmnażania wegetatywnego |
• wykazuje adaptacje budowy owoców do sposobów ich rozprzestrzeniania się• na podstawie ilustracji lub okazu naturalnego omawia budowę nasion • zakłada hodowlę roślin |
• wyjaśnia wpływ różnych czynników na kiełkowanie nasion
• planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wody na kiełkowanie nasion • zakłada hodowlę roślin i obserwuje ją |
|
23. Znaczenie
i przegląd roślin okrytonasiennych
|
• wymienia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie• z pomocą nauczyciela korzysta z klucza do oznaczania organizmów żyjących w najbliższej okolicy |
• podaje przykłady znaczenia roślin okrytonasiennych
dla człowieka • z niewielką pomocą nauczyciela korzysta
|
• ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych
w przyrodzie • rozpoznaje na ilustracji pięć gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce • korzysta z prostego klucza |
• ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych
dla człowieka • rozpoznaje na ilustracji dziesięć gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce • sprawnie korzysta z prostego klucza do oznaczania organizmów żyjących |
• rozpoznaje na ilustracjach dwanaście gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce
• na dowolnych przykładach wykazuje różnorodność roślin okrytonasiennych |
* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono kursywą
W roku szkolnym 2018/2019 realizują: Irena Kamińska, Ewa Sakowicz