Wymagania edukacyjne – BIOLOGIA – kl. 5

Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 5 szkoły podstawowej
oparte na Programie nauczania biologii „Puls życia” autorstwa Anny Zdziennickiej,

opracowanie: Wydawnictwo  Nowa Era

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
I. Biologia jako nauka 1. Biologia jako nauka

 

Uczeń:

•         wskazuje biologię jako naukę o organizmach

•         wymienia czynności życiowe organizmów

•         podaje przykłady dziedzin biologii

Uczeń:

•         określa przedmiot badań biologii jako nauki

•         opisuje wskazane cechy organizmów

•         wyjaśnia, czym zajmuje się wskazana dziedzina biologii

Uczeń:

•         wykazuje cechy wspólne organizmów

•         opisuje czynności życiowe organizmów

 

Uczeń:

•         charakteryzuje wszystkie czynności życiowe organizmów

•         wymienia hierarchicznie poziomy budowy organizmu roślinnego
i organizmu zwierzęcego

•         charakteryzuje wybrane dziedziny biologii

Uczeń:

•        wykazuje jedność budowy organizmów

•        porównuje poziomy organizacji organizmów u roślin
i zwierząt

•        wymienia inne niż podane w podręczniku dziedziny biologii

2. Jak poznawać biologię?

 

•         wskazuje obserwacje

i doświadczenia jako źródła wiedzy biologicznej

•         wymienia źródła wiedzy biologicznej

•         z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową

 

•         porównuje obserwację
z doświadczeniem jako źródła wiedzy biologicznej•         korzysta ze źródeł wiedzy wskazanych przez nauczyciela

•         z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•         na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•         rozróżnia próbę kontrolną i próbę badawczą

•         opisuje źródła wiedzy biologicznej

•         wymienia cechy dobrego badacza

•         wykazuje zalety metody naukowej

•         samodzielnie przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•         posługuje się właściwymi źródłami wiedzy biologicznej
do rozwiązywania wskazanych problemów

•         charakteryzuje cechy dobrego badacza

•         planuje
i przeprowadza doświadczenie metodą naukową•         krytycznie analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł wiedzy biologicznej

•         analizuje swoją postawę w odniesieniu do cech dobrego badacza

3. Obserwacje mikroskopowe

 

•         z pomocą nauczyciela podaje nazwy części mikroskopu optycznego

•         obserwuje pod mikroskopem preparaty przygotowane przez nauczyciela

•         podaje nazwy wskazanych przez nauczyciela części mikroskopu optycznego

•         z pomocą nauczyciela wykonuje proste preparaty mikroskopowe

•         oblicza powiększenie mikroskopu optycznego

•         samodzielnie opisuje budowę mikroskopu optycznego

•         samodzielnie wykonuje preparaty mikroskopowe

•         z niewielką pomocą nauczyciela nastawia ostrość mikroskopu
i wyszukuje obserwowane elementy

 

•         charakteryzuje funkcje wskazywanych części mikroskopu optycznego w kolejności tworzenia się obrazu obiektu

•         wykonuje preparaty mikroskopowe, nastawia ostrość mikroskopu, rysuje obraz widziany pod mikroskopem optycznym

•         sprawnie posługuje się mikroskopem optycznym, samodzielnie wykonuje preparaty, rysuje dokładny obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

•         wskazuje zalety mikroskopu elektronowego*

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
 

II. Budowa i czynności życiowe organizmów

 

 

4. Składniki chemiczne organizmów

 

 

•         wymienia trzy najważniejsze pierwiastki budujące organizm

•         wymienia wodę i sole mineralne jako elementy wchodzące
w skład organizmu

•         wskazuje białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu

 

•         wymienia sześć najważniejszych pierwiastków budujących organizm

•         wymienia produkty spożywcze, w których występują białka, cukry
i tłuszcze

 

•         wymienia wszystkie najważniejsze pierwiastki budujące organizm oraz magnez
i wapń•         wyjaśnia, że woda i sole mineralne są związkami chemicznymi występującymi                             w organizmie

•         wymienia białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu i omawia role dwóch z nich

•         wyjaśnia role wody i soli mineralnych
w organizmie•        wymienia białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe jako składniki organizmu i omawia ich role

 

•         wykazuje, że związki chemiczne są zbudowane z kilku pierwiastków

•         omawia funkcje białek, cukrów, tłuszczów i kwasów nukleinowych w organizmie i wskazuje produkty spożywcze, w których one występują

 

5. Budowa komórki zwierzęcej

 

•         wskazuje komórkę jako podstawową jednostkę życia

•         podaje przykłady organizmów jedno-

i wielokomórkowych

•         obserwuje preparat nabłonka przygotowany przez nauczyciela

 

•         wyjaśnia, dlaczego komórkę nazywamy podstawową jednostką organizmu

•         wymienia organelle komórki zwierzęcej

•         z pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka

 

•         opisuje kształty komórek zwierzęcych

•         opisuje budowę komórki zwierzęcej na podstawie ilustracji

•         z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka

 

•         rozpoznaje na ilustracji elementy budowy komórki zwierzęcej i omawia ich funkcje

•         wykonuje preparat nabłonka

•         rozpoznaje organelle komórki zwierzęcej i rysuje jej obraz mikroskopowy

 

•         z dowolnego materiału tworzy model komórki, zachowując cechy organelli

•         sprawnie posługuje się mikroskopem

•         samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem,

z zaznaczeniem widocznych elementów komórki

6. Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek

 

•        na podstawie obserwacji preparatów, ilustracji
i schematów wnioskuje
o komórkowej budowie organizmów•        wymienia elementy budowy komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej
i grzybowej

•         obserwuje pod mikroskopem preparat moczarki kanadyjskiej przygotowany przez nauczyciela

•         pod opieką nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

•         podaje przykłady komórki bezjądroweji jądrowej

•         wymienia funkcje elementów komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej i grzybowej

•         z pomocą nauczyciela wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej

•         obserwuje pod mikroskopem organelle wskazane przez nauczyciela

 

•        wyjaśnia, czym są komórki jądrowei bezjądrowe oraz podaje ich przykłady

•        samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej

•        odróżnia pod mikroskopem elementy budowy komórki

•        wyjaśnia rolę poszczególnych elementów komórki

•        z niewielką pomocą nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

 

•         omawia elementy
i funkcje budowy komórki•         na podstawie ilustracji analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek, wskazuje cechy umożliwiające rozróżnienie komórek

•         samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej, rozpoznaje elementy budowy komórki roślinnej i rysuje jej obraz mikroskopowy

 

•         analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek
i wykazuje ich związek
z pełnionymi funkcjami•         sprawnie posługuje się mikroskopem, samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem

 

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
 

II. Budowa i czynności życiowe organizmów

 

 

7. Samożywność

 

•         wyjaśnia, czym jest odżywianie się

•         wyjaśnia, czym jest samożywność

•         podaje przykłady organizmów samożywnych

 

•         wskazuje fotosyntezę jako sposób
odżywiania się•         wskazuje substancje biorące udział w fotosyntezie

i wymienia produkty fotosyntezy

•         z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność przebiegu fotosyntezy

 

•        wymienia czynniki niezbędne do przeprowadzania fotosyntezy

•        wskazuje substraty

i produkty fotosyntezy

•        omawia sposoby wykorzystania przez roślinę produktów fotosyntezy

•        z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy

•         wyjaśnia, na czym polega fotosynteza

•         omawia zależność przebiegu fotosyntezy od obecności wody, dwutlenku węgla
i światła

•         schematycznie zapisuje i omawia przebieg fotosyntezy

•         na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla

na intensywność fotosyntezy

•         analizuje przystosowanie roślin do przeprowadzania fotosyntezy

•         planuje i samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy

•         na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy wskazuje
w różnych warzywach
i owocach materiały zapasowe jako produkty fotosyntezy

8. Cudzożywność

 

•         wyjaśnia, czym jest cudzożywność

•         podaje przykłady organizmów cudzożywnych

•         wymienia rodzaje cudzożywności

 

•         krótko opisuje różne sposoby odżywiania się zwierząt

•         wyjaśnia, w jaki sposób wskazany organizm cudzożywny pobiera pokarm

 

•         omawia wybrane sposoby cudzożywności

•         podaje przykłady organizmów należących
do różnych grup organizmów cudzożywnych

 

•         charakteryzuje rodzaje cudzożywności występujące u różnych grup organizmów

•         wykazuje przystosowania do pobierania pokarmów występujące u różnych grup organizmów cudzożywnych

 

•         wyjaśnia znaczenie organizmów odżywiających się martwą substancją organiczną

•         wyjaśnia, na czym polega cudzożywność roślin pasożytniczych
i półpasożytniczych

9. Sposoby oddychania organizmów

 

•         określa, czym jest oddychanie

•         wymienia sposoby oddychania

•         wskazuje drożdże jako organizmy przeprowadzające fermentację

•         wyróżnia oddychanie tlenowe i fermentację

•        wskazuje organizmy uzyskujące energię
z oddychania tlenowego
i fermentacji

•         wyjaśnia, że produktem fermentacji drożdży jest dwutlenek węgla

•         wskazuje mitochondrium jako miejsce, w którym zachodzi utlenianie

•         wyjaśnia znaczenie oddychania komórkowego

•         wskazuje różnice w miejscu przebiegu utleniania
i fermentacji w komórce

•         wymienia narządy wymiany gazowej zwierząt lądowych i wodnych

•         omawia doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

•         schematycznie zapisuje przebieg oddychania

•         określa warunki przebiegu oddychania i fermentacji

•         charakteryzuje wymianę gazową u roślin i zwierząt

•         z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

•        porównuje zapis przebiegu oddychania tlenowego
z zapisem przebiegu fermentacji•         analizuje związek budowy narządów wymiany gazowej ze środowiskiem życia organizmów

•         samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
 

III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby

10. Klasyfikacja organizmów

 

•         wymienia jednostki klasyfikacji biologicznej

•         wymienia nazwy królestw organizmów

 

•         wyjaśnia, czym zajmuje się systematyka

•         podaje definicję gatunku

•         wymienia nazwy królestw i podaje przykłady organizmów należących do danego królestwa

 

•         wykazuje hierarchiczną strukturę jednostek klasyfikacji biologicznej

•         charakteryzuje wskazane królestwo

•         na podstawie ilustracji przyporządkowuje organizm do królestwa

 

•         porównuje wcześniejsze i współczesne zasady klasyfikacji organizmów

•         wyjaśnia zasady nadawania nazw gatunkom

•         przedstawia cechy organizmów,
na podstawie których można je zaklasyfikować do danego królestwa

•         uzasadnia konieczność klasyfikacji organizmów

•         porównuje jednostki klasyfikacji zwierząt

z jednostkami klasyfikacji roślin

•         z pomocą nauczyciela korzysta z różnych kluczy do oznaczania organizmów żyjących
w najbliższej okolicy

11. Wirusy i bakterie

 

•        krótko wyjaśnia, dlaczego wirusy nie są organizmami

•        wymienia miejsca występowania wirusów
i bakterii

•        wymienia formy morfologiczne bakterii

 

•         omawia różnorodność form morfologicznych bakterii

•         opisuje cechy budowy wirusów
i bakterii

•         wymienia cechy, którymi wirusy różnią sięod organizmów

•         podaje przykłady wirusów i bakterii

 

•         wykazuje, dlaczego wirusy nie są organizmami

•         rozpoznaje formy morfologiczne bakterii widoczne w preparacie mikroskopowym

lub na ilustracji

•         omawia wybrane czynności życiowe bakterii

•         omawia wpływ bakterii na organizm człowieka

•         wskazuje drogi wnikania wirusów i bakterii
do organizmu

•         prezentuje wszystkie czynności życiowe bakterii

•         ocenia znaczenie wirusów i bakterii
w przyrodzie
i dla człowieka

•         przeprowadza doświadczenie
z samodzielnymotrzymywaniem jogurtu

•         omawia choroby wirusowe
i bakteryjne, wskazuje drogiich przenoszenia oraz zasady zapobiegania tym chorobom

 

12. Różnorodność protistów

 

•        wymienia formy protistów

•        wskazuje miejsca występowania protistów

•        wymienia grupy organizmów należących do protistów

•        z pomocą nauczyciela wyszukuje protisty

w preparacie   obserwowanym
pod mikroskopem

•        wykazuje różnorodność protistów

•        wymienia przedstawicieli poszczególnych grup protistów

•        wymienia czynności życiowe wskazanych grup protistów

•        z niewielką pomocą nauczyciela wyszukuje protisty w preparacie obserwowanym pod mikroskopem

•        charakteryzuje wskazane grupy protistów

•        wykazuje chorobotwórcze znaczenie protistów

•        opisuje czynności życiowe protistów – oddychanie, odżywianie, rozmnażanie się

•        zakłada hodowlę protistów

•        z niewielką pomocą nauczyciela wyszukuje protisty w preparacie obserwowanym pod mikroskopem

 

•        porównuje czynności życiowe poszczególnych grup protistów

•        wymienia choroby wywoływane przez protisty

•        zakłada hodowlę protistów, rozpoznaje protisty pod mikroskopem, rysuje

i z pomocą nauczyciela opisuje budowę protistów

•        wskazuje zagrożenia epidemiologiczne chorobami wywoływanymi przez protisty

•        wskazuje drogi zakażenia chorobami wywoływanymi przez protisty oraz zasady zapobiegania tym chorobom

•        zakłada hodowlę protistów, wyszukuje protisty

w obrazie mikroskopowym, rysuje i opisuje budowę protistów

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby 13. Budowa

i różnorodność grzybów. Porosty

 

•        wymienia środowiska życia grzybów i porostów

•        podaje przykłady grzybów i porostów

•        na podstawie okazu naturalnego lub ilustracji opisuje budowę grzybów

•        wymienia sposoby rozmnażania się grzybów

•        rozpoznaje porosty wśród innych organizmów

•        wymienia cechy pozwalające zaklasyfikować organizm do grzybów

•        omawia wskazaną czynność życiową grzybów

•        podaje przykłady znaczenia grzybów w przyrodzie i dla człowieka

 

•        wykazuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka

•        analizuje różnorodność budowy grzybów

•        wyjaśnia sposoby oddychania i odżywiania się grzybów

•        wykazuje, że porosty są zbudowane z grzybni i glonu

•         określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu

•         rozpoznaje różne formy morfologiczne porostów i podaje ich nazwy

•         opisuje czynności życiowe grzybów – odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się

 

•         analizuje znaczenie grzybów w przyrodzie
i dla człowieka•        proponuje sposób
badania czystości powietrza na podstawie informacji o wrażliwości porostów
na zanieczyszczenia

•         wyjaśnia, dlaczego porosty określa się mianem organizmów pionierskich

IV. Tkanki i organy roślinne 14. Tkanki roślinne

 

•         wyjaśnia, czym jest tkanka

•         wymienia podstawowe rodzaje tkanek roślinnych

•         z pomocą nauczyciela rozpoznaje na ilustracji tkanki roślinne

 

•         określa najważniejsze funkcje wskazanych tkanek roślinnych

•         opisuje rozmieszczenie wskazanych tkanek

w organizmie roślinnym

•         rozpoznaje na ilustracji rodzaje tkanek roślinnych

 

•         wskazuje cechy adaptacyjne tkanek roślinnych
do pełnienia określonych funkcji•         na podstawie opisu rozpoznaje wskazane tkanki roślinne

•         z pomocą nauczyciela rozpoznaje rodzaje tkanek roślinnych obserwowanych pod mikroskopem

•         rozpoznaje rodzaje tkanek roślinnych obserwowanych pod mikroskopem

•         przyporządkowuje tkanki do organów i wskazuje na hierarchiczną budowę organizmu roślinnego

 

•         analizuje związek między budową a funkcją poszczególnych tkanek roślinnych, wykazuje przystosowania tkanek
do pełnionych funkcji 
15. Korzeń – organ podziemny rośliny

 

•         wymienia podstawowe funkcje korzenia

•         rozpoznaje systemy korzeniowe

 

•         rozpoznaje na ilustracjach modyfikacje korzeni

•         omawia budowę zewnętrzną korzenia
i jego podział

na poszczególne strefy

•         wykazuje związek modyfikacji korzenia

z adaptacją do środowiska zajmowanego przez roślinę

•        opisuje przyrost korzenia
na długość

•        wykorzystuje wiedzę
o tkankach do wyjaśnienia sposobu pobierania wody przez roślinę•         na podstawie ilustracji lub materiału roślinnego klasyfikuje przekształcone korzenie
•         projektuje doświadczenie świadczące o przewodzeniu wody z korzenia w górę rośliny

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
IV. Tkanki i organy roślinne 16. Pęd. Budowa

i funkcje łodygi

 

•         wymienia nazwy elementów budowy zewnętrznej pędu

•         wymienia funkcje łodygi

 

•         wyjaśnia różnicę między pędem a łodygą

•         wskazuje części łodygi roślin zielnych

 

•         omawia funkcje poszczególnych elementów pędu

•         na okazie roślinnym
lub ilustracji wskazuje
i omawia części łodygi

•         na podstawie okazu roślinnego żywego, zielnikowego lub ilustracji wykazuje modyfikacje łodygi ze względu na środowisko, w którym żyje roślina •        wykorzystuje wiedzę
o tkankach do wyjaśniania budowy i funkcji łodygi 
17. Liść – wytwórnia pokarmu

 

•         wymienia funkcje liści

•         rozpoznaje elementy budowy liścia

•         rozpoznaje liście pojedyncze i liście złożone

•         na materiale zielnikowym lub ilustracji wykazuje związek budowy liścia

z pełnionymi przez niego funkcjami

•         na podstawie materiału zielnikowego lub ilustracji rozpoznaje różne modyfikacje liści

•         rozróżnia typy ulistnienia łodygi

•         analizuje modyfikacje liści ze względu na środowisko zajmowane przez roślinę

 

•        wykorzystuje wiedzę
o tkankach do wyjaśniania budowy i funkcji liści 
V. Różnorodność roślin 18. Mchy

 

 

•         na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje mchy wśród innych roślin•         wymienia miejsca występowania mchów
•         podaje nazwy elementów budowy mchów

•         z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

 

•        na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje elementy budowy mchówi wyjaśnia ich funkcje

•        analizuje cykl rozwojowy mchów

•        omawia znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka

•        z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•         wyjaśnia, dlaczego mchy uważane są za najprostsze rośliny lądowe

•         według opisu przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•         samodzielnie planuje
i przeprowadzadoświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•         na podstawie informacji

o budowie mchów wykazuje ich rolę w przyrodzie

 

19. Paprotniki

 

•         wymienia miejsca występowania paprotników

•         na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje paprotniki wśród innych roślin

 

•         podaje nazwy organów paproci

•         wyjaśnia rolę poszczególnych organów paprotników

•         rozpoznaje, korzystając

z atlasów roślin, trzy gatunki rodzimych paprotników

•         wyjaśnia znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka

•         rozpoznaje, korzystając z atlasów roślin, pięć gatunków rodzimych paprotników

•         analizuje cykl rozwojowy paprotników

•         na podstawie ilustracji
lub żywych okazów wykazuje różnorodność organizmów zaliczanych do paprotników•         rozpoznaje, korzystając z atlasów roślin, osiem gatunków rodzimych paprotników
•         porównuje budowę poszczególnych organów u paprotników

•         wykonuje portfolio dotyczące różnorodności paprotników

 

Dział Temat Poziom wymagań
ocena dopuszczająca ocena dostateczna ocena dobra ocena bardzo dobra ocena celująca
V. Różnorodność roślin 20. Nagonasienne

 

•         wymienia miejsca występowania roślin nagonasiennych

•         na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje rośliny nagonasienne wśród innych roślin

•         wyjaśnia funkcje kwiatów i nasion

•         omawia budowę rośliny nagonasiennej
na przykładzie sosny

 

•        analizuje cykl rozwojowy sosny

•        wymienia przystosowania roślin nagonasiennych

do warunków życia

 

•         wykazuje przystosowania roślin nagonasiennych

do środowiska

•         omawia znaczenie roślin nagonasiennych
w przyrodzie i dla człowieka

 

•        rozpoznaje rodzime gatunki roślin nagonasiennych

•        określa, z jakiego gatunku drzewa lub krzewu pochodzi wskazana szyszka

21. Okrytonasienne

 

•         wymienia miejsca występowania roślin okrytonasiennych

•         na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje rośliny okrytonasienne wśród innych roślin

•         na ilustracji lub żywym okazie rozpoznaje organy roślinne
i wymienia ich funkcje

•         na podstawie ilustracji, żywego lub zielnikowego okazu roślinnego wykazuje różnorodność form roślin okrytonasiennych

•         podaje nazwy elementów budowy kwiatu odróżnia kwiat
od kwiatostanu

•         omawia funkcje poszczególnych elementów kwiatu

•         rozpoznaje formy roślin okrytonasiennych

•         wymienia sposoby zapylania kwiatów

 

 

•         omawia cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych

•         wyjaśnia, dlaczego kwiatostany ułatwiają zapylanie

 

•        wykazuje związek budowy kwiatu ze sposobem zapylania

 

22. Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych

 

 

•         wymienia rodzaje owoców

•         przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się owoców

•         wymienia elementy łodyg służące do rozmnażania wegetatywnego

 

•         na podstawie ilustracji
lub żywych okazów omawia budowę owoców•         wymienia rodzaje owoców

•         wymienia etapy kiełkowania nasion

•         rozpoznaje fragmenty pędów służące

do rozmnażania wegetatywnego

•         wykazuje zmiany zachodzące w kwiecie po zapyleniu

•         określa rolę owocni

w klasyfikacji owoców

•         wyjaśnia funkcje poszczególnych elementów nasienia

•         rozpoznaje na pędzie fragmenty, które mogą posłużyć do rozmnażania wegetatywnego

•         wykazuje adaptacje budowy owoców
do sposobów ich rozprzestrzeniania się•         na podstawie ilustracji
lub okazu naturalnego omawia budowę nasion

•         zakłada hodowlę roślin
za pomocą rozmnażania wegetatywnego

•         wyjaśnia wpływ różnych czynników na kiełkowanie nasion

•         planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wody na kiełkowanie nasion

•         zakłada hodowlę roślin
za pomocą rozmnażania wegetatywnego

i obserwuje ją

23. Znaczenie

i przegląd roślin okrytonasiennych

 

•        wymienia znaczenie roślin okrytonasiennych
w przyrodzie•        z pomocą nauczyciela korzysta z klucza
do oznaczania organizmów żyjących w najbliższej okolicy
•         podaje przykłady znaczenia roślin okrytonasiennych

dla człowieka

•         z niewielką pomocą nauczyciela korzysta
z klucza do oznaczania organizmów żyjących
w najbliższej okolicy

 

•         ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych

w przyrodzie

•         rozpoznaje na ilustracji pięć gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce

•         korzysta z prostego klucza
do oznaczania organizmów żyjących w najbliższej okolicy

•         ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych

dla człowieka

•         rozpoznaje na ilustracji dziesięć gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce

•         sprawnie korzysta z prostego klucza do oznaczania organizmów żyjących
w najbliższej okolicy

•         rozpoznaje na ilustracjach dwanaście gatunków roślin okrytonasiennych występujących w Polsce

•         na dowolnych przykładach wykazuje różnorodność roślin okrytonasiennych
i ich znaczenie żywego okazu

 

* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono kursywą

W roku szkolnym 2018/2019 realizują: Irena Kamińska, Ewa Sakowicz