Przedmiotowy system oceniania – TECHNIKA i zajęcia techniczne

SYSTEM OCENIANIA Z TECHNIKI I ZAJĘĆ TECHNICZNYCH
dla uczniów klas IV – VI
Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
rok szkolny 2018/2019

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO.

1. Obszary podlegające ocenianiu:
– zaangażowanie ucznia (przygotowanie do zajęć, aktywność i wkład pracy)
– wiedza
– umiejętności

2. Skala ocen:
Skala 6-cio stopniowa – zgodnie ze szkolnym systemem oceniania.

3. Sprawdzanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się w formie:
a) pisemnej:
– pisemne sprawdziany wiedzy (testy, kartkówki)
– prace dodatkowe (dla chętnych)
b) ustnej:
– odpowiedzi uczniów
– aktywność uczniów na lekcji – oceniane np. plusami
(5 plusów – bardzo dobry, 4 plusy – dobry, 3 plusy – dostateczny)
c) prac praktycznych
d) udział w konkursach i aktywność pozalekcyjna
Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
• bezpośrednio po sprawdzeniu pracy pisemnej ( prace przekazane przez uczniów do wglądu)
• na najbliższym po sprawdzianie dyżurze, w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
• na zebraniach ogólnych,
• w czasie dni otwartych.

4. Zasady organizowania i oceniania prac pisemnych:
a) pisemne sprawdziany wiedzy z wyznaczonej partii materiału trwające około 15 min.
– o terminie sprawdzianu pisemnego nauczyciel powiadamia uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem;
– uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania;
– punkty uzyskane ze sprawdzianów pisemnych przeliczane są na stopnie według skali:
100% – 96% – celujący
95% – 90% – bardzo dobry
89% – 75% – dobry
74% – 50% – dostateczny
49% – 30% – dopuszczający
29% – 0% – niedostateczny

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
20% – 39% – dopuszczający
40% – 54%- dostateczny
55% – 70%- dobry
71% – 90%- bardzo dobry
91% – 100%- celujący.

b) prace dodatkowe:
– oceniane są ze uwzględnieniem umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji oraz zaangażowania ucznia
c) udział w konkursach i aktywność pozalekcyjna:
– za osiągnięcia wystawiana jest ocena bardzo dobra lub celująca.

5. Warunki oceny semestralnej i rocznej.
Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią arytmetyczną.
Podstawą wystawienia oceny semestralnej są minimalnie trzy oceny cząstkowe.

6. Kryteria ocen:
Nauczyciel sprawdza i ocenia wiadomości i umiejętności w zakresie treści nauczania wprowadzanych na zajęciach ze szczególnym uwzględnieniem postępów ucznia.
• Stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości w pełni spełniają zakres wymagań ponadpodstawowych i stosuje je w działaniach praktycznych, wzorowo organizuje miejsce pracy, jest zawsze przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy, bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyborami w czasie działań praktycznych.
• Stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań podstawowych i stosuje je w działaniach praktycznych, organizuje miejsce pracy, jest zawsze przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy, bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyborami w czasie działań praktycznych.
• Stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają zakres wymagań podstawowych, lecz nie zawsze potrafi samodzielnie zastosować je w działaniach praktycznych, jest umiarkowanie aktywny na zajęciach lekcyjnych.
• Stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiadomości spełniają w połowie zakres wymagań podstawowych, wymaga stałej kontroli nauczyciela przy wykonywaniu zadań praktycznych, jest mało aktywny na zajęciach lekcyjnych.
• Stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, którego wiadomości obejmują przynajmniej treści najłatwiejsze, niezbędne do opanowania podstawowych umiejętności praktycznych, wymaga stałej kontroli nauczyciela przy wykonywaniu zadań praktycznych, jest nieaktywny na zajęciach lekcyjnych, często nieprzygotowany do lekcji.
• Stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej.
Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe:
– stosuje się zalecenia poradni zawarte w orzeczeniu lub opinii.
Uczniowie ci mają prawo do:
– wydłużonego czasu pracy;
– obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych;
– indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach lekcyjnych;
– innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu wiadomości teoretycznych i wykonywaniu zadań praktycznych.

7. Ocenianie ma charakter ciągły.
Stopnie wystawiane są systematycznie, zgodnie z wewnątrz szkolnymi kryteriami oceniania oraz przyjętym w planie dydaktycznym nauczyciela harmonogramem sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia.

8. Warunki poprawy wyników:
– Uczeń ma możliwość poprawy oceny na warunkach określonych przez nauczyciela.
– W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości w określonym przez nauczyciela terminie. Sposób sprawdzenia tego materiału określa nauczyciel.

9. Informacja zwrotna ma formę ustną lub pisemną i zawiera:
– wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;
– wskazanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
– wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować, by się rozwijać.
Rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia oraz wgląd do prac praktycznych podczas indywidualnych dyżurów nauczyciela oraz w trakcie dni otwartych.
Informacja również przekazywana jest rodzicowi bezpośrednio po sprawdzianie, za pośrednictwem tabeli na ostatniej stronie zeszytu przedmiotowego.
Oceny za odpowiedzi ustne i krótkie pisemne, uzasadniane są ustnie w obecności uczniów danej klasy.
Oceny za odpowiedzi długie pisemne uzasadniane są za pomocą zwrotów: „opanował”, „nie opanował”, „opanował częściowo”, ze wskazaniem formy poprawy.

Opracowanie: Wojciech Szymoniak.