Przedmiotowy system oceniania – EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016 r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, SSO.

  1. Nauczanie EDB odbywa się zgodnie z programem edukacyjnym wydawnictwa Nowej Ery, pt: „Żyję i działam bezpiecznie” autorstwa Jarosława Słomy, zgodnego z obowiązującą podstawą programową.
  2. Program realizowany jest w kl. VIII (1h w tygodniu)

Wszystkie oceny z przedmiotu są jawne.

  1. Uczeń jest oceniany za: odpowiedzi ustne, testy, kartkówki, działania praktyczne, prace domowe, pracę na lekcji (pięć plusów – ocena bardzo dobra, czwarty minus i każdy kolejny – ocena niedostateczna), pracę w grupach, prace dodatkowe (udział w konkursach, twórczość własną i in.), ale również za nieprzygotowanie do zajęć i brak pracy na zajęciach.
  2. Testy wiadomości są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest ich zakres. Nauczyciel omawia mocne i słabe strony, wskazuje sposób poprawy.
  3. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń jest nieobecny na zapowiedzianym teście, ma obowiązek w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły napisać zaległy test.
  4. Kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane.
  5. Kryteria oceniania prac pisemnych: sprawdzianów i kartkówek:

100% – 96% ocena celująca
95% – 90% ocena bardzo dobra
89% – 75% ocena dobra
74% – 50% ocena dostateczna
49% – 30% ocena dopuszczająca
29% – 0% ocena niedostateczna

  1. Wszystkie oceny z testów, działań praktycznych i kartkówek z trzech ostatnich lekcji uczeń ma prawo poprawić, ustalając z nauczycielem termin poprawy. Obie oceny są równoważne i będą wstawione do dziennika.
  2. Podczas odpowiedzi ustnej ocenie podlega merytoryczna poprawność odpowiedzi, umiejętność wiązania posiadanych wiadomości w ciągi przyczynowo-skutkowe, a także samodzielność we wnioskowaniu.

Nauczyciel uzasadnia ustnie na forum klasy wystawioną ocenę wskazując :

– jakich treści lub ich istotnych elementów zabrakło

– jakie treści należało zawrzeć w prawidłowej odpowiedzi

  1. Uczeń ma prawo zgłosić przed rozpoczęciem zajęć nieprzygotowanie do lekcji lub brak pracy domowej. Za każde takie zgłoszenie otrzymuje minus, z tym, że każdy czwarty i kolejny minus przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną.
  2. Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe dostosowuje się pod względem form i metod pracy w zależności od indywidualnych potrzeb oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu, opinii lub od lekarza. Uczniowie ci mają prawo do: wydłużonego czasu pracy, obniżonego progu punktacji w testach:

100% – 91% cel
90% – 71% bdb

70% – 55% db
54% – 40% dst
39% – 20% dop
19% – 0% ndst.

  1. Na lekcjach uczeń musi mieć: zeszyt, podręcznik i potrzebne materiały.